تفاوت ترانس دوبل و تک

تفاوت ترانس دوبل و تک

عناوین و سر فصل های این مطلب

در این مقاله از طاها ترانس در رابطه با تفاوت ترانس دوبل و تک مطالبی را برای شما عزیزان مطرح خواهیم نمود . بشر گسترش تکنولوژی را تا حدود بسیاری مدیون جریان برق و الکتریسیته است .

به نحوی که ردپای آن در هر قسمت از زندگی قابل نمایش است . اکنون که شما به کمک رایانه و یا گوشی هوشمند خود در حال مطالعه این مقاله هستید ، در حال استفاده از این نیزو ارزشمند هستید ، منشأ این فرآیند ها در نهایت به جریان الکتریسیته بَر می‌گردد .

ترانس چیست؟

پیش از آنکه به تفاوت ترانس دوبل و تک بپردازیم ، برای درک بهتر مطالب باید یک نگاهی به مبحث ترانس چیست ، داشته باشیم .

ترانس به عنوان یک ابزار کاهنده فشار الکتریکی در برق است. به این صورت که این دستگاه ولتاژ بالا مانند 220 ولت را دریافت کرده وآن را به نیروی الکتریکی محرک در برق پایین ، مناسب برای ابزار های حساس الکترونیکی تغییر دهد . در حقیقت بهره‌ گیری از آن راندمان بالا را به دنبال می‌آورد و مانع از بروز آسیب در بسیاری تجهیزات خواهد شد .

ترانس متشکل از دو قسمت مهم هسته و سیم پیچ بوده و در اغلب موارد جنس مورد استفاده برای ساخت این بخش ها مس و یا آلومینیوم است . ورقه های مغناطیسی موجود در هسته موجب کارکرد درست ترانس می گردد . در ادامه مقاله به تفاوت ترانس دوبل و تک خواهیم پرداخت .

تفاوت ترانس دوبل و تک

نکته

اما نباید این نکته را فراموش نمود که در واحد های تولیدی ، صنعتی و مسکونی جریان‌ ها متغیر می ‌باشند . عملکرد ترانسفورماتور بر حسب معیار القای مغناطیسی تعریف می‌گردد .

طراحی ترانس به نحوی است که در ساختار آن هیچ‌گونه بخش متغیر وجود ندارد . همین موضوع این قابلیت را به آن می‌بخشد که در یک وضعیت نوسانی ، بدون هیچ نوع مشکلی برای مدت طولانی فعالیت نماید.

مقاله پیشنهادی:  کانکتور MCX

ساختمان و معیار ترانسفورماتور

در بالا اشاره نمودیم که ترانس یا همان ترانسفورماتور از دو جزء به وجود آمده‌اند . در حقیقت قرار گیری هسته آهنی و سیم پیج در کنار یک‌ دیگر ترانسفورماتور را به وجود می‌آورد .

هسته آهنی

پارامترهایی اعم از ؛ میزان ظرفیت انتقالی ، نوسان ، میزان نیروی محرک الکتریکی یا به عبارتی اختلاف پتانسیل الکتریکی ، جنس ، حالت و اندازه هسته را مشخص می ‌نمایند .

برای نمونه در نوسان برق شهر هسته ‌های آهنی کاربرد دارند . در حالی که در بسامدهای چند ده کیلوهرتز هسته های از جنس فریت بکار برده می‌شوند .

امکان انتقال ظرفیت الکتریکی بالاتر به کمک ترانسفورماتور فراهم می باشد . به همین دلیل در یک شارژر گوشی همراه اندازه کوچک دارد .

در حالی که در چارچوب انتقال قدرت شاهد اندازه بسیار بزرگی از این وسیله هستیم . البته این موضوع در ارتباط با دور کاری ترانسفورماتور است.

*** هسته‌های از جنس آهن در حالت‌های  EI، UI و همچنین EE در بازار قابل دسترس هستند . در این نوع از هسته‌ ها ، پودر فلزات در حالت حلقوی هستند . هسته ‌های فریت نیز در حالت ‌های متعددی شامل EE ، پلانتار و … تولید می شوند .

سیم پیچ ترانسفورماتور

اگر بخواهیم نگاه کاملاً ساده به سیم پیچ ترانسفورماتورها داشته باشیم این محصول در دو گروه ، سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه ، قرار گرفته که هر کدام عملکرد منحصر به فردی خواهند داشت .

سیم پیچ بر اساس نوع کارکرد ترانسفورماتور با وضعیت‌های متعددی دور هسته را گرفته و بر روی پایه‌ ای مجزا هسته را پوشش داده و یا بر روی یک پایه اجرا خواهد شد . سیم ها در ضخامت کم و یا ضخامت بالا استفاده خواهند شد .

