ترانسفورماتور توزیع برق چیست؟

ترانسفورماتور توزیع برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

دستگاهی که سطح دامنه ولتاژ را از ۴۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت تغییر می دهد ترانسفورماتور توزیع برق است که تغییر ولتاژ بالا به ولتاژ طبیعی جزو وظیفه این دستگاه می باشد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی ترانسفورماتور توزیع برق چیست می پردازیم.

عملکرد ترانسفورماتور توزیع برق

در مورد اینکه ترانسفورماتور توزیع برق چیست باید به عملکرد آن اشاره کرد که این دستگاه دامنه ولتاژ را تقریبا به ۲۴۰ ولت کاهش می دهد و برای اکثر مشاغل کاربرد بسیاری دارد . عملکرد این دستگاه به صورت مستقیم و به جلو است و مابین سیم پیچ ها انزوا به وجود می آورد . این ترانسفورماتورها بر اساس یک قطب اندازه و وزن ترانسفورماتور را تنظیم می کند . این دستگاه دارای اندازه های مختلفی است و کارایی متفاوتی دارد .

ساختار ترانسفورماتور توزیع

در مورد موضوع ترانسفورماتور توزیع برق چیست باید به ساختار آن هم اشاره کرد که طراحی این ترانسفورماتورها با اندازه های مختلف انجام می شود که شامل این قسمت ها می باشد : مخزن روغن ، کنسرواتور ، بوشینگ ، رله بوخولز ، دستگاه تخلیه فشار ، رله حرارتی ، نشانگر روغن ، ردیاب دما ، دستگاه تنفس می باشد که این دستگاه ها دارای مواد هسته ای E  یا C  هستند که از ورق های چند لایه تسمه های فولادی یا استخوان مایع ساخته می شود.

مخزن روغن :

این مخزن برای قرار دادن سیم پیچ ها استفاده می شود که در هنگام استفاده از رله بوخولز هم استفاده می شود که از خطاهای مثل از دست دادن روغن ، جریان نامناسب روغن را نشان می دهد . در قسمت بالای مخزن یک محافظ وجود دارد که به وسیله یک لوله فلزی به مخزن متصل می شود که استفاده از روغن با ارتباط با سیم ها را با بارگذاری آسان تر می کند و دمای روغن را افزایش یا کاهش می دهد.

مقاله پیشنهادی:  یو پی اس چند ساعت کار می کند؟

دستگاه تنفس :

در مورد ترانسفورماتور توزیع برق چیست باید در باره ساختار و اجزای آن هم صحبت کرد که این ترانسفورماتورها دارای دستگاه تنفس هستند که شامل ژل سیلیکا است و رطوبت روغن را جذب می کند و به رنگ صورتی یا آبی تغییر می کند و نشانگر روغن سطح روغن را در مخزن نشان می دهد.

ردیاب دما:

این قطعه دمای روغن را کنترل می کند و اگر دما افزایش پیدا کند ترانسفورماتور از سرویس جدا می شود.

دستگاه کاهش فشار : این دستگاه از انفجار ترانس جلوگیری می کند .

رله حرارتی : این قطعه برای دمای سیم پیچ است .

رادیاتور : باعث خنک کنندگی ترانسفورماتور می شود.

بوشینگ : برای اتصال سیم پیچ های داخلی در ترانسفورماتور کاربرد دارد.

ترانسفورماتور توزیع برق

انواع ترانسفورماتور توزیع

در مورد ترانسفورماتور توزیع برق چیست می توان آن را بر اساس نوع تقسیم کرد که نحوه قرار گرفتن ، نوع عایق ، تعداد فازها ، نوع سطح ولتاژ باعث تقسیم آنها می شود که بر اساس نوع کاربرد به ترانسفورماتور تک فاز ، سه فاز ، پد سوار ، قطب سوار ، سوار برید ، زیرزمینی تقسیم می شود.

تک فاز

این نوع ترانسفورماتور بیشتر برای بارهای برق مسکونی قابل استفاده است و در نورپردازی های صنعتی ، بارهای تجاری سبک هم از آنها استفاده می شود.

سه فاز

این نوع ترانسفورماتور دارای یک مدار اصلی و مدار توزیع جزیی است که معمولا جریان برق را به مدار توزیع ثانویه منتقل می کند و ولتاژ مدار را کاهش می دهد که برای واحدهای صنعتی و تجاری بسیار کاربرد دارد . این نوع ترانس با پد در مدارهای زیرزمینی استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  انواع ترانسفورماتور

پدسوار

این نوع ترانسفورماتور به شکل یک کمد فولادی قفل شده است که روی بالشتک بتنی قرار می گیرد و برای فضاهای که محصور نشده کاربرد دارد . این مدل با خط توزیع برق در یک راستا برای کاهش ولتاژ اولیه است که میزان قدرت آن از ۷۵ کیلووات آمپر تا ۵۰۰۰ کیلووات آمپر می باشد.

قطب سوار

این نوع ترانسفورماتور بر روی یک تیر سرویس برق با ارتفاع کابل های هوایی نصب می شود و برای تغییر ولتاژ توزیع برق ۱۲۰ / ۲۴۰ ولت برق استفاده می شود.

خرید انواع ترانسفورماتور توزیع برق

ترانسفورماتور توزیع برق دستگاهی بسیار کاربردی برای اکثر مکان ها می باشد که ولتاژ برق را تثبیت و کاهش می دهد که به عنوان بهترین دستگاه تجهیزات الکتریکی در بازار می باشد و بسیار پر فروش است .

سخن پایانی

در مورد ترانسفورماتور توزیع برق چیست صحبت کردیم که این دستگاه عملکرد و کارایی بسیار بالایی دارد و دارای مدل ها و انواع مختلفی بر اساس نیاز کاربری شما می باشد و قیمت آن از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است .

مقاله پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس افزاینده