ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی

ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی

عناوین و سر فصل های این مطلب

همان طور که می دانیم ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی عملکرد متفاوتی دارد و یکسان نیستند .

این دو محصول برای فرآیند خاصی مورد بهره وری و استفاده قرار می گیرند و بایستی از هر کدام استفاده صحیحی شود .در این مقاله ابتدا این دو ترانس را معرفی می نماییم و سپس تفاوت میان آن ها را بررسی خواهیم نمود ، خواهشمندیم در ادامه این مطلب با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: مدار معادل ترانس تک فاز

ترانسفورماتور نوع خشک چیست ؟

در بررسی ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی باید هر کدام را به صورت مجزا تعریف کنیم . ترانسفورماتور های نوع خشک ( Dry-type transformers ) محصولاتی هستند ، که در سیستم های توزیع برق استفاده می شوند .

این نوع ترانس ها بدون استفاده از روغن یا سیال عایقی کار می‌کنند و در آن ها به جای استفاده از روغن یا سیال از مواد جامد یا گازهای عایق استفاده می‌شود .

ترانسفورماتور های خشک مزایایی مانند عدم نیاز به تعویض روغن ، کاهش خطر حروق و انفجار و سادگی در نگهداری دارند . این نوع ترانسفورماتور ها بیشتر در محیط‌ هایی که قابلیت استفاده از روغن یا سیال عایق ندارند یا نیازمند ایمنی بیشتری هستند ، بکار می رود .

این محصولات در نمونه های تک فاز یا سه فاز تولید می شوند و در برخی از کاربردها مانند ساختمان‌ها ، صنایع فرآوری غذا ، شبکه‌های توزیع برق و سیستم‌های راه‌آهن کاربرد زیادی دارند و استفاده از آن ها با مزایای زیر همراه است ؛

– عدم نیاز به روغن خنک کننده و تأمین روغن مرتبط با آن

مقاله پیشنهادی:  آشنایی با سیم پیچ ترانسفورماتور

– ایمنی بالا در مقابل خطرات مربوط به نشت یا ریزش روغن

– کاهش هزینه های نگهداری و سرویس دهی به دلیل عدم نیاز به تست و عوامل محافظتی مانند روغن خنک کننده

– عمر طولانی تر به دلیل کمتر بودن تأثیر تبخیر و اکسیداسیون روغن

اطلاعات مذکور قدم اول برای بررسی ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی بوده ، که به خوبی به آن ها اشاره نمودیم .

ترانسفورماتور نوع خشک چیست ؟

ترانسفورماتور روغنی چیست ؟

دومین گام برای ارزیابی ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی ، معرفی نمونه روغنی است . ترانسفورماتور روغنی ( Oil-filled transformer ) یک نوع ترانس ویژه بوده ، که در آن روغن به عنوان ماده خنک کننده و عایق بین لفاف ها استفاده می شود . در حقیقت روغن ها در تراتس به منظور اهداف نیز ، مورد بهره وری قرار می گیرند ؛

  1. خنک سازی : روغن خنک کننده ، حرارت را به خوبی جذب کرده و مانع از اتفاقات نا گوار می شود ، ترانسفورماتور ها موقع استفاده و فعالیت با افزایش دمای زیادی مواجه می شوند ، روغن خنک کننده مانع این اتفاق و انفجار ناشی از افزایش دما می شود ‌.
  2. عایق گذاری : روغن خنک کننده علاوه بر خنک سازی ، به عنوان عایق بین قطعات ترانسفورماتور عمل می کند . این عایق برای جلوگیری از حمله هوا ، رطوبت و کاهش حداکثری ولتاژ ، استفاده می شود .
  3. حمایت : روغن خنک کننده در ترانسفورماتور های روغنی به عنوان یک ماده برای جذب و تحلیل فعالیت های ضربه انتقالی و تخلیه دی الکتریک کاربرد داشته و این به منظور حفاظت از سیستم در برابر خرابی های الکتریکی مختلف است .
مقاله پیشنهادی:  رله کنترل فاز چیست و چه کاربردی دارد ؟

