تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک

تفاوت ترانس هاي روغني با ترانس هاي خشك

عناوین و سر فصل های این مطلب

تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک موضوع مورد بحث در مقاله پیش رو می باشد . ترانسفورماتورها از تجهیزات مهم تعادل ولتاژ در مدار قدرت می باشند ، که هر یک ویژگی ها و مکانیسم کاری خاص خود را دارند . در این مقاله با ما باشید ، تا با این دو ترانس و تفاوت های آن آشنا شوید .

 

ترانس خشک چیست ؟

در نخستین بخش از مقاله پیش از اینکه به بررسی تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک بپردازیم ، در مورد ترانس های خشک صحبت می کنیم . ‌ترانس خشک ، به ترانسفورماتوری اطلاق می شود ، که از هیچ گونه مایع یا روغنی برای عایق دمایی بهره نمی گیرد ، بلکه هسته و سیم پیچ های این دستگاه در یک مخزن با تهویه هوای مناسب نصب شده است .

با قرار گیری ترانس خشک درون این محفظه ، کوبل ها از طریق هوای درون کیس خنک می گردند . بیشترین میزان ولتاژ این نوع ترانسفورماتور تا 35 کیلو ولت است ؛ زیرا این دستگاه با محدودیت خنک کنندگی مواجه است و تحت بار اضافه به شدت گرم خواهد شد .

با توجه به محدودیت سطح ولتاژ ، ترانسفورماتور خشک اغلب در اماکن تجاری و صنعتی مجهز به دستگاه های برقی با ولتاژهای پایین به کار گرفته می شود . در ادامه مقاله تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک با ما همراه شوید ، تا با ترانسفورماتور های روغنی آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: ترانس سه فاز

ترانس روغنی چیست ؟‌

ترانس های روغنی نقطه مقابل ترانس های خشک هستند ، که در این بخش از مطلب برای درک بهتر تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک ، شما را ترانسفورماتور های روغنی آشنا می کنیم .

مقاله پیشنهادی:  تاثیر نوسانات ولتاژ بر لوازم خانگی

همانگونه که از نام ترانسفورماتور روغنی پیداست ، برای خنک سازی باید در روغن غوطه ور شود . پیکره این دستگاه برای خنک شدن یک محفظه فولادی مملو از روغن قرار می گیرد .

زمان فعال بودن ترانس روغنی گرمای ایجاد شده نخست به روغن عایق و پس از آن به سیال خنک کننده انتقال داده می شود . از این ترانسفورماتور اغلب در فضاهای باز بهره گرفته می شود ؛ زیرا مایع خنک کننده آن قابل حریق است و در فضای بسته خساراتی به بار می آورد .

از این ترانسفورماتور در خطوط انتقال و توزیع ، کسب و کار های کوچک و بزرگ و تولید انرژی های قابل بازیافت استفاده می شود .

حتما تا به اینجای مطلب که ساختار و شیوه ی کارکرد این دو ترانسفورماتور را مطالعه کرده اید ، تا حدی پی به تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک برده اید ، در ادامه مطلب با ما باشید تا این دو دستگاه را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنیم .

ترانس روغنی چیست ؟‌

مقایسه ترانس روغنی با ترانس خشک

ترانس روغنی و خشک نه تنها از لحاظ شیوه خنک سازی ، بلکه از جنبه های گوناگونی با هم تفاوت دارند ، در این قسمت از مقاله به مقایسه این دو از زوایای مختلف پرداخته ایم . تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک شامل موارد زیر می شود ؛

  • محیط خنک کننده : اگر با کارکرد ترانسفورماتور ها آشنا باشید ، حتما می دانید که این تجهیزات در زمان فعالت زیر بار زیاده از حد ، گرم می شوند . این گرما اگر کنترل نشود ، خسارات و عواقب نا مطلوب بسیاری در پی دارد ‌؛ از این رو برای کنترل آتش سوزی هر یک از این دو ترانسفورماتور ، مخزن های خنک کننده مخصوص به خود را دارند .
مقاله پیشنهادی:  صدای ترانسفورماتور الکتریکی به چه دلیل ایجاد می شود و چگونه آن را کاهش دهیم ؟

ترانس روغنی از مخزن های آکنده از روغن برای خنک سازی و ترانس خشک از مخزن هوا برای خنک سازی محیط بهره می گیرد .‌ در واقع اصلی ترین تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک ، شیوه خنک سازی محیط است ، که در این بخش از مقاله به آن پرداختیم .

  • سرویس و نگهداری : ترانس های خشک در مقایسه با ترانس های نوع روغنی نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارند . ترانسفورماتور های روغنی را باید در بازه زمانی مخصوصی سرویس و بازبینی کرد ، تا میزان آلودگی روغن را با آزمایش تشخیص داد .‌ به طور سالانه باید روغن ترانسفورماتور های روغنی را تصفیه کرد .

ترانسفورماتورهای خشک مقاومت بالایی در برابر آلودگی شیمیایی دارند و در صورتی که یک اختلال کوچک در ساختار یا کارکرد آنها پیش بیاید ، لزومی به جداسازی آنها از شبکه نیست .

 

  • هزینه عملیاتی : بر خلاف تصور عموم ترانسفورماتور های خشک برای انجام وظایف خود ، نیاز به هزینه بیشتری دارند . ترانس های روغنی به علت مصرف انرژی کمتر ، کم هزینه تر می باشند . ترانسفورماتور های خشک برای انجام وظایف خود، به انرژی زیادی نیاز دارند ، که این مسأله سبب پر هزینه بودن این ترانسفورماتور ها در مقابل ترانسفورماتور های خشک می شود . این یکی از اساسی ترین موارد تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک می باشد .
  • قابلیت بازیافت : بازیافت هسته ترانسفورماتور های روغنی امکان پذیر تر و آسان تر از ترانس های خشک است .
  • کارایی : این یک واقعیت است که ترانس نوع خشک کارایی کمتری در مقایسه با رقیب خود یعنی ترانسفورماتور های روغنی دارد . ترانسفورماتور خشک در زمان اضافه بار زیاده از حد گرم خواهد شد ، که این مسأله سبب راندمان کاری پایین این ترانس خواهد شد .
مقاله پیشنهادی:  دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن

در مقابل ترانسفورماتور روغنی بازدهی بالاتری را با هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و عدم تلفات انرژی دارد .

  • محل استفاده : محل استفاده آخرین موردی است ، که در این بحث ، آن را بررسی می کنیم . ترانسفورماتورهای روغنی به علت خطر نشت نفت و اشتعال پذیری سیالات در محیط بیرونی به کار گرفته می شوند ، در حالی که ترانس خشک هیچ گونه مایع خطرناک و قابل اشتعالی ندارد ؛ از این رو می توان با اطمینان خاطر از آن در مکان های بسته مانند مراکز درمانی ، مراکز تجاری ، مراکز اداری و … استفاده نمود .‌

سخن پایانی

در این مقاله از گروه مهندسی طاها ترانس به بررسی تفاوت ترانس های روغنی با ترانس های خشک پرداختیم . این شرکت از تولید کنندگان معتبر و با سابقه انواع ترانسفورماتور در ایران می باشد .

تمام محصولات این برند با متریال با کیفیت ، مطابق با استاندارد های جهانی و توسط تجهیزات پیشرفته زیر نظر نیروی کار حرفه ای و متخصص تولید می گردند . برای خرید محصولات این برند بدون دخالت واسطه ، به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: ترانسفورماتور نوع خشک چیست ؟