مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی

مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی

عناوین و سر فصل های این مطلب

مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی بیان کننده تفاوت این دو راه انتقال بوده و کسانی که خواهان احداث شبکه و پست جهت انتقال برق هستند ، می توانند بهتر دست به انتخاب بزنند . پست هوایی و پست زمینی دارای مزایا و معایب مختلفی می باشند ، اما نمی توان گفت ، که کدام یک بهتر است .

چرا که شرایط محیطی و محدودیت های موجود تعیین کننده این هستند ، که بایستی به سراغ کدام روش جهت انتقال برق برویم . در ادامه مطلب بهتر و کامل تر به مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی می پردازیم ، پس لطفا با ما همراه شوید .

مزایای پست هوایی

در رابطه با مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، لازم بوده تا ابتدا به صورت مجزا مزایا و معایب هر دو شبکه را بررسی کنیم . پست هوایی ( شبکه هوایی ) در مقایسه با پست زمینی دارای مزایای بسیاری است . در زیر ، مزایای اصلی شبکه هوایی را به صورت کامل توضیح می دهیم ؛

  1. هزینه کمتر : نصب و ساخت پست هوایی نسبت به پست زمینی عموماً هزینه کمتری دارد . ستون ها و سازه های فلزی در پست هوایی ارزانتر از زیرساخت بتنی و سازه های زمینی هستند . همچنین ، نیاز به حفر زمین برای کابل کشی و نصب کابل ها در پست زمینی باعث افزایش هزینه می شود .
  2. ظرفیت بالا : پست هوایی ظرفیت انتقال برق بسیار بالاتری نسبت به پست زمینی دارد . خطوط هوایی می توانند برق را برای فواصل طولانی به مناطق مسکونی و صنعتی ارسال کنند .

علاوه بر این ، قابلیت افزایش ظرفیت پست هوایی با اضافه کردن خطوط جدید به ستون ها و تغییر پارامترها ، بسیار آسانتر از پست زمینی است . این نکته از جمله پارامتر های مهم برای مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی است .

  1. سهولت در نگهداری و تعمیر : پست هوایی باز و قابل دسترس می باشد ، که باعث سهولت در نگهداری و تعمیر آن می شود . کابل ، ترانسفورماتور و محافظ ها در پست هوایی به راحتی قابل دسترسی هستند و تعمیر و نگهداری آنها ساده تر می باشد . این به معنی کاهش مدت زمان توقف برق در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر خواهد بود .
  2. قابلیت اطمینان : پست هوایی به علت ساختار باز و قابل دسترس ، اطمینان بیشتری از عملکرد صحیح شبکه برق را به ارمغان می آورد . به دلیل استحکام و انعطاف پذیری پست هوایی ، اثرات تجهیزات آسیب دیده یا عوامل جوی مانند باد و طوفان در آن کمتر است ، در طی مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، توجه به میزان اطمینان آن ها اهمیت زیادی دارد .
  3. تصمیم گیری سریع : در شبکه های پست هوایی ، تعداد ستون ها و خطوط هوایی بسیار بیشتر از پست زمینی است . این باعث می شود تا در صورت خرابی یک قسمت از خطوط هوایی ، بتوان با استفاده از مسیر جایگزین ، ارتباط برق را بلافاصله برقرار کرد و زمان وقفه برق را کاهش داد .
  4. تأثیر زیست محیطی کمتر : نصب خطوط هوایی در مقایسه با نصب کابل ها در زیر زمین ، تأثیر کمتری بر روی محیط زیست دارد . این امر می تواند به خاطر نیاز کمتر به حفرزمین باشد .
مقاله پیشنهادی:  چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان

مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی به این معنا نیست ، که پست زمینی یا هوایی ، بدتر یا بهتر هستند . در برخی موارد شرایط حکم می کنند ، که باید کدام یک را انتخاب کنیم ، اما در شرایط یکسان می توان این رابطه را برای آن ها تعریف نمود .

بیشتر بخوانید: ترانس ایزوله

معایب پست هوایی

در مبحث مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، ابتدا مزایا شبکه هوایی را بررسی نمودیم و اکنون نیازمند ارزیابی معایب آن هستیم .

شبکه هوایی یکی از روش های استفاده در سیستم های انتقال برق بوده ، که خطوط برق را از طریق ستون ها و برج های فلزی به هوا بالا می برد . این سیستم به دلیل سادگی و کم هزینه بودن ، مورد استفاده قرار می گیرد . اما بهره وری و کیفیت برق را می تواند تحت تاثیر قرار دهد ، اما دارای برخی مشکلات و معایب بوده ، که به شرح زیر است ؛

1 . اثرات آب و هوا : در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، بایستی به اثرات آب و هوایی توجه کنیم . یکی از مشکلات بزرگ شبکه هوایی اثرات آب و هوا است .

