تفاوت ترانس و چوک

تفاوت ترانس و چوک

عناوین و سر فصل های این مطلب

با آگاهی از تفاوت ترانس و چوک به راحتی می توان از این دو محصول استفاده نمود ‌. ترانسفورماتور و چوک دو قطعه مهم و پر کاربرد هستند ، بسیاری بر این باورند که این دو قطعه بدون هیچ گونه تفاوتی دارای عملکرد و کاربرد یکسان هستند ، این باور اشتباه باعث شده تا بسیاری هنگام خرید دستگاه مورد تیاز خود دست به انتخاب غلط بزند .

ترانس و چوک از نظر کاربرد ، طراحی و استانداردهای ساخت با هم تفاوت دارند . در این مقاله هدف ما اثبات تفاوت ترانس و چوک می باشد ، خواهشمندیم با ما همراه شوید .

ترانس چیست؟

ترانسفورماتور و یا ترانس دستگاهی بوده که برای تبدیل ولتاژ الکتریکی و همچنین افزایش و کاهش آن در یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود . پیش از آن که تفاوت ترانس و چوک را بررسی کنیم ، بایستی ویژگی های بارز آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم ؛

  • ترانس‌ها قطعاتی ساخته شده از 2 سیم پیچ هستند که روی هسته‌ای آهنی یا فولادی پیچیده شده‌اند .
  • ترانس‌ها جریان متناوب یا بار الکتریکی ولتاژ بالا را به بار ولتاژ پایین یا بالعکس تبدیل می‌کنند .
  • عملکرد ترانس‌ها وابسته به دو سیم پیچ اولیه و ثانویه در آ‌ن‌ها است. زمانی که سیم پیچ اولیه به جریان متصل شده و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند، جریان به سیم پیچ دوم منتقل شده و خروجی ایجاد می‌شود .
  • از ترانس بیشتر در ساختمان ها جهت ایمن سازی تجهیزات و قطعات الکتریکی استفاده می شود ، علاوه بر آن در صنعت نیز بسیار کاربردی است .
  • از انواع ترانس می توان به کاهنده ، افزاینده ، قدرت ، توزیع و اتوترانس اشاره کرد.
مقاله پیشنهادی:  محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر

تفاوت ترانس و چوک

چوک چیست؟

در این بخش از مبحث تفاوت ترانس و چوک قصد داریم تا به خوبی چوک و کاربرد آن را بررسی کنیم .

چوک یکی از اجزای فرعی سیستم های الکتریکی است . کاربرد اصلی چوک در مدار الکتریکی ، مسدود کردن فرکانس‌های جریان بالا است . بالا بودن بیش از اندازه جریان الکتریکی در یک سیستم موجب می‌شود که کارایی و طول عمر دستگاه کاهش پیدا کند .

چوک وارد عمل شده و با محدود کردن جریان الکتریکی و همچنین ممانعت از جریان یافتن امواج بی کیفیت از دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی محافظت می کند . در نتیجه با طول عمر سیستم یا مدار را افزایش مواجه خواهیم بود . اولین تفاوت ترانس و چوک عملکرد این دو تجهیز بوده که آگاهی از آن اهمیت بسیاری دارد .

ترانس عملکرد سیستم الکتریکی را بهبود بخشیده و کارایی آن را بهتر می‌کند و چوک طول عمر سیستم را افزایش می دهد .

عملکرد چوک به شرح زیر است ؛

  • چوک که در اصطلاح سلف یا سیم پیچ هم گفته می‌شود و یکی از اجزای غیر اصلی و غیر فعال در سیستم‌ های الکتریکی است .
  • اصلی‌ترین کاربرد چوک در یک سیستم الکتریکی انتقال مقدار مشخصی جریان در مدار است .
  • چوک‌ها دارای انواع مختلفی هستند ، این تقسیم بندی ناشی از تفاوت در هسته می باشد . هسته هوا ، هسته پودر آهن و غیره در چوک های متنوع تعبیه می شوند .

مهم‌ترین موارد در تفاوت ترانس و چوک چیست؟

حالا که با ساختار چوک و ترانس و عملکرد اصلی هر کدام از این قطعات آشنا شدید ، درک تفاوت ترانس و چوک برای شما ساده‌تر خواهد شد . به موارد زیر توجه کنید ؛

  • ترانس با توانایی کاهش و افزایش ولتاژ ایمنی تجهیزات الکتریکی را فراهم می کند . اما چوک صرفا شدت جریان را کنترل کرده و از استهلاک دستگاه جلوگیری خواهد کرد .
  • ترانس یک قطعه میانی بوده و در واقع انرژی را از یک ورودی دریافت و به صورت خروجی به دستگاه یا محیطی مشخص انتقال می‌دهد . چوک بسته به نوع طراحی آن ممکن است ورودی یا خروجی باشد . این موضوع به خوبی بیان کننده تفاوت ترانس و چوک می باشد .
  • نصب ترانس کمی پیچیده است و نیاز به دقت بالایی دارد ، اما چوک‌ها به راحتی نصب شده و برای تعبیه و نصب آن نیاز به دستور العمل پیچیده ای نخواهد بود .
  • ترانس در برابر نوسانات ولتاژ همچون سپر ایمنی عمل کرده و از هر گونه آسیب ناشی از ولتاژ نا متعارف جلوگیری می کند . چوک نیز به نوعی دیگر از طریق کنترل جریان الکتریکی به سلامت تجهیزات کمک خواهد کرد .
  • دیگر تفاوت ترانس و چوک در قیمت آن‌ها است . ترانس ها قیمت بالاتری نسبت به چوک دارند .
  • دیگر موردی که می ‌توان به عنوان تفاوت ترانس و چوک عنوان کرد ، لزوم استفاده از آن‌ها در سیستم است. چوک قطعه ثانویه یا کمکی است و استفاده از آن در یک مدار الکتریکی اختیاری است . اما در بیشتر سیستم‌ های بزرگ ملزم به استفاده از ترانس هستند . در صورت عدم استفاده از آن عملکرد سیستم با اختلال مواجه می‌شود .
  • دیگر تفاوت تفاوت ترانس و چوک در اندازه آن‌ها است. ترانس‌ها معمولا اندازه بزرگی دارند ، ولی چوک کوچک و ریز نقش است .
  • تنوع بیشتر مدل‌های ترانس نسبت به چوک ، دیگر تفاوت اساسی در این دو قطعه است که این موضوع هم در عملکرد آن‌ ها تاثیرگذار می‌باشد .
مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده 380 به 220

تفاوت ترانس و چوک

سخن پایانی

در این‌ مقاله هدف ما بررسی تفاوت ترانس و چوک بود ، در صورت آگاهی از این امر بهره وری ترانس و چوک به راحتی انجام خواهد شد . وجود هر دو آن ها در سلامت دستگاه اثر گذار بوده و کیفیت مدار الکتریکی را بالا می برد . هنگام خرید هر یک از آن ها بایستی نکات متعددی را مد نظر قرار داد ‌.

طاها ترانس ، یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع ترانس ، بهترین مرکز جهت خرید ترانس و چوک بوده و کیفیت محصولاتش نیز تضمین شده است . با مراجعه به طاها ترانس نه تنها مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نخواهید بود ، بلکه از خدمات پس از فروش این مجموعه نیز بهره مند خواهید شد .

ترانس اتو

ترانس کاهنده