تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک

تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک

عناوین و سر فصل های این مطلب

برای حفاظت و مدیریت وسایل الکتریکی در مصرف کننده های وسایل برقی از این کلیدها استفاده می شود که باعث تغییر قطع و وصل الکتریکی و تغییر وضعیت مدار الکتریکی می شود که این کلیدها کاربردها و قدرت های متفاوتی دارند و به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک می پردازیم.

کلید مینیاتوری چیست ؟

در مورد تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک می توان گفت که کلید مینیاتوری از انواع کلید برق است و قابلیت تنظیم اضافه بار را در مدار الکتریکی دارد ولی قدرت قطع آن ۶ تا ۱۰ کیلو آمپر است و برای مصارف مدارهای روشنایی ، مصارف مسکونی و سیم کشی ها قابل استفاده می باشد . همچنین قیمت کلید مینیاتوری کمتر است ولی کارایی و عملکرد بسیار خوبی دارد و بیشتر برای حفاظت از جریان مدار کاربرد دارد.

تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک چیست ؟

در مورد تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک هم می توان گفت که کلید اتوماتیک یا خودکار امکان قطع یا وصل جریان برق را هم به صورت دستی انجام می دهد و جریان اضافی و اتصال کوتاه را کنترل می کند . در تاسیسات روشنایی ، سیم کشی و کابل کشی ماشین آلات صنعتی برای اتصال کوتاه و اضافه بار استفاده می شود . از ویژگی های کلید اتوماتیک این است که بعد از قطع مدار هم قابل استفاده است و همچنین دارای یک سری کنتاکت است که وضعیت کلید را در هر حالتی به اتاق فرمان ارسال می کند . ساختار این کلیدها طوری است که اگر کلید روی مدار اتصال کوتاه قرار داشته باشد بعد از بسته شدن کلید رله اضافی را سریع قطع می کند . البته در بعضی مواقع این کلید اتوماتیک تنها برای قطع و وصل مدار کاربرد ندارد بلکه به عنوان یک سیستم حفاظتی هم عمل می کند.

مقاله پیشنهادی:  لوازم جانبی کلید هوایی و کاربرد آن ها

تفاوت کلید اتوماتیک با کلید مینیاتوری در چیست ؟

از مهمترین تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک این است که این کلیدهای صنعتی مانند کلید اتوماتیک تنها باعث قطع و وصل یک جریان الکتریکی نمی شوند بلکه به عنوان یک سوئیچ حفاظتی هم در مدار عمل می کنند ولی کلیدهای مینیاتوری وظیفه اصلی آنها سوئیچینگ یا حفاظت از مدار می باشد.

رنج جریانی

رنج جریانی برای انتخاب نوع کلید بسیار مهم است که رنج جریانی در کلید مینیاتوری بین ۵٪ تا ۶۳ آمپر است و قدرت قطع دارد و کلید مینیاتوری با قدرت قطع ۱۵ کیلو آمپر کمتر تولید می شود در صورتی که قدرت قطع کلید اتوماتیک بالای ۲۵ کیلو آمپر است و برای رنج تا ۶۳۰ آمپر تا ۷۰ الی ۱۰۰ کیلو آمپر هم می رسد پس رنج قدرتی کلید اتوماتیک بسیار بالاتر است و این خصوصیت در برندهای مختلف متفاوت می باشد.

نوع حفاظت

یکی دیگر از تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک نوع حفاظت آنها می باشد که کلید مینیاتوری فقط یک نوع حفاظت مغناطیسی برای بار دارد و در صورت اتصال کوتاه قطع می شود در صورتی که کلید اتوماتیک دارای دو نوع حفاظت الکتریکی و حرارتی است که این مزیت باعث می شود از کلیدهای موتوری برای بار موتوری استفاده نشود و فقط برای بارهای کمتر استفاده می شود.

تجهیزات جانبی

استفاده از تجهیزات جانبی مختلف مانند واسط کلید گردان ، کنتاکت خطا ، کنتاکت کمکی برای کلیدهای اتوماتیک وجود دارد ولی کلید مینیاتوری تجهیزات کمتری دارد و به همین علت است که کلید اتوماتیک بسیار گسترده فعالیت نظارت و محافظت را دارد.

مقاله پیشنهادی:  کابل کواکسیال

قابلیت کنترل از راه دور

یکی دیگر از تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک این است که با یک مکانیزم موتوری می توان کلید اتوماتیک را از راه دور کنترل کرد البته این کار هزینه بالایی دارد و افراد کمتری می توانند از این روش استفاده کنند ولی کلید مینیاتوری این قابلیت را ندارد و برای قطع و وصل کردن جریان برق باید از کنتاکتور استفاده کند.

تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک

سخن پایانی

یکی از تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک هزینه و قیمت این دو محصول می باشد که قیمت کلید مینیاتوری بسیار کمتر از کلید اتوماتیک می باشد ولی عملکرد و کارایی کلید اتوماتیک بهتر و بیشتر است ولی به طور کلی این دو کلید برای قطع اتصال کوتاه و حفاظت از جریان مدار الکتریکی بسیار کاربرد دارند ولی کلید مینیاتوری از پر فروش ترین کلیدهای جریان برق در بازار می باشند که بسیاری از افراد از عملکرد آن بسیار استقبال کرده اند.

مقالات پیشنهادی

ترانس ایزوله

ترانس تک فاز