معرفی ترانسفورماتور کم تلفات

معرفی ترانسفورماتور کم تلفات

عناوین و سر فصل های این مطلب

معرفی ترانسفورماتور کم‌ تلفات موضوع مورد بحث این مقاله است. ترانسفورماتور کم‌ تلفات نسل جدید ترانسفورماتور است، که در این ترانسفورماتور ها برای کاهش تلفات و بالا بردن راندمان کاری آنها از آلیاژ آمورف به جای فولاد و آهن در هسته استفاده می شود‌.

این فلز میزان تلفات را در ترانسفورماتور ها به حداقل می رساند و به دلیل مجهز بودن این ترانسفورماتورها به فن، تولید گرما در آنها کاهش می یابد و طول عمر بالایی دارند‌. تا پایان این مقاله با ما باشید تا به معرفی ترانسفورماتور کم تلفات به طور مفصل بپردازیم.

ترانسفورماتور کم‌ تلفات چیست؟

در نخستین بخش از مقاله به معرفی ترانسفورماتور کم تلفات می پردازیم‌. این ترانسفورماتور نسل جدید ترانسفورماتور های توزیع است که تمام استاندارد های لازم را برای توزیع برق و عدم آسیب رساندن به محیط زیست داراست.

این ترانسفورماتور نوعی ترانسفورماتور کم مصرف است، که روی شبکه برق نصب می شود. هسته مغناطیسی این ترانسفورماتور از فلز فرومغناطیسی آمورف ساخته شده است.

آمورف آلیاژی از آهن، بور، سیلیکون و فسفر است، که به شکل فویل نازک در می آید و پس از ذوب شدن به سرعت سرد می شود. این ماده دارای مغناطیس و مقاومت الکتریکی بالا می باشد. مقاومت بالای این ماده منجر به تلفات کم جریان الکتریکی توسط جریان های گردابی، زمانی که تحت یک میدان مغناطیسی متناوب قرار می گیرند، می شود. از سوی دیگر، آلیاژهای آمورف القای اشباع کمتر و اغلب اصطکاک مغناطیسی بالاتری نسبت به دیگر مواد از جمله فولاد و آهن دارند.

ترانسفورماتور کم تلفات در بخش شبکه قدرت، بخش الکترونیک قدرت و بخش صنعتی به کار گرفته می شود. حال که با این ترانسفورماتور آشنا شدید، در ادامه مقاله معرفی ترانسفورماتور کم تلفات با ما باشید تا در مورد دیگر جنبه های آن نیز صحبت کنیم‌ .

مقاله پیشنهادی:  کاربرد ترانسفورماتور

 ساختار ترانسفورماتور کم تلفات

در این بخش از مقاله معرفی ترانسفورماتور کم تلفات شما را با ساختار این ترانسفورماتور ها آشنا می کنیم. ترانسفورماتور های کم‌ تلفات ساختار اولیه مشابهی با ترانسفورماتورهای معمولی دارند، البته بیشترین تفاوت این دو در متریال هسته (مدار مغناطیسی) ترانسفورماتور است.

ساختار هسته ترانسفورماتورهای کم تلفات به نحوی است، که سیم پیچ ها به صورت مستطیلی شکل دور هسته پیچیده شده اند و سطح مقطع مستطیلی مدار مغناطیسی در برابر تنش اتصال کوتاه مقاوم است.

مدار مغناطیسی این ترانسفورماتور شامل صفحات نورد از پیش مونتاژ شده تک فاز می باشد، که در دمایی حدود 3500 درجه سانتیگراد آنیل شده است. پس از نصب مدار مغناطیسی به عنوان یک تکیه گاه مکانیکی عمل می کند ، که تمام عناصر ترانسفورماتور روی آن قرار می گیرد.

سیم پیچ های اولیه و ثانویه نیز با توجه به کاربرد ترانسفورماتور در تعداد دور های متفاوت به شکل مستطیل گرداگرد مدار مغناطیسی پیچیده می شوند و عملیات انتقال انرژی پاک را در شبکه های توزیع انجام می دهند.

