ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانسفورماتور ولتاژ در دو دسته ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT بر اساس طراحی و ساخت تقسیم بندی می گردد . ترانس ولتاژ از ترانس های رایج و کارآمد است ، که به نام ترانس اندازه ‌گیری نیز شناخته می شود .

این ترانس در تابلوهای فشار متوسط به منظور انتقال ولتاژ از سطح اولیه به ثانویه و نرمال کردن آن استفاده می شود .

بیشتر بخوانید: ترانس افزاینده چیست؟

 ترانس ولتاژ PT اندوکتیو

در نخستین بخش از مقاله ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT ، در مورد ترانس ولتاژ PT اندوکتیو صحبت می کنیم . همانگونه که در بخش آغازین مقاله نیز اشاره کردیم ، این ترانس زیر مجموعه ترانس های ولتاژ می باشد .

ترانس فوق از یک سیم پیچ در ولتاژ اولیه و دو یا چند سیم پیچ در ولتاژ ثانویه تشکیل شده است . در این سیستم ولتاژ اولیه با مقدار تبدیل مشخصی ، تبدیل به مقادیر قابل اندازه گیری در ولتاژ ثانویه می گردد .

در واقع هدف از به کار گیری این ترانسفورماتور ، کاهش ولتاژ برای متعادل کردن آن است . این شیوه از کاهش ولتاژ به علت ملزومات عایقی ، در محدوده ای کمتر از 63 کیلو وات قابل استفاده است .

البته با توجه ویژگی های عایقی ترانس PT اندوکتیو ، استفاده از آن در ولتاژهای بالاتر از مقدار بیان شده ، صرفه اقتصادی ندارد و بسیار هزینه بر است . در چنین مواقعی از ترانس ولتاژ خازنی CVT بهره گرفته می شود . در ادامه این مقاله شما را با این ترانسفورماتور نیز آشنا می کنیم .

مقاله پیشنهادی:  ترانس برق صنعتی یا استابلایزر سه فاز

 ترانس ولتاژ خازنی CVT چیست ؟

همانگونه که از عنوان این بخش بر می آید ، در این قسمت از مقاله ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT ، شما را ترانس های ولتاژ خازنی CVT آشنا می کنیم .

این ترانسفورماتور ولتاژهای بالای سیستم انتقال انرژی را به سطوح قابل اندازه گیری ، قابل اعتماد و قابل استفاده تبدیل می کند . ترانس ولتاژ خازنی CVT نخست ولتاژ اولیه را از طریق خازن های سری کاهش می دهد ، سپس این مقدار توسط سیم پیچ ها به مقادیر قابل اندازه گیری تبدیل می گردند .

کاربرد ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

حال که با ترانس اندوکتیو و ترانس خازنی آشنا شدید ، در این بخش از مقاله راجع به کاربرد های ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT صحبت می کنیم .

ترانس ولتاژ اندوکتیو در مقادیر ولتاژ متوسط 11 ، 20 و 33 به کار گرفته می شود ، اگر مقادیر ولتاژ در سطح 63 و بالاتر از آن باشند ، از ولتاژ خازنی بهره گرفته می شود ؛ زیرا استفاده از ترانس اندوکتیو بسیار گران تمام می شود .

همچنین خازن ترانسفورماتور خازنیCVT تحت عنوان خازن کوپلاژ سامانه های PLC نیز به کار گرفته می شود . در چنین شرایطی ایستگاه هایی که مقدار ولتاژی بیشتر از 63 کیلو وات دارند ، دیگر به خازن کوپولاژ احتیاجی نخواهند داشت .

کاربرد ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

مقایسه ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

حال که با کاربردهای ترانسفورماتور اندوکتیو و خازنی آشنا شدید ، در این بخش دو ترانس را با هم مقایسه می کنیم ، تا شباهت ها و تفاوت های بین این دو ترانسفورماتور ولتاژی را بهتر درک کنید .

