انواع مواد عایق برای کابل های برق

انواع مواد عایق برای کابل های برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

در این مقاله به بررسی انواع مواد عایق برای کابل های برق می پردازیم. مواد عایقی برای بالا بردن ایمنی تاسیسات الکتریکی روی کابل های تجهیزات برقی کشیده می شود‌.

در واقع استفاده از این مواد عایقی روی کابل های برق الزامی و ضروری است، بدون استفاده از پوشش عایقی بر روی سیم های برق حوادث تلخ و جبران ناپذیری پیش می آید. در این مقاله از گروه طاها ترانس با ما باشید، تا با ضرورت استفاده از پوشش عایقی و انواع مواد عایق برای کابل های برق آشنا شوید‌.

چرا مواد عایقی بر روی کابل های برق استفاده می شود؟

همه ما کابل های برق را با روکش عایق مشاهده می کنیم. اگر به این کابل ها دقت کرده باشید، متوجه عباراتی مانند PE، PVC و XLPE بر روی این سیم ها خواهید شد. این نمادها در واقع نوع عایق کابل برق را نشان می دهند.

با توجه به این نماد ها می توانید تا حدودی محدوده استفاده از انواع مواد عایق برای کابل های برق را تشخیص دهید. در واقع هر یک از این مواد قابلیت استفاده در محدوده دمایی و جریان الکتریکی خاصی را دارند.

مواد عایقی به جلوگیری از جریان الکتریسیته کمک نموده و از انتقال گرما یا جریان برق از یک هادی به هادی دیگر نیز ممانعت خواهند کرد.

در واقع هر ماده ای که از عبور جریان الکتریکی ممانعت می کند، عایق الکتریکی نامیده می شود. به طور معمول، الکترون ها در مواد عایقی، با شدت به یکدیگر و به اتم رسانا متصل می شوند و از نفوذ جریان برق ممانعت خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی:  سیم ارت چیست؟

حال که به طور مختصر با مواد عایقی آشنا شدید، در ادامه‌ این مبحث شما را با ضرورت استفاده از این مواد در سیم های برق آشنا می کنیم.‌ حادثه تلخ برق گرفتگی در اثر عبور جریان الکتریسیته در بدن انسان ایجاد می شوند، این پدیده حتی می توانند باعث مرگ یا آسیب به سلول های بیولوژیکی انسان شوند.

پس با عایق بندی سیم های برق که مدام کاربران با آن سر و کار دارند، از این خطرات پیشگیری می شود. علاوه بر این استفاده از انواع مواد عایق برای کابل های برق آتش سوزی و انفجار غیر ضروری را به حداقل می رساند.

هر ماده عایقی دارای مقاومت خاصی در برابر الکتریسیته می باشد؛ بنابراین ایده آل این است که مناسب ترین نوع ماده را برای هر کابلی انتخاب کنید. در سیم ها و کابل های برق ، از عایق های الکتریکی به عنوان روکش استفاده می شود!

همانگونه که متوجه شدید، انواع مواد عایق برای کابل های برق، مانعی را برای عدم عبور جریان الکتریکی تشکیل می دهند. که در نهایت از شوک الکتریکی که باعث بروز حوادث ناگوار می شود، پیشگیری می کند. این مواد همچنین با محافظت در برابر اتصال کوتاه، ایمنی کاربران و تجهیزات الکتریکی را تضمین می کنند!

بیشتر بخوانید: شارژ و دشارژ خازن

آشنایی با انواع مواد عایقی برای کابل های برق

در این بخش از مقاله به بررسی انواع مواد عایق برای کابل های برق می پردازیم.‌ در سیستم‌های الکتریکی، عایق‌های برقی که از پرسلن و شیشه سکوریت ساخته می‌شوند، بیشترین استفاده را دارند؛ زیرا دارای خواص عایق الکتریکی و مکانیکی، قیمت پایین‌تر و ساختار ساده تر هستند.‌ انواع مواد عایقی برای سیم های برق عبارتند از؛

مقاله پیشنهادی:  بررسی انواع تایمر صنعتی

·         پلی وینیل کلراید (PVC)

PVC یک ماده پلاستیکی بسیار رایج است، که در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود. یکی از کاربرد های بسیار رایج این ماده نیز ساخت موادی برای عایق کاری سیم ها و کابل های برق می باشد.

PVC علاوه بر ویژگی عایق برق، دارای خواص عایقی دیگری مانند ضد رطوبت و ضد احتراق می باشد، که این ویژگی ها مزایای بسیاری زیادی برای سیم های برق دارد و سیم های برق را از آب و آتش سوزی دور نگاه می دارد. از سوی دیگر پلی وینیل کلراید نیز یک ماده مقرون به صرفه است، که از انسان ها در برابر شوک های الکتریکی محافظت می کند.

البته این ماده در کنار مزایای بی شمار خود، یک ایراد دارد و آن سمی بودن است. به ویژه، کلر موجود در PVC دود سیاه و سمی ایجاد می کند. این دود نه تنها بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارد، بلکه سلامت انسان را نیز تهدید می کند.

آشنایی با انواع مواد عایقی برای کابل های برق

·         پلی اتیلن (PE)

یکی دیگر از انواع مواد عایق برای کابل های برق پلی اتیلن نام دارد. این ماده مزایای برجسته بسیاری را برای استفاده به عنوان یک ماده عایقی ایده آل به همراه دارد. آنها نه تنها عایق الکتریکی خوب و پایداری بالایی را ارائه می دهند، بلکه از خواص مکانیکی عالی نیز بهره می گیرند.

در حال حاضر از پلی اتیلن برای پوشش کابل های ولتاژ پایین استفاده می شود. دانستن این نکته الزامی است که، پلی اتیلن در محیط هایی با دمای بالای 70 درجه سانتیگراد قادر به کارکرد خوب نیست؛ بنابراین قبل از انتخاب این ماده برای عایق نمودن سیم باید شرایط محیطی را در نظر بگیرند.

مقاله پیشنهادی:  ترانس برق برای ماینر

·         پلی اتیلن متقاطع (XLPE)

یکی دیگر از انواع مواد عایق برای کابل های برق پلی اتیلن متقاطع با نام اختصاری XLPE است. این ماده یکی از محبوب ترین مواد عایق است.

این ماده به دلیل ساختار ویژه خود، در مقابل حرارت و واکنش های شیمیایی بسیار مقاوم می باشد. پلی اتیلن ‌متقاطع بر خلاف پلی اتیلن ساده، برای استفاده در محیط های با دمای بالا بسیار مناسب است.

سخن پایانی

امیدواریم مقاله انواع مواد عایق برای کابل های برق از متخصصین شرکت طاها ترانس برای شما سودمند بوده باشد.‌

شرکت طاها ترانس انواع تجهیزات برقی را با کیفیت بسیار بالا و ایمنی کامل تولید و بدون دخالت واسطه به صورت کلی و جزئی در سراسر ایران عرضه می دارد. اگر برای خرید انواع تجهیزات برقی از جمله کابل ها نیاز به مشاوره دارید، از طریق سایت طاها ترانس با مشاورین ما تماس بگیرید‌.