کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن

کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن

عناوین و سر فصل های این مطلب

کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن را در این مقاله برایتان تشریح و بررسی خواهیم نمود . کات اوت فیوز در سیستم برق اهمیت زیادی داشته و با وجود آن می توان ولتاژ برق را محدود کرد و از خطرات مختلف جلوگیری نمود .

در این مقاله ابتدا به معرفی این محصول می پردازیم ، پس از آن انواع و سپس اجزا و قطعات آن را برایتان توضیح خواهیم داد . خواهشمندیم با ما همراه شوید .

کات اوت فیوز چیست ؟

در مبحث کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ، ابتدا به معرفی این محصول می پردازیم . کات اوت فیوز یک قطعه صنعتی بوده ، که در سیستم های توزیع برق برای حفاظت از دستگاه ها و تجهیزات در برابر اتصال کوتاه و بروز شرایط غیرعادی استفاده می شود .

این تجهیز قطعات صنعتی را از خطرات برقی که ناشی از اتصال های بی قاعده و کوتاه های هستند ، به صورت کلی حفظ می کند .

کات اوت فیوز شامل ترکیبی از یک قطعه فیوز و یک قطعه کات اوت است . فیوز به عنوان قطعه اصلی بوده ، که در صورت بروز جریان بیش از حد مجاز ، اتصال موجود بین فیوز و کات اوت را سریعا قطع می نماید و دستگاه را از خطر جریان بیش از حد محافظت می کند و همین عامل سبب شده ، تا این وسیله به عنوان یکی از قطعات محافظتی شناخته شود .

به بیان ساده ، فیوز در صورت بروز جریان بیش از حد ، بلافاصله قطع شده و خروجی برق را قطع می کند و منجر به غیرفعال شدن دستگاه متصل شده می گردد . از این رو کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن را نباید دست کم گرفت ، چرا که یک تجهیز ویژه است .

اگر جریان بیش از حدی در سیستم برق بروز کند ، فیوز رسانش یا ورودی را شکسته و جلوی انتقال این جریان اضافی به بخش های دیگر سیستم را می گیرد .

این عمل برای جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات حساس و خطرات احتمالی مانند ؛ آتش سوزی و خراب شدن تجهیزات الکترونیکی اهمیت دارد . قبل از تامین و استفاده از این کالا ، لازم بوده ، تا حتما اطلاعاتی در مورد کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشیم .

مقاله پیشنهادی:  علت سوختن ترانس مهتابی چیست؟

لازم به ذکر است که کات اوت فیوز به عنوان یک سیستم حفاظتی فشار قوی عمل می کند و برای جلوگیری از خطرات جدی مانند آتش سوزی ، آسیب به تجهیزات و محافظت از افراد الزامی است .

بیشتر بخوانید: تفاوت برق تک فاز و سه فاز در چیست ؟

انواع کات اوت فیوز

در ادامه مبحث کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ، به معرفی انواع این محصول می پردازیم ؛

1 . کات اوت فیوز فشار قوی : این نوع کات اوت فیوز برای ولتاژهای بالا و قدرت برق بالا ( معمولاً بالای 1000 ولت ) طراحی شده است . این نوع فیوز برای حفظ ایمنی ولتاژهای بالا و جلوگیری از خطرات برقی استفاده می شود .

2 . کات اوت فیوز فشار متوسط : این نوع کات اوت فیوز برای ولتاژهای متوسط ( عموماً در بازه 250 تا 1000 ولت ) طراحی شده است . این نوع فیوز به منظور حفاظت از سیستم های برقی و دستگاه های با ولتاژ متوسط استفاده می شود . در طی بررسی کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن باید گفت که این مدل نسبت به سایر مدل ها ، کاربرد بیشتری دارد ‌.

3 . کات اوت فیوز فشار ضعیف : این مدل برای ولتاژهای پایین و کاربردهای اندک ولتاژ ( معمولاً زیر 250 ولت ) طراحی شده و برای حفظ ایمنی ولتاژهای پایین و کنترل و محافظت از مدارهای کوچک و سیستم های الکترونیکی بکار می رود .

موارد بالا دسته بندی این محصول از نظر ولتاژ بود . توجه داشته باشید ، که همیشه دستورالعمل ها و مشخصات تکمیلی سازنده و استانداردها را در نظر بگیرید ، تا بهترین و مناسب ترین کات اوت فیوز را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید .

در این مبحث کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ما صرفا به معرفی این محصول می پردازیم ، اما شما برای خرید و استفاده از آن نیازمند خدمات مشاوره ای خواهید بود ، که می توانید از تیم طاها ترانس استفاده کنید .

مقاله پیشنهادی:  ترانسفورماتور خشک رزینی

انواع کات اوت فیوز
اجزای تشکیل دهنده کات اوت فیوز

در ادامه مبحث کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ، خواهان معرفی قطعات و اجزای تشکیل دهنده این محصول می باشیم ، لطفا با ما همراه شوید .

1 . کانال یک تکه : کانال یک تکه ، همچون نامش مشخص است ، قسمت اصلی کات اوت فیوز بوده ، که جریان را از بین پایانه های بالا و پایینی به هم رسانیده و در صورت بروز جریان بیش از حد ، قفل می کند و به عملکرد قطع دستگاه کمک می کند .

2 . پایانه های بالایی و پایینی : این پایانه ها نقاطی هستند ، که دستگاه یا تجهیزات برقی به کات اوت فیوز متصل می شوند . این پایانه ها به عنوان نقاط ورود و خروج جریان برق عمل می کنند .

3 . قلاب های اتصال ناهموار : این قلاب ها یا پایانه های اتصال ناهموار ، برای اتصال دستگاه یا تجهیزات به کات اوت فیوز استفاده می شوند . طراحی اتصال ناهموار امکان قابلیت جابجایی و تعویض آسان کات اوت فیوز را فراهم می کند .

4 . لوله فیوز : لوله فیوز به عنوان بدنه دستگاه عمل می کند و درون آن قطعه فیوز قرار دارد . این لوله برای حفاظت از قطعه فیوز در برابر آسیب های مکانیکی و خطرات دیگر طراحی شده است . در معرفی کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ، این قطعه بسیار مهم است و شکل ظاهری دستگاه را تعیین می کند .

5 . باله فشار : باله فشار جهت فشردن و ثابت نگه داشتن قطعه فیوز در محل قرار گرفته است و باعث می شود قطعه فیوز به درستی در دستگاه قرار بگیرد و جایگزینی آسان باشد .

6 . گیره بازو : این گیره بازو به صورت یک بازو به لوله فیوز متصل شده و در هنگام جا به جایی یا تعویض قطعه فیوز ، لوله را در محل خود ثابت نگه می دارد .

مقاله پیشنهادی:  ترانس تقویت برق

7 . ضامن نگهدارنده بازو : ضامن نگهدارنده بازو برای حفظ وضعیت ثابت بازوی دسته عمل کرده و برای جلوگیری از رها شدن آن ، به بازو متصل طراحی شده است .

8 . بازوی دسته کات اوت فیوز : بازوی دسته کات اوت فیوز جهت عملکرد دسته به عنوان قسمت قابل تغییر و تعویض قطعه فیوز طراحی شده و جزو قطعات مهم می باشد .

9 . مقره : مقره وسیله ای بوده ، که با چرخش آن ، دسته کات اوت فیوز جابجا می شود . مقره برای تعویض قطعه فیوز به کار می رود .

10 . اتصال با دو شیار موازی : اتصال با دو شیار موازی به سیستم اتصالات کات اوت فیوز اشاره دارد . این اتصال متکی بر دو شیار موازی بوده که به کمک مقره ، دسته کات اوت فیوز را در محل قفل می کند .

11 . حلقه محکم : حلقه محکم برای اتصال کات اوت فیوز به سیم های برق خارجی به کار می رود . با وجود حلقه ، سیم ها به گیره بازو و قلاب های اتصال ناهموار متصل می شوند .

این اجزا به طراحی و عملکرد کات اوت فیوز کمک کرده و امکان عملکرد صحیح دستگاه را در شرایط عادی و جلوگیری از خطرات برقی فراهم می کنند .

در مبحث کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن ، هدف ما از معرفی این قطعات به بهترین نحو ممکن بود ، این اجزا در مدل های مختلف وجود دارند و ظرفیت این دستگاه را تعیین می نمایند .

 

کلام آخر

در این مقاله به معرفی کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن پرداختیم . توجه داشته باشید ، که این محصول فوق العاده حضورش در تجهیزات و دستگاه های صنعتی بسیار مهم است و یک دستگاه محافظتی خاص می باشد .

مجموعه طاها ترانس این مقاله را برای شما تهیه کرده و هر گونه مشاوره در رابطه با کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن را در اختیارتان قرار خواهد داد .

بیشتر بخوانید: روش های مناسب بهره برداری ترانسفورماتور