ترانسفورماتور نوع خشک چیست ؟

ترانسفورماتور نوع خشک

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانسفورماتور نوع خشک از پرفروش ترین تجهیزات است ، که به منظور تقویت ولتاژ های الکتریکی در مجموعه ها نصب می گردد . این تجهیز الکتریکی علاوه بر کیفیت بالا در مقابله با جریانات الکتریکی بسیار توانمند است .

این دستگاه با ایجاد سدی نفوذ ناپذیر در برابر نوسانات جریان از سلامت دیگر ابزارآلات الکتریکی و الکترونیکی محافظت می کند . به واسطه این دستگاه نیرومند ، همواره در شبکه ها جریانی پایدار در گردش است .

در ادامه مبحث درباره این محصول و خصوصیات بارز آن صحبت می کنیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: 9 دلیل خرابی ترانسفورماتور توزیع

ترانسفورماتور نوع خشک چه نوع تجهیزی است ؟

ترانسفورماتور نوع خشک ، نوع خاصی از تجهیزات الکتریکی هستند ، که در جهت انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی استفاده می شوند . آنها در برابر خطرات از مقاومت برخوردار می باشند . به دلیل عدم نیاز به روغن نگهداری و نظافت آنها نسبت به سایر ترانسفورماتور ها ساده تر است .

در طراحی ترانسفورماتور نوع خشک از تکنولوژی های روز جهانی استفاده می گردد . عایق های به خصوصی دور تا دور ساختمان این محصول را فرا گرفته است . این ماده از دستگاه در برابر آتش سوزی و گرمای شدید محافظت می کند ‌.

این دستگاه مناسب برای محیط ‌هایی با شرایط نامساعد است . رطوبت ، ذرات خاک و ترکیبات شیمیایی قدرت کافئین برای از هم پاشیدن ساختمان محصول را ندارند . غالبا از ترانسفورماتور خشک در ساختمان ‌ها ، کارخانه ‌ها ، بیمارستان‌ ها، فضا های عمومی و … استفاده می‌ کنند .

انواع ترانسفورماتور نوع خشک

ترانسفورماتور نوع خشک ، یک سیستم کاربردی است . این دستگاه الکتریکی حتی در شرایط جوی نامطلوب نیز عملکرد خود را حفظ می کند . با کمک از این سیستم مس توانید در شبکه کاری خود ، تغییراتی خوشایند به وجود آورید .

این محصول شاید مستقل از سایر ابزارآلات الکتریکی فعالیت کند ، اما باعث تقویت و بهبود عملکرد آن ها می شود . با وجود این سیستم نیرومند بر سر ورودی جریان ساختمان ، همواره جریانی ثابت به دستگاه ها منتقل می شود .

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور خشک رزینی

ترانسفوماتور نوع خشک از نظر نوع ولتاژ ، شکل ، ظرفیت ، بازدهی و … در دسته های متنوعی قرار می گیرد . از پرفروش ترین انواع این محصول می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • ترانسفورماتورهای پوسته بندی شده : این نوع محصول در قالب یک پوسته سخت قرار دارد . این گونه از کنترل کننده های جریان در برابر رطوبت ، نوسانات جریان و گرد و غبار بسیار مقاوم هستند . معمولاً از تجهیزات این دسته در محیط ‌های صنعتی سخت و مکان‌ های عمومی استفاده می ‌شود .
  • ترانسفورماتور های هوایی : این نوع ترانسفورماتور ها مجهز به عایق های خشک هوایی هستند . این محصول در صنایع پتروشیمی ، محیط های خطرناک و مناطق ساحلی استفاده می گردد .
  • ترانسفورماتور های کامپکت : این نوع محصول به دلیل طراحی کوچکتر در فضا های محدود و منازل مسکونی به کار می رود . آنها برای توزیع برق در سیستم ‌های کوچک و با ولتاژ محدود مناسب هستند .
  • و …

ترانسفورماتور نوع خشک مناسب چه جریانی است ؟

ترانسفورماتور نوع خشک برای مجموعه‌ های مختلفی از جریان مناسب است . با کمک از این دستگاه کاربردی می توان وضعیت مجموعه را از نظر نوع جریان به ثبات رساند .

محصولات الکتریکی نسبت به نوسانات جریان ناپایدار هستند . از این دستگاه به منظور بهینه سازی قطعات الکتریکی و الکترونیکی در شبکه استفاده کنید . بدین ترتیب تا حد قابل توجهی از هزینه های پرداختی مجموعه کاسته می شود .

ترانسفورماتور نوع خشک معمولاً در سیستم‌ های توزیع نیرو کاربرد دارند . این محصول برای تامین نیروی الکتریکی در صنایع مختلف فولاد سازی ، معدن ، پالایشگاه ‌ها و کارخانجات صنعتی استفاده می شود .

