طراحی ترانس ایزوله

نحوه طراحی ترانس ایزوله

عناوین و سر فصل های این مطلب

 طراحی ترانس ایزوله به منظور افزایش ایمنی انجام می گیرد . این ترانسفورماتور به گونه ای طراحی گردیده ، که تعداد دور سیم پیچ‌های اولیه و ثانویه در آن یکسان است ؛ از این رو نسبت تبدیل نیز در این دستگاه برابر با یک می باشد ‌. هدف از این طراحی عدم ایجاد اتصال الکتریکی در مدارهای ثانویه با منبع ولتاژ یا زمین و در نتیجه بالا رفتن ایمنی کاربران است .

برای آشنایی بیشتر با این ترانسفورماتور، طراحی و عملیات آن در این مقاله با ما همراه شوید ، تا اطلاعات بیشتری از این ترانس جدا کننده به دست آورید ‌.

ترانس ایزوله چیست ؟

همانگونه که در آغاز مقاله نیز اشاره نمودیم طراحی ترانس ایزوله با هدف محافظت از تجهیزات و مدارها در مقابل شوک های الکترونیکی انجام می گیرد ‌. به بیان دیگر این نوع از ترانسفورماتور مانع از ایجاد آسیب و صدمه به تجهیزات برقی در مقابل شوک الکتریکی شده و از جان مصرف کنندگان نیز محافظت می کند .‌

ترانس ایزوله قابلیت تحت کنترل در آوردن هر گونه نویز و حفظ اتصالات زمینی را نیز دارد . در واقع هنگامی که دستگاه‌های شما مجهز به این نوع از ترانسفورماتور شوند ، در اصطلاح از زمین مجزا می شوند . در صورتی که در زمان کار اپراتور با تجهیزات ، هر گونه اتصال یا تماسی رخ بدهد ، هیچ صدمه ای ناشی از برق گرفتگی به او وارد نمی شود .

طراحی ترانس ایزوله بدین نحو است که ورودی و خروجی کاملا از هم جدا هستند و سیم پیچ اولیه و ثانویه از طریق کوپل درون هسته با هم ارتباط دارند . این ترانس‌ها در انواع سه‌ فاز و تک‌ فاز و در توان های مختلفی طراحی ، تولید و به بازار عرضه می‌شوند .

مقاله پیشنهادی:  حفاظت از سیستم قدرت چیست و عملکرد و اجزاء آن چگونه است؟

ترانس ایزوله چیست ؟

کاربرد ترانس ایزوله

همانگونه که در مطالب بالا متوجه شدید طراحی ترانس ایزوله و هدف از استفاده از آن برای بالا بردن ایمنی و کاهش خطرات برق گرفتگی می باشد . با توجه به اهمیت این مسئله در حفظ جان افراد و تجهیزات ترانس ایزوله ، کاربرد های بسیار وسیعی دارد .

این نوع از ترانسفورماتور در صنایع مختلف ، خانه ‌های مسکونی ، استخر و مکان‌های مرطوب به کار گرفته می شود . هدف از نصب ترانس ایزوله در استخر و سایر مکان های مرطوب ممانعت از برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن است . همینطور این نوع ترانس ، مانع از انتقال ولتاژ بالای AC شده و از سوی دیگر این قابلیت را دارد که خطرات ناشی از رعد و برق را کاهش دهد .

ترانس ایزوله توانایی حفاظت از افراد را در برابر تماس یا اتصال عمدی نیز دارد . قابلیت دیگر این دستگاه این است که مانع از ایجاد اتصالات کوتاه‌مدت مدت بین کابل ها و بدنه تجهیزات می شود .

این دستگاه در مراکز درمانی نیز برای ایزوله نمودن بخش های مهمی چون اتاق عمل، آی سی یو ، سی سی یو و .‌‌.. به کار گرفته می‌شود . از دیگر مکان‌هایی که ترانس ایزوله در آن به کار گرفته می شود ، می توان به مکان های صنعتی ، شرکت های رادیویی و مخابراتی اشاره نمود .

