تفاوت ترانس با آداپتور

تفاوت ترانس با آداپتور

عناوین و سر فصل های این مطلب

دراین صفحه از طاها ترانس در خصوص تفاوت ترانس با آداپتور مطالبی را برایتان شرح خواهیم داد . در حیطه برق مباحث متعددی مطرح می گردد که هر کدام به نوبه خود ارزش و اهمیت بالای دارند. ترانس یا ترانسفورماتور یکی از مباحث مهم در مدار های الکتریکی می باشد .

نبود ترانس موجب ایجاد مشکلات بسیاری در صنعت برق خواهد شد . در حقیقت با کمک ترانس امکان استفاده از برق فراهم شده است . به این صورت که بدون ترانس برای در اختیار داشتن انرژی در ولتاژ و جریان مورد نیاز برای هر کاری اعم از ؛ تماشای تلویزیون ، شارژ گوشی موبایل و … بایستی ژنراتور مجزای تهیه می کردیم .

بدون شک زندگی در چنین شرایطی بسیار دشوار و هزینه بر می شد . اما بهره گیری از ترانس این مشکل را برطرف نموده است . آداپتور امکان انتقال برق به وسایل الکترونیکی را فراهم کرده است . آداپتور استفاده وسیعی در صنعت دارد.

عملکرد ترانس

در ابتدای مطلب تفاوت ترانس با آداپتور در خصوص عملکرد ترانس گفتگو خواهیم نمود . ترانسفور ماتور تنظیم کننده ولتاژ بوده و یک ولتاژ استاندارد و قابل استفاده را به وجود می آورد . برق جریان یافته در پریزهای منازل مسکونی در حدود 220 ولت می ‌باشد .

در حالی که در اغلب موارد میزان مورد نیاز در خانه ها پنچ تا شش آمپر است . آیا می توان این میزان انرژی را به گوشی همراه خود هدایت به عبارتی وصل نمود؟ بدون شک بلافاصله با انجام این کار گوشی شما خواهد سوخت .

برق هدایت شده به گوشی همراه در وهله اول بایست DC باشد . در حالی که برق جریان یافته در پریزهای برق منازل مسکونی AC است . از سوی دیگر برای شارژ گوشی های هوشمند نهایتاً چهار ولت و یا چند میلی آمپر نیاز است .

مقاله پیشنهادی:  هدف استفاده از ترانسفورماتور قدرت چیست ؟

ترانس با هدف کنترل مقدار برق (ولتاژ و جریان) به بیان علمی انتقال توان در منازل و واحدهای صنعتی بکار برده می‌شود .

به کمک ترانسفورماتور امکان تقویت جریان هدایت شده به تجهیزات در هنگام افت ولتاژ وجود دارد . یک ترانس بایست بدون آن که کوچک ترین هدر رفتی در انرژی صورت گیرد ، فرآیند ضعیف سازی و افزایش جریان را انجام دهد .

تفاوت ترانس با آداپتور

انواع ترانسفورماتور

در بخش قبلی مقاله تفاوت ترانس با آداپتور در رابطه با عملکرد آن به زبان کاملاً ساده گفتگو نمودیم . پی بردیم که به جهت افزایش و کاهش ولتاژ ، و همچنین مقاومت در برابر ولتاژ و جریان ها مورد استفاده قرار می گیرد . انواع ترانسفورماتور به شرح زیر است ؛

  • ترانسفورماتور تک فاز.
  • ترانسفورماتور قدرت.
  • ترانسفورماتور جریان.
  • ترانسفورماتور ایزولاسیون.
  • ترانسفورماتور سه فاز.

برق بعد از سپری نمودن پروسه تولید در نیروگاه‌ها به سمت محل مصرف ارسال می‌شود . در این بین وجود مقاومت سیم‌ ها منجر به کاهش توان برق تولیدی می گردد .

در نتیجه میزان کمی به محل مورد نظر هدایت می‌ شود . از این رو در اغلب موارد این میزان را تا یک کیلو وات تقویت می کنند . در طول مسیر ، برق به واسطه ترانسفورماتور قابل استفاده برای مصارف مسکونی و اداری می شود .

تنها کاربرد آن را نمی ‌توان محدود به این مورد دانست ، بلکه مورد بیان شده مهم‌ترین عملکرد آن به شمار می ‌رود . با این تفاسیر مسلماً نبود آن مشکلات متعدد و بسیاری را به وجود خواهد آورد .

آداپتور چیست؟

در این قسمت از مقاله تفاوت ترانس با آداپتور در رابطه با کاربرد و عملکرد آداپتور مطالبی را شرح خواهیم داد. جریان الکتریکی موجب پیشرفت فناوری و تکنولوژی در دنیای نوین شده است . بدون برق خبری از ماشین آلات ، تجهیزات پیشرفته و تمام اتوماتیک نبود .

