تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

عناوین و سر فصل های این مطلب

اگر می‎خواهید درباره تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید. ترانسفورماتور دستگاهی بسیار کاربردی است و در بسیاری از صنعت‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد. این دستگاه در حوزه برق و الکترونیک کاربرد دارد. درواقع تغییر ولتاژ یکی از ویژگی‌های مهم این دستگاه است.

ترانسفورماتورها باتوجه به کاربردی که دارند به سه نوع قدرت، توزیع و ویژه تبدیل می‎شوند. ترانس هرمتیک یکی از انواع ترانسفورماتورهای توزیع است که سیستم خنک کنندگی آن با استفاده از روغن کار می‎کند.

ترانسفورماتور روغنی نیز سال‎های زیادی است که مورد استفاده قرار می‎گیرد و در بسیاری از صنایع مانند شرکت‎های برق، بسیاری از کارخانه ها و سایر صنایع کاربرد دارد.

ترانسفورماتور هرمتیک چیست؟

ترانسفورماتورهرمتیک یکی از انواع ترانسفورماتورهای توزیع است، در این نوع ترانس مخزن اصلی ترانسفورماتور با روغن پر می‌شود.

اما باید به این نکته توجه کنید که روغنی که برای ترانس هرمتیک استفاده می‌شود، باید بسیار مرغوب و از نوع معدنی و استاندارد باشد. طراحی ویژه‎ای که این نوع ترانس دارد باعث شده است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

مزیتی که این نوع ترانسفورماتور نسبت به سایر ترانسفورماتورهای روغنی دارند، طراحی مخزن آن است.

در ترانسفورماتور هرمتیک روغن مهم‌ترین بخش این دستگاه است، زیرا گردش روغن باعث خنک شدن ترانسفورماتور می‎شود. اما درصورتی که روغن با هوا تماس داشته باشد، دچار فرسایش می‌شود.

درواقع اکسیژن موجود در هوا اگر با روغن ترکیب شود، لجن‎هایی اطراف هسته و سیم‌پیچ‎ها را می‎گیرد و همین امر از گردش روغن جلوگیری می‎کند و عملکرد دستگاه دچار اختلال می‎شود. همچنین ترانس هرمتیک خود به دو نوع ترانسفورماتور هرمتیک با بالشتک گازی و ترانسفورماتور هرمتیک بدون بالشتک گازی تقسیم می‎شوند.

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور به زبان خیلی ساده

ترانس هرمتیک در بسیاری از صنایع مانند مواد شیمیایی، داروسازی، فولاد، نساجی، مهندسی، پلاستیک، معدن، پروژه‎های نیروگاهی، پروژه‎های برق آبی، مزارع آسیاب بادی، برق، خودرو، الکترونیک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

ترانسفورماتور روغنی چیست؟

ترانسفورماتورهای روغنی به ترانسفورماتورهایی گفته می‌شود که از روغن برای نگهداری ترانسفورماتور در سطوح دمایی سالم استفاده می‌کنند. دلیل نام‎گذاری این ترانس‌ها به ترانسفورماتور روغنی این است که از یک محیط خنک کننده یا مایع عایق استفاده می‌کنند که از روغن معدنی تشکیل شده است.

این نوع ترانسفورماتور یکی از انواع ترانس‌های مورد استفاده در صنعت و ‎ساختمان‎های مسکونی و تجاری است که از مقاوت بالایی برخوردار است. طوری‎که اگر در معرض دماهای بالا و مواد شیمیایی قرار گیرد، بسیار بادوام است.

ترانسفورماتور روغنی در پست‌های برق و توزیع برق استفاده می‌شوند. سیم‌پیچ‌ها و مدارهای مغناطیسی ترانسفورماتور در روغن غوطه ‌ور می‌شوند که باعث می‌شود، دستگاه را خنک ‌کند.

