کلید هوایی چیست؟ بررسی انواع کلید هوایی

کلید هوایی چیست؟ بررسی انواع کلید هوایی

عناوین و سر فصل های این مطلب

کلید هوایی از جمله تجهیزات حفاظتی در سیستم های الکتریکی است، که توانایی محافظت از تجهیزاتی نظیر ژنراتور و ترانسفورماتور را دارد. این قطعه از تجهیزات الکتریکی در برابر صدمات اضافه بار و اتصال کوتاه از هوا محافظت می کند‌.

این تجهیز از دسته کلید های اتوماتیک می باشد، که به صورت خودکار جهت محافظت از سیستم ها فعال می گردد. با بهره گیری از این کلید نوسانات جریان و ولتاژ، ایمنی شبکه را بر هم نمی زند.

در ادامه به بررسی انواع این محصولات و مزایای هر یک می پردازیم، با ما همراه شوید.

کلید هوایی چیست؟

کلید هوایی یک نوع کلید الکتریکی است، که برای کنترل جریان هوا یا گاز در سیستم ‌های پنوماتیک استفاده می ‌شود. این نوع تجهیزات معمولاً از یک ممبران یا پیستون تشکیل شده ‌اند، که با فشار هوا یا گاز به حالت فشرده در می آیند و تغییراتی در جریان ایجاد می ‌کنند.

کلید های هوایی به صورت اتوماتیک عمل می کنند. این گونه از قطعات به وسیله سیگنال ‌های الکتریکی یا مکانیکی کنترل می گردند. در صورتی که میزان نویز های الکتریکی در مدار بالا باشد، به قطع جریان کمک می کنند.

این محصول معمولاً در محیط‌ های صنعتی با شرایط سخت استفاده می‌ شوند. آنها مقاومت بالایی در برابر ضربه، گرد و غبار، رطوبت و جریان الکتریکی دارند. این قطعه با کنترل فشار متوسط در سیستم های الکتریکی از مدار جریان در برابر اتصال کوتاه محافظت می کنند.‌

با وجود این ابزار محافظتی در مدار، تجهیزات الکتریکی مثل؛ ژنراتور و ترانسفورماتور در سطح پایداری قرار می گیرند. کلید هوایی قدرتمند و توانمند است. این محصول ویژه به عنوان محافظ الکتریکی در مدار ها نصب می شود، تا جریانی سالم در شبکه به گردش در آید.

 

کلید هوایی چیست؟

بیشتر بخوانید: ترانس افزاینده

انواع کلید هوایی

کلید هوایی یک نوع کلید الکترومکانیکی است، که با استفاده از هوا برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی در یک مدار نصب می شود. این محصول عمدتاً در صنعت و سیستم‌ های کنترلی به کار می رود.

مقاله پیشنهادی:  کلید محافظ جان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این دسته از محصولات از ملزومات ضروری محیط های کاری به خصوص شبکه های الکتریکی به حساب می آید. با وجود این نوآوری در مدار ها، امکان صدمه دیدن دستگاه به علت اضافه بار و اتصال کوتاه به حداقل می رسد. تولید کلید هوایی در مدل های مختلفی انجام می شود. در زیر به معرفی بهترین انواع این محصول می پردازیم؛

  • کلید NT:

کلید های هوایی NT یکی از بهترین مدل های این محصول در بازار است، که قدرت بالایی در کنترل ولتاژ و جریان های الکتریکی دارد. رنج جریانی آن حدود 600 الی 1600 آمپر می باشد و در دو مدل کشویی و ثابت عرضه می گردد.

این محصول سه یا چهار پل است. این کلید دارای واحد حفاظتی دیجیتال و نرم افزار برای نمایش پارامترهای های الکتریکی هستند. همچنین به کاربر امکان شارژ فنر به صورت دستی را می دهد. امکان کنترل قطع و وصل آن به صورت محلی یا با استفاده از شبکه های ارتباطی میسر است.

2.    کلید NW:

کلید هوایی سری NW مانند نمونه قبلی در مدل ثابت و کشویی تولید می گردد. این قطعه الکتریکی دارای رنج قدرت 800 تا 6300 است. آن ها توانایی قطع جریان را در واحد هایی به اندازه 42، 65 و 100 کیلو آمپر را دارند.

این کلید به کاربر امکان حفاظت از نول ها را در مدل هاب سه پل با نصب CT خارجی را می دهد. قابلیت اتصال یه شبکه های صنعتی از ویژگی های بارز این محصول می باشد. با این وجود، وضعیت سیستم به صورت مداوم به ناظر گزارش داده می شود.

