دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن

نوسانات برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

یکی از مشکلاتی که در اکثر ساختمان ها وجود دارد نوسانات برق می باشد که باعث سوختن لوازم برقی منزل شما می شود و همین امر نگرانی افراد را نسبت به سوختن لوازم برقی زیاد کرده است که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن می پردازیم.

نوسانات برق چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن بپردازیم باید در مورد نوسان برق صحبت کنیم. اگر میزان ولتاژ برق شهری بالا و پایین برود یعنی اینکه برق نوسان دارد . در کشور ایران میزان ولتاژ جریان برق ۲۲۰ ولت و شدت جریان آن ۵۰ هرتز است که تمام وسایل برقی با این ولتاژ کار می کنند و وقتی که ولتاژ برق ساختمان شما از ۲۲۰ ولت کمتر یا زیادتر باشد نوسان برق در ساختمان شما به وجود می آید که این افزایش و کاهش ولتاژ باعث سوختن وسایل برقی می شود و یا خراب شدن این دستگاه ها می شود.

نوسانات برق

خراب شدن ترانس برق

یک مورد از دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن خراب شدن ترانس برق می باشد که این مسئله زمانی رخ می دهد که شدت جریان برق بیش از اندازه به ترانس وارد شود و ترانس از کار می افتد و نمی تواند نوسان برق را کنترل کند.

خیس شدن سیم های برق

سیم های برقی که در روی کار ساختمان قرار دارند ممکن است در اثر بارش باران یا نشتی لوله های آب و فاضلاب خیس شوند که همین امر باعث نوسان برق در ساختمان می شود.

مقاله پیشنهادی:  ساخت ترانس کاهنده

فرسودگی سیم های برق

یک مورد دیگر از دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن فرسودگی سیم های برق است که ممکن است روکش این سیم ها از بین رفته یا پاره شده باشد و اتصال آن به اجسام دیگر باعث نوسان برق می شود.

افزایش فشار بر شبکه

اگر وسایل و لوازم برقی شما پر مصرف باشد فشار بار بر شبکه برق افزوده می شود و باعث کم یا زیاد شدن ولتاژ برق می شود.

عوامل طبیعی مانند رعد و برق

یکی دیگر از دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن ایجاد رعد و برق می باشد که مقدار زیادی ولتاژ و بار به سیم های برق ساختمان وارد می شود و اگر لوازم برقی شما به ترانس برق متصل نباشد باعث سوختگی لوازم شما می شود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ترانس سه فاز با کارشناسان ما در ارتباط باشید

عدم استفاده از ظرفیت مناسب برای کنتور برق

کنتور برق همیشه تک فاز یا سه فاز هستند که معمولا برای منازل تک فاز و برای مکان های صنعتی از سه فاز استفاده می شود ولی زمانی که شدت جریان برق بالا و پایین می رود باعث ایجاد نوسانات برق می شود و همین امر لوازم برقی شما را خراب می کند.

معرفی چند روش برای حل مشکل نوسانات برق

با کمک ترانس برق از سوختن وسایل خانگی برقی جلوگیری کنید.

در مورد اینکه دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن می توان گفت که از ترانس برق برای جلوگیری و محافظت از نوسانات برق ساختمان خود می توانید به راحتی استفاده کنید چون باعث ثابت شدن جریان برق و همچنین به عنوان یک تقویت کننده برق می باشد و نوسانات برق ساختمان شما را کنترل می کند و با تنظیم ولتاژ ورودی به مدیریت جریان برق دستگاه ها و لوازم برقی می پردازد . در اصل می توان گفت که این دستگاه ترانس برق مدیریت برق کل ساختمان شما را انجام می دهد و تنها به عنوان یک محافظ برق عمل نمی کند.

مقاله پیشنهادی:  برقگیر ترانسفورماتور

طاها ترانس

ارزان ترین راهکار برای حل مشکل نوسانات برق استفاده از محافظ برق

دستگاه های محافظ برق از سوختن لوازم برقی در اثر نوسانات برق جلوگیری می کند و این دستگاه ورودی ولتاژ را تنظیم و زمانی که ولتاژ ورودی بالا یا پایین باشد با قطع کردن جریان برق مانع از سوختن دستگاه های برقی می شود و بعد از اینکه جریان برق متعادل شد دوباره جریان برق را به دستگاه ها متصل می کند.

سخن پایانی

دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن را بررسی کردیم که در این زمینه هم شما می توانید با یک برقکار متخصص هم مشاوره و راهنمایی بگیرید و مشکلات برق ساختمان خود را مانند سیم کشی ، حذف سیم های فرسوده ، استفاده از دستگاه ترانس برق ، استفاده از محافظ برق ، تعویض فیوز جعبه برق و غیره را انجام دهید و مشاوره بگیرید.

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس افزاینده