رله کنترل سطح و روش های اندازه گیری سطح مایعات

رله کنترل سطح و روش های اندازه گیری سطح مایعات

عناوین و سر فصل های این مطلب

رله کنترل سطح یکی از تجهیزات ضروری صنایع مختلف برای اندازه گیری میزان سطح انواع مایعات و سیالات است. در واقع در زمانی که سطح مایعات مخزن کمتر یا بیشتر از حد معمول شود، رله با دریافت سیگنال ارسال شده به طور خودکار عمل می کند.

این رله برای اندازه گیری و کنترل میزان مایعات درون مخزن در مکان های مختلفی به کار گرفته می شود و با آن سطح اب، نفت، بنزین، مایع های اسیدی، روغن و … اندازه گیری می کنند. در این مقاله از گروه صنعتی طاها ترانس با ما باشید، تا با این رله و روش های اندازه گیری سطح مایعات اشنا شوید.

 رله کنترل سطح چیست؟

رله کنترل سطح دستگاهی است، که میزان انواع مایعات را در مخزن ها چک و از سر ریز شدن و هدر رفت آنها و یا خالی ماندن منابع جلوگیری می کند. این دستگاه ها به هرگونه تغییر در حجم مایع و سایر مواد سیال پاسخ می دهند و در صورت تجاوز از حداکثر مقدار مجاز، به سرعت سیگنال می دهند.

به بیانی ساده رله های کنترل سطح مایع دستگاهی است، که در صنعت برای اندازه گیری سطح مواد مایع ذخیره شده در مخازن استفاده می شود. این رله یک قطعه بسیار کارآمد است، که در صنایع غذایی، صنعت نوشیدنی، معدن، صنعت فولاد، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنعت داروسازی، صنعت پلاستیک و بسیاری صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

این رله بسیار مقاوم است و می تواند با انواع مواد اسیدی، نفتی و … در تماس باشد. مدل های مختلفی از رله های کنترل سطح وجود دارد، که با روش های مختلفی مایعات را اندازه گیری می کند.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت ترانس اتوماتیک با استابلایزر

 رله کنترل سطح چیست؟
این رله مایع را می توان به گونه ای تنظیم کرد، که با توجه به مشخصات مشتری و کاربرد آن، سطوح مختلفی از حساسیت را ارائه دهد. این قطعه به راحتی مونتاژ می شود و به سرعت در مخازن و ظروف مورد نظر نصب می شود.

بیشتر بخوانید: ترانس افزاینده

چرا به رله کنترل سطح نیاز داریم؟

رله کنترل سطح مایع ابزاری است، که هزینه و فایده بسیاری را به صاحبین صنایع مختلف ارائه می دهد. این دستگاه با کنترل سطح مایع از هدر رفت از آن جلوگیری نموده و از سوی دیگر اگر این مایع به عنوان سوخت استفاده شود، با خالی بودن آن رله به طور خودکار عمل می کند و از آسیب رسیدن به ماشین آلات صنعتی جلوگیری می کند.

این رله یک محصول عالی و ضروری است؛ زیرا از طریق آن می توان سطح مواد داخل مخازن را بدون نیاز به برداشتن درپوش ها کنترل کرد.

چرا به رله کنترل سطح نیاز داریم؟
اندازه گیری سطح مایعات در یک مخزن یا چاه با استفاده از رله کنترل سطح به شما این امکان را می دهد، که مقدار مواد را کنترل کنید و از توقف ناگهانی فرآیندهای فناوری جلوگیری کنید. از این گذشته، اگر میزان مایعات درون دستگاه به شدت کاهش یا افزایش یابد (در مقایسه با ارزش اسمی)، این می تواند منجر به اختلالات جدی در تولید شود، که خوشبختانه راه کنترل سطح آب به جلوگیری از حوادث و خرابی تجهیزات کمک می کند.

