خواص روغن ترانسفورماتور خوب

خواص روغن ترانسفورماتور خوب

عناوین و سر فصل های این مطلب

خواص روغن ترانسفورماتور معرف بخش کوچکی از قدرت و سلامت این سیستم الکترونیکی است . روغن به ترانسفورماتور این قابلیت را می بخشد ، که تحت هر شرایطی راندمان خود را حفظ کند . این نوع از سیالات تاثیر ویژه ای بر چگونگی عملکرد محصول دارد .

این روغن معمولی نیست ، بلکه برای استفاده در ترانسفورماتور ها طراحی شده است . نمی توان برای بازیابی انرژی این دستگاه از روغن های بی کیفیت بهره گرفت . روغن این دستگاه علاوه بر گرانروی مناسب در برابر اکسیداسیون ، حرارت ، رطوبت و … نیز مقاوم می باشد .

در ادامه به صورت کلی درباره خصوصیات و کیفیت روغن های ترانسفورماتور صحبت می کنیم ، با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: مزیت استفاده از ترانس تقویت برق خانگی

خواص شیمیایی روغن ترانسفورماتور

خواص روغن ترانسفورماتور از فاکتور های مهمی است ، که خرید شما را تحت تاثیر قرار می دهد ‌. تنها کیفیت بالا روغن حائز اهمیت نیست . روغنی می تواند قدرت ترانسفورماتور را در سطح های بالا حفظ کند . البته این ویژگی مختصر محصولات خاصی است .

روغنی قابلیت ایستادگی در برابر عوامل شیمیایی و محیطی را دارد ، که با وجود کیفیت بالا ، غیر قابل نفوذ باشد . از خواص شیمیایی بارز ترانسفورماتور ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • پایداری اکسیداسیون : پایداری اکسیداسیون از مهم ترین خواص روغن ترانسفورماتور است . این ویژگی به معنای مقاومت در برابر اکسیداسیون و تجزیه در حضور عنصر اکسیژن می باشد . پایداری اکسیداسیون بالا باعث حفظ خواص عایقی روغن و جلوگیری از تشکیل رزین و رسوبات زبر می شود .
  • پایداری حرارتی : روغن ترانسفورماتور باید در برابر حرارت های بالا ، پایدار باشد ، تا خواص و عملکرد خود را حفظ کند . همچنین از تجزیه و تغییر شیمیایی سیالات ناشی از حرارت نیز جلوگیری می شود .
  • پایداری الکتریکی : این محصول باید دارای پایداری الکتریکی مناسبی باشد ، تا به عنوان عایق حرارتی در ترانسفورماتور عمل کند . این خاصیت به نسبت سایر خواص روغن ترانسفورماتور مهم تر است . با وجود پایداری الکتریکی روغن ها در ساختار اصلی ترانس ، جریانات الکتریکی بدون بروز کوچک ترین مشکلی اتفاق می افتد .
  • پایداری شیمیایی : روغن ترانسفورماتور باید نسبت به مواد شیمیایی پایدار باشد . از این رو در تماس با فلزات ، آب ، مواد آلی و غیرآلی وارد واکنش نمی شود .
  • خاصیت مهار و جذب رطوبت : این محصول باید بتواند رطوبت را مهار کند . جذب رطوبت می ‌تواند باعث کاهش خواص عایقی و الکتریکی روغن شود .
مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده 220 به 110

در خرید خواص روغن ترانسفورماتور بسیار مهم و حائز اهمیت است . این ماده به عنوان عایق در طراحی ترانسفورماتور ها به کار می رود . روغن باید توانایی مقابله با شرایط سخت و طولانی را داشته باشد .

خواص فیزیکی روغن ترانسفورماتور

خواص روغن ترانسفورماتور فوق العاده است . این محصول با این که یک نوع سیال روغنی می باشد ، اما توانایی آن در مقابله با بار های الکتریکی ، حرارت ، اکسیداسیون و … حرف ندارد .

در ابن بخش از مقاله درباره خواص شیمیایی روغن صحبت می کنیم . اگر روغن ترانس آلوده شود یا کمتر از سطح مجاز باشد ، در اسرع وقت به تعویض آن بپردازید . از مهم ترین خواص فیزیکی روغن ترانسفورماتور می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نقطه اشتعال :

این خاصیت نشان دهنده حداقل دمایی است ، که روغن برای اشتعال نیاز دارد . در ترانسفورماتور های الکتریکی ، نقطه اشتعال باید به‌ گونه ‌ای تنظیم می شود ، که احتمال ایجاد حرارت زیاد و احتمال اشتعال ناگهانی کاهش یابد .

