سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع

سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع

عناوین و سر فصل های این مطلب

سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع موضوع مورد بحث در مقاله پیش رو است . این نوع ترانسفورماتور به طور معمول نیاز به نگهداری خاصی ندارد ، ولی به طور دوره ای باید سرویس و بررسی شود ، تا بیشترین کارایی را داشته باشد . در مقاله سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع به طور کامل با نحوه بازبینی و نگهداری این ترانسفورماتور ها آشنا می شوید .

بیشتر بخوانید: راهنمای تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور های روغنی

بررسی سطح روغن ترانسفورماتور توزیع

در نخستین بخش از مقاله سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع ، به بررسی سطح روغن در این دستگاه می پردازیم . روغن از عناصر اصلی ترانسفورماتور توزیع است ، که در خنک سازی ، عایق بندی و کارکرد این ترانسفورماتور نقش به سزایی دارد .

با توجه به اهمیت بالای روغن در ترانسفورماتور توزیع ، باید به طور دوره ای میزان روغن کنترل و بررسی شود و پیش از اینکه دستگاه بدون روغن کار کند ، در صورت کم شدن سطح روغن مجددا به آن افزوده شود . از سوی دیگر شیشه روغن نما را برای قرائت سطح روغن ، باید به طور دوره ای تمیز نمود . اگر روغن نما میزان روغن را زیر علامت مینیمم نمایش دهد ، پس به احتمال زیاد رطوبت گرفته است ، که در این مواقع رطوبت را باید برطرف شود .

 

تست وضعیت روغن در ترانسفورماتور توزیع

یکی دیگر از اصول سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع ، تست وضعیت روغن است . اگر روغن با دقت و مطابق با دستور العمل درون مخزن و منبع انبساط ترانسفورماتور توزیع ریخته شود ، باید هر پنج سال یکبار آن را از لحاظ میزان رطوبت جذب شده تست نمود و میزان استقامت الکتریکی روغن را اندازه گرفت .

مقاله پیشنهادی:  نکات سیم کشی و نصب استابلایزر در خانه

اگر استقامت الکتریکی روغن کمتر از 30 کیلو وات بر 2/5 میلی متر بود ، پس رطوبت زیادی را جذب نموده و نیاز به رطوبت زدایی دارد . رطوبت زدایی اغلب با تصفیه یا تعویض روغن انجام می گیرد .

آب بندی ترانسفورماتور توزیع

از دیگر اصول سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع آب بندی آن است ، در این بخش از مقاله شما را به طور کامل با نحوه آب بندی این دستگاه آشنا می کنیم . در زمان آب بندی ترانسفورماتور توزیع باید تمام اتصالات پیچ و مهره ای مخزن و منبع انبساط را بررسی و کنترل نمود .

البته این اتصالات را باید در شرایط گرم کنترل کرد ، اگر احتیاج به آچار کشی باشد ، باید آن را انجام داد ، تا از آب بند بودن ترانس توزیع مطمئن گردید .

در ترانسفورماتور های هرمتیک ایزوله بودن درون مخزن از محیط خارجی ، اهمیت بالایی دارد ؛ از این رو آب بندی در این نوع ترانسفورماتورها بسیار مهم و ضروری است .

تمیز نمودن کلید تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور توزیع

در این بخش از مقاله سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع به نحوه تمیز کردن کلید تنظیم ولتاژ می پردازیم . در صورتی که کنتاکت های کلید تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور توزیع ، برای مدت طولانی در یک موقعیت ثابت بمانند ، به مرور کثیف خواهند شد ؛ از این رو باید یک بار در سال در وضعیت بدون ولتاژ ، چندین بار به حالت های مختلف تغییر کنند ، تا کنتاکت ها تمیز شوند .‌

تمیز نمودن کلید تنظیم ولتاژ ترانسفورماتور توزیع

بررسی رطوبت گیر یا سیلکاژل ترانسفورماتور توزیع

از دیگر اصول سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع ، بررسی رطوبت گیر است . این نوع از ترانسفورماتورها مجهز به یک مخزن انبساط جهت خنک سازی می باشند ‌، که این مخزن نیز دارای بخشی به نام رطوبت گیر است . رطوبت گیر باید به صورت دوره ای حداقل هر سه ماه یک بار از لحاظ تغییر رنگ بازبینی و کنترل شود .

مقاله پیشنهادی:  کلید محافظ جان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تغییر رنگ رطوبت گیر نشان‌ دهنده جذب زیاد رطوبت است ، اگر به رنگ آبی تیره تا صورتی کم رنگ در آمده باشد ، پس نیاز به بازسازی دارد . اگر مدت زمان زیادی است ، که این ماده بررسی نشده باشد ، باید رطوبت گیر را عوض کرد و روغن ترانسفورماتور نیز باید تست و بازبینی شود ، در صورت نیاز روغن تصفیه یا تعویض شود .‌

پرسش های رایج در مورد نگهداری ترانسفورماتور توزیع

در آخرین بخش از مقاله ، به پرسش های رایج در مورد نگهداری و سرویس ترانسفورماتور های توزیع پاسخ می دهیم ، این پرسش ها عبارتند از ؛

  • سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع در چه وضعیتی صورت می گیرد ؟

اگر قصد سرویس و بازبینی انواع ترانسفورماتور ها از جمله ترانسفورماتور های توزیع را دارید ، باید پیش از آغاز هر گونه کاری تمامی اتصالات دستگاه را خاموش کنید ، پس از آن باید تمامی نقاط اتصال با شبکه را تبدیل به اتصال کوتاه و اتصال به زمین کرد .

  • چه زمانی نیاز به تصفیه یا روغن ترانسفورماتور توزیع می باشد ؟

زمان تصفیه یا تعویض روغن به استقامت الکتریکی آن بستگی دارد . ‌در مطالب بالا حد استقامت الکتریکی را که نشان دهنده تعویض روغن است ، را ذکر کرده ایم .

  • نحوه بررسی ایزوله بودن منبع ترانسفورماتور هرمتیک چگونه است ؟

برای بررسی ایزوله بودن منبع ترانسفورماتور هرمتیک باید همه اتصالات پیچ و مهره ای مخزن و منبع انبساط در شرایط گرم کنترل شود . در صورت نیاز به آچار کشی ، باید آن را آچار کشی نمود .

مقاله پیشنهادی:  قیمت ترانسفورماتور خشک رزینی

 

سخن پایانی

مقاله سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع توسط تیم مهندسی طاها ترانس گردآوری شده است . شرکت طاها ترانس از تولیدکنندگان معتبر و سر شناس ایرانی در زمینه تولید انواع ترانسفورماتور و تجهیزات جانبی آنها می باشد .‌

اگر هر گونه سوالی در مورد نحوه نگهداری و سرویس ، نصب ، طراحی ترانسفورماتور ها و … دارید ، دیگر مقالات این سایت را مطالعه کنید ، یا از تیم پشتیبانی ما کمک بخواهید .

بیشتر بخوانید: ترانس ایزوله