جریان هجومی چیست؟

جریان هجومی چیست؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

جریان هجومی چیست؟ یا جریان هجومی چه تلفاتی برای سیستم های الکتریکی دارد؟ از جمله سوالاتی است، که در زمان خرید تجهیزات الکتریکی به خصوص ترانسفورماتور ذهن افراد را درگیر می کند.‌ این جریان در زمان اتصال سیستم به ادوات قدرت رخ می‌ دهد.

جریانات هجومی از عمر کوتاهی بهره مند هستند. با این حال در همین مدت کوتاه، توانایی تخریب سطح سلامت مجموعه را دارند. در برخی مواقع نیز آنقدر شدت این جریان نامحسوس است، که حتی آن را احساس نمی کنید. در واقع شدت و میزان تخریب این سری از جریانات به نوع دستگاه و سیستم های قدرت بستگی دارد.

در ادامه به صورت کلی درباره ضررات و آسیب های جریانات هجومی صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

معرفی جریان هجومی

مقاله جریان هجومی چیست؟ مشکلات الکتریکی ادوات قدرت را به نمایش می گذارد. جریانات ناپایدار، وضعیت الکتریکی شبکه را تغییر می دهند و فعالیت دستگاه ها را محدود می کنند.

این سری از مشکلات الکتریکی به شکل های مختلفی، سلامت شبکه را بر هم می زنند. جریانات هجومی، یک نوع مشکل ساختاری است، که به صورت ناگهانی و متمرکز در یک نقطه خاص منتشر می ‌شود. این جریانات معمولاً به دلیل وقوع خطا های ناگهانی، اتصال ‌های نامناسب، قطع یا شکستگی در سیستم الکتریکی و… رخ می‌ دهند.

مبحث جریان هجومی چیست؟ وضعیت الکتریکی شبکه را در موقعیت های ناگهانی و غیرمنتظره بررسی می نماید. شاید نام و اطلاعاتی از این سری جریانات نداشته باشید، اما احتمالا جرقه های آن را دیده اید.

این حادثه الکتریکی معمولا در حین اتصال دو تجهیز به یکدیگر اتفاق می افتد. این مولفه که با آن زیاد سر و کار دارید، همان جریان هجومی است. قدرت و میزان تخریب آن به نوع سیستم و ادوات قدرت بستگی دارد.

دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی خانگی از جریان هجومی کمتری بهره مند هستند. این سری محصولات به علت ساختار الکتریکی ساده و بار های محدود در مواجه با ترانسفورماتور ها، انرژی کمتری آزاد می کنند. از این رو اتصالات کوتاه و جریانات زودگذر ، اثری بر عملکرد آن ها ندارد.

مقاله پیشنهادی:  تعریف جریان ، مقاومت و ولتاژ

بالعکس در سیستم های صنعتی، جریان هجومی تخریبگر و قدرتمند است. در این گونه از سیستم ها برای بهینه سازی مدار اصلی بایستی از محافظ و دستگاه های پشتیبان استفاده کنید.

عواملی که باعث شکل گیری جریانات هجومی می شوند؟

مبحث جریان هجومی چیست؟ پر از مطالب مفید و آموزنده است. این سری از جریانات، منفی و زیان آور هستند. با این که سلامت شبکه را تهدید می کنند، اما در برخی اوقات نیز بسیار نامحسوس و ضعیف هستند.

شکل گیری آن از عهده شما خارج است. کاربران می توانند به واسطه از روش های محافظتی و تجهیزات الکتریکی مناسب از بروز جریان هجومی در سطوح بالا جلوگیری نمایند. عوامل متعددی باعث تشکیل این نوع جریانات می شود. از مهم ترین آن ها عبارتند از؛

  • خطا های ناگهانی: خطا های ناگهانی مانند؛ کوتاهی ‌های الکتریکی، اتصال ‌های نامناسب، قطع یا شکستگی در سیم‌ و مدار ها علل اصلی تشکیل این جریان است.
  • تغییرات ولتاژ ناگهانی: تغییرات غیرمنتظره در ولتاژ سیستم الکتریکی، جریان هجومی را ایجاد کند. این تغییرات به دلیل روشن و خاموش شدن دستگاه‌ های بزرگ، نوسانات در شبکه برق و… می باشد.
  • نوسانات الکترومغناطیسی: پاسخ پرسش جریان هجومی چیست؟ را نمی توان تتنها به دو کلمه خلاصه کرد. نوسانات الکترومغناطیسی به عنوان عوامل محرک برای شکل ‌گیری این مشکل عمل می کنند. این نوسانات ناشی از؛ تخلیه ‌های الکتریکی، ناهمواری ‌های سطحی در سیم‌ ها، حمله‌ های الکترو استاتیکی و… هستند.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند؛ رعد و برق، نوسانات جوی، آب و هوا و عوامل تشدید کننده در بروز این اتفاق نامطلوب سهیم هستند.
  • خرابی تجهیزات: خرابی و نقص در تجهیزات الکتریکی نظیر: ترانس ‌ها، سوئیچ‌ ها، محافظ ‌ها و سایر قطعات سیستم نیز جریان هجومی را به دنبال دارد.

مبحث جریان هجومی چیست؟ به شما کمک خواهد کرد، تا با برقراری استاندارد و قوانین بر سطح سلامت شبکه بیفزایید. موارد فوق علاوه بر ایجاد این جریان زیان آور به تجهیزات موجود در خط آسیب می زند.