  • و…

 

انواع کلید هوایی

مزایای کلید هوایی

کلید هوایی، از قطعات ویژه الکتریکی است، که شرایط کاری را برای کاربر آسان می سازد. این محصول ویژه با کنترل اضافه بار سیستم از بروز مشکلات جبران ناپذیر جلوگیری می کند. به دلیل قابلیت های ویژه و قدرت بالا در کنترل جریانات از این دستگاه در صنایع و سیستم‌ های کنترلی بسیاری استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی:  ترانس برق برای یخچال

این قطعه بر سطح سلامت و ایمنی شبکه می افزاید. به طوری که پس از اجرای آن حتی دستگاهی که ارتباطی با این سیستم ندارد، از عملکردی قدرتی بهره مند می شوند. در زیر به شرح مزایای این کلید می پردازیم؛

  • قابلیت کارکرد در شرایط سخت: کلید های هوایی معمولاً با شرایط سخت و محیط ‌های خشن سازگار هستند. آن ها می ‌توانند در مقابل ضربه، لرزش، گرد و غبار و رطوبت مقاومت کنند.
  • عمر طولانی: این قطعه معمولاً از قطعات مکانیکی ساده ای تشکیل شده‌ است و عملکرد و کارایی آن بسیار ساده می باشد. سادگی ساختمان آن باعث می ‌شود، که به تعمیر و تعویض کمتری نیاز داشته باشند.
  • قابلیت کارکرد در دما های بالا و پایین: کلید هوایی با دما های بسیار بالا و پایین سازگاری دارد. برخی از مدل‌ ها می‌ توانند در دما های بسیار پایین تا _40 درجه سانتیگراد یا در دما های بسیار بالا تا 100 درجه سانتیگراد کار کنند.
  • قابلیت تحمل جریان بالا: این قطعه معمولاً قابلیت تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد. این به آن ها امکان می ‌دهد، در سیستم‌ هایی با جریان و قدرت بالا به کار گرفته شوند.
  • امکانات تنظیمی: برخی از مدل های این محصول دارای امکانات تنظیمی مانند؛ تنظیم فشار هوا، زمان باز و بسته شدن کلید هستند. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد، تا کلید را مطابق با نیاز مجموعه تنظیم نماید.
  • ایمنی: کلید هوایی در مقابل آتش و انفجار مقاومت بالایی دارد. این ویژگی‌ آن ها را در صنایعی که با خطرات احتمالی آتش و انفجار رو به‌ رو هستند، سازگار می سازد.
  • سرعت عمل: این دسته از کلید های هوشمند عملکرد سریعی دارند و به سرعت جریان را قطع یا وصل می کنند. با اجرای آن در شبکه، ایمنی را در سیستم الکتریکی خود نوسازی نمایید.

استفاده از کلید های هوایی به دلیل مزایای فوق در بسیاری از صنایع و سیستم ‌های کنترلی رایج است. با این حال، همواره باید در نظر داشت که برای هر کاربرد خاص، نیاز به تجهیز ویژه ای می باشد.

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور به زبان خیلی ساده

مجموعه تولیدی طاها ترانس

کاربرد کلید هوایی

کلید هوایی، قدرتمند و شگفت انگیز است. این ماشین ساده مکمل سیستم های الکتریکی صنعتی می باشد. با اجرای آن در مدار شبکه، تغییری خوشایند در عملکرد تجهیز به وجود می آید. کلید های هوایی در صنایع و سیستم‌ های کنترلی مختلف، کاربرد های گسترده ‌ای دارند. در زیر برخی از کاربرد آن را ذکر می کنیم؛

  • صنعت خودرو سازی: این محصول در سیستم ‌های کنترل خودرو ها استفاده می ‌شود. به عنوان مثال، در سیستم ترمز هوا، کلید های هوایی برای کنترل جریان هوا در سیستم ترمز نصب می گردند.
  • صنعت نفت و گاز: در این صنعت، کلید هوایی برای کنترل و حفظ ایمنی در سیستم‌ های لوله‌ کشی، شیر های گاز و سیستم‌ های فشار قوی به کار می رود.
  • صنعت معدن: در محیط‌ های معدنی که شرایط سختی دارند، کلید های هوایی برای کنترل دستگاه‌ ها و تجهیزات معدنی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این قطعات معمولاً مقاومت بالا در برابر ضربه، گرد و غبار و رطوبت دارند.
  • صنعت ساختمان: در سیستم‌ های کنترلی ساختمانی، این قطعه هوشمند برای کنترل درب‌ ها، پنجره‌ ها، آسانسور ها و سیستم ‌های تهویه نقش دارد.

صنعت الکترونیک: کلید هوایی در صنعت الکترونیک نیز کاربرد های زیادی دارد. در دستگاه‌ های الکترونیکی حساس، برای کنترل جریان برق و قطع و وصل جریان به کار می رود.

طاها ترانس

سخن پایانی

کلید هوایی یک نوآوری جالب برای کنترل جریان و حذف اضافه بار در سیستم های الکتریکی است. با بهره گیری از این قطعه هوشمند تغییری مثبت در ساز و کار سیستم های موجود در خط جریان به وجود آورید. جهت سفارش این محصول در تعداد انبوه به مجموعه بزرگ طاها ترانس مراجعه کنید. در این مجموعه می توانید این دستگاه را به صورت اینترنتی در اجناس اصل بخرید.