مقاله پیشنهادی:  تفاوت ترانس کم تلفات با ترانس نرمال چیست؟

همانگونه که در مطالب بالا بیان کردیم ، ترانسفورماتور PT اندوکتیو متشکل از سیم پیچ های اولیه ، ثانویه و هسته است . وظیفه این ترانسفورماتور تبدیل ولتاژ اولیه به ولتاژ ثانویه کارآمد ، با توجه به نسبت تبدیل ترانس در تجهیزاتی چون دستگاه های اندازه گیری ، رله ها ، سیستم کنترل ، کنتور ها و … ، می باشد .

برخلاف ترانس PT اندوکتیو که ساختاری ساده دارد ، ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT از یک ترانس ولتاژ اندوکتیو فشار متوسط و یک مقسم خازنی تشکیل شده است ؛ از این رو نخست به وسیله مقسم خازنی ، ولتاژ فشار قوی را به سطح ولتاژ فشار متوسط حدود 24 کیلو وات پایین می آورد ، حال این ولتاژ تبدیل به ولتاژ اولیه ترانسPT اندوکتیو می شود و مطابق با مکانیسم کاری این ترانس به مقدار مورد نظر تبدیل می شود .

در ادامه این مبحث ، باید اضافه کرد که ، ولتاژ ثانویه بخش اندوکتیو با ولتاژ اولیه به کار گرفته شده در مقسم خازنی ، هم فاز هستند . پس در ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT برای تبدیل مقادیر ، از مقسم خازنی و ترانس اندوکتیو فشار متوسط بهره می گیرد ‌.

از آنجایی که ترانس ولتاژ خازنی در ولتاژهای فشار قوی به کار گرفته می شود و بخش خازنی آن روغنی است ، واحد اندوکتیو این ترانسفورماتور هم باید روغنی باشد .

ترانسفورماتور های ولتاژ باید بتوانند تغییرات ولتاژ ناشی از اتصال کوتاه را فورا در واحد ثانویه خود بازتاب دهند ، عملکرد سریع و صحیح یک ویژگی مهم در تجهیزات حفاظتی است .

با آشکار شدن اتصال کوتاه در شبکه ، انرژی رزرو شده در بخش های خازنی و سلفی ترانسفورماتور ولتاژ خازنی ، نوسان گذرایی را در طرف ثانویه ایجاد می کند ، نوسان فوق ترکیبی از دو فرکانس بالا و پایین است .

مقاله پیشنهادی:  میزان مصرف برق دستگاه جوش اینورتر چقدر است؟

نوسان فرکانس بالا بلافاصله و به سرعت از بین می رود ، اما طول عمر فرکانس پایین بیشتر است . محدوده نوسانات در ترانس ولتاژ خازنی CVT به زاویه ولتاژ فاز در زمان بروز اتصال کوتاه مرتبط است ، البته فاکتورهای دیگری مثل رنج و فرکانس ولتاژهای گذرا نیز در دامنه نوسانات ایجاد شده ، موثرند .

در ادامه این بحث ، باید افزود که فرکانس های بالا در ترانسPT اندوکتیو اصلا ماندگاری ندارند و فورا از بین می روند ، از آنجایی که این ترانس فاقد مقسم خازنی است ، نوسانات فرکانس پایین اصلا در آن شکل نمی گیرند ؛ بنابراین ترانسفورماتورهای اندوکتیو واکنش سریع تری در مقابل نوسانات گذرا نسبت به ترانس های خازنی دارند .

 

سخن پایانی

شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT می باشد ، که این ترانس ها را بر پایه دانش و فناوری های روز دنیا و توسط یک تیم حرفه ای طراحی و تولید می کند .

این شرکت تمام محصولات خود را در سایت طاها ترانس با قیمت مناسب به مشتریان خود در سر تا سر ایران عرضه می دارد .

بیشتر بخوانید: تاثیر روغن ترانس بر طول عمر ترانس