ترانس کاهنده ولتاژ برق

ترانس کاهنده ولتاژ برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانس کاهنده ولتاژ برق یکی از الزامات ضروری جهت راه اندازی یک واحد تولیدی یا خدماتی است . بشر در عصر حاضر وابسته به تکنولوژی و ابزارآلات ارتباطی می باشد .

انرژی لازم این ابزارآلات از برق تامین می گردد . از آن جایی که جریانات الکتریکی در طول گردش خود با نوسانات بسیاری رو به رو است ، بایستی حتما از نظر جریان و ولتاژ کنترل شود .

ترانسفورماتور از برترین تجهیزات کمکی در مجموعه های تولیدی و خدماتی است . در مطالب پیش رو به صورت مفصل درباره خصوصیات و ویژگی های این محصول توضیح داده ایم ، با ما همراه شوید .

معرفی ترانس کاهنده ولتاژ برق

ترانس کاهنده ولتاژ برق یا اصطلاحاً ترانسفورماتور یکی از اجزای مهم در ابزارآلات برقی است . این ابزار معمولاً جهت کاهش ولتاژ در مدارهای الکتریکی استفاده می ‌شود . در واقع این محصول به واسطه کنترل جریانات الکتریسیته ، ایمنی و سلامت مجموعه را دگرگون می سازد .

جهت تامین برق ایمن ، همواره وجود یک یا دو ترانس کاهنده ولتاژ برق ضروری است ، تا حتی در شرایط بد مکانیکی نیز جریاناتی ثابت در ابزارآلات شبکه جریان داشته باشد .
ترانسفورماتور از دو قسمت اصلی ، هسته و سیم پیچ تشکیل شده است . هسته ترانسفورماتور از آهن سخت تهیه می ‌شود و وظیفه آن ، جلوگیری از تغییر میدان مغناطیسی در سیم پیچ‌ ها می باشد . در واقع ، هسته تکیه‌ گاهی برای حرکت جریان‌های مغناطیسی در محصول است .
سیم پیچ ‌های ترانس کاهنده ولتاژ برق ، اغلب از سیم لاکی تهیه می شوند . این قطعه برتر در دو نوع اصلی و فرعی ، ساختمان محصول را پوشش می دهند .

سیم پیچ‌ها معمولاً در دو طرف تعبیه می‌ گردند که از یک سو به منبع برق و از سوی دیگر به تجهیز متصل می گردد . بدین ترتیب موجب کاهش ولتاژ در جریان برق شبکه می شوند .

مقاله پیشنهادی:  چرا برق ۳ فاز نول ندارد؟

جریاناتی و ولتاژ های بالا برای ابزارآلات ضعیف ، بسیار مخرب است . در صورتی که دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی ساختمان به صورت مکرر ارور می دهد ، حتما در مدار جریان آن از ترانس کاهنده ولتاژ برق استفاده کنید .

این دستگاه علاوه بر کنترل و تنظیم ولتاژ بر سلامت دستگاه ها نیز می افزاید . بنابراین حتما در شبکه های الکتریکی از نصب ترانسفورماتور ها غافل نشوید .

ترانس کاهنده ولتاژ برق

عملکرد ترانس کاهنده ولتاژ برق

ترانس کاهنده ولتاژ برق یکی از اصلی‌ ترین ادوات الکتریکی است که به طور گسترده در خطوط انتقال و توزیع برق ، دستگاه های الکترونیکی و محصولات الکتریکی استفاده می‌ شود .

این محصول از دو عامل تبدیل کننده و جدا کننده تشکیل شده است . ایجاد نویز و اختلالات الکترومغناطیسی در شبکه های الکتریکی جبران ناپذیر می باشد ، با این حال نصب ترانس کاهنده ولتاژ برق می تواند تا حدودی از آسیب رسیدن به سیستم شما جلوگیری نماید .
ترانسفورماتور کاهنده برق از دو قسمت اصلی تشکیل شده است . قسمت اول ، تبدیل کننده سیگنال و قسمت دوم ، جدا کننده می باشد . این تجهیز ، سیگنال های ورودی را ایزوله می کند و برای تضعیف سیگنال یا کاهش سطح به جذب نویز ها و اختلالات الکترومغناطیسی روی می آورد .

سپس مطابق با برنامه ، جریان ورودی را به سطح ولتاژ خروجی می رساند و در خطی ایمن آن را به دستگاه های الکتریکی یا شبکه جریان منتقل می سازد .

عملکرد ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ برق فوق العاده است . این سیستم در برابر آسیب ها ، تسلیم نمی شود بلکه حتی در شرایط بد مکانیکی نیز پرقدرت به عملکرد خود ادامه می دهد .

انواع ترانس کاهنده ولتاژ برق

ترانس کاهنده ولتاز برق یکی از قطعات حیاتی در سیستم‌های الکترونیکی و برقی است ، که به عنوان یک دستگاه الکترومغناطیسی برای تغییر سطح ولتاژ و جریانات استفاده می گردند .

