اجزای داخلی کنتور برق

اجزای داخلی کنتور برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

اجزای داخلی کنتور برق، تعیین کننده قدرت و مقاومت آن در برابر جریانات الکتریکی است. کنتور ها بدون قطعات داخلی و خارجی تنها یک پوسته فلزی بیش نیست. زمانی می تواند برای سیستم های الکتریکی و الکترونیکی مفید باشد، که از پس برقراری اتصال دستگاه ها و توزیع جریان بر آید.

هر یک از قطعات کنتور به شکلی بر عملکرد آن تأثیر دارد. با حذف حتی یک پیچ کوچک در ساختمان محصول، عللی برای بروز ضعف در ماشین به وجود می آورید. بنابراین خودسرانه نسبت به سرویس و تعمیر دستگاه ها اقدام نکنید.

در ادامه به معرفی اجزای اصلی این ماشین صنعتی می پردازیم، با ما همراه شوید.

 

اجزای داخلی کنتور های قدیمی و نقش آن ها

اجزای داخلی کنتور برق، بیانگر چگونگی عملکرد دستگاه در سیستم های جریان است. زمانی می توان این ماشین را به عنوان کنتور در نظر گرفت، که تمام قطعات داخلی و خارجی آن در جای درست خود قرار گیرد.

یک پوسته توخالی هیچ عمل فیزیکی یا شیمیایی ندارد. چگونگی طراحی ساختمان داخلی ماشین و نوع قرارگیری تجهیزات، عملکرد ماشین را به تصویر می کشند.

کنتور برق از همان ابتدای تاسیس صنعت الکترونیک، طراحی شد و تا همین امروز نیز در شکل های مختلفی مورد بهره برداری قرار گرفت. نمونه قدیمی آن علاوه بر کیفیت بالا از ساختمانی پیچیده برخوردار است. در زیر به شرح اجزای داخلی آن می پردازیم؛

ترانسفورماتور: این قسمت وظیفه تبدیل ولتاژ شبکه برق را به حداکثر ولتاژ قابل قبول برای کنتور را بر عهده دارد. این قطعه برای کنتور های قدیمی استفاده می شد و ولتاژ ورودی را تا مقدار قابل قبول برای اندازه گیری و شمارش تقویت می کردند.

شمارنده: شمارنده یکی دیگر از اجزای کنتور برق سری قدیمی است. وظیفه آن شمارش و نمایش مقدار مصرف انرژی است. در این سری از دستگاه ها از شمارنده های مکانیکی استفاده می شد، که با حرکت چرخ ها و قرقره ها اطلاعات مصرف انرژی را شمارش می کردند.

مقاله پیشنهادی:  راه اندازی ترانس فلای بک

سنسور ها: این جزء مسئول تشخیص جریان انرژی و ولتاژ می باشد. آن ها به کنتور امکان بررسی دقیق مصرف انرژی را می دهند.

آداپتور ها: اجزای داخلی کنتور برق به نوع دستگاه بستگی دارد. آداپتور به عنوان جداکننده جریان نیز شناخته می شوند. برای جدا سازی امواج الکترومغناطیسی و حفاظت از سایر اجزای کنتور در برابر نوسانات و اختلالات الکتریکی به کار می روند.

مدار های الکترونیکی: این قطعه برای پردازش اطلاعات و انتقال آن ها به صفحه نمایش و یا سیستم های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش هر یک از قطعات در کنتور های قدیمی، شمارش و نمایش مصرف انرژی به کاربر است. همچنین، با استفاده از ترانسفورماتور و سنسور ها، امکان اندازه گیری دقیق توان مصرفی نیز وجود دارد.

اجزای داخلی کنتور های قدیمی و نقش آن ها

اجزای داخلی کنتور دیجیتال تک فاز و سه فاز

اجزای داخلی کنتور برق سری های جدید متفاوت از نمونه های قدیمی می باشد. این دستگاه قدرتمند وظیفه تثبیت انرژی را در خطوط جریان بر عهده دارند. آن ها با بررسی وضعیت شبکه، انرژی سیستم های الکتریکی و الکترونیکی را تضمین می نمایند.

کنتور برق دیجیتال در دو نوع، سه فاز و تک فاز تولید می شود. اجزای داخلی این دو ماشین با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. در ادامه به توضیح اجزا داخلی هر یک از آن ها می پردازیم؛

·        کنتور دیجیتال تک فاز:

_سنسور ها: سنسور ها مسئول تشخیص جریان و ولتاژ ورودی هستند. آن ها به کنتور امکان اندازه گیری دقیق مصرف انرژی را می دهند.

_مدار های الکترونیکی: این جزء برای پردازش اطلاعات و انتقال آن ها به صفحه نمایش یا سیستم های خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

_صفحه نمایش: اجزای داخلی کنتور برق، توان و ظرفیت آن وسیله را در کنترل و هدایت جریانات الکتریکی تعیین می کند. صفحه نمایشگر، اطلاعات مصرف انرژی را به کاربر نشان می دهد. در کنتور های دیجیتال تک فاز از صفحه های نمایش الکترونیکی با استفاده از نمایشگر LED یا LCD استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  خرید ترانس 12 ولت

_حافظه: حافظه، اطلاعات مصرف انرژی را ذخیره می کند. حافظه به صورت داخلی درون کنتور یا به صورت خارجی مانند کارت حافظه می باشد.

