ساخت ترانس کاهنده

ساخت ترانس کاهنده

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانس ها دارای دو دسته بندی متفاوت هستند ، ترانس های افزاینده و ترانس های کاهنده که هر کدام برای هدف خاصی به کار گرفته می شوند . از ترانس های افزایشی به شکل معمول برای افزایش ولتاژ استفاده می کنند . ساخت ترانس کاهنده نیز برای کاهش ولتاژ الکتریکی می باشد .

.

ترانس های کاهنده در دسته تجهیزات پسیو قرار می گیرند . عملکرد این دستگاه ها به این شکل است که میزان ولتاژ را از بالا به پایین یا زیاد به کم تبدیل می کند . استفاده از ترانس های کاهنده بسیار مرسوم است . این تجهیزات در داخل کشور ایران نیز ساخته می شوند .

بیشتر بخوانید: تعریف جریان ، مقاومت و ولتاژ

نحوه ساخت ترانس کاهنده

پیش از آشنایی با شیوه ساخت این نوع ترانس باید بدانید ، که این محصول از اجزای مختلفی تشکیل شده است ، که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت .

نحوه ساخت ترانس کاهنده

هسته

یک بخش از ترانس کاهنده هسته است ، که به شکل سیم پیچی هایی است ، که بر روی یک متریال خاص انجام گرفته است . در مجموع می توانیم بگوییم که ترانس ها از یک هسته تشکیل شده اند .

هسته مربوط به ترانس های کاهنده باید قادر به حمل شار باشند به همین دلیل آن ها را از مواد نفوذ ناپذیری تولید می کنند . عملکرد هسته در ترانس ها به صورت یک کانال یا مسیر برای آسان کردن جریان شار مغناطیسی می باشد .

معمولا در زمان ساخت ترانس کاهنده از مواد فرو مغناطیسی با قابلیت نفوذ ناپذیری بسیار زیاد برای تولید هسته ها استفاده می کنند . یکی از گزینه های بسیار مورد توجه برای ساخت هسته آهن می باشد .

سیم پیچی ترانس کاهنده

ساخت ترانس های کاهنده از بخش های مختلفی تشکیل شده است. ترانس های ولتاژ با استفاده از سیم هایی ، که با عنوان سیم پیچ شناخته می شوند اتصال پیدا می کنند . برای اینکه ترانسفورماتورهای کاهنده عملکرد مناسبی داشته باشند ، لازم است از سیم هایی با قدرت رسانایی بالا و مقاومت مناسب استفاده شود .

مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده DC

استفاده از این موارد باعث می شود ، ترانس های کاهنده راندمان کاری مناسبی را ارائه دهند . در حالت کلی برای ساخت سیم پیچی ترانسفورماتورها از سیم های مسی استفاده می کنند .

علت این کار نیز مقاومت فوق العاده پایین و هدایت الکتریکی بسیار بالای آن ها به نسبت سایر گزینه ها می باشد . نکته دیگر اینکه دلیل استفاده مس در ساخت ترانس کاهنده این است ، که در مقایسه با مواد رسانای دیگر نظیر پلاتین و نقره از قیمت کمتری برخوردار است .

نحوه عملکرد ترانس های کاهنده

ساخت ترانس کاهنده به گونه ای تنظیم و انجام شده است ، که بر اساس القای متقابل کار کند . زمانی ، که جریان در یک سیم پیچ دچار تغییر می شود ، سیم پیچ های دیگری که در مجاورت آن قرار دارند جریان الکتریکی را منتقل می کنند . ساختار هر ترانسفورماتور به گونه ای طراحی شده است ، که از دو سیم یچ اولیه و ثانویه بهره می برد .

سیم پیچ اولیه وظیفه دارد ، که به منبع برق آی سی متصل شده و سیم پیچ های ثانویه وظیفه اتصال به بار را برعهده دارند . زمانی ، که جریان آی سی توسط سیم پیچ اولیه تامین می گردد ، باعث ایجاد یک شار مغناطیسی می شود . ترانس کاهنده با استفاده از هسته می تواند در مسیر خود یک میدان مغناطیسی کامل را به وجود آورد . تماس سیم پیچ ثانویه با این شار مغناطیسی باعث القای ای ام اف بر روی آن می شود .