نیروهای باد قادر به تحریک خلل ها و شکست خطوط برق هستند . همچنین ، بارش باران ، برف و یخ زمینه ساز بروز مشکلات فنی در شبکه می باشد . علاوه بر این ، صاعقه و طوفان نیز می توانند خطوط برق را تحت تاثیر قرار داده و باعث قطع برق گردد .

2 . عدم ارائه هشدار در صورت خرابی : در شبکه هوایی ، خرابی های مختلف ممکن است،  رخ دهند . اما یکی از معایب این سیستم ، عدم ارائه هشدار این خرابی ها است . زمانی که یک خرابی رخ می دهد ، معمولاً باید با بررسی دستی کل شبکه برق را بررسی نمود ، تا به خرابی برسید ، که این امر زمان بر و پیچیده است .

در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی شاید به این فکر کنید ، که به دلیل وجود چنین مشکلاتی پست هوایی ناکارآمد است ، اما چنین نیست .

3 . استفاده از فضای زیاد : نصب ستون ها و برج های شبکه هوایی به فضای زیادی نیاز دارد . این مساله می تواند در مناطق شهری ، عدم انعطاف پذیری را ایجاد نماید و برای توسعه شهرها و عبور از خطوط راه آهن مانع شود . همچنین ، این پست و شبکه نیاز به تمیز کردن مسیر خطوط برق جهت حفظ ایمنی و راندمان لازم دارد . این نکته ما را در رابطه با مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی یاری خواهد داد .

4 . نیاز به نگهداری و تعمیر : شبکه هوایی نیاز به نگهداری و تعمیر دوره ای دارد . با توجه به اثرات آب و هوا ، اجزای ساختاری مستعد آسیب و خرابی خواهد بود . نیاز به تعمیر و نگهداری منظم می تواند هزینه های سنگینی را برای شرکت های انرژی به همراه داشته باشد .

5 . احتمال خطر برای پرندگان و حیوانات وحشی : خطوط برق شبکه هوایی به دلیل بالا بودن و باز بودن ، برای پرندگان و حیوانات وحشی خطری محسوب می شود . این مسأله می تواند منجر به آسیب و مرگ این حیوانات شده و تأثیرات منفی بر بوم شناسی و تنوع زیستی داشته باشد ‌.

مقاله پیشنهادی:  خرید ترانس 12 ولت

در مبحث مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، به معایب پست هوایی اشاره کردیم . اما به این معنا نیست ، که نباید از این پست استفاده کرد ، خوشبختانه امکان رفع این مشکلات وجود داشته و مهندسین و سازندگان در جست و جوی روشی برای حل این مشکلات هستند .

مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی

مزایای پست زمینی

گام دوم در مبحث مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، بررسی مزایای پست دوم ، یعنی شبکه زمینی است ‌. شبکه زمینی یا پست زمینی نیز یکی از روش های استفاده در سیستم های انتقال برق است که خطوط برق را از طریق زیرزمینی کابل ها به جریان می اندازد .

استفاده از این سیستم مزایایی را به دنیای برق ارائه می دهد . در ادامه مزایا و منافع شبکه زمینی را بررسی می نماییم ؛

1 . آستانه نویز پایین : یکی از مزایای اصلی استفاده از شبکه زمینی ، کاهش آستانه نویز است . زیرزمینی بودن خطوط برق باعث می شود ، از تداخلات الکترومغناطیسی کمتری در مسیر انتقال برق روبرو شوند . این مسئله بهبود کیفیت برق را در شبکه تضمین می کند .

2 . امنیت بالا : شبکه زمینی به دلیل قرارگیری کابل های زیرزمینی در ساختار همان زمین ، از خطرات احتمالی ناشی از عوامل مختلف مانند پدیده هواشناسی و حوادث طبیعی حفاظت می کند . عدم قرارگیری خطوط برق در فضای باز ، مقاومت بیشتری را در برابر زلزله ، رعد و برق و سایر مخاطرات ارائه می دهد . در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، این نکته اهمیت دارد .

3 . تأثیر کمتر در چشم انداز شهری : نصب خطوط برق زمینی به دلیل مخفی بودن در زیرزمین ، امکان برق رسانی بدون دخالت چشم انداز شهری را فراهم می کند . این موضوع به صورت ظاهری در بهبود زیبایی منظره شهری و مناطق جنب آن تأثیر می گذارد .

4 . کاهش احتمال قطعی برق : شبکه زمینی به جریان دهی خطوط برق در زیرزمین ، سازگاری بیشتری با محیط را نسبت به شبکه هوایی دارد . در نتیجه ، احتمالی که به دلیل عوامل مختلف مانند شکست کابل یا حوادث طبیعی به قطعی برق منجر شود ، به طور قابل توجهی کاهش می یابد .

