صدای ترانسفورماتور الکتریکی به چه دلیل ایجاد می شود و چگونه آن را کاهش دهیم ؟

صدای ترانسفورماتور الکتریکی

عناوین و سر فصل های این مطلب

صدای ترانسفورماتور الکتریکی عاملی است ، که خبر از وجود خرابی در ساختمان دستگاه می دهد . این دستگاه قدرتمند با قرارگیری بر سر ورودی جریان به کاهش یا افزایش ولتاژ شبکه می پردازد .

این دستگاه تحت شرایط هر شرایطی مقاومت خود را حفظ می کند . به طوری که در برخی مواقع با وجود نوسانات جریان ، خود آسیب می بیند . صدا ، علل اصلی بروز مشکل در ترانسفورماتور ها است . اگه به تغییرات ریز محصول در حین فعالیت اهمیت دهید ، در آینده مجبور به خرید دوباره محصول نمی شوید .

در ادامه درباره علل صدای ترانسفورماتور و چگونگی سرویس آن توضیح می دهیم ، ما را دنبال کنید .

بیشتر بخوانید: ساخت ترانس کاهنده

چرا فعالیت ترانسفورماتور الکتریکی با صدا همراه است ؟

صدای ترانسفورماتور الکتریکی از مباحث شیرین مرتبط با دستگاه های کنترل کننده جریان است . این مبحث علاوه بر توضیح عملکرد سیستم ، درباره خرابی های این قطعه توضیح می دهد . تمامی دستگاه ها ، در زمان فعالیت آلودگی های صوتی تولید می کنند .

ترانس های الکتریکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند . زمانی که انرژی وارد شده به سیستم بیش از توان الکتریکی آن باشد ، صدای آن تغییر می کند . این عامل در بیشتر مواقع ، نشانه وجود خرابی در ساختمان داخلی ترانسفورماتور است .

این دستگاه با بهره گیری از میدان مغناطیسی ، کنترل جریان را برعهده می گیرد . این میدان مغناطیسی باعث ایجاد نیرو های تکان ‌دهنده در قسمت ‌های فلزی ترانس می‌ شود . البته این نیرو توسط اجزای مختلف دستگاه به صورت مهار می گردد .

وقتی نیروی مغناطیسی بیش از توان الکتریکی دستگاه باشد ، در طول تجزیه جریانات ، صدای ترانسفورماتور الکتریکی تغییر می کند . امواج صوتی ناشی از آیت دستگاه را به عنوان صداهای مکانیکی می شناسند . علاوه بر این ، صدا های دیگری به دلیل ارتعاش و لرزش قطعات در ترانس شکل می گیرد .

مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده 380 به 220

عوامل دیگری از جمله ؛ طراحی نا مناسب ، فرآیند ساخت بی کیفیت ، حرارت بالا ، وجود شیار ها یا شکاف ‌های غیر استاندارد بین قطعات ، استفاده از مواد با ویژگی ‌های ضعیف و … باعث ایجاد صدای ترانسفورماتور الکتریکی می شود .

علل ایجاد صدا در ترانسفورماتور الکتریکی

صدای ترانسفورماتور الکتریکی در بیشتر مواقع ، نشانه ای برای سرویس دستگاه می باشد . فعالیت نرمال ترانسفورماتور با صداهای کمی همراه است . به طوری که اگر به آن نزدیک نشوید ، اصلا صدا های تولید شده از این دستگاه را نمی شنوید .

علل ایجاد صدا های ناهنجار در ترانسفورماتور های الکتریکی بسیار است . در زیر ، مواردی از ایجاد صدای ترانسفورماتور الکتریکی توضیح داده ایم ، به آن ها توجه کنید :

  • اشباع هسته :

در برخی از ترانسفورماتور ها ، هسته ‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌ گیرد . در صورتی که جریان الکتریکی بیش از اندازه بالا باشد ، هسته به حالت اشباع می رسد و صدا های ناهنجاری تولید می کند .

  • لرزش‌ های مکانیکی :

جریان الکتریکی قوی می ‌تواند به انتقال حرکت مکانیکی منجر شود . این لرزش ‌ها به اجزای داخلی سیستم آسیب می رساند .‌همچنین باعث تولید صدا و خارج شدن قطعه از مدار اصلی جریان می شود .

  • ارتعاشات الکترومغناطیسی :

در صورتی که تغییرات سریع در جریان الکتریکی رخ دهد ، به تولید امواج الکترومغناطیسی منجر می گردد . این امواج سبب ارتعاش قطعات و سیم ‌های مجاور می شوند . بدین خاطر در حین فعالیت دستگاه ، صدا های ناهنجاری به گوش می رسد .

  • فرکانس بالا :

فرکانس بالا نیز از علل ایجاد صدا در ترانسفورماتور ها است . این عامل باعث تغییر جریانات الکتریکی می شود .

