چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان

چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان

عناوین و سر فصل های این مطلب

چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان باعث شده تا به خوبی قادر به انتخاب باشیم . این ترانس خاص ، جریان اصلی برق را به جریان متناسب ثانویه در دستگاه های مختلف تبدیل می کند . از این نوع ترانسفورماتور در شکل ها و اندازه های متفاوت وجود دارد .

به عنوان یکی از تجهیزات ضروری برای کنترل و تنظیم جریان استفاده می شود . همچنین در تولید انواع دستگاه های صنعتی و الکترونیکی کاربرد دارد . برای بهره برداری از دستگاه هایی با سطح ولتاژ بالا از این نوع ترانس برای کنترل سطح ولتاژ استفاده می گردد . برای آشنایی بیشتر با این محصول و چگونگی انتخاب آن در این مقاله با ما همراه باشید .

ترانسفورماتور جریان چیست ؟

در مبحث چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان ، به معرفی این محصول می پردازیم . ترانسفورماتور جریان یک دستگاه الکتریکی است ، که برای اندازه گیری و مانیتورینگ جریان متناوب استفاده می شود . این وسیله در سیستم های قدرت ، صنعتی و پرتوان مورد استفاده قرار می گیرد . عملکرد اصلی ترانسفورماتور ، افزایش ولتاژ جریان ورودی به میزانی است ، که بقیه دستگاه ها قادر به استفاده از آن ولتاژ باشند .

با استفاده از نسبت دوران متناسب بین جریان ولتاژ خروجی ، این ترانس ها قادر به ایجاد جریانی با ولتاژ مناسب برای اندازه گیری توسط دستگاه هایی مانند ؛ آمپرمترها ، رله های حفاظتی و سیستم های کنترلی می باشند و معمولا دارای یک حلقه فریتی یا هسته مغناطیسی هستند ، که جریان اصلی از طریق آن عبور می کند .

با توجه به نسبت دوران متناسب بین جریان و ولتاژ خروجی ، جریان ورودی به جریان کمتری تبدیل می شود ، که قابلیت اندازه گیری توسط دستگاه های الکترونیکی را دارد . از ترانسفورماتور جریان در سیستم های انتقال ، توزیع ، پست های برق ، سیستم های کنترلی و حفاظتی ، سیستم های تولید و مصرف برق و سایر بخش های صنعتی استفاده می شود . چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان و استفاده از آن در صنایع مذکور به انواع مدل های این محصول وابسته است ‌.

 بیشتر بخوانید: تابلو برق فشار متوسط و اجزای آن

انواع ترانسفورماتور جریان

در طی بررسی چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان لازم بوده ، تا انواع مدل های این ترانس بررسی شود ‌. ترانسفورماتور جریان به دو دسته ی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند .هر دسته نیز شامل انواع مختلفی از ترانس بوده ، که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد ؛

مقاله پیشنهادی:  ﭘﺴﺖ ﻫﺎی ﺑﺮق و ﺧﻄﺮات آن

۱. ترانسفورماتور های تک فاز :

ترانسفورماتور های خشک : در این نوع ترانسفورماتور، هسته ترانسفورماتور با استفاده از مواد عایق خشک طراحی شده و عمل می نماید .

ترانسفورماتور های روغنی : در این نوع ترانس ، هسته با استفاده از روغن عایق محافظت می ‌شود . روغن به عنوان عامل خنک ‌کننده و عایق بین قطعات الکتریکی عمل می‌ کند .

  1. ترانسفورماتور های سه فاز :

ترانسفورماتور خشک سه فاز : این نوع ترانسفورماتور برای تأمین بارهای سه فاز استفاده شده و هسته آنها با استفاده از مواد عایق خشک ساخته می ‌شود .

ترانسفورماتور های جریان روغنی سه فاز : این نوع ترانس ها نیز برای بارهای سه فاز کاربرد دارند و در آنها روغن عایق به عنوان عامل خنک‌ کننده و عایق مورد استفاده قرار می ‌گیرد .

هر یک از این انواع ترانسفورماتور ها مزایا و محدودیت ‌های خود را دارند و بر اساس نیازها و شرایط خاص ، انتخاب می ‌شوند و هنگامی که با مساله چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان مواجه شدیم ، می توانیم از این نکات بهره جوییم .

 

اهمیت استفاده از ترانسفورماتور جریان

چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان و استفاده از آن (Current Transformer  ) در مجموعه ها بسیار اهمیت دارد . این ترانسفورماتور یک دستگاه الکترونیکی بوده ، که جریان‌ های بزرگ را به جریان ‌های کوچک تر تبدیل می‌کند . این دستگاه درون مونتاژ های برق و سیستم ‌های اندازه ‌گیری استفاده می ‌شود تا به کاربر امکان اندازه‌ گیری جریان بزرگ را با دقت و امنیت بیشتر بدهد .

اهمیت استفاده از ترانسفورماتورهای جریان در مجموعه ها عبارت است از ؛

  1. اندازه ‌گیری دقیق جریان : ترانس های جریان معمولاً دارای نسبت تبدیل مشخصی می باشند ، که با استفاده از آن می‌ توان جریان ‌های بزرگ را به مقادیر کوچک تر تبدیل کرد . این نقش باعث می ‌شود که در اندازه‌ گیری دقیق جریان ‌ها ، همچنین کنترل و محافظت از سیستم ‌ها عملکرد بهتری داشته باشید .
  2. ایمنی بیشتر : ترانسفورماتور جریان در سیستم‌ های برقی به عنوان عنصر ایمنی نیز عمل می ‌کند . با استفاده از آن ، جریان بزرگ که می ‌تواند خطرناک باشد ، به همان اندازه قابل اندازه‌ گیری و کنترل می‌ شود . این به شما امکان می ‌دهد تا در صورت لزوم ، اقدامات ایمنی و حفاظتی مناسب را انجام دهید . در بررسی چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان باید به ایمنی این وسیله دقت نمود ‌.
  3. کاهش هزینه و سایز : استفاده از این ترانسفورماتور معمولاً نیاز به سیستم ‌های اندازه‌ گیری سنتی و سیم کشی بزرگتر را از بین می ‌برد . این به شما امکان می ‌دهد تا در ساخت مجموعه ها هزینه کاهش یابد و فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید .
مقاله پیشنهادی:  ترانس ولتاژ PT اندوکتیو و ترانسفورماتور ولتاژ خازنی CVT

به طور کلی ، استفاده از این نوع ترانسفورماتور در مجموعه ها نه تنها به شما امکان اندازه‌ گیری دقیق تر و کنترل بهتر جریان می ‌دهد ، بلکه ایمنی و کارایی سیستم را نیز بهبود می ‌بخشد و مشکل چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان با توجه به این نکات رفع می شود .

اهمیت استفاده از ترانسفورماتور جریان

نکات کلیدی در انتخاب ترانسفورماتور جریان

در طی چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان ، برخی نکات مهمی وجود دارد که باید به آن ‌ها توجه کنید . در ادامه توضیح می‌ دهیم ؛

  1. ظرفیت جریان : ابتدا باید مقدار جریان مورد نیاز خود را برآورد کنید . بر این اساس ، باید یک ترانسفورماتور با ظرفیت کافی برای تامین جریان مورد نظر انتخاب نمایید .
  2. ولتاژ : ترانسفورماتور جریانی که انتخاب می‌ کنید ، باید با سیستم ولتاژی که در آن استفاده می‌ شود ، سازگاری داشته باشد .
  3. کاربرد : باید بررسی کنید که ترانسفورماتور برای کاربردی خاص طراحی شده است یا نه . برخی از ترانسفورماتور ها برای کاربردهای خاصی مانند صنعت ، ساختمان ‌های بزرگ و شبکه ‌های توزیع برق مورد استفاده قرار می‌ گیرند .
  4. کارایی : عملکرد و کارایی ترانسفورماتور نیز مهم است . باید به میزان انتقال انرژی ، ضریب تغییر راندمان و همچنین خطاهای جریان و ولتاژ دقت کرد .
  5. ابعاد و وزن : در صورت محدودیت‌های فضایی ، باید به ابعاد و وزن ترانسفورماتور توجه نموده و یک مدل مناسب انتخاب کنید .
  6. قیمت : قیمت همواره یکی از عوامل مهم در انتخاب هر تجهیزاتی است . بررسی قیمت ‌ها و مقایسه آن‌ ها بین تأمین ‌کنندگان مختلف ، به شما کمک می ‌کند ، تا ترانسفورماتور مناسبی را با بهترین قیمت پیدا کنید .

با توجه به این نکات و نیازهای خاص خود ، می ‌توانید ترانسفورماتور مناسبی را برای استفاده خود انتخاب کنید و به پاسخ مناسبی برای سوال چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان می رسید .

مقاله پیشنهادی:  ابعاد ترانسفورماتور خشک

 

خرید ترانسفورماتور جریان

در مبحث چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان ، به نکات مهم هنگام خرید آن اشاره می نماییم . خرید ترانسفور جریان می‌تواند بسته به نیاز شما و خصوصیات مد نظرتان ، متفاوت باشد . در هر صورت ، مراحل زیر را می‌توانید برای خرید این ترانسفورماتور دنبال کنید ؛

  1. تحلیل نیازها : ابتدا نیازهای خود را بررسی کرده و تعیین کنید که برای چه منظوری از ترانسفورماتورهای جریان استفاده می ‌کنید . چه نوع باری را قرار است تأمین شود ؟ چه مقدار جریان را نیاز دارید ؟ این اطلاعات به شما در انتخاب مدل مناسب کمک خواهد کرد .
  2. پژوهش و مقایسه : با استفاده از اینترنت یا مشاوره از فروشندگان مختلف ، نمایید . ترانسفورماتورهای جریان را بررسی کرده و در مورد مدل ‌ها ، برندها ، قیمت ‌ها و امکانات مختلف آن مطالعه نمایید و همچنین ، نظرات و تجربیات دیگر خریداران را بررسی کنید .
  3. انتخاب و خرید : بعد از مطالعه و مقایسه ، تصمیم خود را بگیرید و ترانسفورماتور جریان مناسب با نیازتان را انتخاب کرده و هر چه سریع تر برای خرید آن اقدام نمایید . در این مرحله چالش چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان برایتان حل شده است .
  4. نصب و عیب ‌یابی : پس از خرید ، ترانسفورماتور را به صورت صحیح نصب کنید . بررسی کنید که آیا اتصالات و سیم‌ها به درستی متصل شده ‌اند و هیچ خطایی در نصب رخ نداده است . در صورت بروز هرگونه مشکل ، به فروشنده یا سازنده مراجعه کنید .

با این روش ‌ها ، می ‌توانید چالش چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان را به سرانجام برسانید . البته ، در همه مراحل ، حتماً به استانداردها و قوانین ایمنی مربوطه توجه نمایید و در صورت لزوم با متخصصان مرتبط در ارتباط باشید .

 بیشتر بخوانید: ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی

کلام آخر

در این مقاله نکاتی را در رابطه با چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان در اختیارتان قرار دادیم . شما می توانید این محصول را با برند طاها ترانس تهیه نمایید . این مجموعه یکی از بزرگ ترین کمپانی های داخلی تولید کننده ترانس می باشد ، با مراجعه به این مرکز قادر به دریافت خدمات مشاوره ای در خصوص خرید و انتخاب ترانس ها نیز خواهید بود .