معرفی انواع تایمر صنعتی

بررسی انواع تایمر صنعتی

عناوین و سر فصل های این مطلب

انواع تایمر صنعتی با توجه به نیازهای متنوع مشتریان برای صنایع مختلف طراحی و تولید می گردند. امروزه اکثر مدارهای الکتریکی مدرن مجهز به یک تایمر هستند‌. هدف از تعبیه این عنصر در مدارهای الکتریکی زمان سنجی جریان برق و کنترل آن می باشد.

تایمر های صنعتی در انواع خانگی و صنعتی وجود دارند، اما در مکان های صنعتی از این رله ها بیشتر استقبال می شود. در این مقاله با ما باشید تا با انواع تایمر صنعتی آشنا شوید.

تایمر صنعتی چیست؟

تایمر صنعتی یا رله زمان، دستگاهی است که یک تابع زمان معین را کنترل می کند. این بدان معنی است که آنها می توانند روشن کردن (Delay-On) و خاموش کردن (Delay-Off) مدار خروجی یک دستگاه معین را بر اساس فواصل کار تنظیم شده، به تاخیر بیاندازند. با توجه به انواع تایمر صنعتی آنها قادرند با تأخیر خاموش شدن، روشن شدن یا هر دو عملکرد را انجام دهند.

امروزه دامنه کاربرد تایمرهای صنعتی بسیار گسترده است، آنها را می توان از جمله در ماشین سازی و اتوماسیون صنعتی و همچنین در دستگاه هایی که هر روز با آنها سر و کار داریم، مانند چراغ های راهنمایی، روشنایی راه پله ها، گرمایش، تهویه و … به کار گرفت.‌

 

تایمر صنعتی چیست؟

طراحی و انواع تایمر صنعتی

با توجه به کاربرد گسترده تایمرهای صنعتی در انواع و مدل های مختلفی تولید می گردند، که هر یک از انواع تایمر صنعتی عملکرد متفاوتی را دارد و بسته به نیاز صنایع مختلف در مدار الکتریکی به کار گرفته می شوند.‌

یک رله زمانی از بخش‌های سنسور، کند کننده و محرک تشکیل شده است، که هر کدام عملکرد خاصی دارند. قسمت حسگر پس از دریافت سیگنال کنترلی دستگاه را راه اندازی می کند، قسمت کند کننده مسئولیت فاصله تأخیر تنظیم شده را بر عهده دارد و قسمت اجرایی پس از یک بازه زمانی معین، دستگاه کنترل شده را تحت تأثیر قرار می دهد.

مقاله پیشنهادی:  دلایل استفاده از ترانس و استابلایزر

به طور کلی این دستگاه زمان سنج صنعتی از یک سیم پیچ سیمی که دور یک هسته فلزی پیچیده شده، تشکیل گردیده است. البته تایمر صنعتی مجهز به چندین کنتاکت، اشاره گر متحرک و یک لنگر آهنی نیز می باشد. انواع مختلف تایمر صنعتی از تعداد تماس های متحرک متفاوتی استفاده می کنند.

رله های زمان بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می شوند؛ بنابراین انواع تایمر صنعتی عبارتند از؛

·         انواع تایمر صنعتی بر اساس اجرا

تایمرهای صنعتی بر اساس اجرا به دو نوع زیر تقسیم می شوند؛

o        تک بلوک

در این نوع رله زمان دستگاه کاملا مستقل است، دارای منبع تغذیه داخلی و ورودی برای اتصال دستگاه ها است. چنین تایمری برای ساخت دستگاه های پیچیده استفاده می شود.

o        مدولار

تایمر صنعتی مدولار شبیه مونوبلاک است و بیشتر برای نصب روی ریل DIN در تابلوهای برق استفاده می شود.

·         انواع تایمر های صنعتی بر اساس روش مورد استفاده

تایمرهای صنعتی بر اساس روش مورد استفاده برای ایجاد فاصله زمانی نیز از هم متفاوت هستند و به انواع زیر تقسیم می شوند؛

o        تایمر آنالوگ

اولین نسل تایمرها هستند، که همچنان یک نوع قابل اعتماد محسوب می شوند و تا به امروز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

o        تایمر موتوری

این دستگاه ها شامل کنتاکت های الکتریکی، گیربکس و موتور هستند. آنها به انجام کارهای برنامه ریزی شده روی تجهیزات، به موقع کمک می کنند.

