محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور

محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور

عناوین و سر فصل های این مطلب

محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور موضوع مورد بحث در این مقاله است . ظرفیت و توان ترانسفورماتور با توجه به معیارهای گوناگونی مانند محاسبه حداکثر بار مصرفی ، شرایط جوی ، شرایط بارگذاری ، حداکثر رشد بار در آتی و … محاسبه می شود .

متاسفانه اغلب خریداران ترانسفورماتور ، فقط حداکثر بار مصرفی را در زمان خرید در نظر می گیرند و ظرفیت ترانسفورماتور را بالاتر از نیاز فعلی خود انتخاب می کنند ، این امر موجب مصرف انرژی زیاد و در نتیجه بالا رفتن هزینه خواهد شد ‌.

در این مقاله با ما باشید ، تا با نحوه محاسبه ظرفیت ترانسفورماتور متناسب با نیاز تان آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: ترانس ایزوله

ظرفیت ترانسفورماتور چیست ؟

در اولین بخش از این مقاله همانطور که از عنوان آن بر می آید ، پیش از اینکه در مورد نحوه محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور صحبت کنیم ، شما را با مفهوم ظرفیت ترانسفورماتور آشنا می کنیم .

منظور از ظرفیت ترانس میزان حداکثر انرژی و قدرتی است ، که دستگاه توانایی انتقال آن را به مصرف کننده دارد . واحد اندازه گیری ظرفیت ترانسفورماتور ها ولت آمپر آمپر است ، که بر اساس حاصل ضرب ولتاژ در جریان به دست می آید .

به بیان دیگر ظرفیت ترانس از حداکثر ولتاژ و جریانی که در زمان فعالیت دستگاه بدون هر گونه اختلال و مشکلی است ، حاصل می شود .

از سوی دیگر عوامل دیگری مانند تلفات الکتریکی ناشی از گرما ، نیز در ظرفیت ترانسفورماتور ها موثرند ، که در زمان محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور باید این عوامل را نیز در نظر گرفت .

مقاله پیشنهادی:  مدار کنترل جریان ترانس

ارتباط میان ولتاژ ، جریان و ظرفیت ترانسفورماتور

همانگونه که در مطلب بالا بیان کردیم ، یکی از عوامل موثر در ظرفیت ترانس ها میزان تلفات الکتریکی است . میزان تلفات الکتریکی به دو عامل ولتاژ و جریان ارتباط دارد ؛ از این رو ولتاژ و جریان در ظرفیت ترانسفورماتور تاثیر زیادی دارند ، که این رابطه به نام رتبه بندی جریان ولتاژ شناخته می شود و هنگام محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور ، نیز باید این رابطه را در نظر گرفت .

در ادامه این مطلب باید خاطر نشان کرد ، که میان تلفات و ضریب قدرت بار هیچ ارتباطی نیست ؛ از این رو بار گذاری و بار گیری هیچ نقشی در ظرفیت ترانس ها ندارند .

پس با توجه به مطالب بیان شده ، ظرفیت ترانس فقط با ولت آمپر یا کیلو ولت آمپر اندازه گیری می شود و هیچ گاه با کیلو ولت محاسبه نخواهد شد .

 

نحوه محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور

برای محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور روش های گوناگونی با توجه به داده های در دسترس وجود دارد . در این مقاله ما رایج ترین و ساده ترین فرمول را برای شما بیان می کنیم .

ظرفیت انواع مختلف ترانسفورماتور را باید بر اساس قدرت ورودی بر حسب کیلو ولت آمپر در سیم پیچ اولیه ، از حاصل جمع قدرت خروجی بر اساس کیلو ولت آمپر در سیم پیچ ثانویه با میزان تلفات صورت گرفته ، محاسبه نمود .

هنگامی که ترانس بیشترین بازدهی و راندمان را دارد ، در این شرایط بهینه همچنان کار خود را به بهترین نحو انجام می دهد ، تلفات دستگاه بسیار جزئی و کم هستند ؛ از این رو به این تلفات اهمیتی داده نمی شود .

مقاله پیشنهادی:  فروش ترانس ایزوله

در چنین شرایطی ظرفیت نامی ورودی با ظرفیت نامی خروجی یکسان بوده ، که هر دو بر حسب کیلو ولت آمپر هستند ، در نتیجه ظرفیتی که روی پلاک مشخصات فنی ترانسفورماتور قید می شود ، بیانگر توان هر دو سیم پیچ ( اولیه و ثانویه ) می باشد .

در این مقاله ما کوشیدیم که به بیانی ساده فرمول محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور را برای شما بیان کنیم .‌اهمیت محاسبه ظرفیت ترانسفورماتور در جلوگیری از مصرف انرژی بیش از حد می باشد ، که منجر به کاهش هزینه ها در زمان فعالیت ترانسفورماتور خواهد شد .

نحوه محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور

پرسش های رایج درباره ظرفیت ترانسفورماتور

در بخش پایانی مقاله محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور ، به دو سوال رایج در ارتباط با ظرفیت و توان ترانسفورماتور پاسخ می دهیم . این سوالات عبارتند از ؛

  • مفهوم رتبه بندی توان ترانسفورماتور چیست ؟

منظور از رتبه بندی توان ترانسفورماتور ، میزان نیروی حمل بار این دستگاه می باشد . به عبارت دیگر رتبه بندی توان ترانس بیانگر این است که ، این دستگاه برای چه میزان ولتاژی تولید گردیده و جریان شایع این ولتاژ ، تا چه حدی می باشد .

 

  • چرا توان ترانسفورماتور بر حسب کیلو ولت آمپر محاسبه می شود ؟

همانگونه که در طول این مقاله چندین بار اشاره نمودیم ، تلفات نقش تعیین کننده ای در ظرفیت این دستگاه دارند . از آنجایی که تلفات در دو نوع تلفات ناپایدار که تلفات مسی بوده و بر حسب جریان تشخیص داده می شوند و تلفات پایدار که بر اساس ولتاژ محاسبه می گردند ، پس میان ظرفیت دستگاه و بار انتقال یافته هیچ ارتباطی نیست ؛ بنابراین ظرفیت ترانسفورماتور بر حسب کیلو ولت آمپر محاسبه می شود .‌

مقاله پیشنهادی:  لوازم جانبی کلید هوایی و کاربرد آن ها

سخن پایانی

مقاله محاسبه ظرفیت استاندارد ترانسفورماتور توسط تیم مهندسی طاها ترانس نگاشته شده است . امیدواریم با مطالعه این مقاله تمام ابهامات شما در مورد نحوه محاسبه ظرفیت انواع ترانسفورماتور ها برطرف شده باشد .

اگر قصد خرید ترانسفورماتور را در ظرفیت استاندارد متناسب با نیاز خود دارید ، از تیم مهندسی طاها ترانس مشاوره بگیرید . کارشناسان ما تمام راهنمایی های لازم را به شما خواهند داد .

بیشتر بخوانید: سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع