ترانس تقویت برق

ترانس تقویت برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

امروزه به منظور خرید وسایل الکتریکی می‌بایست هزینه نسبتا زیادی را اختصاص داد. این موضوع باعث شده تا اهمیت حفاظت از این وسایل دو چندان گردد. یکی از کالاهای الکتریکی که می‌تواند به عنوان یک محافظ فوق العاده از وسایل برقی عمل کند ترانس تقویت برق است. این نوع از ترانس با کارکرد ویژه‌ای که دارد می‌تواند ولتاژ و جریان برق را در محدوده ثابتی نگه دارد. در حال حاضر ترانس‌های برق بیشماری در انواع بازارها وجود دارند اما آن چه که مهم است کیفیت این کالا است. شرکت تولیدی طاها ترانس با سابقه تولید و فروش چندیدن ساله انواع ترانس‌ها و سلف‌ها توانسته است حداکثر رضایت مشتریان را جلب نماید. برای آشنایی بیشتر با این نوع از ترانس تا پایان در کنار ما بمانید.

 ترانس تقویت برق چیست؟

همانطور که می‌دانید ترانسفورماتورها انواع مختلفی دارند که با توجه به هدف استفاده می‌توان هر یک از آنان را انتخاب و سپس خریداری کرد. در این میان ترانس تقویت برق یکی از پرفروش‌ترین ترانس‌های موجود در بازار است. ترانس رله‌ای یا استابلایزر رله‌ای نام دیگر این کالا است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شبکه توزیع برق شهری معمولا اختلالاتی مانند نوسان یا افت ولتاژ به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و این مسئله باعث آسیب دیدن کالای برقی می‌شود. ترانس رله‌ای در اینجا می‌تواند بسیار مفید واقع گردد. چرا که این ترانس به گونه‌ای طراحی شده‌است که می‌تواند اختلالات توزیع جریان برق شهری را به صورت خودکار و پیش از آن که وارد کالای برقی شود برطرف نماید. این عمل باعث می‌شود که وسیله برقی طول عمر بیشتری داشته باشد و کمتر مورد آسیب قرار بگیرد.

ترانس تقویت برق دارای سرعت عملکرد بسیار بالایی است و می‌تواند در کمتر از یک ثانیه نوسانات و اختلالات جریان برق را تنظیم و کنترل کند. لازم به ذکر است که اگر چه این ترانس تحت عنوانی به نام تقویت برق قرار گرفته است اما می‌تواند در زمانی که سطح ولتاژ ورودی بیش از اندازه مجاز باشد آن را کاهش دهد.

مقاله پیشنهادی:  هر کیلو وات سه فاز چند آمپر است؟

ترانس تقویت برق

انواع ترانس تقویت برق

ترانس‌های تقویت برق بر اساس اجزای مختلف سازنده آن‌ها و نحوه عملکرد، دارای انواع مختلفی هستند که افراد می‌توانند با توجه به هدف استفاده یکی از آنان را انتخاب و سپس تهیه کنند. ترانس سوییچینگ، ترانس رله‌ای و ترانس سرووموتوری از انواع این ترانس‌ها هستند. لازم به ذکر است که معمولا در بازارهای مختلف ترانس‌های تقویت برق را به عنوان ترانس  می‌شناسند.

انواع ترانس تقویت برق

ویژگی‌های ترانس تقویت برق

هر یک از ترانس‌هایی که در بازارهای مختلف عرضه می‌شوند دارای ویژگی‌های به خصوصی هستند که موجب می‌شوند در زمینه خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. ترانسفورماتور تقویت برق نیز دارای ویژگی‌های اختصاصی است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

·        محافظت در مقابل اتصال کوتاه

اگر به هر دلیلی در مدارهای داخلی دستگاه یا قسمت خروجی اتصال ناخواسته پیش آید، ترانس رله‌ای می‌تواند مانع از ورود این اتصال به وسیله برقی و رسیدن آسیب به آن شود.

·        کاهش هزینه مصرف

کاهش ولتاژ برق شهری باعث می‌شود که عملکرد دستگاه مختل شود و فعالیت کلی الکتروموتور کاهش یابد. این موضوع باعث افزایش دما در الکتروموتور شده و در ادامه انرژی بیهوده مصرف می‌شود. پیرو این

اتفاق مصرف برق نیز افزایش پیدا می‌کند. استفاده از استابلایزر مانع از تمام این اتفاقات می‌گردد.

