ترانس برق چیست و چه مزایا و ویژگی های دارد؟

ترانس برق چیست

عناوین و سر فصل های این مطلب

همانطور که می دانید ترانس برق تشکیل شده است از یک مدار الکتریکی و چند رله که در کنار یک ترانسفورماتور قرار دارد و تنظیم ولتاژ برق را انجام می دهد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن می پردازیم.

معرفی ترانس برق

در مورد موضوع ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن می توان گفت که این دستگاه یک وسیله الکترونیکی است که در برابر نوسانات برق از لوازم برقی و افت برق حفاظت می کند .
به علت اینکه ولتاژ برق  در پشت پریزها دارای نوسانات بسیاری می باشد وظیفه این دستگاه این است که ولتاژ برق را ثابت و تنظیم کند تا مشکلی برای دستگاه های برقی پیش نیاید.

ترانس برق چیست

اهمیت و مزایای ترانس برق

در مورد ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن باید گفت که یکی از مزایای آن باعث کاهش نوسانات برق و طول عمر دستگاه می شود . از دیگر مزایای این دستگاه این است که امکان انتقال قدرت برق را در فاصله های طولانی ایجاد میکند و به صورت طولانی مدت می توان از این دستگاه استفاده کرد . بنابراین افت ولتاژ و توان و ظرفیت وسیله های برقی را کاهش می دهد. علاوه بر این یکی از ویژگی های مهم این دستگاه کاربرد گسترده ای در صنعت و مصارف خانگی دارد و به همین علت قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است .

انواع ترانس برق

این ترانس ها دارای انواع مختلفی هستند بر اساس مصارفی که دارند دارای انواع مختلفی هستند.

مقاله پیشنهادی:  پیچیدن ترانس سوئیچینگ

ترانس رله ای

این گونه ترانس برای مصارف خانگی کاربرد دارد و به آن استابلایزر رله ای هم می گویند. این دستگاه با استفاده از یک کنترل کننده جریان الکتریکی  ولتاژ را اندازه گیری می کند و ولتاژ ورودی مناسب را در یک سوی رله ها قرار می دهد و ولتاژ برق را تنظیم میکند.در ادامه به پرسش ترانس برق چیست پاسخ خواهیم داد.

ترانس برق سروو

این مدل ترانس هم دارای یک موتور سروو برای تنظیم ولتاژ است و یک وسیله بسیار مطمئن است که بعد از تشخیص دادن اختلاف ولتاژ آن را در مسیر درست قرار می دهد.

ترانس تقویت برق استاتیکی

این نوع ترانس هم از موتور سروو استفاده می کند و نوع استاتیکی آن دارای ساختار مختلفی است و تکنولوژی ساختاری آن بسیار عالی و پیشرفته است و مدیریت ولتاژ برق را کنترل می کند.

نحوه عملکرد ترانس برق

در مورد اینکه ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن و به نحوه عملکرد آن هم باید اشاره کرد که نحوه عملکرد این ترانس ها برای دامنه ولتاژ ورودی هم بسیار مهم است. این ترانس دارای ۳ کلید است که اگر برق شهری ولتاژ مناسب داشته باشد کلید SW2  روشن است و در صورتی که کاهش یا افزایش فشار برای برق ورودی داشته باشد کلید SW1  و کلید SW3  ولتاژ را تنظیم می کند.

در هنگام خرید ترانس برق باید به چه نکاتی توجه کرد؟

امروزه با توجه به تنوع لوازم برقی استفاده از این ترانس ها بسیار لازم می باشد و باعث بهبود عملکرد این لوازم می شود. ولی باید به این نکته توجه کرد که بر اساس نوع کاربری و نیاز خود خریداری کنید. و به میزان قدرت ، ولتاژهای ورودی و خروجی ، تعداد فاز ، فرکانس و کاربرد ترانس باید توجه کنید.

مقاله پیشنهادی:  ساخت ترانس سفارشی

ترانس های برق خانگی پر کاربرد

در مورد اینکه ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن می توان گفت که برای مصارف خانگی مانند ترانس برق یخچال فریزر ، ترانس برق کولر گازی ، ترانس لوازم صوتی و تصویری و غیره بسیار کاربردی است.  اکثر افراد در منزل خود از این ترانس ها استفاده می کنند. چون باعث تنظیم افت ولتاژ و حفاظت و جلوگیری از نوسانات برق در سیستم برقی می شود.

ترانس برق چیست

قیمت ترانس برقی

ترانس برق  برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی و کاهش یا افزایش ولتاژ برق بسیار عملکرد بالایی دارند.  قیمت آنها بسیار مقرون به صرفه است. به همین علت استقبال بسیاری از این دستگاه شده است و نه تنها در منازل و مصارف خانگی بلکه در صنعت هم بسیار استفاده می شود.

سخن پایانی

ترانس برق چیست و مزایا و ویژگی های آن را بررسی کردیم.

این دستگاه باعث ایمنی و بهبود عملکرد دستگاه ها و لوازم برقی در منزل شما می شوند و به راحتی می توانید از این دستگاه ها استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس سفارشی