تست ترانس فریت

تست ترانس فریت

عناوین و سر فصل های این مطلب

تست ترانس فریت یکی از عملیات مهم پیش از استفاده از ترانسفورماتور در تجهیزات الکتریکی است ‌. ترانس‌ها یا ترانسفورماتور‌ها از اجزای اصلی وسایل برقی هستند که با وجود ساختار ساده نقش زیادی در محافظت از تجهیزات الکتریکی را بر عهده دارند . ترانس فریت از یک هسته فریت و دو سیم پیچ به دور آن تشکیل شده است .

آشنایی با ترانس فریت

ترانس فریت‌های مورد استفاده در مدارهای فرکانس بالا ، با دو یا چند سیم پیچ که معمولاً در یک هسته فریت پیچیده شده‌اند ،

شناخته می‌شوند .

هسته فریت در اشکال مختلف وجود دارد و هریک کاربرد خاص خود را دارند . با توجه با نحوه عملکرد ترانسفورماتور‌ها تست ترانس فریت بسیار لازم و ضروری است ، در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع می‌پردازیم . 

تست ترانس فریت

تست ترانس فریت را از کجا شروع کنیم ؟

ترانس فریت در تجهیزات برقی برای مقابله با نوسان دمایی به کار گرفته می‌شود . این قطعه ولتاژ را به صورت پلکانی کاهش یا افزایش می‌دهد .

ترانس فریت در هر صنعت و تجهیزاتی و با هر هدفی به کار گرفته شود ، حتما بازد مورد تست و بررسی قرار گیرد . در واقع تست ترانس فریت یک امر اختیاری نیست ، بلکه الزامی و اجباری است زیرا در صورت خرابی ترانس فریت ، خسارات جبران‌پذیری به تجهیزات وارد می شود .

برای اطمینان از حاصل تست و آزمایش این ترانس بهتر است این کار را به مهندسین مجرب و متخصص با ابزار و تجهیزات تخصصی بسپارید ، با یک تست دقیق کارشناسان برقی از عملکرد درست مکانیکی ، حرارتی و الکتریکی این قطعه مطمئن خواهند شد .

مقاله پیشنهادی:  کاربرد ترانس تک فاز

مراحل تست ترانس فریت

همانگونه که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم ، تست ترانس فریت را برای رسیدن به نتیجه دقیق و قطعی بهتر است به یک مهندس برق بسپارید تا با بهره گیری از دانش و تجهیزات حرفه‌ای خود ، این کار به ظاهر آسان ولی پیچیده را انجام دهند . این تست در چندین مرحله مختلف انجام می‌گیرد . این مراحل شامل موارد زیر می شوند :

  • آزمایش نسبت تبدیل ( RATIO ) ؛
  • آزمایش مقاومت عایق ( MEGGER ) ؛
  • ازمایش تپ چنجر ( TOP CONTINUE ) ؛
  • چک کردن مقاومت( RESISTANCE ) ؛
  • بررسی جریان بی باری( NO-LOAD ) ؛
  • آزمایش اتصال کوتاه( SHORT CIRCUIT ) ؛
  • بررسی شار مغناطیسی( MAGNETIC ) ؛
  • چک نمودن تانژانت دلتا(DELTA  TAN -) ؛
  • بررسی گروه برداری ( VECTOR-GROUP ) .

در ادامه مطلب ما هر یک از این مراحل را به طور مختصر و با بیانی ساده برای شما شرح خواهیم داد .

تست ترانس فریت نسبت تبدیل

نحوه انجام‌ این تست ترانس فریت بدین شرح است که ولتاژ به سیم‌پیچ های ثانویه و یا اولیه در ترانسفورماتور داده و بعد از آن ولتاژ مقابل هر یک را باید محاسبه کرد . به بیان ساده پس از ارسال ولتاژ به سیم پیچ اولیه ، ولتاژ سیم پیچ ثانویه باید محاسبه گردد .

اغلب در ترانس‌هایی با عملکرد کاهنده جریان برق اگر ولتاژ وارد شده به سیم‌پیچ اولیه 380 ولت باشد ، ولتاژ سیم پیچ ثانویه حدود 100 تا 180 ولت خواهد بود .

