انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی‌ سیم و عملکرد آن ها

انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم در عصر حاضر با استقبال گرمی از سوی مردم رو به رو شد. این نوع از تکنولوژی ها، کار با دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی را برای مردم راحت می کند.

تجهیزات هوشمند مثل؛ لپتاب و موبایل نیروی خود را از منبع تغذیه AC و باتری به دست می آورند. با این حال بایستی پس از مدت زمان مشخصی به صورت مستقیم با جریانات الکتریکی در ارتباط باشند. با وجود تکنولوژی های نوینی مثل برق بی سیم شما می توانید بدون نیاز به کابل های AC، انرژی دستگاه مد نظر خود را بازیابی کنید.

در ادامه مبحث درباره انواع برق بی سیم و مزایای استفاده از آن ها صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

انواع فناوری های انتقال برق بی ‌سیم

طی سال ها بعد از اختراع نیکو تسلا، انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم وارد بازار شد. این نوع سیستم ها، توانایی انتقال جریانات الکتریکی را دارند.

آن ها بدون کوچک ترین اتصالی به شبکه جریان به بهینه سازی نیروی دیگر تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی می پردازند. شاید در گذشته وجود چنین ابزار آلاتی محال بود، اما مخترع نیکو تسلا با اولین آزمایشش در این حوزه به این باور اشتباه خاتمه داد.

فناوری ‌های انتقال برق بی ‌سیم (Wireless Power Transfer) به انتقال انرژی الکتریکی بدون نیاز به سیم و اتصال فیزیکی اشاره می کند. در زیر به معرفی برخی از انواع این تکنولوژی می پردازیم؛

  • انتقال برق بی ‌سیم با استفاده از نیرو های مغناطیسی: در این روش، انرژی الکتریکی به وسیله یک ترانسمیتر (Transmitter) به شکل میدان مغناطیسی ارسال می ‌گردد، تا ریسیور (Receiver) آن را دریافت کند. این فناوری بر اساس پدیده توان انتقالی مغناطیسی، کار می ‌کند.
  • انتقال برق بی ‌سیم با استفاده از امواج رادیویی: برق بی سیم رادیویی یکی از انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم است. در این روش، انرژی الکتریکی به شکل امواج رادیویی از یک ترانسمیتر به یک ریسیور منتقل می شود. این فناوری معمولاً برای انتقال انرژی در فواصل بلند صورت می گیرد.
  • انتقال برق بی ‌سیم لیزری: در این شیوه، انرژی الکتریکی به شکل نور لیزر از ترانسمیتر به ریسیور می رسد. این فناوری بر اساس تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی نوری اتفاق می افتد.
  • انتقال برق بی ‌سیم از طریق امواج میکرو ویو: انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم تغییراتی اساسی در سبک زندگی افراد ایجاد می کند. برق بی سیم در مدل میکرو ویو بسیار قدرتمند است. در نوع تکنولوژی ها انرژی الکتریکی به شکل امواج میکرو ویو باعث هدایت جریانات برق می شوند. این فناوری بسیار قدرتمند است. جهت انتقال انرژی در فواصل طولانی از این نوع محصولات استفاده می شود.

انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم در حال تحقیق و توسعه هستند. در حال حاضر در طراحی و ساخت دستگاه های مختلفی همچون؛ شارژر بی ‌سیم موبایل و لپتاب این نوع تکنولوژی ها نقش دارند. احتمال این که در آینده برای انتقال برق به صورت بی سیم در صنایع و کسب و کار های حساس استفاده کنند، بسیار زیاد است.

مزایای استفاده از برق بی سیم

در این بخش از مقاله انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم، درباره مزایای استفاده این تکنولوژی بحث می کنیم. ابزارآلات الکترونیکی و الکتریکی متعددی در خانه و محیط های کاری استفاده می شود.

نیروی اصلی این تجهیزات از منبع تغذیه AC و باتری تامین می شود. این دو منبع تا مدت زمان مشخصی از پس تامین انرژی دستگاه ها بر می آیند، از بعد از آن می بایست مستقیما به منبع اصلی برق متصل شوند.

امروزه، برخی از سیستم ها از فناوری برق بی سیم پشتیبانی می کنند. آن ها توانایی تامین انرژی تجهیزات الکتریکی را دارند. با بهره برداری از این محصولات حتی در بیابان هم می توانید وسائل هوشمند خود را شارژ کنید.

استفاده از انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم، مزایای بسیاری برای کاربران دارد. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می ‌کنیم؛

  • راحتی و آسانی
  • ایمنی
  • زیبایی و ظاهر
  • قابلیت انتقال برق در فواصل بلند
  • انعطاف ‌پذیری
  • پایداری و کارایی
  • و…

انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم در صنعت الکترونیک کولاک به راه انداخت. با وجود این تکنولوژی بسیاری از دستگاه های الکترونیکی از پس تامین انرژی خود بر می آیند.