روش های اندازه گیری سطح مایعات

امروزه سنسورها و تجهیزات مختلفی برای اندازه گیری سطح مایعات وجود دارد، که همه این دستگاه ها روش های مختلفی برای سنجیدن میزان مایعات دارند. آنها توسط خواص شیمیایی و فیزیکی خاص مواد و همچنین وظایف تکنولوژیکی که سوئیچ سطح مایع باید در صنعت انجام دهد، با مکانیسم کاری متفاوتی سطح مایعات را اندازه گیری می کنند.

مقاله پیشنهادی:  جریان هجومی چیست؟

بر اساس اصل کار، رله کنترل سطح آب در انواع خازنی، شناور، اولتراسونیک، راداری و مایع شناور هیدرواستاتیک تقسیم می شوند، تمامی این دستگاه ها دارای طراحی های متفاوتی هستند.

عملکرد رله های کنترل سطح مایعات خازنی بر اساس ویژگی خازن برای تغییر ظرفیت خازن بسته به پارامترهای محیطی است. هنگامی که سطح مایع در مخزن تغییر می کند، ظرفیت خازن فورا تغییر خواهد کرد، که در نشانگرهای آن منعکس می شود. یک سوئیچ سطح خازنی ساده در بازار متقاضیان زیادی دارد؛ زیرا قطعات متحرک ندارد و قابل اعتماد و پایدار است .

این نوع رله مایع شناور برای اندازه گیری تقریباً تمام مایعات (به جز آن دسته از موادی که به مواد اولیه دستگاه آسیب می زند) استفاده شود. چنین کنترل کننده ای از یک شناور در محفظه مغناطیسی و سوئیچ هایی در نقاط کنترل تشکیل شده است. رله های کنترل شناور در دو نوع کروی یا استوانه ای وجود دارند، که شکل شناور باید با در نظر گرفتن درجه ویسکوزیته مواد انتخاب شود.

رله های کنترل سطح آب از نوع رادار بر اساس اصل رادار FMCW یا چیپ رادار ساخته شده‌اند. پردازش سیگنال در آنها از طریق استفاده از پردازنده های DSP انجام می شود. این رله  مایع را از طریق نفوذ رادار اندازه گیری می کند. این روش به شما این امکان را می دهد، که تاثیر تداخل و نویز مختلف را بر روی خط به حداقل برسانید.

رله های کنترل سطح اولتراسونیک کارکردی مشابه به نوع رادار دارند. هنگام نصب آن یک فرستنده و دریافت کننده در بالای مخزن تعبیه می شود، سپس یک اشعه اولتراسونیک به سوی مایع فرستاده می شود. در نهایت با توجه به سیگنال های برگشتی سطح مایع اندازه گیری خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  کنتاکتور چیست ؟

سنسورهای اولتراسونیک را می توان در هر صنعتی استفاده نمود؛ زیرا دقت و مقاومت قابل قبولی دارند.‌

روش های اندازه گیری سطح مایعات
نوع دیگر از این نوع رله ها مایعات هیدرواستاتیکی است، که برخلاف نوع راداری و اولتراسونیک باید با سطح مایع در تماس باشد. این سنسور قیمت پایینی دارد و نحوه کار با آن نیز ساده است، اما به علت تماس مستقیم عمدتاً برای اندازه گیری آب، روغن، محصولات غذایی استفاده می شود و در برابر مایعات اسیدی یا شیمیایی مقاومت زیادی ندارد و پوسیده خواهد شد.‌

سخن پایانی

در این مقاله از تیم صنعتی طاها ترانس شما را با رله کنترل سطح و روش های اندازه گیری سطح مایعات آشنا نمودیم. گروه صنعتی طاها ترانس تولید کننده انواع رله در مدل های مختلف برای صنایع مختلف است.

اگر قصد خرید رله های کنترل سطح را دارید، یا برای انتخاب این دستگاه نیاز به مشاوره یا راهنمایی دارید، به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید.