نحوه کار ترانس به زبان ساده

نحوه کار ترانس به زبان ساده

عناوین و سر فصل های این مطلب

در این مقاله شما را با نحوه کار ترانس به زبان ساده آشنا می کنیم. ترانسفورماتور ها یکی از تجهیزات حفاظتی پر کاربرد هستند، که ساختار بسیار ساده ای دارند و نحوه کار با آنها نیز پیچیدگی خاصی ندارد. در این مقاله از گروه صنعتی شرکت طاها ترانس با ما باشید تا با ترانس، کاربرد، ویژگی ها و نحوه کار ترانس به‌ زبان ساده آشنا شوید.

ترانس چیست؟

در نخستین بخش مقاله پیش از اینکه شما را با نحوه کار ترانس به زبان ساده آشنا کنیم ، به معرفی این دستگاه می پردازیم. ترانس یا ترانسفورماتور یک دستگاه الکترومغناطیسی ساکن است، که برای تبدیل سیستم ولتاژ بر اساس اصل کار القای الکترومغناطیسی کار می کند.

تبدیل ولتاژ در این دستگاه تنها زمانی امکان پذیر است، که جریان متناوب یا پالسی باشد. ترانس ها اغلب در سیستم های انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر این در محدوده های دیگر مانند اتصال مدارهای یکسو کننده، به عنوان منبع تغذیه برای کوره های الکتریکی، ماشین های جوشکاری و دستگاه های تست نیز استفاده می شوند.

ترانسفورماتور ها از دو یا چند سیم پیچ در کنار هم که دور یک مدار مغناطیسی قرار گرفته اند، تشکیل شده اند. در این دستگاه گاهی سیم پیچ ها به یکدیگر وصل هستند و گاهی نیز بدون اتصال با هم به دور مدار پیچیده شده اند. در ادامه مقاله نحوه کار ترانس به زبان ساده با ساختار کلی ترانسفورماتور ها آشنا می شوید.

ساختار کلی ترانسفورماتور

اگر بخواهیم با نحوه کار ترانس به زبان ساده صحبت کنیم، نخست باید با ساختار آن آشنا شوید تا درک مکانیسم کاری آن برای شما راحت تر باشد. به طور کلی هر ترانسفورماتور از سه بخش اصلی هسته فولادی، سیم پیچ و روکش تشکیل شده است. در زیر شما را با این سه بخش آشنا می کنبم؛

مقاله پیشنهادی:  چه تفاوتی بین منبع تغذیه AC با DC وجود دارد؟

·         هسته فولادی ( مدار مغناطیسی)

هسته فولادی مورد استفاده برای هدایت شار مغناطیسی از مواد رسانای مغناطیسی عالی ساخته شده است. ورق های فولادی استفاده شده برای ساخت این مدار ضخامتی حدود 0/3 تا 0/5 میلیمتر دارند و توسط رنگ مخصوصی عایق شده‌اند.

·         سیم پیچ ترانسفورماتور

بخش مهم دیگر ترانس سیم پیچ است که وظیفه دریافت انرژی در داخل و انتقال آن به خارج را بر عهده دارد. سیم سیم پیچ معمولاً از مفتول مسی یا آلومینیومی با مقطع دایره ای یا مستطیلی با پوشش عایق در قسمت بیرونی ساخته می شود. ترانسفورماتورها معمولا دو سیم پیچ تحت عنوان سیم پیچ ثانویه و اولیه دارند.

سیم پیچی که از شبکه انرژی دریافت می کند سیم پیچ اولیه نامیده می شود و سیم پیچی که نیروی بار را تامین می کند سیم پیچ ثانویه نام دارد. تعداد دور سیم پیچ ها بسته به وظیفه ترانسفورماتور متفاوت است.

·         پوشش ترانس

در پایان این مبحث از مقاله نحوه کار ترانس به زبان ساده در مورد پوشش ترانس آشنا می کنیم. پوشش آن بسته به نوع ترانسفورماتور از مواد مختلفی ساخته می شود. این پوشش معمولاً از جنس پلاستیک، چوب، فولاد، چدن هستند و برای محافظت از اجزای داخلی ترانسفورماتور استفاده می شوند.