بیشتر بخوانید: اصول کار ترانسفورماتور برق

برترین تجهیزات برق بی سیم بازار

انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم در طراحی و ساخت ابزار آلات مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند. این نوع تجهیزات، شاید ساده و ضعیف به نظر برسند، اما در واقع معجزه ادغام صنعت الکترونیک و برق است.

با وجود این فناوری، در آینده صنعت میزبان تغییرات عظیمی در روند تولید محصولات است. تجهیزات برق بی ‌سیم در حال توسعه و رشد هستند. تعداد زیادی از شرکت های برند در این زمینه فعالیت می ‌کنند. در زیر به برخی از برترین وسائل برقی که از برق بی ‌سیم پشتیبانی می کنند، را نام می بریم؛

  • شارژر های بی ‌سیم: شارژر های بی ‌سیم، به شما امکان می ‌دهند، تا گوشی ‌های هوشمند، ساعت‌ های هوشمند، هدفون ‌های بی‌ سیم را بدون نیاز به کابل و سیم، با قرار دادن آن‌ها روی صفحه دستگاه، شارژ کنید.
  • باتری ‌های خورشیدی: باتری های خورشیدی از انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم پشتیبانی می کنند. این محصول با استفاده از پنل‌ های خورشیدی ، انرژی را از نور خورشید جمع ‌آوری کرده و آن را به باتری منتقل می سازد. این باتری ‌ها به عنوان منبع تغذیه برای دستگاه ‌های کوچک مانند دوربین ‌های مداربسته و سنسور ‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لامپ‌ های هوشمند بی ‌سیم: لامپ‌ های هوشمند بی ‌سیم با بهره برداری از فناوری ارتباط بی ‌سیم نظیر؛ وای‌ فای یا بلوتوث، قابلیت کنترل روشنایی و رنگ لامپ را از راه دور دارد. این نوع سیستم ها می‌ توانند به تنظیمات نورپردازی و همچنین به سیستم‌ های هوشمند خانه متصل شوند.
  • سیستم ‌های صوتی بی ‌سیم: سیستم ‌های صوتی بی ‌سیم، امکان پخش موسیقی و صدا را از طریق اتصال بی ‌سیم به دستگاه ‌های مختلف مانند؛ تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر فراهم می سازند. این نوع تجهیزات می‌ توانند به صورت بی ‌سیم از طریق بلوتوث یا وای‌ فای به دستگاه ‌های صوتی_تصویری وصل شوند.

انواع مختلف فناوری های برق بی سیم به شکل های مختلف در بازار به فروش می رسد. با بهره وری از این نوع تکنولوژی ها در مصرف انرژی های پاک نیز صرفه جویی می شود.

آیا باید دستگاه های برق بی سیم را به برق متصل کرد؟

در این بخش از مقاله انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم، به پرسش آیا وسائل برق بی سیم باید شارژ شوند؟ می پردازیم. دستگاه ‌های برق بی ‌سیم در واقع نیاز به منبع تغذیه دارند. این منبع تغذیه معمولاً شامل یک شارژر بی ‌سیم یا باتری است، که به دستگاه متصل می‌ گردد.

برای استفاده از دستگاه ‌های برق بی ‌سیم، نیاز است، آن‌ ها را به منبع تغذیه برق متصل کنید. در صورت استفاده از شارژر های بی ‌سیم، برق مورد نیاز برای شارژ دستگاه از طریق اتصال شارژر به منبع برق تامین کنید.

دستگاه ‌هایی که از باتری خودشان برای تغذیه استفاده می ‌کنند، می ‌توانید باتری را با استفاده از شارژر های بی ‌سیم شارژ کرد. به هر حال در هر دو حالت، نیاز به اتصال دستگاه برق بی ‌سیم به منبع تغذیه برق وجود دارد، اما این اتصال معمولاً به صورت بی ‌سیم صورت می ‌گیرد.

سخن پایانی

برق بی سیم برترین نوآوری نسل امروزی است، که امکان شارژ کردن دستگاه های الکتریکی را بدون استفاده از کابل های AC فراهم می کند. اگر به مطالعه در زمینه فناوری های انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی سیم علاقه مندید، به مجموعه بزرگ طاها ترانس مراجعه کنید. کارشناسان ما از نخبگان صنعت الکترونیک و برق هستند. به همین خاطر توانایی پاسخ به سوالات تخصصی شما را دارند.

tahatrans

Recent Posts

نحوه پرداخت قبض برق

پرداخت قبض برق یکی از وظایف مهم و روزمره هر خانوار و شرکت است. امروزه…

5 ماه ago

علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس

در رابطه با علل استفاده از ترانس ایزوله در یو پی اس، باید بگوییم که…

5 ماه ago

راهکار های مناسب برای قطعی برق

راهکار های مناسب برای قطعی برق، راهی موثر برای کاهش خطرات الکتریکی در شبکه است.…

5 ماه ago

مزایا و معایب انواع یو پی اس

مزایا و معایب انواع یو پی اس از مهم ترین فاکتور ها در هنگام خرید…

6 ماه ago

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر، روشی مطمئن برای پیشگیری از…

6 ماه ago

نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

توجه به نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه می تواند به بهبود عملکرد…

6 ماه ago