کاربرد ترانسفورماتو ها

در این قسمت از مقاله تفاوت ترانس دوبل و تک در خصوص کاربرد ترانسفورماتور یا ترانس گفتگو خواهیم کرد .

  • ترانسفورماتور در شبکه قدرت بکار برده می شود .
  • ترانسفورماتور کاربرد گسترده ای در صنعت دارد .
  • ردپای ترانسفورماتور را می توان در الکترونیک قدرت نیز یافت .
  • استفاده از ترانسفورماتور در شبکه قدرت ، الکترونیک و صنعت منجر به راندمان و بهره وری بالا می‌گردد .
مقاله پیشنهادی:  تفاوت بین ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور پتانسیل

تفاوت ترانس دوبل و تک در چیست ؟

یکی از پارامتر های مهم در زمان خرید ترانسفورماتور توجه به دستگاه بوده و وابسته به نیاز شما خواهد بود . در اغلب موارد ترانسفورماتورها در دو مدل روانه بازار می‌گردند.

ترانس دوبل سه سیم و ترانس تک دو سیم در بازار وجود دارند. ترانس دوبل در بردارنده دو محل خروج است.

با این اوصاف قبل از هر اقدامی مدل ترانس را تعیین کنید تا از هزینه اضافی جلوگیری نمایید . توجه داشته باشید که در ترانس دوبل سه سیم ، سه سیم خروجی لازم است و یا در ترانس تک با دو سیم خروجی نیاز دارید .

نکات مهم نصب ترانس دوبل و تک

سیم و پارتیشن و اتصالات

یکی از موارد مهم در خصوص ترانس‌ ها بهره ‌بری از سیم ، پارتیشن و البته اتصالات درست می ‌باشد. به این صورت که در زمان تعبیه و راه اندازی از سیم با ضخامت مناسب بهره ببرید .

در کنار این مورد بر روی قسمت‌ های که اتصال وجود دارد از وارنیش حرارتی استفاده نمایید . این عمل به جهت عایق ‌کاری و تامین امنیت بوده و نباید سرسری گرفته شود .

لحیم‌کاری

یک نکته مهم و ضروری ، پروسه لحیم ‌کاری است ‌. به این صورت که اگر سیم‌ های خروجی ترانسفورماتور بر روی برد الکترونیکی لحیم گردد . شما نیاز به تجهیزاتی از قبیل هویه ، سیم لحیم و روغن لحیم (تجهیزات لحیم کاری) خواهید داشت .

راهنمایی خرید ترانس دوبل و تک

در این بخش از تفاوت ترانس دوبل و تک زمان آن رسیده که نگاهی به مبحث خرید انواع ترانس داشته باشیم . بدون شک اهمیت این دستگاه افراد را مجاب به انتخاب یک مجموعه معتبر می نماید . مجموعه انتخابی شما باید یکسری از پارامتر ها را داشته باشد .

مقاله پیشنهادی:  پیچیدن ترانس سوئیچینگ

طاها ترانس به عنوان یک مجموعه پیشرو به تولید و عرضه انواع ترانسفورماتور می‌ پردازد . خرید از این گروه تولیدی مزیت‌ های بسیاری را به ارمغان خواهد آورد .

بکارگیری افراد مجرب و همچنین دستگاه‌ ها و ماشین‌آلات نوین در خطوط و بخش‌ های تولید ، کیفیت ساخت را به طرز قابل توجهی افزایش داده است .

مورد بعدی خدمات پس از فروش است که شما نهایت استفاده را از این خدمات می برید . این مجموعه از فناوری خاصی در تولید محصولات خود استفاده می کند .

در نتیجه با ورود به بازار رقابتی می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند . با این تفاسیر نیازی به تهیه محصولات خارجی نخواهد بود . از سوی دیگر شما ترانسفورماتور را با یک قیمت بسیار مناسب تهیه خواهید کرد .

*** هزینه اجرای ترانسفورماتور تک فاز در مقایسه با ترانسفورماتور سه فاز پایین می ‌باشد . همچنین هدر رفت انرژی کم و در عین حال بهره‌وری بالای دارند . عمده ‌ترین کاربرد آن در شبکه توزیع برق فشار ضعیف است .

تفاوت ترانس دوبل و تک

کلام پایانی

در طول مطالب بالا تلاش خود را نمودیم اطلاعات جامعی در خصوص تفاوت ترانس دوبل و تک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

در حقیقت این مقاله از طاها ترانس به این جهت ترتیب داده شده است که به سوالات کاربران خود در خصوص تفاوت ترانس دوبل و تک پاسخ دهد .

چنانچه که اگر همچنان سوالی در ذهن‌ تان در خصوص ترانسفورماتور باقیمانده آن را با مشاوران ما در میان بگذارید . از شما متشکریم که در این مقاله تا انتها ما را همراهی نمودید ‌.

ترانس اتو

ترانس کاهنده