_باتری: در برخی از کنتور های دیجیتال تک فاز، باتری ها برای تامین برق در صورت قطع برق شبکه تعبیه می شوند.

·        کنتور دیجیتال سه فاز:

_سنسور ها: هر یک از سه فاز دارای سنسور مجزا برای تشخیص جریان و ولتاژ است. این سنسور ها به کنتور امکان اندازه گیری دقیق مصرف انرژی در هر فاز را می دهند.

_مدار های الکترونیکی: اجزای داخلی کنتور برق بر قدرت، سرعت، عملکرد آن تاثیر دارند. مدار های الکترونیکی در کنتور سه فاز برای پردازش اطلاعات هر سه فاز و انتقال آن ها به صفحه نمایش و سیستم های خارجی نصب می شوند.

_صفحه نمایش: در کنتور های سه فاز نیز از صفحه های نمایش الکترونیکی با استفاده از نمایشگر LED یا LCD بهره می گیرند. این صفحه، اطلاعات مصرف انرژی در هر سه فاز را به کاربر نشان می دهد.

_حافظه: حافظه در این نمونه از کنتور ها، برای ذخیره اطلاعات مصرف انرژی در هر سه فاز نقش دارد. این حافظه همانند نمونه های قبلی به صورت داخلی یا کارت حافظه هستند.

_باتری: در برخی از کنتور های سه فاز، باتری ها برای تامین برق در صورت قطع شدن جریان استفاده می گردند.

اجزای داخلی کنتور برق از سری سه فاز و تک فاز با این که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما نمی توانند به جای یکدیگر به کار گرفته شوند.

  کنتور دیجیتال سه فاز:

 

آیا می توانیم خودسرانه به حذف اجرای داخلی کنتور برق بپردازیم

خیر، شما نباید خودسرانه به حذف یا دخالت در اجزای داخلی کنتور برق بپردازید. کنتور های برق دارای استاندارد ها و مقرراتی برای حفظ دقت و صحت در اندازه گیری هستند.

هر گونه تغییر، حذف یا دخالت در قطعات آن منجر به بروز خرابی، عدم عملکرد صحیح و حتی ایجاد خطر برای ایمنی شبکه برق و تجهیزات الکتریکی می شود. همچنین، این تغییرات منجر به عدم اعتبارسنجی کنتور و عدم تطابق با قوانین و مقررات مربوطه خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  انواع پست برق و شبکه برق رسانی

در صورتی که مشکلی در کنتور برق تشخیص داده اید، به اپراتور برق یا متخصصان مجاز در این زمینه مراجعه کنید. آن ها به عنوان کارشناسان حوزه می توانند اجزای داخلی کنتور برق را به نحوه صحیح تعمیر و تعویض نمایند.

مقاله پیشنهادی: ترانس اتوماتیک

نکات قابل توجه در تعمیر و تعویض قطعات داخلی کنتور برق

در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض اجزای داخلی کنتور برق هست، باید در اولین وهله سلامت دستگاه و ایمنی خود را الویت قرار دهید. این ماشین الکترونیکی دارای ساختمانی پیچیده است.

یک اشتباه در ساختار آن که ناشی از عدم آگاهی شخص تعمیرکار است، توانایی فروپاشی مکانیسم ماشین را دارد. برین منظور تعمیر اجزای داخلی کنتور برق را از تعمیرکاران معتبر یا نمایندگی محصول درخواست کنید. موارد زیر نکات قابل توجه در سرویس این دستگاه را نشان می دهد؛

  • تجربه و تخصص
  • استفاده از قطعات اصلی
  • رعایت دقت و ایمنی:
  • رعایت مقررات و استانداردها
  • تست و اعتبارسنجی
  • مراقبت و نگهداری

همیشه باید در جهت تعمیر و تعویض اجزای داخلی کنتور برق از تعمیرکاران مجرب و متخصص یاری بجویید، تا دقت و صحت اندازه گیری کنتور و ایمنی شبکه برق حفظ شود.

 

نکات قابل توجه در تعمیر و تعویض قطعات داخلی کنتور برق

سخن پایانی

اجزای داخلی کنتور برق همگی به شکلی در سلامت، ایمنی، قدرت، سرعت و عملکرد آن تأثیر دارند. به منظور حفظ پایستگی ماشین نباید خودسرانه نسبت به تعویض یا تغییر ساختمان اصلی آن اقدام نمایید.

مجموعه طاها ترانس از بزرگ ترین آنلاین شاپ های ترانسفورماتور در ایران است. کارشناسان ما در ساعات کاری علاوه بر فروش محصولات، خدماتی همچون؛ مشاوره نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. با رجوع به وب سایت، راه حلی ایده آل برای بهبود وضعیت ساختاری کنتور برق بیابید.