آشنایی با کلید مینیاتوری

آشنایی با کلید مینیاتوری

عناوین و سر فصل های این مطلب

کلید مینیاتوری یک کلید الکتریکی است و برای محافظت از مدارهای الکتریکی که ولتاژ پایین یا اتصال کوتاه دارند استفاده می شود که برای تابلو برق از این کلیدها استفاده می کنند و به همین منظور ما در این مقاله به بررسی آشنایی با کلید مینیاتوری می پردازیم.

کلید مینیاتوری چیست ؟

در آشنایی با کلید مینیاتوری ابتدا باید شناخت کافی از این کلیدها داشته باشید که می توان گفت این کلیدها از وسایل برقی ،خانگی ، صنعتی در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه حفاظت می کنند و علامت اختصاری آن MCB  است که خلاصه Miniature Circuit Breaker  است و دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی است . این کلید خودکار است و دارای سه قسمت است رله مغناطیسی برای حفاظت از اتصال کوتاه ، رله حرارتی برای حفاظت از اضافه بار ، رله بی متال برای مجزا کننده تشکیل شده است که کلید مینیاتوری دارای دو قسمت مغناطیسی جریان زیاد در مدت کم و حرارتی افزایش جریان می باشد.

ساختار کلید مینیاتوری

برای آشنایی با کلید مینیاتوری باید با ساختار کلی آن آشنا باشید این کلید مینیاتوری  دارای بی متال برای تشخیص اضافه بار است ، سیم پیچ مغناطیسی برای تشخیص اتصال کوتاه  است ، دارای جرقه گیر یا رادیاتور است که جرقه الکتریکی از قطع و وصل جریان  به وجود می آید که جرقه ای بزرگ است که از چند جرقه کوچک تشکیل می شود و بعد از بین می رود.

آشنایی با کلید مینیاتوری

نحوه عملکرد کلید مینیاتوری

در هنگام آشنایی با کلید مینیاتوری باید از نحوه عملکرد آن هم اطلاع داشته باشید که این کلیدها در زمان اضافه بار بی متال گرم و خم می شوند و ضامن مکانیکی آن آزاد می گردد که مدت زمان خم شدن آن بستگی به مقدار جریان دارد هر چه جریان بیشتر باشد خمیدگی بی متال سریعتر می شود. در زمان اتصال کوتاه جریان از مگنت پیستون به سمت ضامن می رود و ضامن آزاد و اتصالات آزاد می شوند . مهمترین وظیفه کلید مینیاتوری حفاظت از تجهیزات و وسایل برقی برای جریان اتصال کوتاه است.

مقاله پیشنهادی:  پیچیدن ترانس سوئیچینگ

انواع کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری دارای انواع مختلفی است که بر اساس تیپ های مختلف تقسیم می شود و شما بر اساس نیاز کاربری خود از آن استفاده می کنید که شامل این موارد می باشد :

تیپ B

در نوع تیپ Bمحدوده جریان قطع آن ۳ تا ۵ برابر جریان نامی است و مدت آن ٪۴ الی ۱۳ ثانیه است.

مینیاتوری تیپ c

این نوع کلید کند کار است و با قطع جریان ۵ الی ۱۰ برابر جریان اسمی عمل می کند و بین ۴٪ تا ۵ ثانیه است.

تیپ D

این نوع مینیاتوری دارای قطع جریان ۱۰ تا ۲۰ برابر است و مدت پاسخگویی این مدل ۴٪ تا ۳ ثانیه است.

مینیاتوری تیپ K

این نوع کلید در محدوده ۸ تا ۱۰ برابر جریان اسمی است و عملکرد آن ۱٪ ثانیه کمتر است.

کلید تیپ Z

این کلید بسیار حساس است و محدوده جریان آن ۲ تا ۳ برابر جریان نامی است و پاسخ به آن کمتر از ۱٪ ثانیه است.

کاربرد کلید مینیاتوری

در مورد آشنایی کلید مینیاتوری و کاربردهای آن  می توان گفت که محافظت از سیستم های روشنایی خانگی ، محافظت از مدار DLC  ، محافظت از موتور ، برای استفاده صنعتی مانند مدار قدرت و ترانسفورماتور ، مسیر ورودی در تابلو برق خانگی ، قطع جریان نشتی مدار ، محافظت از قطعات نیمه رسانا و همچنین انتهای لاین توزیع برای مدارهای با فشار ضعیف می باشد .

انتخاب کلید مینیاتوری

برای آشنایی با کلید مینیاتوری باید انتخاب کلید مینیاتوری درست باشد و دارای گواهی  استاندارد باشد . انتخاب کلید مینیاتوری تیپ B  برای روشنایی ، تیپ c  برای الکتروموتورها ، کولرها ، مصارف موتوری ، پریزها ، دارد .

مقاله پیشنهادی:  کلید و پریز هوشمند چیست و چه کاربردی در ساختمان دارند؟

آشنایی با کلید مینیاتوری

نحوه نصب کلید مینیاتوری

برای نصب این کلید مینیاتوری مساحت واحد و نوع سیم کشی را باید دقت کرد که با هم متناسب باشد که نشتی احتمال الکتریسیته و برق گرفتگی نداشته باشد ، انشعابات و تعداد مصرف  کننده و نوع مصرف کننده باید مشخص شود و طوری کلید مینیاتوری نصب شود که در زمان قطع برق فقط همان مدار قطعی داشته باشد و بقیه به کار خود ادامه دهند، استفاده از جعبه های کلید مینیاتوری توصیه می شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی آشنایی با کلید مینیاتوری پرداختیم که این کلیدها در مدار جریان دارای اهمیت هستند و از تابلو برق و تجهیزات برقی محافظت می کنند. با اینکه عملکرد بسیار عالی دارند ولی قیمت آنها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و در هنگام خرید به نوع کاربری و نیاز خود توجه کنید که چه نوع کلید مینیاتوری مورد نیاز شما می باشد.

مقالات پیشنهادی

اتو ترانس

ترانس افزاینده