انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی

انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی

عناوین و سر فصل های این مطلب

تابلوبرق یک محفظه ای است که در آن تجهیزات الکترونیکی قرار دارد و این دستگاه یکی از پر فروش ترین دستگاه ها در بازار می باشد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی می پردازیم.

فیوزها

یکی از مهمترین انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی فیوزها هستند که کار آنها حفاظت مدار را برای اضافه بار و اتصال های کوتاه است . در اصل فیوز یک قطعه الکترونیکی است که جریان مدار را در زمانی که پیش از اندازه مجاز باشد قطع می کند و یک رشته سیمی است که در مواقع اضافه بار ذوب می شود.

بی متال

یکی دیگر از انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی بی متال است که برای تبدیل تغییر دما از آن استفاده می کنند و در اصل یک نقش حفاظتی در موتور سه فاز دارد که اضافه بار را به ولتاژ پایین تبدیل می کند . بی متال یک عنصری است که از ترکیب دو فلز با جنس های مختلف می باشد و کار آن اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز است و زمانی که بار الکتریکی یا گرما در مدار ایجاد می شود به خاطر همین ضریب انبساط طولی یکی از فلزها خم می شود و جریان برق قطع می شود.

کنتاکتور

کنتاکتور قطع و وصل جریان برق را در تابلوبرق انجام می دهد که برای کنترل دستگاه های سه فاز یک رله احتیاج می باشد که فشار جریان موتور را به صورت ایمن هدایت کند رله های مکانیکی همان کنتاکتور هستند که از این کنتاکتور برای جا به جایی فاز ، افت ولتاژ ، عدم تقارن ولتاژ سه فاز ، قطع بودن یکی از فازها استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  خرید ترانس سوئیچینگ

کلید مینیاتوری MCB

یکی دیگر از انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی کلید مینیاتوری است که برای جلوگیری از شرایط اضافه بار ، اتصال کوتاه ، جریان را در مدار الکتریکی قطع می کند . این کلید بسیار حساس است و از فیوز بهتر عمل می کند و جریان نامی در این کلیدها بیشتر از ۱۰۰ آمپر نمی باشد و مانند حرارتی مغناطیسی عمل می کند.

کلید حرارتی MPCB

این کلید حرارتی یا قطع کننده حفاظت از موتور الکتریکی می باشد که وظیفه آن حفاظت در برابر اضافه بار و در برابر خطا مغناطیسی می باشد . هر ‌MPCB  نقش بسیار مهمی دارد و به عنوان یک منبع الکتریسیته امن برای موتور می باشد و وظیفه آن حفاظت در برابر عدم تعادل فازها و افت فاز است ، حفاظت در برابر اضافه بار ، حفاظت در برابر خطاهای الکترونیکی ، نمایش هشدار خطا ، اتصال مجدد خودکار می باشد.

پوش باتن

یکی دیگر از انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی پوش باتن است که مانند یک سوئیچ الکترونیکی است و جنس آن از پلاستیک فشرده است و اندازه آن کوچک و به اندازه انگشت دست انسان می باشد و دارای سه بخش است : بخش محرک ، کنتاکت ثابت و شیدها می باشد.

چراغ سیگنال

این چراغ ها زمانی که مشکلی ایجاد شود خاموش و روشن می شوند و اعلام خطر می کنند و بر روی تابلوبرق نصب می شوند .

شینه Busbar  و مقره Insulator

یکی از مهمترین انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی شینه است که به صورت یک نوار فلزی یا میله فلزی است و در داخل تابلوبرق برای توزیع قدرت بالا استفاده می شود . این قطعه بدون عایق است و برای توزیع فاز در تابلوبرق از شینه استفاده می شود که شامل شینه ارت و شینه نول می باشد . مقره هم در تابلوبرق برای عایق کردن هادی ها ، ثابت کردن شینه ها کاربرد دارد . از ویژگی های مقره نداشتن ناخالصی ، حفره های داخلی ، استقامت الکتریکی ، مقاومت در برابر عوامل خارجی می باشد.

مقاله پیشنهادی:  تعریف جریان ، مقاومت و ولتاژ

ترمینال

یکی دیگر از انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی وجود ترمینال است که ترمینال باعث برقراری ارتباط بین اجزای داخلی تابلوبرق و قطعات دیگر می شود و این ترمینال ها به صورت ریلی ، شاخه ای و پیچی می باشند . در ترمینال ریلی به صورت ریل در تابلوبرق نصب می شود . در شاخه ای انشعاب گیری شاخه ای از سیم ها در محیط های مختلف استفاده می شود و در ترمینال پیچی امکان اتصال چند سیم به یکدیگر وجود دارد و نصب آن ساده و سرعت آن بالا می باشد.

سخن پایانی

در مورد تعدادی از انواع تجهیزات تابلوبرق صنعتی صحبت کردیم که این تابلو در آن تجهیزات الکترونیکی قرار دارد که در زمان افزایش بار ولتاژ بسیار کاربردی است . شرکت تولیدی طاها ترانس تولید کننده انواع ترانس ها با کیفیت بالا می باشد.

مقاله پیشنهادی

ترانس اتو