روغن خنک کننده معمولاً بر پایه روغن های معدنی یا روغن های روغنی مصنوعی ( اصطلاحاً روغن ترانسفورماتور ) تهیه می شود . انتخاب نوع و خصوصیات روغن خنک کننده بستگی به نیازهای سیستم و استانداردهای مشخصی دارد . با این اوصاف ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی به خوبی مشخص شد و بهتر با این دو محصول آشنا شدیم .

 

تفاوت ترانسفورماتور نوع خشک با ترانسفورماتور روغنی

برای بررسی ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی به تفاوت میان این دو محصول اشاره خواهیم کرد . موارد زیر گویای این حقیقت هستند ؛

1 . ماده خنک کننده :

– در ترانسفورماتور نوع خشک ، هوا به عنوان ماده خنک کننده استفاده می شود.

– در ترانسفورماتور روغنی ، روغن خنک کننده به عنوان ماده اصلی خنک کننده استفاده می شود .

2 . سطح ایمنی :

– باید گفت ترانسفورماتور های نوع خشک در مقابل خطرات مربوط به نشت یا ریزش روغن به دلیل عدم استفاده از روغن ، ایمنی بالاتری دارند .

– ترانسفورماتور های روغنی به دلیل استفاده از روغن ، به خطرات مربوط به نشت روغن ، حریق و آتش سوزی حساس تر هستند و نیاز به توجه ویژه در ایمنی دارند . ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی خطرات کمتری داشته و نگرانی نسبت به آن کمتر است .

3 . نگهداری و سرویس دهی :

– ترانسفورماتور های نوع خشک به دلیل عدم استفاده از روغن ، نیاز کمتری به نگهداری و سرویس دهی دارند.

– ترانسفورماتور های روغنی نیاز به تست و عوامل محافظتی مانند روغن خنک کننده دارند و برای حفظ عمر طولانی و عملکرد بهینه ، نیازمند نگهداری و سرویس دهی منظم هستند .

مقاله پیشنهادی:  برق سه فاز چند ولت است؟ (آشنایی کامل با برق 3 فاز)

4 . قابلیت کاربرد :

– ترانسفورماتور های نوع خشک معمولاً در ساختمان ها و مناطق با محدودیت های ایمنی و محیط زیستی استفاده می شوند.

– ترانسفورماتور های روغنی بیشتر در سیستم های توزیع برق صنعتی و بزرگ استفاده می شوند .

5 . قیمت :

– ترانسفورماتور های نوع خشک معمولاً هزینه های نسبتاً بیشتری نسبت به ترانسفورماتور های روغنی دارند .

– ترانسفورماتور های روغنی هزینه نگهداری و سرویس دهی داشته و تهیه و تامین آن نیز نسبت به نمونه خشک ، نیازمند هزینه بیشتری است .

تک به تک آیتم های بالا ، تفاوت این دو محصول را به خوبی بیان کردند و به ما کمک می کنند ، تا به خوبی به بررسی ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی بپردازیم .

 

کلام آخر

در این مقاله ما ترانسفورماتور نوع خشک در مقایسه با ترانسفورماتور روغنی را بررسی نمودیم . این محصولات منحصر به فرد هر کدام استفاده خاصی دارند و جهت نیاز خاصی مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرند .

ارزیابی تفاوت میان آن ها ، ما به خوبی با این دو محصول آشنا می کند و سبب شده تا بهتر قادر به خرید و استفاده از آن ها باشیم . جهت تامین این کالا مجموعه طاها ترانس بهترین گزینه بوده و هر دو ترانس را در ظرفیت ها و اندازه مختلف تولید کرده و عرضه می نماید .

بیشتر بخوانید: انواع پایه بتنی ترانسفورماتور