 

ساختار ترانسفورماتور کم تلفات

 کاربرد ترانسفورماتور کم تلفات

در این بخش از مقاله معرفی ترانسفورماتور کم تلفات شما را با کاربرد این ترانسفورماتور ها آشنا می کنیم. این ترانسفورماتور ها به دلیل کاهش تلفات، راندمان کاری بالا و دوام طولانی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.‌

کاربرد اصلی این ترانسفورماتورها در توزیع شبکه با ظرفیت حدود 50 تا 1000 کیلو ولت آمپر است. این ترانسفورماتورها معمولاً 24 ساعت شبانه روز و با فاکتورهای بار کم (متوسط بار تقسیم بر بار اسمی) کار می کنند. تلفات بدون بار این ترانسفورماتورها بخش قابل توجهی از کل تلفات شبکه توزیع را تشکیل می دهد.

مقاله پیشنهادی:  ساده ترن روش تشخیص سیم فاز و نول

همچنین این ترانسفورماتور در موتورهای الکتریکی تخصصی که در فرکانس‌های بالای 350 هرتز یا بیشتر کار می‌کنند، نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد های ترانسفورماتور کم تلفات استفاده در بخش الکترونیک قدرت است، که با پیشرفت فناوری نیاز به ترانسفورماتور هایی با فرکانس بالا می باشد. همینطور برای پایین آوردن سطح ولتاژ و تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب نیز این ترانسفورماتور ها را نصب می کنند.

مقاله پیشنهادی: ترانس افزاینده

مزایا و معایب ترانسفورماتور کم تلفات

در این بخش از مقاله معرفی ترانسفورماتور کم تلفات شما را با مزایا و معایب این ترانس مدرن آشنا می کنیم‌. بزرگترین مزیت این ترانسفورماتور ها این است که میزان تلفات شان 70 تا 80 درصد کمتر از ترانسفورماتورهای معمولی است. این ترانسفورماتورها با راندمان بالا نیز شناخته می شوند و در بارهای کم و زیاد کارایی بسیار بالایی دارند. این ترانسفورماتورها مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده و کاملا تحت تایید نهادها و وزارتخانه های زیست محیطی هستند و هیچ نگرانی نباید بابت اثرات مخرب زیست محیطی آنها داشته باشید.

مزیت دیگر این ترانس ها که در ادامه این مبحث از مقاله معرفی ترانسفورماتور کم تلفات به آن می پردازیم، مجهز بودن به فن است. وجود فن سبب جلوگیری از گرم شدن دستگاه و خرابی های ناشی از گرما می شود؛ از این رو هزینه های تعمیر و تعویض آن نسبت به دیگر ترانس ها کم است و طول عمر بالایی دارد.

اما ترانس های کم تلفات نسبت با سایر ترانسفورماتورها ابعاد بزرگ تری دارند و سنگین تر می باشند، هزینه مواد اولیه آن یعنی آلیاژ آمورف گران تر و پردازش آنها نیز دشوارتر است، که در نهایت سبب گران تر بودن این ترانس در مقایسه با ترانس معمولی می شود.

مقاله پیشنهادی:  تست ترانس فریت

 

مزایا و معایب ترانسفورماتور کم تلفات

سخن پایانی

در این مقاله از تیم صنعتی طاها ترانس به معرفی ترانسفورماتور کم تلفات پرداختیم. شرکت طاها ترانس یکی از تولید کنندگان معتبر انواع ترانسفورماتور از جمله ترانسفورماتور کم تلفات در ایران است، که این محصول را با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می کند.

این شرکت تمام محصولات خود از جمله ترانسفورماتور های کم‌ تلفات را با قیمت تولیدی به صورت کلی و جزئی از طریق سایت طاها ترانس به سرتاسر ایران عرضه می دارد.‌