این موضوع منجر به استقرار همیشگی و پایداری بهتری در انتقال و توزیع برق شده است . در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، این نکته یک امتیاز مثبت برای روش زمینی خواهد بود .

5 . تعمیر و نگهداری آسان : شبکه زمینی با داشتن خطوط برق زیرزمینی ، تعمیر و نگهداری آسان تری نسبت به شبکه هوایی فراهم می کند . کابل ها و تجهیزات زیرزمینی به راحتی در دسترس هستند ، بنابراین دستیابی به آنها سریع تر بوده و مشکلات نگهداری را تا حد زیادی کاهش می دهد ‌.

6 . تأثیر حداقلی بر شبکه مخابراتی : نصب خطوط برق زمینی می تواند تأثیر محدودی بر شبکه مخابراتی داشته باشد . این موضوع به طور معمول به دلیل فاصله ایجاد شده بین خطوط برق است .

در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، به مزایای روش زمینی پرداختیم .

لازم به ذکر است ، استفاده از شبکه زمینی در مناطقی که حساسیت به استفاده از شبکه هوایی دارند ، مثل مناطق تاریخی ، پارک ها و محوطه های با ارزش طبیعی ، از لحاظ حفظ محیط زیست و رعایت استانداردهای شهرسازی نیز مورد توجه بوده و در چنین شرایطی از آن استفاده می کنند .

مقاله پیشنهادی:  سرویس و نگهداری ترانسفورماتور های توزیع

با توجه به مزایا و منافع مطرح شده ، استفاده از شبکه زمینی به عنوان روشی پیشرفته در انتقال برق بسیار رایج است و به همین دلیل بسیاری از کشورها در سراسر جهان از آن بهره می برند . بدین ترتیب در مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، روش زمینی دارای امتیازات بیشتری است .

معایب پست زمینی

آخرین مرحله از مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، به بررسی مشکلات روش زمینی خواهیم پرداخت . زمانی که راجع به مزایای این روش صحبت کردیم ، بدین معنا نبود ، که پست زمینی فاقد عیب و مشکل است . آیتم های زیر به خوبی نقص های این روش ها بیان می کند ؛

1 . هزینه های بالا : نصب و راه اندازی شبکه زمینی نسبت به شبکه هوایی هزینه های بالاتری را در بر می گیرد . نیاز به حفر در زمین و نصب کابل های زیرزمینی ، هزینه های سنگینی را برای شرکت های انرژی ایجاد می کند . همچنین ، هزینه تعمیر و نگهداری نیز در شبکه زمینی بسیار بیشتر خواهد بود .

2 . پیدایش خرابی ها : یکی از مشکلات شبکه زمینی ، مانور کمتر برای تشخیص و جستجوی خرابی ها است . زمانی که یک خرابی رخ می دهد ، شناسایی مکان و دستیابی به خرابی بسیار دشوار تر است و ممکن است زمان طولانی برای تعمیر آن نیاز باشد .

3 . نگرانی های امنیتی : شبکه زمینی به دلیل قرار گرفتن کابل های زیرزمینی در زمین ، در معرض یک سری آسیب ها قرار گرفت . سرقت کابل ها ، خرابی های سیستمی یا دستبرد هکر ها منجر به قطع برق و خسارت های جدی شده و جزو مشکلات این روش است . در بررسی مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی ، همچنان امنیت و بررسی این موضوع اهمیت دارد ‌.

4 . زمان مورد نیاز برای نصب و تعویض : نصب یا تعویض خطوط برق در شبکه زمینی زمان بر است و ممکن است نیاز به قطع برق مؤقت و محدودیت دسترسی به خدمات برق داشته باشیم . همچنین ، فضای کافی برای نصب کابل ها و تجهیزات در زمین ، برای مناطق شهری چالش هایی ایجاد می نماید .

5 . تأثیر طول کابل : هرچه طول کابل ها در شبکه زمینی بیشتر باشد ، از دست دادن انرژی برق به دلیل مقاومت ولتاژ در کابل ها نیز بیشتر خواهد بود . این مسأله می تواند باعث کاهش کیفیت برق و کاهش عملکرد سیستم شود .

 

کلام آخر

مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی با بررسی نکات مختلفی امکان پذیر است . هر دو روش با معظلات و چالش هایی مواجه هستند و شاهد منافع مختلفی نیز هستیم ، که این روش ها به ارمغان آورده اند ، اما توجه داشته باشید ، که بهترین روش را شرایط محیطی تعیین خواهند کرد .

وب سایت طاها ترانس این مقاله را برایتان آماده کرده است ، امیدواریم اطلاعات مذکور برایتان مفید بوده باشد .

بیشتر بخوانید: کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن