آشنایی با انواع محافظ برق

آشنایی با انواع محافظ برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

آشنایی با انواع محافظ برق اهمیت بسیار زیادی دارد ، چرا که این محصول متنوع می باشد و هر کدام برای عملیات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد ، لازم بوده ، تا با انواع آن ها به خوبی آشنا شویم . برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات کاربردی ، ما را تا انتهای مطلب دنبال کنید .

محافظ برق چیست ؟

در رابطه با آشنایی با انواع محافظ برق لازم بوده ، تا ابتدا این تجهیزات را تعریف نماییم . محافظ برق یک قطعه الکترونیکی بوده ، که برای محافظت از دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی در مقابل خطراتی همچون ؛ افزایش ناگهانی ولتاژ ، جریان بالا یا تغییرات ناگهانی در جریان برق طراحی شده است .

این قطعه با کنترل ولتاژ و جریان ورودی به دستگاه ، سیگنال های نامطلوب را شناسایی می کند و در صورت لزوم خروجی برق را قطع می کند ، تا از خرابی همیشگی دستگاه جلوگیری نماید . محافظ برق در انواع مختلفی و برای کاربردهای مختلفی وجود دارد ، که هر کدام به صورت انحصاری در تجهیزات مختلف بکار می روند ‌.

بخوانید: انواع تستهای ترانس قدرت

انواع محافظ برق

در رابطه با آشنایی با انواع محافظ برق لازم بوده ، تا این محصولات را معرفی نماییم . به موارد زیر توجه کنید ؛

  1. محافظ برق فشار قوی : این نوع محافظ برق برای حفاظت از تجهیزاتی که با ولتاژ بالا کار می کنند ، مورد استفاده قرار می گیرد . برای مثال از چنین دستگاه هایی می توان به ترانس های قدرت و ماشین های الکتریکی صنعتی اشاره کرد .
  2. محافظ برق فشار ضعیف : این نوع محافظ برق برای حفاظت از دستگاه های الکترونیکی و کامپیوترها در برابر ولتاژ های نامناسب استفاده می شود .
  3. محافظ برق سوئیچ : این محافظ ویژه برای مراقبت از سوئیچ ها و رله ها بکار می رود .
  4. محافظ برق لوله های فشار قوی : این وسیله برای حفاظت از خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا مانند خطوط انتقال برق به کارخانه ها و مناطق صنعتی کاربرد دارد .
  5. محافظ برق خودرو : این دستگاه جهت حفاظت از سیستم الکتریکی خودرو در برابر ولتاژ های نامناسب و جریان های بالا مورد بهره وری قرار می گیرد .
  6. محافظ برق شخصی : این نوع محافظ برق برای حفاظت از کاربران در برابر ضربه های الکتریکی و خسارات قابل توجه به انسان طراحی شده است .
مقاله پیشنهادی:  کلید محافظ جان ترکیبی چگونه عمل می کند؟

برای مثال از چنین دستگاه هایی می توان به لوله هوشمند خودکار اشاره کرد ، که با شناسایی ولتاژ نامناسب ، خروجی برق را قطع می کند و محافظت از کاربر را تضمین می کند . در رابطه با آشنایی با انواع محافظ برق ، به این وسیله توجه ویژه داشته باشید ، چرا که حضورش بسیار مفید و ضروری است .

 

کاربرد محافظ برق

در مبحث آشنایی با انواع محافظ برق لازم بوده ، تا کاربرد این محصول را نیز بررسی نماییم ؛

  1. صنایع نفت و گاز : در این صنایع از محافظ برق برای حفاظت از تجهیزات حساسی مانند پمپ ها ، کامپیوترها و سیستم های کنترلی استفاده می شود .
  2. صنایع خودروسازی : از محافظ برق در خودروسازی برای حفاظت از سیستم های الکتریکی خودرو مانند سیستم روشنایی ، سیستم تهویه و سیستم های رانندگی استفاده می کنند .
  3. صنایع الکترونیکی : در این صنعت ، محافظ برق به عنوان یکی از اجزای حیاتی سیستم های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد . این دستگاه برای حفاظت از تجهیزات حساسی مانند سیستم های کامپیوتری و ابزارهای الکترونیکی بکار می رود .
  4. صنایع فلزی : از محافظ برق برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی ؛ مانند موتورها ، برق دستگاه ها و دستگاه های کنترلی استفاده می نمایند .
  5. صنایع شیمیایی : در این صنعت ، محافظ برق برای حفاظت از تجهیزاتی مانند ؛ پمپ ها ، سیستم های کنترلی و سایر دستگاه های الکتریکی کاربرد دارد ‌.
  6. صنایع غذایی : در این صنعت محافظ برق یکی از اجزای حیاتی دستگاه هایی همچون ؛ فرآیندهای پخت و پز ، سیستم های خنک کننده و سایر دستگاه های الکتریکی می باشد .
مقاله پیشنهادی:  انواع مختلف فناوری های انتقال برق بی‌ سیم و عملکرد آن ها

توجه به آیتم های بالا ما را در رابطه با آشنایی با انواع محافظ برق یاری خواهد داد ‌.

کاربرد محافظ برق

مزایای ناشی از استفاده محافظ برق

با بررسی مزایای این محصول ، آشنایی با انواع محافظ برق میسر خواهد بود ؛

  1. حفاظت از تجهیزات : محافظ برق با کنترل ولتاژ و جریان ورودی به دستگاه و سیگنال های نامطلوب را شناسایی می کند و در صورت لزوم خروجی برق را قطع می کند تا از خرابی دائمی دستگاه جلوگیری شود .
  2. افزایش عمر دستگاه ها : استفاده از محافظ برق به عنوان یک پوشش حفاظتی در برابر ولتاژ های نامناسب ، جریان های بالا و تغییرات ناگهانی ، می تواند عمر دستگاه ها را افزایش دهد .
  3. کاهش خطرات برقی : استفاده از محافظ برق در دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی ، خطرات برقی را برای کاربران کاهش می دهد و از بروز آتش سوزی ، صدمات به انسان و خسارات مالی جلوگیری می کند .
  4. کاهش هزینه تعمیرات : با استفاده از محافظ برق ، خسارت به دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی کاهش می یابد ، که در نتیجه هزینه تعمیرات کاهش خواهد یافت .
  5. حذف نیاز به تعویض قطعات : استفاده از محافظ برق می تواند نیاز به تعویض قطعات را کاهش دهد و در نتیجه صرفه جویی در هزینه های تعویض قطعات و زمان مورد نیاز برای تعویض آن ها برای کاربران فراهم می شود .

با مطالعه موارد بالا ، آشنایی با انواع محافظ برق امکان پذیر خواهد بود .

 

ویژگی بهترین محافظ برق

در مبحث آشنایی با انواع محافظ برق ، به یک سری آیتم اشاره می نماییم ، که به عنوان ویژگی بهترین محافظ شناخته می شود ؛

  1. کارایی بالا : بهترین محافظ برق در هنگام حفاظت از دستگاه الکترونیکی یا الکتریکی ، کارایی بالایی داشته و به خوبی عمل می کند .
  2. قابلیت تنظیم : قابلیت تنظیم و پیکربندی جزو ویژگی های این محصول بوده و با این وجود می توان محافظ را متناسب با ویژگی دستگاه مورد استفاده ، تغییر داد ‌.
  3. مقاوم در برابر خوردگی : بهترین محافظ برق باید در برابر خوردگی و شرایط سخت محیطی مقاوم باشد .
  4. بهره وری آسان : یک محافظ برق کاربردی ، به راحتی نصب شده و استفاده از آن راحت خواهد بود .
  5. حفاظت کامل : این محصول بایستی از دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی به صورت کامل محافظت نماید .
  6. دارای ویژگی های امنیتی : بهترین محافظ برق باید دارای ویژگی های امنیتی و قابلیت اعلام خطا باشد ، تا در صورت وقوع هرگونه خطا یا نقص در سیستم ، پیام مناسب برای کاربر جهت اقدامات لازم اعلام شود .
  7. بازدهی بالا : بهترین محافظ برق بازدهی بالایی داشته و انرژی الکتریکی را به صورت کامل به دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی تحویل می دهد و ضرر کمتری به برق دستگاه ها وارد می کند .
مقاله پیشنهادی:  تصفیه روغن ترانسفورماتور

جهت آشنایی با انواع محافظ برق به بهترین شکل ممکن ، لازم بوده تا ویژگی یک محافظ خوب را بررسی نماییم .

کلام آخر

در این مبحث هدف ما بررسی آشنایی با انواع محافظ برق بود ، این تجهیزات همان طور که از نامشان مشخص است ، به خوبی از تجهیزات محافظت می نمایند و حضورشان در مدار اهمیت زیادی دارد . شما می توانید بهترین محافظ ها را از طاها ترانس خریداری نمایید .

بخوانید: ترانس افزاینده جریان