مشخصات ترانس قدرت

مشخصات ترانس قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

مشخصات ترانس قدرت ، یکی از مهمترین وسایلی است که در فرآیندهای توزیع برق و مصارف صنعتی به کار می‌رود . این تجهیز برای تغییر ولتاژ بین دو سیستم برقی مختلف به کار می‌رود و این امر باعث می‌شود که به سادگی ، انتقال انرژی را در نیروگاه‌ها ، سیستم های توزیع برق ، صنایع و حوزه های دیگر انجام دهد .

ترانسفورماتور‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند ، اولی دریچه‌های مغناطیسی که موجب انتقال انرژی از یک ناحیه‌ی فیزیکی به جا دیگری می‌شود ، دومی نیز لول های برقی ( که به ‌طور معمول آن‌ها را با روغن‌های آب ‌دوست و ایزولاسیون برای پوشش واحد قرار می‌دهند ) . این ترانس ویژه کارایی زیادی دارد که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی جزییات بیشتری از آن خواهیم پرداخت .

نحوه عملکرد ترانس قدرت

ترانس قدرت یک تجهیز الکتریکی است که برای تغییر ولتاژ AC استفاده می‌شود . مشخصات ترانس قدرت در اصل بر اساس قانون لنز می‌باشد . با استفاده از این تجهیز الکتریکی می‌توان ولتاژ را از یک سطح به سطح دیگر (از پایین به بالا یا از بالا به پایین) تغییر نمود .

این دستگاه در واقع یک ترانسفورماتور است که دارای دو بخش مجزا با نسبت عددیی ایستا است . در حقیقت این دستگاه ورودی خود را که برق با ولتاژ و جریان مختلف می باشد را تقویت کرده و به خروجی قدرتمند تری تبدیل می کند .

برای تغییر ولتاژ ، ترانسفورماتور باید به یک منبع انرژی DC متصل شود . در این روش ، جریان DC توسط یک شمعک الکتریکی به جریان AC تبدیل می‌شود که به عنوان ورودی ترانسفورماتور عمل می‌کند . سپس ، یک سری قطعات در این دستگاه به گونه‌ای تنظیم شده که ولتاژ خروجی مطابق با نیاز بار باشد .

مقاله پیشنهادی:  ترانس هرمتیک با بالشتک گازی

در نهایت ، بار به قطعه دیگری در ترانس وصل می‌شود و محصول نهایی با اعمال تغییراتی به ولتاژ AC تبدیل خواهد شد . عملکرد ترانس قدرت بر اساس قانون لنز بوده فوق العاده بوده و DC را به AC تبدیل می نماید .

اجزای تشکیل دهنده و مشخصات ترانس قدرت

مشخصات ترانس‌ قدرت یکی از اجزای مهم در سیستم‌های الکتریکی هستند که نقش مهمی در تبدیل و انتقال بار های الکتریکی با توان بالا دارند . ترانس‌های قدرت از اجزای مدارهای الکتریکی پیچیده تری تشکیل شده‌اند و دارای اجزای مختلفی هستند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم ؛

1 . هسته ترانس : هسته ترانس از مهمترین اجزای ترانس قدرت است و شامل سیم‌های فلزی بیضی شکل است که به صورت یک برج و در داخل یکدیگر قرار دارند . هسته ترانس می‌تواند از نوع فلزی یا غیرفلزی باشد .

2 . پیچ های ترانس : پیچ های ترانس از سیم‌های فلزی با خاصیت رسانندگی خوب تشکیل شده‌اند که نقش اصلی در ترانس دارند . این پیچ‌ها از دو نوع primary و secondary تشکیل شده‌اند که با فاصله ‌گذاری از هم به هسته ترانس متصل می‌شوند .

۳. مقاومت‌ها : مقاومت‌ها در ترانس قدرت برای نظم دادن به جریان‌های خروجی بکار می‌روند و به دو دسته مقاومت primary و secondary تقسیم می‌شوند .

۴. کانکتور ترانس : کانکتورهای ترانس قدرت برای انتقال جریان‌های خروجی به کابل‌های برق و برقراری اتصال بین ترانس و سایر مولفه‌ها به کار می‌روند .

