نحوه نصب ترانس ایزوله

نحوه نصب ترانس ایزوله

عناوین و سر فصل های این مطلب

نحوه نصب ترانس ایزوله موضوع مورد بحث در این مقاله است ، اگر شما به این مبحث علاقه مندید و به دنبال شیوه ی آسان و ایمن نصب این ترانسفورماتور هستید ، در این مقاله با ما همراه شوید . نخست شما را با این ترانسفورماتور آشنا می‌کنیم ، سپس به طریقه نصب آن می پردازیم .

آشنایی با ترانس ایزوله

پیش از اینکه به نحوه نصب ترانس ایزوله بپردازیم ، بهتر است با این ترانسفورماتور به طور مختصر و با زبانی ساده آشنا شوید . ترانس ایزوله که با نام BACL ( ترانسفورماتور ایزوله ) نیز معروف است به نوعی ترانسفورماتور اطلاق می شود که از سیم پیچ های اولیه و ثانویه که از نظر الکتریکی مستقل از یکدیگرند ، تشکیل شده است .

در یک ترانسفورماتور ایزوله ، برق اصلی به سیم پیچ اولیه اعمال می شود تا یک میدان مغناطیسی متغیر ایجاد بشود . سپس به لطف ورق های فولادی الکترومغناطیسی ، متصل شده بین دو سیم پیچ در سیم پیچ ثانویه یک جریان ثانویه با اختلاف ولتاژ متناسب با اختلاف تعداد دور بین دو سیم پیچ ایجاد می شود . بر اساس این ویژگی ، کاربر می تواند سطح ولتاژ مناسب برای کاربردهای مختلف را انتخاب کند .

آشنایی با ترانس ایزوله

اصل عملیات ترانس ایزوله

برای اینکه نحوه نصب ترانس ایزوله را یاد بگیرید ، باید با نحوه کارکرد آن آشنایی داشته باشید . این دستگاه همانند یک ترانسفورماتور معمولی کار می کند ، هنگامی که جریان به سیم پیچ اولیه اعمال می شود ، یک شار مغناطیسی در آن القا می شود و سپس در سیم پیچ ثانویه نیز این فرآیند شکل می‌گیرد که باعث انتقال جریان الکتریکی می شود . از آنجایی که در این ترانسفورماتور تعداد سیم پیچ ها یکسان است ، پارامترهای جریان الکتریکی سیم پیچ های اولیه و ثانویه نیز یکسان خواهد بود .

مقاله پیشنهادی:  خواص روغن ترانسفورماتور خوب

کاربرد ترانس ایزوله

استفاده از ترانسفورماتورهای ایزوله برای فضا هایی که نیاز به ایمنی الکتریکی دارند ، بسیار ضروری است . این ترانسفورماتور در لوازم صوتی تصویری ،‌ مکان نگهداری کابل ها ، دستگاه هایی با سطح رطوبت بالا ، مکان های در معرض گاز ، در ابزار برقی با کلاس ایمنی A و … به کار گرفته می‌ شود ‌‌. همینطور می توان این ترانسفورماتور را در حمام ها ، استخرهای شنا و سایر اتاق های فنی ( نیاز به حفاظت در برابر شوک الکتریکی دارند) نصب نمود .

حال که با کاربرد این دستگاه آشنا شدید ، در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا با نحوه نصب ترانس ایزوله و مزیت ‌های آن آشنا شوید .

مزایا و معایب ترانس ایزوله

استفاده از ترانسفورماتور ایزوله مزایای زیادی را برای کاربران دارد . پس از اینکه با نحوه نصب ترانس ایزوله آشنا شدید و این دستگاه را به درستی نصب و راه اندازی نمودید از مزایای زیر بهره مند می شوید :

  • افزایش طول عمر وسایل برقی
  • کاهش مقدار جریان الکتریکی در صورت اتصال کوتاه
  • حفاظت اضافی در حین کار تجهیزات الکتریکی
  • بهبود ویژگی های کیفی شبکه برق
  • فیلتر کردن نویز فرکانس بالا

ترانسفورماتور ایزوله مانند هر دستگاه دیگری در کنار مزایای بی‌شماری که ارائه می دهد عاری از ایراد نیز نیست ، اگر بخواهیم به ایراد اصلی این دستگاه بپردازیم باید به عدم امکان حفاظت کامل در برابر برق گرفتگی اشاره نمود .

مشخصات ترانس ایزوله

اگر مایل به آشنایی با نحوه نصب ترانس ایزوله هستید ، بهتر است با ویژگی‌های این نوع از ترانسفورماتور آشنا شوید . ترانسفورماتورهای ایزوله بر خلاف ترانسفورماتورهای خودکار از سیم پیچ های اولیه و ثانویه تشکیل شده اند که این دو فقط از طریق میدان های مغناطیسی به یکدیگر متصل می شوند . سیم‌پیچ‌های جداشده باید از نظر الکتریکی مستقل باشند و جداگانه ترانسفورماتور ایزوله را تشکیل دهند .

مقاله پیشنهادی:  چرا از ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) در شبکه توزیع استفاده می شود؟

ترانسفورماتور ایزوله با توجه با اجزای تشکیل دهنده از ویژگی‌های زیر برخوردار است :

  • قابلیت بالا در ایزولاسیون
  • اتصال به زمین بسیار مطمئن
  • توانایی عدم تداخل در فرکانس های رادیویی
  • نویز بسیار پایین
  • قابلیت فیلتر تداخل‌های ناشی از بارهای غیر خطی
  • توانایی بهبود بخشی قدرت تمام مجموعه
  • تولید در انواع تک فاز و سه فاز و در قدرت ‌های مختلف
  • توانایی بالایی در حفاظت از تجهیزت
  • جلوگیری از خراب شدن و وارد شدن صدمه به کاربر
  • عدم انتقال جریان و ولتاژDC

نحوه نصب ترانس ایزوله

نحوه نصب ترانس ایزوله نسبتاً آسان است ، مهمترین مورد در نصب ترانس ایزوله این است که باید اتصال رسانا ها را به پایانه ها به درستی انجام دهیم . در ادامه مطلب بیشتر به نحوه نصب این نوع از ترانسفورماتور می پردازیم .

اولین کار در نصب این دستگاه تعیین محل اتصال دقیق است . پشت ترانسفورماتور دارای پایانه هایی برای اتصال به برق ورودی و خروجی است . قطب های ورودی به برق سه فاز متصل می شوند ، قطب های خروجی 220 ولت یا 200 ولت به رسانا های ولتاژ خروجی تجهیزات ماشین آلات متصل می شوند .

پس از نصب ، باید نقاط اتصال را سفت کنید ، برای جلوگیری از تکان و حرکت ، برای ثابت کردن آن از چسب برق استفاده کنید . پس از بررسی ایمنی مطلق ، دستگاه را راه اندازی نمایید .

نحوه نصب ترانس ایزوله

 در پایان

مقاله نحوه نصب ترانس ایزوله توسط مهندسین شرکت طاها ترانس برای آشنایی کاربران با این نوع ترانسفورماتور و نصب آن بدون نیاز به متخصصین حرفه ای نگاشته شده است .

مقاله پیشنهادی:  آمپلیدین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان خوش‌نام انواع ترانسفورماتور از جمله ترانسفورماتور ایزوله است که این محصول را با کیفیت بالا و با قیمت مناسب عرضه می کند . برای خرید محصولات این برند ، به فروشگاه آنلاین این برند مراجعه کنید .‌

مقالات پیشنهادی

ترانس سه فاز

ترانس ایزوله