مقاله پیشنهادی:  کاربرد سنسور خازنی

همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد ، این نوع از ماشین های الکتریکی منجر به کاهش و افزایش ولتاژ جریان می شود .‌ به همین خاطر فعالیت آن ها محدود به سازمان خاصی نیست .

در خرید ترانسفورماتور نوع خشک به نوع و ولتاژ مورد نیاز ابزارآلات شبکه اهمیت دهید . قدرت این دستگاه وابسته به شرایط حاکم بر مجموعه است .

ترانسفورماتور نوع خشک مناسب چه جریانی است ؟

خصوصیات ترانسفورماتور های نوع خشک

ترانسفورماتور نوع خشک منحصر به فرد است . در طراحی این دستگاه روغن جایی ندارد و تنها نقش آن به عنوان روان کننده است ‌. این محصول مطابق با متد های روز جهانی تولید می گردد .

این نوع سیستم ها ، معجزه صنعت الکترونیک محسوب می گردند . برخلاف بسیاری تجهیزات الکتریکی موجود در بازار ، این دستگاه قدرت کنترل جریان و ولتاژ را دارد . از این رو حتی در شرایط بد نرم افزاری نیز می توانند در برابر نوسانات ایستادگی کنند .

عدم نیاز به روغن خنثی از ویژگی‌ های مهم ترانسفورماتور نوع خشک است . در این نوع از دستگاه ها ، روغن به منظور خنثی کردن اثرات ضربه قوی ، حفظ عایقیت و دفع حرارت و … استفاده می شوند .

عملکرد ترانسفورماتور های نوع خشک فوق العاده است . آنان در انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی بازده بالایی دارند . طراحی صحیح و بهینه این‌ محصولات از اتلاف ‌انرژی می کاهد .

این دستگاه نسبت به سایر محصولات مشابه نیاز به نگهداری و نظافت کمتری دارد . عدم نیاز به روغن خنثی باعث کاهش زمان و هزینه نگهداری آن می ‌شود . علاوه بر این ، طراحی و ساختار ساده سیستم ، تعمیر و نصب ترانسفورماتور را در محیط آسان می سازد .

همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد ، عایق بندی ترانسفورماتور نوع خشک منحصر به فرد است . بر همین سبب حتی دد حین فعالیت نیز آلودگی صوتی کمتری ایجاد می کنند .

مقاله پیشنهادی:  کاربرد سیستم برق اضطراری یا ups

کاربرد ترانسفورماتور های نوع خشک

ترانسفورماتور نوع خشک در بسیاری از حرفه‌ ها جهت کنترل جریان و ولتاژ استفاده می شود . این محصول به سبب ساختار خاص خود حتی برای محیط های خطرناک با درصد رطوبت بالا نیز مناسب است .

با وجود این ماشین قدرتمند ، جریانات ورودی به سیستم کنترل می گردد . تحت هر شرایطی حتی با وجود برق و باران سنگین ، ایمنی محیط حفظ می شود . طبق مطالب فوق این نوع از کنترل کننده های جریان باکیفیت و مقرون به صرفه هستند . بدین خاطر معمولا جهت بهینه سازی جریان در صنایع کوچک و بزرگ مورد بهره برداری قرار می گیرند .

در ذیل به برخی از کاربرد های ترانسفورماتور نوع خشک در عصر حاضر می پردازیم ، توجه داشته باشید :

  • صنعت :

ترانسفورماتور نوع خشک در صنایع گسترده ای همچون ؛ معدن ، فولاد ، پتروشیمی ، سیمان ، خودرو سازی ، الکترونیک ، هوا و فضا و … به کار گرفته می ‌شوند .

  • ساختمان‌ ها :

در ساختمان‌ های تجاری ، آموزشی و مسکونی نیز از ترانسفورماتور های خشک برای تامین برق استفاده می کنند .‌

  • بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی :

در صنعت بهداشت و درمان ، این محصول جهت انتقال و تأمین برق پایدار برای تجهیزات پزشکی ، دستگاه‌ های تصویر برداری، سیستم‌ های روشنایی و … به کار می رود .

  • و …

 

سخن پایانی

طاها ترانس از بزرگ ترین و باسابقه ترین تولید کنندگان ترانسفورماتور و ابزارآلات جانبی آن در سطح کشور است . تمامی هموطنان می توانند با مراجعه به وب سایت شرکت ، محصول منتخب خود را سفارش دهند . همچنین بهره وری از خدماتی مثل مشاوره نیز برای آنان مهیا است .

بیشتر بخوانید: ترانسفورماتور ایزوله چگونه کار می کند ؟