پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات

پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات

عناوین و سر فصل های این مطلب

در این مقاله هدف ما ارائه نکاتی در خصوص پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات است . شاید با خود بپرسید ، که پست هوایی چیست و یا با این واژه به یاد مرسولات پستی بیفتید ، که از طریق حمل و نقل هوایی در حال جابجایی هستند . اما منظور ما از این واژه خطوط منظم و منسجمی است ، که جهت انتقال برق طراحی شده اند .

کمی که به اطراف خود توجه کنید ، کابل ها و سیم های مختلف را می بینید ، که یکی پس از دیگری در امتداد هستند و بدون آن ها خبری هم از برق نیست . در این مقاله توضیحات کاملی را در خصوص پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات آن ارائه می نماییم . لطفا با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: برقگیر یا صاعقه گیر چیست؟

منظور از پست هوایی چیست ؟

در مبحث پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات پیش از هر سخنی ، ابتدا یک سری تعاریف را ارئه می نماییم ، پست هوایی به سامانه ای گفته می شود ، که خطوط انتقال برق را از تولیدکننده به مصرف کننده منتقل می کند .

در واقع ، پست هوایی مجموعه ای از تجهیزات و سازه ها بوده ، که در آن خطوط انتقال برق به صورت هوایی و به وسیله ستون ها ( بند و پایه ) و همچنین منابع تغذیه ( ترانسفورماتورها ) نصب می شوند .

ترانسفورماتورها در پست هوایی نقش بسیار مهمی دارند . آنها برای تبدیل ولتاژ برق از مقدار بالا به مقدار پایین ( و برعکس ) استفاده می شوند . به عبارت دیگر ، ترانسفورماتورها انرژی برق را در ابتدا افزایش و سپس کاهش ولتاژ می دهند . این عملیات معمولاً برای انتقال برق با کیفیت و عملکرد بهتر انجام می شود .

بنابراین ، پست هوایی نه تنها شامل خطوط انتقال برق است ، بلکه شامل ترانسفورماتورها نیز می شود ، که برای تبدیل ولتاژ بکار می روند .

مقاله پیشنهادی:  بزرگترین ترانس برق جهان

این دو عنصر با همکاری یکدیگر در انتقال برق در شبکه هوایی نقش مهمی را ایفا می کنند و روشنایی و بهره مندی از فناوری با وجود آن ها امکان‌ پذیر است . در ادامه مبحث پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات به آیتم های دیگری اشاره خواهیم نمود .

 

ویژگی مکان نصب پست هوایی

در این مقاله قصد داریم ، تا سه فاکتور پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات ، را به صورت مجرا تعریف کنیم . در این بخش به بررسی محل نصب پست هوایی خواهیم پرداخت .

بهترین مکان جهت نصب پست هوایی ( شبکه هوایی ) بستگی به عوامل مختلفی از جمله ؛ نوع پست هوایی ، نوع خطوط انتقال ، زمین شیب دار یا صاف ، محیط زیستی ، محدودیت های قانونی و اشتراک پست هوایی با سایر زیرساخت ها دارد . به همین دلیل ، قبل از نصب پست هوایی باید به بررسی این عوامل پرداخته شود .

در بررسی پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات ، لازم بوده به نکات زیر توجه شود ؛

– مکان مناسب برای ایمنی و دسترسی آسان

– منطقه ای با خاک مناسب برای نصب بندها و پایه ها

– منطقه ای که از نظر بافت شهری و قوانین ساخت و ساز قابل قبول باشد ، برای پست هوایی انتخاب می گردد .

– محل نصب باید از نظر تلاقی با سایر زیرساخت ها و شبکه ها قابل قبول باشد .

– منطقه ای که از امکانات انتقال برق و خدمات فنی بهره مند است ، گزینه ای ایده آل برای پست هوایی خواهد بود .

البته توجه داشته باشید ، که انتخاب یک مکان مناسب به سادگی نبوده و شما نیازمند خدمات مشاوره ای خواهید بود . در این بخش ، به خوبی آیتم دوم مبحث پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات را بررسی نمودیم .

