ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور یک محصول حرفه ای و منحصر به فرد است ، که در بسیاری از تجهیزات و وسایل خانگی بکار می رود و توانسته به بهترین شکل ممکن حفاظت آن ها را برقرار سازد . این محصول ویژه را می توانید از مجموعه طاها ترانس خریداری نمایید . در این مقاله بیشتر در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد .

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور چیست ؟

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور ، یک نوع ترانسفورماتور بوده ، که برای تحویل برق با ولتاژ کمتر یا بیشتر به دستگاه های خانگی و صنعتی استفاده می شود . این ترانسفورماتور از دو قسمت تشکیل شده ، که به وسیله یک هسته فلزی به هم متصل شده اند .

یک طرف این ترانسفورماتور به شبکه برق متصل شده و در طرف دیگر آن ، نوارهای فلزی وجود داشته ، که تغییرات ولتاژ را نشان می دهند . با استفاده از این ترانسفورماتور ، می توان ولتاژ برق را افزایش یا کاهش داد و با استفاده از مدارهای الکترونیکی مناسب ، ولتاژ و جریان مورد نظر را برای دستگاه های مختلف تنظیم نمود .

بیشتر بخوانید: ترانس افزاینده شوکر

ساختار ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور ، شامل دو قسمت اتصالی است ، که به وسیله یک هسته فلزی به هم متصل شده اند . قسمت اول ، سری تغذیه نام گرفته و به شبکه برق وصل می شود . قسمت دوم ، سری بار بوده و به دستگاه های مختلف متصل خواهد شد .

هسته فلزی ترانسفورماتور ، معمولاً از توری (cores  ) آهنی ساخته می شود . این هسته دارای دو بخش مجزا بوده ، که با خطوط مغناطیسی درون هسته ، به هم متصل هستند . هر بخش هسته ، یکی از حلقه های توری را شامل می شود .

مقاله پیشنهادی:  محاسبه ترانسفورماتور فلای بک

سری تغذیه ترانسفورماتور به شبکه برق وصل شده و یکی از سرهای هسته را به خود متصل می کند . بار برقی نیز به واسطه ی یکی از سرهای هسته به دستگاه خانگی یا صنعتی متصل می شود .

در ترانسفورماتور برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور ، سری تغذیه و بار بر روی هسته فلزی قرار گرفته و باعث ایجاد جریان الکتریکی در بخش های مختلف آن خواهند شد و از این طریق ولتاژ خروجی تغییر پیدا می کند .

اجزای تشکیل دهنده ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور ، شامل اجزای زیر است ؛

  1. هسته فلزی : با استفاده از فلز های مغناطیسی توری آهنی تولید می شود و دو بخش مجزا دارد ، که با خطوط مغناطیسی درون هسته به هم متصل هستند .
  2. سری تغذیه : این سری به شبکه برق وصل شده و یکی از سرهای هسته را به خود متصل می نماید .
  3. سری بار : این سری به دستگاه های خانگی یا صنعتی وصل می شود و از طریق بخش دوم هسته فلزی به دستگاه مرتبط می شود .
  4. نوارهای فلزی : این نوارها به همراه تغییرات ولتاژ و جریان ، برای انتقال برق از سری تغذیه به سری بار مورد استفاده قرار می گیرند .
  5. ترمینال ها : ترمینال ها برای اتصال سری های تغذیه و بار به نوارهای فلزی مورد استفاده قرار گرفته اند .
  6. پوسته : پوسته یا کلاف ترانسفورماتور ، برای حفاظت از اجزای داخلی و همچنین جلوگیری از خطرات شوک الکتریکی بکار می رود .

تمام این اجزا با یکدیگر ترکیب می شوند و ترانسفورماتور برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور را می سازند ، که در صنایع مختلفی کاربرد دارد ‌.

مقاله پیشنهادی:  میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر چقدر است؟

اجزای تشکیل دهنده ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

در چه مواردی از ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور استفاده می کنیم ؟

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد ؛

  1. کاهش ولتاژ : یکی از کاربردهای اصلی ترانس برق خانگی ، کاهش ولتاژ برق است . با کاهش ولتاژ ، برق با عملکرد بهینه تر به دستگاه های مختلف رسیده و از خراب شدن آن ها جلوگیری می شود .
  2. افزایش ولتاژ : ترانس برق خانگی می تواند ، برای افزایش ولتاژ نیز مورد استفاده قرار گیرد . برای مثال در صنعت برق و الکترونیک ، این ترانسفورماتورها برای تغذیه دستگاه های با ولتاژ بالا مورد کاربرد دارند .
  3. تنظیم ولتاژ : ابن محصول می تواند ، برای تنظیم ولتاژ به دستگاه هایی مانند ؛ فن ها ، پمپ ها و دستگاه های الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد .
  4. کنترل جریان : با استفاده از ترانس برق خانگی می توان جریان برق را کنترل کرد و به دستگاه های مختلف تغذیه کرد .
  5. محافظت از دستگاه ها : با استفاده از این محصول ، می توان دستگاه های الکترونیکی و خانگی را در برابر خطرات همچون شوک الکتریکی و نوسانات ولتاژ حفاظت کرد .
  6. صرفه جویی در مصرف انرژی : با استفاده از ترانس برق خانگی ، می توان صرفه جویی در مصرف انرژی را داشت و در نتیجه هزینه های برق را کاهش داد .

موارد بالا باعث شده ، تا ترانسفورماتور برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور مورد بهره وری قرار بگیرد و مشکلات زیادی برطرف شود .

کاربرد ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور در موارد مختلفی کاربرد دارد و در دستگاه های متعددی استفاده می شود ، که به شرح زیر است ؛

  1. تلویزیون : ترانس برق خانگی برای تأمین برق با ولتاژ پایین به تلویزیون استفاده می شود .
  2. رادیو : در دستگاه های رادیویی که برای کارکرد نیاز به ولتاژ کمتری دارند ، از ترانس برق خانگی استفاده می نمایند .
  3. شارژر : ترانس برق خانگی برای شارژ دستگاه های الکترونیکی همچون ؛ گوشی هوشمند ، تبلت و لپ تاپ استفاده می شود .
  4. چراغ : در دستگاه های روشنایی خانگی ، ترانس برق خانگی برای تغذیه لامپ های با ولتاژ پایین بکار می رود .
  5. فیلترهای آب : در دستگاه های فیلتر کننده آب ، ترانس برق خانگی برای تأمین برق با ولتاژ پایین به استفاده می رود .
  6. دستگاه های خانگی : یخچال ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، اجاق گاز و… به خوبی با این محصول قادر به ادامه فعالیت خواهند بود .
  7. دستگاه های صنعتی : در دستگاه های CNC ، پمپ های آب ، فن ها ، کمپرسورها ، ماشین آلات صنعتی و… این محصول بکار می رود ‌.
  8. سیستم های نورپردازی : در سیستم های نورپردازی نیز ترانسفورماتور برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور مورد بهره وری قرار می گیرد .
مقاله پیشنهادی:  تفاوت بین ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور پتانسیل

کلام آخر

ترانس برق خانگی بر پایه اتوترانسفورماتور محصولی ویژه بوده ، که در یک سری تجهیزات خاص بکار می رود و می تواند مشکلات مختلفی را جهت تامین برق با ولتاژ استاندارد برطرف نماید . شما می توانید از مجموعه طاها ترانس این ترانس خاص را تهیه کنید .

بیشتر بخوانید: آشنایی با محفظه رطوبت گیر ترانسفورماتور