همانطور که بیان کردیم ترانسفورماتور روغنی از مایعات قابل احتراق برای خنک کردن استفاده می‎کند. درنتیجه بسیار مناسب برای مکان‌های بیرون است. البته این ویژگی جز معایب این دستگاه نیز محسوب می‌شود.

درحال حاضر باتوجه به پیشرفت در فناوری ترانسفورماتور روغنی، این امکان وجود دارد که روغن قابل اشتعال را با مایعاتی که پایداری بیشتری دارند و اشتعال کمتری دارند، جایگزین کرد و ترانسفورماتور روغنی بتواند در مکان‌هایی با استانداردهای زیست‌ محیطی مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین این نوع ترانس‎ها خنک کنندگی بهتری نسبت به سایر ترانس‎ها دارند، زیرا مایع موجود در این نوع ترانس، شرایط بهتری برای خنک کنندگی ایجاد می‎کند. مزیت ترانسفورماتورهای روغنی این است که واحدها می‌توانند فشار بیشتری را تحمل کنند. همچنین تعمیر این نوع ترانسفورماتور نسبت به سایر ترانسفورماتورها کم هزینه و آسان است.

مقاله پیشنهادی:  نمونه متن درخواست انشعاب برق

تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی  چیست؟

شاید برای شما نیز بارها سوال پیش آمده باشد که تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی چیست، در ترانس‎های روغنی، روغن یک نقش اساسی دارد و مانند خنک کننده، عایق و جذب کننده رطوبت هوا است. سیم‎پیچ‎ها در داخل مخزن روغن قرار می‌گیرند.

روغنی که در این نوع ترانسفورماتور استفاده می‌شود از نوع معدنی است اما باید یه این نکته توجه کنید که به‎دلیل سمی بودن و ضرر رساندن به شرایط زیست محیطی نباید از آسکارل استفاده کرد.

اما در ترانسفورماتورهای هرمتیک به این صورت نیست مخزن روغن این نوع ترانس خاصیت ارتجاعی دارد و در قدرت‌های کم، افزایش حجم روغن جبران می‌شود و در قدرت‎های بالا از کیسه نیتروژن برای جذب رطوبت استفاده می‌شود.

در ترانسفورماتورهای هرمتیک از سیستم مانیتورینگ وضعیت روغن برای محافظت و جلوگیری از آسیب به ترانس استفاده می‌شود، زیرا اگر روغن خیلی داغ شود ممکن است ترانسفورماتور منفجر شود.

مهمترین تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی این است که ترانسفورماتورهای هرمتیک نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و برای استفاده در مکان‎های بیرونی مانند محیط‌های مرطوب یا گرد و غبار بسیار مناسب است.

این ترانس در کارخانه‎‌های شیمیایی، پایانه‌های نفت و گاز استفاده می‌شوند. درواقع مکان‎های که دسترسی برای تعمیر و نگهداری منظم مشکل باشد، انتخاب این ترانسفورماتور بسیار مناسب است.

تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

نتیجه گیری

ترانسفورماتور دستگاهی است که کمک می‌کند برق از یک مدار به مدار دیگر بدون تغییر فرکانس انتقال داده شود و برای تامین انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‎گیرد. ترانسفورماتورها انواع مختلفی دارند و افراد براساس نیاز، کاربرد و شرایط محیطی این دستگاه را انتخاب می‎کنند.

مقاله پیشنهادی:  تست تابلوبرق چگونه است ؟

به‎همین دلیل شما باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. ما سعی کردیم که تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی را بیان کنیم. این دستگاه در صنعت‎های مختلف بسیار کاربردی است و براساس نیاز این محصول انتخاب و خریداری می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم به سایت طاها ترانس مراجعه کنید، این مجموعه دارای تیمی متخصص است که اقدام به تولید انبوه و ساخت انواع ترانسفورماتور کرده است که بعد از چندین سال فعالیت، به‎عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان ترانسفورماتور در کشور مطرح شده است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‎توانید با کارشناسان تماس حاصل کنید و از آن‎ها راهنمایی بگیرید.

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس کاهنده