مقاله پیشنهادی:  کاتالوگ ترانسفورماتور خشک

این محصول قدرتمند از نظر ظاهر و ساختمان با سایر تجهیزات الکتریکی فرق می کند . ترانسفورماتور کاهنده از لحاظ عملکرد ، شکل ، مدل ، رنگ ، ساختمان و … در دسته های مختلفی قرار می گیرد .

انواع ترانس کاهنده ولتاژ برق عبارتند از :

  • ترانسفورماتور کاهنده خشک :

این تجهیز الکتریکی برتر بر ایمنی و سلامت مجموعه می افزاید . با استفاده از این محصول دیگر نیازی به تعویض روغن یا خرید روغن نیست . همچنین در محیط های خشک و کوچک نیز بهترین عملکرد را از خود بروز می دهند . به همین خاطر در اکثر صنایع امروزی کاربرد دارند .

  • کاهنده روغنی :

ترانسفورماتور روغنی کاهنده سیار پرکاربرد است . آن‌ها از یک تانک با سیلیکون یا الیاف فایبرگلاس در مقابل روغن پوشیده اند . این محصول برای کاربرد های صنعتی ، پایانه ‌های نیروگاهی و کنترل‌ های صنعتی مناسب هستند.

  • ترانس کاهنده دوغابی :

ترانسفورماتورهای دوغابی دارای ورودی و خروجی دوغابی با شیلد پوشیده شده هستند و برای کاربرد در ایستگاه‌ های نیروگاهی ، شبکه‌های تحویل نیرو ، قطار و هواپیما مناسب می باشند .

  • ترانسفورماتور کاهنده گازی :

این محصول از گاز ‌هایی مانند گاز بوتان ، متان و پروپان ساخته می شوند . از نظر حجم و وزن بسیار کوچک هستند . به همین خاطر در محیط های کاری کوچک نیز کاربرد دارند .

مزایای استفاده از ترانس کاهنده برق

ترانس کاهنده ولتاژ برق یکی از دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمند است که برای کاهش ولتاژ بین دو قسمت از یک مدار جریان استفاده می ‌شود . این تجهیز با تغییر رابطه بین تعداد نوترون ‌ها ورودی و خروجی ، محور برقی بین ولتاژ ها و جریان را تعدیل می ‌کند .

این محصول منحصر به فرد علاوه بر کیفیت بالا و عکس العملی سریع ، از مزایای متعددی بهره مند است ‌. در ذیل به صورت جداگانه به توضیح مزیت های ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ برق پرداخته ایم ، با ما همراه شوید .

  • افزایش یا کاهش ولتاژ :
مقاله پیشنهادی:  انواع پست برق و شبکه برق رسانی

ترانس کاهنده برق امکان افزایش یا کاهش ولتاژ بین دو قسمت از یک مدار را فراهم می ‌کند . بدین ترتیب در شبکه های ، فرمان کاهش ولتاژ و جریان توسط این قطعه اجرا می گردد .

  • کاهش هدر رفت انرژی :

استفاده از این محصول می ‌تواند به کاهش هدر رفت انرژی و صرفه‌ جویی در مصرف برق کمک کند . در حالت عادی با افزایش ولتاژ ، هدر رفت انرژی نیز بیشتر می‌شود ، اما با استفاده از ترانس کاهنده برق تا حد قابل توجهی در مصرف منابع صرفه جویی کنیم .

  • حفاظت از دستگاه ‌ها :

ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ برق قابلیت حفاظت از دستگاه‌ های الکترونیکی دارا است . با افزایش ولتاژ ، دستگاه‌ های برقی آسیب می بینند و حتی در برخی از مواقع ، از کار می افتند . با استفاده از این دستگاه می توانید تحت هر شرایطی ، ثبات جریان را در شبکه حفظ نمایید .
۴. استفاده در سیستم ‌های الکتریکی مختلف :
در طراحی و ساخت ابزارآلات الکترونیکی و الکتریکی جهت بهینه سازی محصول در برابر نوسانات الکتریکی و اختلالات مغناطیسی از این محصول محافظتی استفاده کنید .

مزایای ترانس کاهنده ولتاژ برق تنها به موارد فوق ختم نمی شود . این دستگاه کاربردی معجزه صنعت است .‌ بنابراین اگر به عنوان مهندس قصد بر پایی یک واحد تولیدی را دارید ، حتما در طراحی ساختار الکتریکی مجموعه از انواع ترانسفورماتور ها بهره بگیرید .

ترانس کاهنده ولتاژ برق

سخن پایانی

طاها ترانس یکی از بزرگ ترین مجموعه های تولیدی در زمینه ترانس و محافظ برق است که به صورت غیر حضوری نیز به مردم خدمت می کند . با مراجعه به وب سایت فروش شرکت می توانید انواع این تجهیز را در قیمت های مقرون به صرفه سفارش دهید .

مقالات پیشنهادی

ترانس قدرت

ترانس کاهنده