مقاله پیشنهادی: ترانس سفارشی

کاربرد ترانس

در این بخش از مقاله نحوه کار ترانس به زبان ساده شما را با کاربردهای ترانسفورماتور آشنا می کنیم.‌ ترانسفورماتورها کاربردهای بسیار وسیعی دارند و اغلب از آنها برای افزایش ولتاژ از ژنراتور به خط انتقال برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در فواصل طولانی استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  محافظ برق یخچال چه کاری انجام می دهد؟

با استفاده از ترانسفورماتور می توان ولتاژ را در انتهای خط کاهش داد تا منبع ولتاژ مناسب برای بار فراهم شود. علاوه بر این از آنها در تجهیزات مختلف صوتی و تصویری، تجهیزات صنعتی، تجهیزات درمانی و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. هدف از به کار گیری ترانسفورماتور‌ها حفاظت از تجهیزات الکتریکی با کاهش اضافه ولتاژ و جریان برق است.

ترانسفورماتور ها در انواع مختلفی برای کاربردهای گوناگون طراحی و تولید می شوند، که در ادامه این مبحث از مقاله نحوه کار ترانس به زبان ساده شما را با انواع ترانسفورماتور بر اساس کاربرد آشنا می کنیم. ترانسفورماتور ها بر اساس کاربرد به دو نوع ترانس تقویت کننده و کاهنده تقسیم بندی می شوند.

ترانس‌های تقویت کننده هر گونه اختلال، افت و نوسان را در جریان برق پیش از رسیدن به تجهیزات الکترونیکی تشخیص می دهند و آن را به صورت خودکار برطرف می کنند.

ترانسفورماتور های کاهنده نوع دیگر ترانس هستند، که وظیفه پایین آوردن سطح ولتاژ را بر عهده دارند. این نوع ترانس با توجه به نیاز تجهیزات الکترونیکی ولتاژ بالا را کم می کنند، تا تجهیزات برقی ولتاژ مناسبی را دریافت کنند.‌

کاربرد ترانس

 نحوه کار ترانس

در این بخش به موضوع اصلی مقاله یعنی نحوه کار ترانس به زبان ساده می پردازیم. ترانسفورماتور با استفاده از اصل القای الکترومغناطیسی کار می کند. همانگونه که در بخش ساختار متوجه شدید این دستگاه از دو یا چند سیم پیچ به نام سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه تشکیل شده است، که دور یک هسته آهنی به شکل یک حلقه مستطیل شکل پیچیده شده اند.

مقاله پیشنهادی:  ترانس ایزوله سه فاز

سیم پیچ اولیه سیم پیچی است، که جریان متناوب را از منبع تغذیه دریافت می کند. جریانی که از سیم پیچ اولیه ارسال می شود، میدان مغناطیسی را به وجود می آورد، که از هسته ترانسفورماتور عبور می کند.

ترانس چیست؟
سیم پیچ ثانویه سیم پیچی است، که جریان تبدیل شده را به دستگاه یا مدار متصل تامین می کند. جریان عبوری از سیم پیچ ثانویه با تعداد دورهای موجود در آن در مقایسه با تعداد پیچ ​​های موجود در سیم پیچ اولیه تعیین می شود. تعداد دورهای سیم پیچ ها با توجه به کاربرد ترانسفورماتور (تقویت کننده یا کاهنده) مشخص می شود‌.

سخن پایانی

امیدواریم که مقاله نحوه کار ترانس به زبان ساده برای شما مفید و سودمند بوده باشد. این مقاله توسط تیم مهندسی طاها ترانس یکی از معتبرترین تولید کنندگان ترانسفورماتور نوشته شده است. اگر ابهامات بسیاری در مورد ترانسفورماتور، نحوه کار، انواع، کاربرد آن و … دارید به سایت طاها ترانس مراجعه کنید و مقاله های منتشر شده در این سایت را مطالعه کنید.

همچنین اگر برای خرید ترانس نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، برای تیم پشتیبانی ما پیام بگذارید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را به شما دهند.