·        ثابت کردن برق شهری

همانطور که ذکر شد جریان توزیع برق شهری دارای نوسان و اختلالاتی در توزیع است. استفاده از ترانس تقویت برق باعث می‌شود که جریان برق شهری در محدوده ثابتی حفظ شود و آسیبی به کالاهای برقی نرسد.

·        ایمن سازی سیم کشی ساختمان

به علت نوسانات برق شهری سیم کشی داخل ساختمان ممکن است که دچار گرمای بیش از اندازه شود و ناخواسته آتش سوزی رخ دهد. استفاده از چنین ترانسفورماتوری باعث می‌شود که نوسانات جریان برق، سیم کشی‌های داخلی را تحت تاثیر قرار ندهد و به عبارتی آنان را کاملا ایمن کند.

مقاله پیشنهادی:  برقگیر ترانسفورماتور

نحوه استفاده از ترانس تقویت برق

نحوه استفاده از ترانس تقویت برق

اگر قصد استفاده از ترانسفورماتور تقویت برق را دارید باید به خوبی با نحوه استفاده از آن آشنا باشید. این کالای محافظتی در واقع باید بین منبع تغذیه و وسیله برقی مورد نظر شما قرار بگیرد. این طراحی چیدمان باعث می‌شود تا اختلالات و مشکلات جریان برق شهری پیش از ورود به دستگاه برطرف گردد.

اجزای ترانسفورماتور تقویت برق

ترانسفورماتور مورد بحث دارای اجزای مختلفی است که با فعالیت در کنار یکدیگر می‌توانند عملکرد بسیار خوبی را نشان دهند. هسته، سیم پیچ، محفظه و… از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده ترانس تقویت برق هستند که در ادامه به معرفی هر چه بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت.

·        هسته

هسته ترانسفورماتور از ماده‌ای با نفوذپذیری بسیار بالا ساخته شده‌است. چنین ویژگی سبب می‌گردد تا خطوط میدان مغناطیسی در هسته محدود شوند و تلفات ترانس رله‌ای به شدت کاهش یابد و نتیجتا با افزایش کارایی مواجه هستیم.

·        سیم پیچ

سیم پیچ‌ها معمولا از جنس مس و آلومینیوم هستند. همچنین این سیم پیچ‌ها عایق می‌باشند و این ویژگی باعث می‌شود که افزایش دما در قسمت سیم پیچ‌ها رخ ندهد. در هر ترانسفورماتور دو سیم پیچ قرار دارد که سیم پیچ اولیه دارای سیم‌هایی با سطح مقطع بیشتر و تعداد دور سیم کمتر است. در سیم پیچ ثانویه شاهد موضوعی برعکس سیم پیچ اولیه هستیم. به گونه‌ای که در سیم پیچ ثانویه سیم‌ها نازک‌تر هستند و تعداد دور سیم پیچ بیشتر است.

قیمت ترانس تقویت برق

عوامل متنوع و متعددی وجود دارند که روی قیمت ترانسفورماتور تقویت برق اثرگذار هستند. یکی از این موارد رتبه بندی ترانسفورماتورها است که دارای رتبه بندی متفاوتی هستند. عامل اثر گذار دیگر متریالی است که به منظور ساخت ترانس رله‌ای به کار گرفته می‌شود. متریال گوناگونی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای قیمت‌های متفاوتی هستند که باعث می‌شود قیمت ترانسفورماتور نیز تغییر کند. مسئله بعدی راندمان و کارایی ترانس برق است. ترانس‌هایی با کارایی و بازدهی بیشتر طبیعتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. همچنین تعداد فازها نیز می‌تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت گردد.

مقاله پیشنهادی:  قیمت ترانسفورماتور خشک رزینی

ترانس تقویت برق

سخن پایانی

توزیع برق شهری همواره دچار اختلالات و نوساناتی بوده است که در موارد بسیاری آسیب‌های مالی و حتی جانی به افراد وارد کرده است. از این رو استفاده از تجهیزات مناسب به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی به امری ضروری تبدیل شده‌است. همانطور که مطالعه کردید استفاده از ترانس تقویت برق می‌تواند باعث طول عمر بیشتر و کارایی هر چه بهتر وسایل برقی شود.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در ایران در زمینه تولید سلف‌ها و ترانس‌های برق فعالیت می‌کنند و کالاهایی با کیفیت‌های متفاوت را به بازار عرضه می‌نمایند. در این میان شرکت طاها ترانس دارای سابقه درخشانی در زمینه تولید و فروش انواع سلف‌ها و ترانس‌ها است. توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی حتما از محصولات این سایت دیدن نمایید.

مقالات پیشنهادی

ترانس قدرت

ترانس کاهنده