تست مقاومت عایق ترانس فریت

این نوع تست ترانس فریت به تست میگر نیز معروف است ، در این مرحله کیفیت عایق مقاومتی درون ترانس را می‌سنجند . تست مقاومت عایق در سر سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه اتصال کوتاه انجام می‌گیرد .

مقاله پیشنهادی:  آموزش سیم پیچی ترانس افزاینده

این مرحله باید با ابزار خاصی به نام مگومتر انجام گیرد . مگومتر کارکردی همانند مولتی‌متر دارد و برای بررسی عایق باید پارامتر‌هایی چون LV/HV ، HV+E/LV و LV+E/HV را اندازه‌گیری کند .

تمام اندازه‌‌‌گیری‌ها برای رسیدن به نتیجه دقیق و صحیح باید در مدت زمان 15 ثانیه ، 60 ثانیه ، 5 دقیقه و 10 دقیقه صورت پذیرد ‌.

تست تپ چنجر ترانس فریت

برای انجام این مرحله از تست ترانس فریت ، ابتدا باید به سیم پیچ اولیه ولتاژ 380 ولت وارد شود و پس از ان با استفاده از ابزاری به نام ولت متر ، میزان ولتاژ سیم پیچ ثانویه محاسبه گردد .

تست مقاومت ترانس فریت

مرحله بعدی تست ترانس فریت مقاومت آن است ، روش انجام این تست بدین صورت است که نخست باید یک جریان DC را در اتصال مثلث به سر هر یک از فاز‌ها ، نول ها و به هر دو فاز وارد کرد ، پس از ان میزان جریان را اندازه‌گیری کرد . به اعتقاد مهندسین برق ، ترجیحا این تست در مرحله آخر انجام گیرد .

تست جریان بی باری ترانس فریت

نحوه انجام این تست بدین نحو است که در زمان فرآیند اتصال کوتاه پیچ ثانویه ، ولتاژ به سیم پیچ اولیه تزریق شده و پس از ان ، جریان را محاسبه می‌کنند ، برای سیم پیچ ثانویه نیز باید چنین شرایط مشابهی در سیم پیچ اولیه برقرار شود .

تست اتصال کوتاه ترانس فریت

در این تست ترانس هسته فریت ، باید اتصال کوتاه در سیم پیچ ثانویه برقرار شود ، پس از برقراری اتصال کوتاه باید شروع به ثبت و اندازه گیری مقدار جریان پس از اتصال ولتاژ 380 ولت به دو سیم پیچ اولیه و ثانویه نمود .

مقاله پیشنهادی:  فروش ترانس ایزوله

تست شار مغناطیسی

نحوه انجام‌ این مرحله از تست ، بدین صورت است که در اتصال شار مغناطیسی باید به همه هد‌های فاز و نول ، ولتاژ تک فاز وارد کرده و پس از ان ولتاژ سیم پیچ و طرف مقابل آن را محاسبه نمود .

تست تانژانت دلتا ترانس فریت

برای انجام این تست ترانس فریت ، باید از ابزار خاصی برای سنجش تمام حالت های مختلف ترانس و اندازه‌گیری گنجایش خازنی در هر نقطه از ترانس ، استفاده نمود .

تست ترانس فریت

در پایان

گروه مهندسی طاها ترانس یکی از تولید کنندگان مجرب انواع ترانس از جمله ترانس فریت در ایران می‌باشد . این شرکت برای آشنایی بیشتر شما با این قطعه الکتریکی مقالات زیادی را گرد آوری نموده است ‌. این مقاله را نیز با هدف آشنایی شما با نحوه تست ترانس هسته فریت با بیانی ساده گرداوری نموده است .

برای آشنایی بیشتر با این نوع ترانسفورماتور به سایر مقالات سایت ما مراجعه نمایید ، اگر قصد خرید ترانس فریت را دارید یا هر گونه سوالی راجع به این قطعه دارید ، با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید . تیم مهندسی طاها ترانس تمام راهنمایی‌های لازم را در خصوص کاربرد ، انتخاب ، نحوه خرید ، ابزار تست ترانس فریت و .‌‌.. به شما خواهند داد ‌.

مقالات پیشنهادی

ترانس ایزوله

ترانس تک فاز