بررسی حفاظت ترانس قدرت

بررسی حفاظت ترانس قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

بررسی حفاظت ترانس قدرت یکی از موارد مهم در صنعت برق به شمار می رود . به این دلیل ، که ترانسفورماتورها همیشه به عنوان یکی از مهمترین ابزار و تجهیزات در صنعت برق به شمار می رود . این مسئله به شدت مورد توجه قرار می گیرد ، که هدف برق کشی کردن چند شهر از نیروگاه باشد .

معمولا از ترانس های قدرت جهت افزایش ولتاژ و جریان استفاده می کنند . با توجه به ، اینکه برق کشی در فواصل طولانی همیشه با افت ولتاژ روبرو است استفاده از ترانس های قدرت به عنوان یک راه حل محسوب می شود .

در صورتی که این مشکل حل نشود برق کافی به منازل نخواهد رسید . حال ، که با عملکرد ترانس ها آشنا شدیم اهمیت حفاظت از ترانس قدرت برای ما مشخص شد .

بیشتر بخوانید: تصفیه روغن ترانسفورماتور

خطراتی که ترانس های قدرت را تهدید می کند

بررسی حفاظت ترانس قدرت با توجه به اهمیت این تجهیزات باید براساس تدابیر ویژه ای انجام بگیرد . خطاهایی وجود دارد ، که امکان دارد که ممکن است باعث آسیب دیدن ترانس های قدرت شود .

یکی از این مشکلات کاهش قدرت دی الکتریک در ترانس ها می باشد . کاهش میزان قدرت در ترانس ها بنا بر دلایل مختلفی اتفاق می افتد . یکی از این دلایل می تواند به دلیل از بین رفتن روغن عایق کاری در ترانس قدرت باشد . در این شرایط لازم است که تدابیر حفاظت ترانس قدرت اجرا گردد .

وجود عایق ها در ترانس های قدرت به این دلیل است ، که خطر بروز آتش سوزی و برق گرفتگی را ترانس هایی که ولتاژ بالایی را تحمل می کنند کاهش دهند . این عایق بندی ها براساس نوع ترانس مشخص می کنند .

مقاله پیشنهادی:  برقگیر ترانسفورماتور

در حقیقت این عایق نوعی روغن است ، که از تحمل حرارتی بالایی برخوردار است . زمانی که قدرت تحمل این روغن کاهش پیدا کند قدرتی ، که در دی الکتریک وجود دارد به میزان زیادی کاهش پیدا می کند .

از بین رفتن عایق هسته ترانس ها

هسته هایی که در ترانس ها مورد استفاده قرار می گیرند از جنس آهن ساخته شده اند . در صورتی ، که این هسته ها عایق خود را از دست بدهند ، می توانید در ترانس ها افزایش دمای شدیدی را مشاهده نمایید .

بروز این اشکال باعث می شود ، که ترانسفورماتورها توان خود را برای توزیع و انتقال برق از دست بدهند . بروز مشکل در عایق های مربوط به هسته می تواند دلایل زیادی داشته باشد. در صورت ایجاد این موارد لازم است ، که بررسی حفاظت ترانس قدرت به خوبی انجام گیرد .

نکته دیگری که در رابطه با این مسئله وجود دارد ، استفاده از پیچ و مهره برای ثابت نگه داشتن هسته است . در صورتی ، که این پیچ ها دچار زنگ زدگی شوند ، در کار ترانسفورماتورها اختلال ایجاد می شود .

روش های کمکی برای بررسی حفاظت ترانس قدرت

خطرات ذکر شده در بالا باعث می شوند ، که ترانس های قدرت با مشکل روبرو شوند و کار خود را به درستی انجام ندهند . در اکثر مواردی ، که صحبت از حفاظت ترانس قدرت پیش می آید زمانی است ، که ما بخواهیم از این تجهیزات در برابر میزان بالای بار یا افزایش دما ایجاد شده در آن ها جلوگیری کنیم .