  • تایمر تنظیم کننده پنوماتیک و هیدرولیک

تنظیم زمان در این دستگاه ها با کاهش یا افزایش عرضه مایع یا هوا به حجم کار انجام می شود.

مقاله پیشنهادی:  فرق اینورتر تک فاز با سه فاز چیست؟

o        تایمر الکترومغناطیسی

این یکی از انواع تایمر صنعتی است، که فقط در مدارهایی با جریان مستقیم استفاده می شود.

o        تایمر الکترونیکی

رایج ترین نوع تایمر صنعتی است، که می تواند فاصله زمانی را از چند ثانیه تا چند ماه و گاهی سالها ارائه دهد. به لطف تثبیت فرکانس کوارتز و همگام سازی زمان با یک ساعت مرجع از طریق رادیو یا اینترنت، این دستگاه ها بسیار دقیق هستند.

شایان ذکر است که رادیو های الکترونیکی به دلیل وجود ورودی و خروجی برای بازخورد و همچنین برنامه نویسی پیشرفته که الگوریتم عملیاتی مورد نظر را تنظیم می کند، به میکروکنترلرها تعلق دارند. تایمر های صنعتی الکترونیکی از نظر اندازه کوچک، کم مصرف و مستقل هستند.

بیشتر بخوانید: ترانس افزاینده

اصول کار انواع تایمر صنعتی

همانگونه که متوجه شدید، تایمرهای صنعتی در انواع مختلفی بر اساس دسته بندی های گوناگون وجود دارند، که بدیهی است هر نوع تایمر مکانیسم و عملکرد متفاوتی از دیگری دارد.‌ در این بخش از مقاله شما را با نحوه عملکرد انواع تایمر صنعتی آشنا می کنیم‌.

اصل عملکرد یک تایمر صنعتی مکانیکی این است، که چرخاندن تنظیم کننده تایمر بر موقعیت کنتاکت ها تأثیر می گذارد، که بسته یا باز شوند و در نتیجه مدار الکتریکی بسته یا باز می شود. در مدت زمان معینی، کنتاکت ها به موقعیت اصلی خود باز می گردند، فاصله زمانی مستقیماً به چند درجه چرخاندن دستگیره بستگی دارد.

انواع تایمر صنعتی الکترومغناطیسی دارای یک سیم پیچ اتصال کوتاه اضافی هستند، که یک شار مغناطیسی ایجاد می کند و مانعی برای رشد شار اصلی خواهد شد. این فرآیند کمک می کند، که رله پس از مدت زمان مشخصی روشن شود.

مقاله پیشنهادی:  چگونه شارژ در دی الکتریک ذخیره می شود؟

در تایمرهای صنعتی الکترونیکی، تایمر یک ریز مدار برنامه ریزی شده با کلیدهای های مختلف است، که پس از فشار دادن کلیدهای روی صفحه کنترل دستگاه رخ می دهد.

در صورتی که مدار یک خروجی برای اتصال به کامپیوتر فراهم کند، پس رله هوشمند بوده و قادر است به حدود 40 گروه از دستگاه های مختلف متصل شود و انها را برای موقعیت های برنامه نویسی گسترش می دهد.

اصول کار انواع تایمر صنعتی

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله از گروه صنعتی طاها ترانس با انواع تایمر صنعتی و کارکرد آنها آشنا شده باشید. شرکت طاها ترانس از تولید کنندگان انواع تجهیزات الکترونیکی مانند فیوز، ترانس، تایمر صنعتی، مدار شکن و … می باشد.

اگر قصد خرید این تجهیزات را در تعداد کم یا زیاد دارید، به سایت طاها ترانس مراجعه نمایید و محصولات با کیفیت این برند را با قیمت مناسب خریداری نمایید. همچنین اگر برای انتخاب هر یک از محصولات نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، تیم پشتیبانی ما تمام راهنمایی های لازم را متناسب شرایط تان به شما خواهند داد.