ویژگی های ترانس ایزوله

طراحی ترانس ایزوله به گونه ای است که به ایزولاسیون این دستگاه در سطح بالا و مطمئن کمک می‌ کند و از تداخل فرکانس های رادیویی جلوگیری می نماید . این دستگاه به نحوی طراحی شده است که از ویژگی اصلاح انواع تداخل ناشی از بارهای غیر خطی ( به منظور بالا بردن قدرت و توان سیستم ) برخوردار است .

مقاله پیشنهادی:  میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر چقدر است؟

طراحی و عملکرد ترانس ایزوله

همانگونه که در مطالب بالا بارها اشاره کردیم طراحی ترانس ایزوله به گونه ای است که ، میزان ولتاژ ثانویه آن ها تفکیک شده است . این ترانسفورماتور این توان را دارد ، که توسط یک میدان مغناطیسی دو مدار الکتریکی را از هم تفکیک کند .‌ گاهی ولتاژ ثانویه ایجاد شده در این دستگاه‌ها از ولتاژ اولیه بیشتر ، کمتر و حتی مساوی است .

زمانی که ولتاژ ورودی و خروجی با هم دیگر یکسان اند ، تغییر یا تبدیل سطح ولتاژ مهم نیست بلکه ایزوله بودن ولتاژ اهمیت دارد ‌. هنگامی که ترانس های ایزوله در بین دو مدار الکتریکی تعبیه شوند ، انتقال جریان برق بین این دو مدار قطع خواهد شد .

با توجه به این مکانیسم کارکرد ، این ترانس برق را از زمین جدا می کند ‌. اگر در جایی که این دستگاه نصب شده ، هر گونه اتصال یا تماسی پیش بیاید ، از خطرات برق گرفتگی در امان هستید .

نحوه طراحی ترانس ایزوله

ترانس های ایزوله در دو نوع کاهنده یا افزاینده طراحی می شوند ، اما بیشتر اوقات مکانیسم آن‌ها با نسبت تبدیل برابر است ‌. بهتر است پیش از طراحی ترانس ایزوله ، نخست اجزا آن را بشناسید ‌. این ترانسفورماتور از سه بخش اصلی سیم پیج اولیه ، سیم پیچ ثانویه و هسته تشکیل شده است .‌

طراحی ترانسفورماتور افزاینده و کاهنده با یکدیگر متفاوت است که باید این نکته را در زمان طراحی و ساخت به یاد داشته باشید . این ترانسفورماتورها در مدار به صورت سری بسته می شوند . بدین صورت که ، باید دو سر سیم پیج اولیه را به سیم های جریان ورودی بسته و آن را ، لحیم کرده و دو سر سیم پیج ثانویه را به منبع وصل کرده و سپس به هم لحیم کرد .

مقاله پیشنهادی:  تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

در طراحی و ساخت ترانس ایزوله ، نصب دستگاه خنک کننده را برای بالا بردن بازدهی دستگاه و ممانعت از داغ شدن بیش از حد آن فراموش نکنید .

نحوه طراحی ترانس ایزوله

در پایان

مقاله طراحی ترانس ایزوله توسط مهندسین مجرب شرکت طاها ترانس نگاشته شده است ، تا علاقه مندان به این موضوع با این ترانسفورماتور و نحوه طراحی آن با بیانی ساده آشنا شوند .‌ شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان معتبر انواع ترانسفورماتور از جمله ترانس ایزوله است .

این شرکت محصولات خود را با تکیه بر دانش تیم طراحی و تولید خود ، بهره گیری از متریال درجه یک و فناوری های روز دنیا ، با کیفیت بالا تولید و به قیمت تولید به صورت جزئی و کلی در فروشگاه آنلاین خود عرضه می دارد .

مقالات پیشنهادی

ترانس ایزوله

ترانس سه فاز