در این موقعیت ها لازم است ، که مسیر های جلوگیری از بروز این نوع پیشامدها را مسدود کنیم . این روند در گرو آشنایی با این موارد می باشد .

مقاله پیشنهادی:  راندمان ترانس تک فاز

روش های کمکی برای بررسی حفاظت ترانس قدرت

جلوگیری از افزایش دما برای بررسی حفاظت ترانس قدرت

ترانس های قدرت ، که به صورت متداول در شبکه های توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرند به صورت کامل در روغن شناور هستند . دلیل انجام این فرایند جلوگیری از افزایش دما و جرقه زدن و مواردی شبیه به آن ها می باشد .

این روغن ها قابلیت محافظت از ترانس را در برابر شارتی ها دارند . برای اینکه حفاظت از ترانس قدرت در برابر ایجاد قوس الکتریکی و جرقه زدن انجام بگیرد لازم است ، که از رله ها کمک گرفته شود .

رله های مختلفی در این حوزه وجود دارند ، که مهندسان به فراخور حالشان از آن ها بهره می گیرند. این رله ها شامل ، رله های فشار ، جلوگیری از بروز گاز و رله های تشخیص میزان گاز می باشند .

جلوگیری از پیدایش نشت در هسته ترانس

یکی دیگر از راه های بررسی حفاظت ترانس قدرت جلوگیری از نشت در هسته ترانس است . این مسئله بر اساس عوامل مختلفی در هسته های ترانسفورماتورها به وجود می آید ، که موجب نشت برق می گردد .

در این موقعیت جریانی ، که ایجاد می شود بسیار قدرتمند است و خطرات بسیاری را به دنبال دارد . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی و حفاظت ترانس قدرت دستگاه ها را به شکل معمول به زمین متصل می کنند .

به این شکل است ، که سیستم اتصال کوتاه می گردد و خطر به صورت کامل رفع خواهد شد . در ترانس های قدرت یک جریان به چند برابر میزان قدرت خود تبدیل می شود ، به همین دلیل است که بروز خطرات کاملا طبیعی است .

مقاله پیشنهادی:  داخل ترانس برق چیست؟

برای رفع این مشکلات و محافظت از ترانس های قدرت لازم است ، که نکاتی را مد نظرتان داشته باشید ، تا بتوانید این خطرات را به راحتی رفع کنید .

هنگامی که بار در ترانسفورماتورها به بیشترین میزان خود می رسد ، در هسته ها نشتی اتفاق می افتد . در این شرایط رله هایی ، که با هدف حفظ تعادل در ساختار ترانس ها قرار گرفته اند ، با افزایش میزان جریان روبرو شده و از کار خواهند افتاد .

زمانی ، که این اشکال رخ دهد خطاهایی در فازهای ترانس به وجود خواهد آمد . در این موقعیت به منظور حفاظت ترانس قدرت دو رله را در این دستگاه ها نصب کرده اند ، که مسئولیت دفع بارهای اضافی را بر عهده دارند . این رله ها وظیفه ی خطیری را برعهده دارند .

آن ها هنگامی ، که جریان به بیش از میزان طبیعی خودش رسید با زمین اتصال برقرار کرده و این جریان را قطع می کنند . در نهایت اتصال به صورت کوتاه انجام گرفته و خطرات حاصل از نشت هسته ها به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد .

سخن پایانی

یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی حفاظت ترانس قدرت این است ، که این دستگاه ها و تجهیزات مربوط به آن ها را از مراکز تخصصی و حرفه ای خریداری کنید . سایت طاها ترانس به عنوان یکی از بهترین مراجع خرید و اراده اطلاعات در این زمینه است . می توانید محصولات با کیفیت و اطلاعات روز را در آن جا مشاهده کنید .

بیشتر بخوانید: تعریف جریان ، مقاومت و ولتاژ