نیرویی که به وسیله ای ام اف تولید می شود ، بستگی به تعداد چرخشی دارد که در سیم پیچ های ثانویه وجود دارد .

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتورهای خشک

انواع ترانس کاهنده

ساخت ترانس کاهنده در مدل های مختلفی انجام می گیرد . این مدل ها شامل : ترانسفورماتورهای تک فاز ، نوع دیگر ترانسفورماتورهای مرحله مرکزی ، ترانسفورماتورهای کاهنده چند ضربه زده شده می باشد .

ساخت این نوع ترانس ها به این دلیل انجام می شود ، که این قطعه کاربردهای زیادی در دنیای الکترونیک دارد . یکی از کاربردهای ترانس های کاهنده استفاده از آن ها برای کاهش دادن موثر ولتاژ در یکسو کننده ها و آداپتورهای برق می باشد. از دیگر کاربردهای آن می توانیم به آن اشاره کنیم استفاده از آن ها در SMPS در الکترونیکی است .

ساخت ترانس کاهنده معمولا برای استفاده این وسیله در تثبیت کننده های ولتاژ و اینورتر ، خطوط انتقال نیرو ، دستگاه های جوش انجام می شود . یکی از مهمترین ویژگی های ترانس های کاهنده کارامدی بسیار بالای آن ها است . این ترانس ها می توانند خروجی مورد نطر کاربران را با بازدهی 99 درصدی ارائه دهند .

در واقع ساخت ترانس کاهنده با هدف تامین جریان های زیاد به همراه ولتاژ پایین انجام می گیرد . ترانس های کاهنده نزد عامه به عنوان ترانس کاهش دهنده مصرف برق نیز شهرت دارد .

خرید ترانس کاهنده

در ادامه ساخت این محصولات باید بگوییم ، که در هنگام خرید ترانس کاهنده لازم است مزایا و معایب آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید . مهمترین ویژگی این ترانس ها قیمت مقرون به صرفه و دوام و پایداری نسبتا بالای آن ها می باشد . این ترانس ها در سه نمونه مختلف تولید می شوند و افراد می توانند بنا بر نیاز خود ترانس مناسب را انتخاب کنند .

مقاله پیشنهادی:  هدف استفاده از ترانسفورماتور قدرت چیست ؟

مهمترین وظیفه ی این نوع ترانس ها کاهش دادن ولتاژ برق در سیستم های مختلف می باشد . در حالت کلی این نوع ترانسفورماتورها را جهت افزایش ولتاژهای متناوب برای جریان های پایین طراحی کرده اند . یکی دیگر از کاربردهایی ، که می توانیم برای ساخت ترانس کاهنده قائل شویم استفاده از آن ها برای کاهش دادن ولتاژهای متناوبی ، که در جریان های زیاد وجود دارند می باشد . اغلب از این عملکرد جهت جفت سازی مدارهای پردازش سیگنال در مراحل مختلف استفاده می کنند .

خرید ترانس کاهنده

سخن پایانی

خرید انواع ترانس کاهنده یک کار تخصصی و بسیار حساس است . با توجه به اینکه این نوع ترانس ها در نمونه های مختلفی ساخته و ارائه می شوند ، کاربران باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشند تا یک ترانس مطابق نیاز خود خریداری نمایند .

یکی از مهمترین نکات برای انتخاب ترانس کاهنده این است ، که فرایند ساخت ترانس کاهنده بر اساس استانداردهای جهانی و متدهای روز دنیا انجام گرفته باشد . گروه طاها ترانس ، یکی از تولید کنندگان داخلی در زمینه انواع ترانس های حرفه ای است ، که انواع ترانس های کاهنده و افزایشی ، قدرت و … را مبتنی بر دانش روز تولید می کند . بهتر است پیش از خرید ترانس از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید .

بیشتر بخوانید: بررسی حفاظت ترانس قدرت