مقاله پیشنهادی:  خواص روغن ترانسفورماتور خوب

عواملی که باعث شکل گیری جریانات هجومی می شوند؟

جریانات هجومی چه تاثیری بر مجموعه دارد؟

در این بخش از مقاله جریان هجومی چیست؟ درباره خرابی های آن صحبت می کنیم.‌ مشکلات ساختاری از درون به فروپاشی دستگاه شما می پردازد. اگر در زمان مناسب برطرف نشود، در آینده مجبور به خرید دوباره محصول خواهید شد.

جریانات هجومی یکی از مشکلات نا به هنجار سیستم های الکتریکی است، که قدرت زیادی در تخریب مدار ها دارد. موارد زیر تأثیرات این عامل مخرب را نشان می دهیم؛

  • خسارت به تجهیزات: جریانات هجومی به تجهیزات الکتریکی آسیب می زند. این خسارت شامل؛ سوختگی، قطع شدن سیم‌ ها، اتلاف ترانس ‌ها و سایر قطعات سیستم می باشد.
  • قطع برق ناگهانی: این مشکل به قطع ناگهانی برق در مجموعه ‌ها و سیستم‌ های الکتریکی منجر می شود. این قطعی باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت دستگاه‌ ها، تولید، حمل و نقل و… می گردد.
  • ایجاد اختلالات در شبکه برق: مقاله جریان هجومی چیست؟ به بسیاری از سوالات شما پاسخ می دهد‌. این سری جریانات، منشاء اختلال و نوسان در شبکه برق هستند‌. همچنین باعث کاهش ولتاژ، فرکانس نامناسب و نوسانات غیرمطلوب در خطوط انتقال برق می شوند.
  • ایمنی و خطر برای افراد: جریانات هجومی خطر جدی برای افراد مرتبط با سیستم الکتریکی ایجاد می کند. این مشکل در همان زمان کوتاه منجر به بروز شوک الکتریکی و آتش سوزی می شود.
  • هزینه ‌های تعمیر و بازسازی: این مشکل نیاز به تعمیر و بازسازی سیستم‌ های الکتریکی دارد. سرویس و تعمیر هزینه بر است. کاربران بایستی هنگام خرید این محصول، هزینه سرویس د نگهداری از شبکه را برآورد کنند.

جریان هجومی چیست؟ چرا باید به این نوع از جریانات اهمیت دهیم؟ این فرآیند، ضربه سختی به مجموعه وارد می کند. جهت تثبیت وضعیت الکتریکی شبکه بایستی قدرت تشخیص و مدیریت جریانات هجومی را داشته باشید.

جریانات هجومی چه تاثیری بر مجموعه دارد؟

مقاله پیشنهادی: ترانس افزاینده

چگونه میزان تلفات جریانات الکتریکی هجومی را به حداقل برسانیم

مبحث شیرین جریان هجومی چیست؟ درباره یکی از مشکلات اصلی شبکه های الکتریکی صحبت می کند. همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، این سری از جریانات، بد و تخریبگر هستند.

مقاله پیشنهادی:  آموزش سیم پیچی ترانس افزاینده

اگر به فکر حل یا حذف آن نباشید، در آینده باید یکی پس از دیگری به تعمیر دستگاه ها بپردازید. برای کاهش میزان تلفات جریانات الکتریکی هجومی، اقدامات زیر را دنبال کنید؛

  • استفاده از تجهیزات و مواد مطابق با استاندارد ها: استفاده از تجهیزات سازگار و مواد مرغوب، خطر جریانات هجومی را کاهش می دهد. این نوع وسیله ها باید دارای محافظت‌ های لازم و قابل اعتماد باشند.
  • نصب محافظت‌ های مناسب: پاسخ پرسش جریان هجومی چیست؟ تنها منتهی به منشاء و اختلال های این فرآیند نیست. استفاده از محافظت ‌های مناسب مانند؛ قطع کننده‌ ها، محافظت ‌های زمینه، رله‌ های حفاظتی و محافظت ‌های فرکانس به کنترل و تنظیم این مولفه کمک می کنند.
  • نصب زمین‌ کار ها: نصب سیستم‌ های زمین ‌کاری و اتصال صحیح تجهیزات به زمین، منشاء بروز این حادثه را به حداقل می رساند. این امر، جریان های نامناسب را به زمین منتقل می کند و خطرات برقراری تماس با اشیاء فلزی را کاهش می دهند.
  • نگهداری و تعمیرات منظم: نگهداری و تعمیرات منظم از تجهیزات و سیستم‌ های الکتریکی از شکستگی‌ ها، خرابی ‌ها و اتلاف نیرو جلوگیری می کند. بررسی دوره ‌ای و بروزرسانی تجهیزات و سیستم ‌ها نیز بسیار مهم است.

مقاله جریان هجومی چیست؟ به شما می آموزد، که یک فاکتور ناچیز قدرت فروپاشی یک مجموعه بزرگ را دارد. با انجام اقدامات مناسب و رعایت اصول ایمنی الکتریکی، میزان تلفات جریانات هجومی را کاهش دهید.

 

چگونه میزان تلفات جریانات الکتریکی هجومی را به حداقل برسانیم

سخن پایانی

دز مقاله فوق علاوه بر پاسخ به سوال جریان هجومی چیست؟ راهکاری موثر برای کاهش ضررات آن پیش روی شما قرار دادیم. با مراجعه به وب سایت اینترنتی طاها ترانس می توانید یا کارشناسان تولید در ارتباط باشید. همچنین در صورت نیاز، اجناس مورد نیاز خود را از ما بخرید.‌