۵. شکل‌دهنده‌های قدرت : شکل‌دهنده‌های قدرت یا converters به منظور تغییر و شکل دادن به ولتاژ‌ها و جریان‌ها به کار می‌روند تا بتوانند نیازهای سیستم‌های الکتریکی ترانس های قدرت را مطابق با درخواست مصرف کننده برطرف کنند .

مقاله پیشنهادی:  ترانس سوئیچینگ منبع تغذیه

کاربرد ترانس قدرت

ترانس قدرت برای تغذیه بارهای بزرگ و پایدار ، از جمله در کارخانه ها ، ساختمان‌های بزرگ ، ایستگاه‌های تقویت برق و سامانه‌های انتقال برق استفاده می‌شود . مشخصات ترانس قدرت بسیار حائز اهمیت می باشدو

این ترانس دستگاهی است که برای تغذیه بارهای بزرگ وابسته به فشار بالای برق شبکه مانند ؛ تجهیزات صنعتی ، وسایل نقلیه ریلی ، لامپ‌های فوق‌العاده قدرتمند و سیستم‌های برقی پیچیده استفاده می شود . همچنین این دستگاه به عنوان یک دستگاهی که برای تغییر ولتاژ استفاده می‌شود ، به نگهداری و توزیع برق در سراسر شبکه برق کمک می‌کند .

به طور کلی ، ترانس قدرت شامل یک مفتول اصلی و دو سیم کوچک تر به نام پیچ‌های اولیه و ثانویه است . اعتبار و دقت این دستگاه ، بسیار مهم است زیرا با کمک آن ، انرژی برقی به ولتاژ های مورد نیاز تبدیل می‌شود .

این دستگاه به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم برق ، یک فشار بالای برق را به فشار پایین‌تر تبدیل می‌کند . این عمل باعث کاهش میزان انرژی از طریق لحظه‌ای شدن جریان و تولید گرما در پیچ‌های سیم می شود .

در کارخانه ها ، این ترانس به عنوان یک وسیله مهم برای تولید برق و استفاده از برق استفاده می‌شود . به طوری که در این شرایط ، ترانس‌های قدرتی به منظور تقویت و توزیع برق برای کارخانه‌ها ، ایستگاه‌های برق محلی و مناطق شهری استفاده می‌شوند .

در کل ، ترانس های قدرت به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم سیستم برق ، برای تغذیه بارهای پایدار و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد . با توجه به برقراری سیستم‌های بزرگ شبکه برق ، نیاز به ترانس‌های قدرتی برای تقویت برق و توزیع آن به مناطق مختلف بسیار حیاتی است.

مقاله پیشنهادی:  استاندارد IEC 60076 چیست و چطور با رعایت اصول بارگذاری طول عمر ترانسفورماتور را بالا ببریم ؟ !

مشخصات ترانس قدرت

نحوه خرید ترانس قدرت

مشخصات ترانس قدرت همانطور که گفته شد ، یکی از دستگاه های کاربردی در صنایع متعدد است و بیشتر برای توزیع برق مورد بهره برداری قرار می گیرد . شما می توانید با مراجعه به طاها ترانس این محصول با کیفیت را خریداری کنید ، در این مجموعه برای تولید ترانس های قدرت از طراحی ویژه و متریال با کیفیتی استفاده نموده اند .

همین امر باعث شده تا عملکرد دستگاه تا حد زیادی افزایش یابد و چالش‌های موجود جهت توزیع و تولید برق از بین برود . طاها ترنس یکی از بزرگترین تامین کنندگان انواع ترانسفورماتور در بازار می باشد که می توان با خیال راحت به این مجموعه مراجعه کرد و خریدهای لازم را انجام داد .

کلام آخر

ترانس قدرت یکی از بهترین تجهیزات موجود در بازار بوده که برای تغییرات ولتاژ از آن استفاده می کنند . کارخانه ها و صنایع بزرگ تا حد زیادی به این محصول وابسته می باشند و جزو لوازم و تجهیزات ضروری آن ها به شمار می آید .

در حال حاضر طاها ترانس یکی از کمپانی های داخلی بوده که به بهترین نحو ممکن این محصولات را در بازارهای داخلی عرضه کرده و به فروش می رساند ، شما می توانید از این مجموعه محصول مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید .

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس قدرت