علل ایجاد صدا در ترانسفورماتور الکتریکی

آیا صدای ترانسفورماتور الکتریکی نشانه ای از خرابی در دستگاه است ؟

وجود صدا می ‌تواند نشانه خرابی یا عیب در ترانسفورماتور الکتریکی باشد . ترانسفورماتور ها باید به طور عمومی بی ‌صدا عمل کند . هرگونه صدای غیرعادی ، نشان دهنده وجود مشکلی در دستگاه است .

مقاله پیشنهادی:  نحوه کار ترانس برق به زبان ساده

اگر در زمان و وقت مناسب مشکلات سیستم را برطرف کنید ، عملکرد سیستم حفظ می شود . صدای ترانسفورماتور الکتریکی ناشی از لرزش مکانیکی ، ارتعاشات الکترومغناطیسی ، حمل و نقل نامناسب ، وجود عیوب در عایق بندی و … است .

این مشکلات شاید در لحظه وقوع تنها یک جزء از سیستم را درگیر کند ، اما به مرور زمان بر عملکرد دیگر قطعات سیستم تاثیر می گذارد . افراد باید برای پیشگیری از ضررات مالی بیشتر در ترانسفورماتور نسبت به تغییرات آن حساس باشند .

چگونه صدای ترانسفورماتور الکتریکی را کاهش دهیم ؟

صدای ترانسفورماتور الکتریکی نباید بیش از حد و غیر قابل کنترل باشد . تولید صدا یکی از عواملی است ، که عملکرد دستگاه‌ را مختل می سازد . همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره شد ، صدا نشانه ای از خرابی در دستگاه شما است .

اگر از همان ابتدا نسبت به حل مشکلات داخلی سیستم کوشا باشید ، می توانید از راندمان تجهیز محافظت کنید . صدای ترانسفورماتور الکتریکی پیامد وجود یک ناکارآمدی در سیستم است . در صورتی که صدا های ناهنجاری از سیستم خارج می شود ، اقدامات زیر را دنبال کنید :

  • بررسی و تعمیر عیوب :

ابتدا باید ترانسفورماتور را به طور جامع بررسی کنید ، تا عیوب و خرابی های سیستم های سیستم شناسایی شود . صدا ها ناشی از قطعات شکسته ، لرزش‌ های نامطلوب یا درز های اشباع در هسته ترانسفورماتور می باشد . با تعمیر و جایگزینی قطعات معیوب ، امکان بهبود عملکرد سیستم مهیا می شود .

  • استفاده از عایق‌ های مناسب :

استفاده از عایق‌ های مناسب و باکیفیت به کاهش صدای ترانس کمک می کند .

  • استفاده از مواد جذب صدا :
مقاله پیشنهادی:  قیمت ترانسفورماتور خشک

نصب مواد جذب صدا در اطراف ترانسفورماتور و روی قطعات در کاهش صدا موثر است . این مواد می ‌توانند ارتعاشات را جذب نمایند و از انتقال صدا ها به محیط های خارجی جلوگیری کنند .

  • نصب لایه‌ های جدا کننده :

استفاده از لایه ‌های جدا کننده در بین قطعات ترانسفورماتور به کاهش انتقال صدا ها از یک قسمت به دیگری نقش دارد .

توجه به سلامت و نگهداری منظم ترانسفورماتور نیز برای کاهش صدا ها بسیار مهم است . به طور دوره‌ ای ترانسفورماتور را بررسی کنید . بدین ترتیب بر عمر مصرف دستگاه شما افزوده می شود .

آیا می توانیم شخصا مسئولیت تعمیر ترانسفورماتور الکتریکی را برعهده بگیریم ؟

در برخی موارد شما می‌ توانید تعمیر صدای یک ترانسفورماتور الکتریکی را بر عهده بگیرید . صدای بلند و ناهنجار ترانسفورماتور ناشی از وجود عیب در مکانیسم سیم است .

پیش از هر چیز برای تعمیر صدای ترانسفورماتور الکتریکی باید در نظر داشت ، این فرآیند نیاز به دانش و تجربه کافی دارد . تعمیر و تعویض قطعات ترانسفوماتور باید توسط شخصی ماهر انجام شود .

در صورتی که شما جزو کارشناسان حوزه الکترونیک هستید ، می توانید شخصا مسئولیت این کار را برعهده بگیرید . اگر تجربه یا دانش انجام این فعالیت را ندارید ، از متخصص یا شرکت‌ های خدماتی موجود در این عرصه یاری بجویید . با برطرف کردن این مشکل ، ایمنی دستگاه بازیابی می شود . همچنین احتمال ایجاد خرابی در سیستم نیز به حداقل می رسد .

سخن پایانی

طاها ترانس یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید ، فروش و تعمیر ترانسفورماتور است . با مراجعه به وب سایت این شرکت می توانید علاوه بر ثبت خرید تان در ساعات کاری با کارشناسان ما هم صحبت شوید .

بیشتر بخوانید: سیم پیچ های ترانسفورماتور چیست ؟