  • نقطه یخ ‌زدگی :

نقطه یخ زدگی از دیگر خواص روغن ترانسفورماتور است . این خاصیت نشان دهنده دمایی است ، که روغن در آن منجمد می‌ شود . نقطه یخ‌ زدگی باید پایین ‌تر از دمای کاری ترانسفورماتور باشد .

  • ویسکوزیته :

ویسکوزیته نشان دهنده مقاومت روغن در برابر جریان است . ویسکوزیته مناسب برای روغن ترانسفورماتور باید به ‌گونه‌ ای باشد ، که در دما های مختلف ، سیال بتواند به طور مطلوب جریان کند .

  • چگالی :

چگالی روغن ترانسفورماتور نشان دهنده جرم و وزن واحد حجم آن است . چگالی روغن باید مناسب باشد ، تا جریانات الکتریکی مداوما ادامه پیدا کند .

  • پایداری حرارتی :
مقاله پیشنهادی:  سیم کشی تابلو برق

روغن ترانسفورماتور باید پایداری حرارتی مناسبی داشته باشد ، تا در دما های بالا و شرایط عملیاتی سخت ، خاصیت عایقی خود را حفظ کند .

خواص روغن ترانسفورماتور ، انتخاب شما را تحت تاثیر قرار می دهد . تمامی روغن های ترانسفورماتور مطابق با استاندارد های روز جهانی تولید نمی شوند . حتما در زمان خرید موارد فوق را در نظر بگیرید .

خواص فیزیکی روغن ترانسفورماتور

در خرید روغن خوب برای ترانسفورماتور به چه فاکتور هایی توجه کنیم ؟

در مقاله خواص روغن ترانسفورماتور علاوه بر شرح خصوصیات روغن ، چگونگی خرید آن نیز بررسی می شود . روغن مهم ترین سیالی است ، که در طراحی ترانسفورماتور ها استفاده می شود .

روغن ها بهینه سازی سیستم در طول انتقال جریان نقش دارند . این نوع از سیالات در مقابله با بار های الکتریکی ، حرارت ، رطوبت و آب خنثی هستند . از این رو به سیستم کمک می کند ، تا جریانی پایدار در شبکه به گردش در بیاورد .

در زمان خرید محصول به خواص روغن ترانسفورماتور اهمیت دهید . پارامتر های ذیل به شما کمک می کند ، تا محصولی متناسب با نیاز مجموعه سفارش دهید .

  • روغن ترانسفورماتور مورد نظر شما باید با استاندارد های روز صنعت سازگار باشد . IEC 60296 و ASTM D3487 از جمله استاندارد هایی هستند ، که در ساخت روغن های برند مورد استفاده قرار می گیرد .
  • روغن ترانسفورماتور مانند روغن معدنی یا روغن سیلیکونی را براساس نیاز ها و الزامات خاص ترانسفورماتور خود انتخاب کنید . هر نوع روغن دارای خواص و کاربرد های منحصر به فرد خود است .
  • خواص روغن ترانسفورماتور : خواص فیزیکی و شیمیایی روغن مهم تربن مشخصه در خرید است . نقطه اشتعال ، نقطه یخ زدگی ، ویسکوزیته ، چگالی و پایداری حرارتی از مهم ترین خواص این محصول می باشد ‌.
  • و …
مقاله پیشنهادی:  ترانس رله ای چیست ؟

 

پارامتر هایی که بر کیفیت روغن ترانسفورماتور تأثیر دارد ؟

در این بخش از مقاله خواص روغن ترانسفورماتور ، درباره کیفیت روغن ها توضیح می دهیم . اغلب در طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی به منظور روان کاری ساختمان محصول از روغن استفاده می شد .

وظیفه روغن در ساختمان ترانسفورماتور متفاوت از تجهیزات قبلی است . در این نوع تجهیزات ، روغن ماده اصلی به حساب می آید . جهت حفظ راندمان دستگاه استفاده روغن های باکیفیت الزامی است . از فاکتور هایی که بر کیفیت روغن تاثیر دارد ، می توان به :

  • خواص روغن ترانسفورماتور
  • عملکرد الکتریکی
  • پایداری شیمیایی
  • حداکثر آب
  • ثبات اکسیداسیون
  • و …

این فاکتورها تنها برخی از عواملی هستند ، که بر کیفیت روغن ترانسفورماتور تأثیر می‌ گذارند . هر ترانسفورماتور نیازمند به یک روغن است . جهت خرید این محصول در کیفیت های بالا با مختصصین این حوزه گفت و گو کنید .

 

سخن پایانی

طاها ترانس از بزرگ ترین تولید کنندگان ترانسفورماتور است . این شرکت به صورت غیرحضوری نیز به مردم خدمت می کند . با مراجعه به وب سایت ما علاوه بر اطلاع از قیمت روز محصولات ، می توانید در ساعات کاری با کارشناسان در ارتباط باشید .

بیشتر بخوانید: ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT