مهم ترین انواع تابلو برق که باید بشناسید !

انواع تابلو برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

انواع تابلو برق در توزیع و کنترل برق شهری و صنعتی به کار می روند . این تجهیز کاربردی تغییری اساسی در ماهیت جریان به وجود می آورد . به طوری که پس از نصب آن در مجموعه سرعت ، قدرت و ایمنی ابزارآلات دگرگون می شود .

با بهره گیری از این دستگاه ، امکان گردش جریانات ناپایدار در مجموعه به حداقل می رسد ‌. محیط برای کار و فعالیت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بهینه می گردد . بایستی حتما بر سر مدار اصلی جریان صنایع از یک یا دو تابلو برق استفاده شود .

در ادامه مبحث به معرفی برترین انواع تابلو های برق می پردازیم ، با ما همره شوید .

بیشتر بخوانید: مقایسه مزایا و معایب پست هوایی و پست زمینی

انواع تابلو برق

انواع تابلو برق به منظور ایمن سازی خطوط جریان به کار گرفته می شود . دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی برای انجام فعالیت های خود ، نیازمند جریانی یکنواخت هستند . آنان نمی توانند مستقیما با نیروگاه های برق در ارتباط باشند .

جریانات موجود در نیروگاه ها ، تا حدودی ناپایدار است . تجهیزی باید مابین منبع جریان و ابزارآلات برقی قرار گیرد . تابلو های برق توانایی کنترل ولتاژ دارد . با قرارگیری این محصول در مجموعه به طور پیوسته جریان و ولتاژ کنترل می گردد . همچنین ارتباطی قدرتمند بین منبع و تجهیزات الکتریکی شکل می گیرد .‌

انواع تابلو برق ، خارج از ساختمان به نصب می رسند ، تا از همان ابتدا ، جریانات الکتریکی کنترل شود . این دستگاه الکتریکی از نظر تکنولوژی ساخت ، کیفیت ، جنس ، ولتاژ و قدرت متنوع است . از پرمصرف ترین انواع این محصول در بازار می توان به ؛

  • تابلو های توزیع : این تابلو ها برای توزیع برق در ساختمان ‌ها و صنایع استفاده می‌ شود . آنها از طریق مدار های فشار قوی ، برق را به تجهیزات مختلف توزیع می ‌کنند .
  • تابلو های کنترل : این تابلو ها برای کنترل و مدیریت تجهیزات الکتریکی استفاده می ‌شوند . آنها شامل قطع و وصل کننده ‌ها ، دکمه ‌ها ، نمایشگر و سایر عناصر کنترلی هستند . این تجهیز در صنایع و سیستم ‌های اتوماسیون استفاده می‌ شوند .
  • تابلو های اضطراری : محصولات این دسته در مواقع اضطراری و قطع برق به کار می روند . تابلو های اضطراری از سوئیچ ‌های اضطراری ، نشانگر ها و رله‌ های حفاظتی تشکیل می شوند .
  • تابلو های توزیع نورپردازی : تابلو توزیع نورپردازی یکی از انواع تابلو برق است ، که کنترل و توزیع نور در سیستم های روشنایی ساختمان ‌ها ، فضای باز و نمایشگاه‌ ها را بر عهده دارد .
  • تابلو های تولید برق : این تابلو ها در صنایع و ساختمان ‌هایی به کار می رود ، که از سیستم تولید برق خودکار مانند ژنراتور استفاده می ‌کنند . این تابلو دارای کلید قطع و وصل ، مانیتور و رله های کنترل تولید برق است .
مقاله پیشنهادی:  نحوه نصب ترانس ایزوله

انواع تابلو برق با توجه به استاندارد ها و مقررات روز دنیا ساخته می شوند . جهت عملکرد صحیح و ایمنی خطوط جریان در مجموعه توصیه می شود ، مسئولیت این کار را به مختصصین مربوطه بسپارید .

علل استفاده از تابلو برق در شبکه های جریان

انواع تابلو برق در تشکیل سیستم های الکتریکی به کار می روند . این دستگاه شاید عملکردی مشابه با ترانسفورماتور ها داشته باشد ، اما از نظر قدرت ، کیفیت ، ساختار ، راندمان و … متفاوت هستند .

نمی توان ترانسفورماتور ها را جایگزین تابلو ها کرد . غالبا به واسطه این دستگاه ، خطوط جریان را کنترل می کنند . انواع تابلو برق ، تاثیرات مثبتی بر مجموعه شما دارند . با کمک از این محصول می توانید از شبکه خود در برابر عوامل آسیب زا محافظت کنید .

ایمنی ، کنترل و عیب یابی ، بهینه سازی مصرف انرژی ، تعمیر آسان و … افراد را ترغیب می کند ، تا در طراحی سیستم الکتریکی مجموعه از انواع این تجهیز بهره ببرد . خطوط جریان به همانقدر که در سلامت شبکه نقش دارد ، مخرب و مشکل ساز نیز می باشد .

از نصب آن در مجموعه خودداری نکنید . با بهره گیری از انواع تابلو برق علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز ابزارآلات ، نظمی سازماندهی شده در مجموعه خود برپا نمایید .

مزایای استفاده از تابلو برق

انواع تابلو برق در راه اندازی سیستم های الکتریکی به کار گرفته می شوند . این سیستم ، بسیار توانمند است . با نصب در مدار اصلی ، ولتاژ ورودی جریان را کنترل می کند . با بهره گیری از این تجهیز ، ولتاژ موجود در خطوط جریان را با سیست های مجموعه سازگار سازید .

مقاله پیشنهادی:  سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور

بایستی بین تجهیزات و جریانات الکتریکی شبکه یک هماهنگی باشد ، تا آنان در شرایط سخت مکانیکی ، عملکرد خود را حفظ کنند . انواع تابلو برق در مصارف شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده از این تکنولوژی الکتریکی به نفع شخص و سیستم های الکتریکی می باشد . از مزایای بارز آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد ؛

  • اطمینان از ایمنی : تابلو برق به عنوان یک نقطه کنترل مرکزی برق برای تجهیزات و سیستم های الکتریکی کار می کنند . با استفاده از این تجهیز ، سیستم ها به طور صحیح راه اندازی و کنترل می گردند . همچنین ، میزان بروز خطرات احتمالی مانند شوک الکتریکی ، آتش سوزی و انفجار کاهش می یابد .
  • کنترل بهتر : این تجهیز برتر ، امکان کنترل دقیق تجهیزات و دستگاه ها را فراهم می کند . با استفاده از انواع تابلو برق ولتاژ ، جریان ، فرکانس و … کنترل می شود .
  • عیب یابی آسان : این محصول با فراهم کردن یک نقطه مرکزی برای کنترل سیستم ها و دستگاه ها ، شرایط تعمیر و عیب یابی محصول را آسان می کند . با بررسی این تجهیز ، مشکلات داخلی سیستم خود را برطرف نمایید .
  • بهبود بهره وری : با استفاده از تابلو برق و کنترل صحیح تجهیزات برقی ، بهره وری در سیستم ها و صنایع حاصل می شود . از یک سو ، مصرف انرژی کاهش می یابد و از سوی دیگر راندمان مجموعه بهتر می شود .
  • انعطاف پذیری : انواع تابلو برق قابلیت تنظیم هستند . با اضافه کردن یا حذف تجهیزات ، می توان تابلو برق را با نیاز های خاص سیستم و صنعت تطبیق داد .
  • و …

تابلو های برق در بهینه سازی شبکه های جریان استفاده می شوند . این محصولات بسیار قدرتمند هستند . آنان در مواجه با شوک های الکتریکی آسیب نمی بینند ، بلکه از دیگر تجهیزات الکترونیکی نیز محافظت می کنند .

مزایای استفاده از تابلو برق

چگونگی نصب تابلو برق

انواع تابلو برق نتیجه ادغام تکنولوژی های متفاوتی هستند . این محصولات از نظر رنگ ، جنس ، کیفیت ، ساختار و راندمان با یکدیگر فرق می کنند . نمی توان برای نصب آن ها در ساختمان از یک شیوه مشخص بهره گرفت .

مقاله پیشنهادی:  تفاوت ترانسفورماتور هرمتیک و روغنی

نصب تابلو برق یک فرآیندی پیچیده است . اگر ایمنی و سلامت سیستم ها برایتان مهم می باشد ، مسئولیت اجرای آن را در ساختمان به فنی کاران و متخصصین بسپارید . شیوه نصب تابلو در مجموعه بر قدرت و سرعت سیستم های الکتریکی تاثیر دارد . مراحل نصب عمومی این دستگاه به شرح زیر است ، توجه کنید :

  • بررسی نیاز ها و طراحی : قبل از نصب تابلو برق ، نیاز های سیستم بررسی شود . سپس مطابق با نیاز شبکه ، طراحی تابلو را انجام دهید .
  • تهیه تجهیزات : بر اساس طراحی ، تجهیزات مورد نیاز برای تابلو برق را تدارک ببینید .
  • نصب تابلو برق : پس از آماده‌ سازی تجهیزات ، تجهیز را در مکان مورد نظر نصب کنید . در این مرحله باید به نصب پایه ‌ها ، قالب‌ ها و محفظه ها ، نصب قطعات الکتریکی و … انجام گیرد .
  • اتصالات الکتریکی : پس از نصب تابلو برق باید اتصالات آن را با زمین و تجهیزات مهیا سازید . بایستی این اتصالات به دقت ، مطابقت با استاندارد ها صورت گیرد .
  • تست و راه ‌اندازی : پس از انجام اتصالات به تست و راه‌ اندازی تابلو برق بپردازید . در این مرحله ، عملکرد تابلو برق ، کنترل سیستم ‌ها و دستگاه ‌ها ، بررسی عملکرد حفاظتی انجام می شود .
  1. آزمایش و تأیید صحت : پس از راه‌ اندازی بایستی از دستگاه آزمایش بگیرید ، تا صحت عملکرد آن تأیید شود . این آزمایش ‌ها شامل تست ‌های عملکردی ، تست‌ های حفاظتی ، تست ‌های فیزیکی و … است .

در نصب انواع تابلو برق ، رعایت قوانین و مقررات الویت اصلی است . به هیچ وجه مسئولیت این امر را به افراد مجرب بسپارید ، تا در میزان هزینه های پرداختی شما صرفه جویی شود .

 

سخن پایانی

طاها ترانس از بزرگ ترین تولیدی های دستگاه های صنعتی از جمله ترانسفورماتور و تابلو برق است . این شرکت به صورت اینترنتی نیز به مردم خدمت می کند . با مراجعه به فروشگاه ما می توانید انواع تابلو برق را در کیفیت های بالا سفارش دهید .

بیشتر بخوانید: ترانس ایزوله