ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانس سه فاز 380 به 220 یکی از تجهیزات رایجی است ، که برای تثبیت توان در خانه های مسکونی یا صنایع به کار گرفته می شود . برای آشنایی بیشتر با این دستگاه تا انتهای این مقاله کنار ما بمانید .‌

ترانس سه فاز 380 به 220 چیست ؟

ترانسفورماتور دستگاهی است که وظیفه تثبیت برق را بر عهده دارد و استفاده از آن امروزه در زندگی روزمره بسیار رایج شده است . ترانس سه فاز 380 به 220 ، یکی از زیر مجموعه های ترانسفورماتور است که در این بخش از مطلب بیشتر با آن آشنا می شویم .

اگر بخواهیم با بیانی ساده این ترانسفورماتور را تعریف کنیم ، باید گفت که ورودی برق این ترانس 380 ولت و خروجی آن 220 ولت است ، برق سه فاز را به برق تک فاز برای مصارف خاص خانگی یا شهری تبدیل می کند .

جریان ورودی 380 ولت بیش از ظرفیت الکتریکی روزانه است و هنگامی که این جریان از قسمت مرکزی دستگاه عبور می کند ، جریانی معادل 220 ولت ، که یک جریان پایدار است و برای ظرفیت الکتریکی روزانه دستگاه ها مناسب است ، ایجاد می شود .

ترانس سه فاز 380 به 220

ساختار ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220 یکی از پرفروش ترین تثبیت کننده های جریان در بازار امروز است . این ترانس همانند سایر ترانسفورماتورها ، ساختار بسیار ساده ای دارد . این دستگاه از سه بخش سیم پیچ ، هسته و قاب یا محفظه تشکیل شده است . در ادامه مطلب به طور مختصر راجع به هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد ؛

  • هسته فولادی : یکی از قطعات مهم ترانسفورماتور 380 ولت به 220 ولت هسته فولادی است که جزء ضروری تمام ترانسفورماتورهای موجود می باشد . هسته‌های فولادی از کامپوزیت‌های فولادی مهندسی شده تخصصی با مقاومت در برابر اکسیداسیون و دوام بی‌انتها ساخته می‌شوند .
مقاله پیشنهادی:  ساده ترن روش تشخیص سیم فاز و نول

سیم پیچ ثانویه و اولیه دور هسته فولادی ترانس سه فاز 380 به 220 بسته می شود و تمام عملیات تثبیت جریان برق حول این بخش انجام می گیرد .

  • سیم پیچ : هسته فولادی این ترانسفورماتور توسط یک سیستم سیم پیچی 100% مس و آلومینیوم الکترومغناطیسی احاطه شده است ، تا بالاترین کیفیت را تضمین کند .

متریال به کار رفته برای سیم پیچ ترانسفورماتور باید دارای مقاومت اکسیداسیون بالا ، مقاومت حرارتی خوب و دوام بالا ، تحت فشار جریان ورودی 380 ولت و جریان خروجی 220 ولت باشند . این نوع از ترانس دارای یک تا چند سیم پیچ برای انجام عملیات خود است .

  • قاب : قاب محفظه ای است که هسته فولادی و سیم پیچ را برای محافظت‌ از ایمنی کاربر ، جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و کثیفی به درون ترانس ، در بر می گیرد . محفظه ترانس سه فاز 380 به 220 معمولا از پلاستیک ، آهن یا فولاد با کیفیت بالا و عایق ساخته می شود .

اصل کار ترانس سه فاز 380 به 220

ترانس سه فاز 380 به 220 یک دستگاه الکتریکی با یک مکانیسم کار بسیار ساده است . این دستگاه بر اساس دو شیوه کاملا متفاوت از هم کار می کند ، که این دو عبارتند از ؛

  1. ترانسفورماتور خودکار : ترانسفورماتور خودکار یا اتوترانسفورماتور ، دستگاهی با یک سیم پیچ است ، که طبق اصل میدان مغناطیسی متغیر روی همان سیم پیچ به طور مستقل عمل می کند . در این ترانس سیم پیچ های اولیه و ثانویه به صورت سری به هم متصل شده اند ، تا یک سیم پیچ را تشکیل دهند .
مقاله پیشنهادی:  تابلو برق فشار متوسط و اجزای آن

همانطور که گفته شد ، اتوترانسفورماتورها بر اساس اصل میدان مغناطیسی متغیر کار می کنند . هنگامی که یک جریان متناوب با یک ولتاژ مشخص در سیم پیچ اولیه استفاده می شود ، یک میدان مغناطیسی متغیر بین هسته های سیم ایجاد می شود . میدان مغناطیسی نیروی محرکه ای ایجاد می کند ، که اختلاف پتانسیل در سیم پیچ اولیه را به اختلاف پتانسیل در سیم پیچ ثانویه تبدیل می کند .

ولتاژ جریان متناوب در عملیات فوق ، بر اساس تفاوت بین تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه در نوسان می باشد . بنابراین، ترانسفورماتور سه فاز 380 به 220 اتوماتیک می تواند به عنوان توربوشارژر یا بسته به تعداد دور سیم پیچ در ولتاژ پایین کار کند .

  1. ترانسفورماتور ایزوله : برخلاف ترانسفورماتورهای خودکار ، ترانسفورماتورهای ایزوله از سیم پیچ های اولیه و ثانویه تشکیل شده اند که فقط از طریق میدان های مغناطیسی به یکدیگر متصل شده اند . سیم‌پیچ‌های جداشده باید از نظر الکتریکی مستقل باشند و نقاط جداگانه ترانسفورماتور جداکننده را تشکیل دهند .

هر سیم پیچ اولیه یا ثانویه دارای یک مشخصه ولت آمپر متفاوت ، با توجه به نسبت پیچ ها در سیم پیچ اولیه و ثانویه است . این ترانسفورماتور ها از یک محافظ الکترواستاتیک بین لایه سیم اولیه و ثانویه استفاده می کنند ؛ بنابراین ترانس سه فاز 380 به 220 قادر به مقاومت در برابر منابع انرژی ضربه ای است و از تداخل هارمونیک سایر دستگاه ها در سیستم برق و از ایجاد شوک جلوگیری می کنند .

ترانس سه فاز 380 به 220

در پایان

شرکت طاها ترانس یکی از شرکت های باسابقه و سرشناس ایرانی و زمینه تولید انواع ترانسفورماتور از جمله ترانس سه فاز 380 به 220 است . این شرکت محصولات خود را طبق استانداردهای جهانی ، با بهره گیری از آخرین فناوری‌ های روز دنیا زیر نظر تیم حرفه ای و متخصص خود تولید می کند .

مقاله پیشنهادی:  بررسی علل آسیب دیدن ترانس های توزیع و روش های پیش‌گیری آن

تولید کنندگان شرک طاها ترانس تمام محصولات خود را با شعار رضایت مشتری تولید می کنند ؛ از این رو تمام‌ محصولات تولیدی این برند دارای کیفیتی بالا و قیمتی مناسب هستند ، یعنی دو فاکتور مهم که هر مشتری در زمان خرید به دنبال آن است .

مقالات پیشنهادی

ترانس سه فاز

ترانس تک فاز