مقاله پیشنهادی:  تفاوت استابلایزر و ups یو پی اس در چیست ؟

اجزا و قطعات پست هوایی

در ادامه مبحث پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات ، به بررسی آیتم سوم یعنی اجزا و قطعات خواهیم پرداخت . پست هوایی ( شبکه هوایی ) شامل اجزا و قطعات مختلفی بوده ، که برای انتقال برق از تولیدکننده به مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرند . در زیر ، اجزا و قطعات اصلی پست هوایی را نام ببرده و توضیح مختصری درباره عملکرد و استفاده آنها ارائه می دهیم ؛

  1. ستون ها ( بندها و پایه ها ) : ستون ها در پست هوایی برای نصب خطوط انتقال برق به صورت هوایی و تثبیت آنها مورد استفاده قرار می گیرند . ستون ها معمولاً از جنس فلزی مانند فولاد یا آلومینیوم به صورت استوانه ای طراحی شده و با استفاده از پایه به زمین ایمن شده اند .
  2. خطوط انتقال برق : خطوط انتقال برق جزئی از پست هوایی هستند ، که برق را از تولید به مصرف می رسانند . خطوط انتقال برق می توانند بافت کابلی با عایق های مختلف و یا لوله های فلزی با سیم کشی برق اجرا شوند .
  3. ترانسفورماتورها : ترانسفورماتورها در پست هوایی برای تبدیل ولتاژ برق به کار می روند . آنها می توانند انرژی برق را از مقدار بالا ( انتقال از نیروگاه ) به مقدار پایین تر ( توزیع به مصرف کننده ) یا برعکس تبدیل کنند .

ترانسفورماتورها معمولاً در ستون ها نصب می شوند و به خطوط انتقال برق وصل می شوند . در رابطه با پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات ، لازم بود تا حتما به ترانسفورماتور و ارتباطش با پست هوایی اشاره کنیم .

  1. سیم ها و کابل ها : برای اتصال ترانسفورماتورها به خطوط انتقال برق از سیم ها و کابل ها استفاده می شود . آنها برق را از ترانسفورماتور به خطوط انتقال برق منتقل می کنند و همچنین ارتباط بین ترانسفورماتورها و پست های دیگر را برقرار می سازند .
  2. تجهیزات حفاظت و کنترل : در پست هوایی ، تجهیزات حفاظت و کنترل نصب می شوند ، تا از ایمنی و کارکرد صحیح شبکه برق اطمینان حاصل شود . این تجهیزات عبارتند از ؛ رله ها ، سوییچ ها ، شمارش گرها ، محافظ و …
  3. سیستم اتصالات و متصل سازی : برای اتصال اجزای مختلف پست هوایی مانند ستون ها ، ترانسفورماتورها و خطوط انتقال برق از سیستم اتصالات مختلفی استفاده می شود . این اتصالات معمولاً شامل پیچ و مهره ، فلنج و سیم کشی است .
  4. تازه های به روز رسانی : در شبکه های پست هوایی پیشرو ، این اجزا ممکن است شامل تکنولوژی هوشمند و IoT باشند ، که به منظور مانیتورینگ و کنترل بهتر شبکه و بهینه سازی عملکرد آن مورد بهره وری قرار می گیرند .
مقاله پیشنهادی:  مدار کنترل جریان ترانس

گام سوم در مبحث پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات ، معرفی اجزای تشکیل دهنده و قطعات کاربردی آن بود ، که به آن ها اشاره نمودیم و در میان آن ها ترانسفورماتور اهمیت بسیار زیادی دارد .

کلام آخر

پست هوایی ، محل نصب ، اجزا و قطعات موضوعاتی بودند ، که در این مقاله به بررسی آنان پرداختیم . پست هوایی و یا شبکه هوایی در واقع همین تیر چراغ برق و کابل های مرتبط با آن هستند ، که مسیر های زیادی را طی می کنند و برق را بین نقاط متعدد جابجا می نمایند .

این خطوط بدون ترانسفورماتور ها هیچ گونه مفهمومی ندارند و تا حد زیادی نیازمند این قطعه هستند ، که شما می توانید آن را از مجموعه طاها ترانس به بهترین نحو ممکن تهیه کنید .

بیشتر بخوانید: قیمت ترانس افزاینده