مقاله پیشنهادی:  استابلایزر چیست؟

آداپتور یک وسیله برای تبدیل یک حالت از انرژی به حالت دیگر می باشد . در یک دید ساده تر جریان متناوب با فشار الکتریکی زیاد را به جریان مستقیم با فشار الکتریکی کم تغییر می دهد .

در زندگی هر روز ما با این وسیله سر و کار داریم . برای مثال زمانی که گوشی همراه خود را به شارژ متصل می کنید با آن کار می کنید .

علاوه بر این ، کاربرد های دیگر آن را می‌توان در لپ تاپ‌ها ، تجهیزات بازی ، مودم‌ ها ، دوربین های عکاسی و حتی مدار بسته نیز مشاهده نمود‌ . در زمان خرید توجه به ولتاژ خروجی این وسیله بسیار حائز اهمیت است . دقت به شدت جریان الکتریکی نیز از مهم ترین نکات خرید به حساب می آید .

به عنوان یک نکته مهم و نهایی در خرید آداپتور بهتر است که اطلاعات کافی در خصوص مدل و سری های متعدد آن داشته باشید ، با این وجود دست به انتخابی اصولی و دقیق خواهید زد .

انواع آداپتور

کاربرد گسترده‌ آن منجر به ساخت آداپتور در مدل‌ها و سری‌های متعددی شده است . از مهم ‌ترین سری‌ های ساخته شده می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود ؛

سوئیچینگ

کاربرد این مدل از آداپتور را بیشتر می‌توان در لوازم خانگی و تجهیزاتی اعم از ؛ گوشی‌ها ، لپ تاپ و… مشاهده نمود . در حقیقت می‌توان آن را در هماهنگی با برد الکترونیکی دانست که بهره‌بری از آن امنیت زیادی را به دنبال خواهد داشت . نکته مهمی که در خصوص این نوع مطرح می‌گردد ، وزن بسیار مناسب آن می‌باشد .

آداپتور در سری و ندل های متنوعی ساخته شده و بیشتر در تجهیزاتی که وزن نهایی آنان اهمیت داشته ، بکار برده می شوند .

مقاله پیشنهادی:  چرا برق ۳ فاز نول ندارد؟

ترانسی

برخلاف مدل قبلی این مدل وزن زیاد و اندازه بزرگی دارد . با این حال برای در شدت جریان عملکرد بالای داشته ، ولیکن در خصوص ولتاژ دقت خوبی ندارد و با نوسانات ریزی همراه است . این مسئله در تجهیزات مهم اختلالاتی را به وجود خواهد آورد .

صنعتی

از این آداپتور همان گونه که نام آن نشان می‌دهد در فعالیت‌های صنعتی کاربرد دارد . در نتیجه بدیهی که کاربرد آن در ولتاژ‌های بالا (فشار الکتریکی در برق) است.

تفاوت ترانس با آداپتور چیست ؟

با مطالعه مطالب بالا بدون شک به تفاوت ترانس با آداپتور پی برده اید . اما ماهیت مقاله ایجاب می کند که یک جمع بندی کلی داشته باشیم . برای یافتن جواب تفاوت آداپتور با ترانس باید یک وارسی بر روی ساختار و چارچوب آن‌ها داشته باشیم .

در آداپتور تضعیف فشار الکتریکی به وسیله ترانسفور و در حالت تماماً الکتریکی صورت می‌پذیرد . در صورتی که ، در ترانس‌ها تضعیف فشار الکتریکی در حالت القای مغناطیسی و به واسطه سیم پیچ‌ها انجام می‌گردد .

هر کدام دارای محدودیت و قابلیت‌ هایی هستند، پیش از هر گونه استفاده باید ویژگی های بارز تراتس و آداپتور مورد ارزیابی قرار بگیرد .

تفاوت ترانس با آداپتور

کلام پایانی

در این مقاله از طاها ترانس مطالب کاملی را در رابطه با تفاوت ترانس با آداپتور در اختیار شما عزیزان قرار دادیم . خرید چنین تجهیزاتی بایست با آگاهی کامل انجام شود . چرا که کوچک‌ترین کوتاهی شما را متحمل ضررهای بسیار خواهد کرد. مجموعه طاها ترانس در حیطه خرید و فروش انواع ترانسفورماتور فعالیت می‌کند و شما می‌توانید خرید خود را از این مجموعه نهایی کنید . تمامی محصولات تولیدی این مجموعه از قابلیت های نظیر کیفیت ساخت بالا ، خدمات پس از فروش ، تکنولوژی‌های خاص و … برخوردار می باشند .

ترانس اتو

ترانس کاهنده