ترانس کاهنده مصرف برق

اصل عملیات ترانس کاهنده مصرف برق

عناوین و سر فصل های این مطلب

ترانس کاهنده مصرف برق که به نام ترانس کاهش دهنده نیز خوانده می شود ، دستگاهی است که ولتاژ بالا را در سیم پیچ اولیه به ولتاژ پایین در سیم پیچ ثانویه تبدیل می کند . در این ترانسفورماتور ضخامت سیم پیچ اولیه کم و تعداد دور آن زیاد ولی ضخامت سیم پیچ ثانویه زیاد و تعداد دور سیم پیچ کم است . برای آشنایی بیشتر با این ترانس در این مقاله همراه ما باشید .

ترانس کاهنده مصرف برق چیست ؟

ترانس کاهنده مصرف برق همانند سایر ترانسفورماتورها ، وسیله ای فاقد قطعات متحرک است ، که انرژی الکتریکی را از مداری به مدار دیگر با تغییر ولتاژ و بدون تغییر فرکانس تغییر می دهد .

یک ترانسفورماتور کاهنده ، ولتاژ بالا و جریان کم را از یک طرف به ولتاژ پایین و جریان بالا از طرف دیگر تبدیل می کند . این نوع ترانسفورماتور کاربردهای گسترده ای در دستگاه های برقی و سیستم های الکتریکی دارد .

هنگامی که صحبت از عملیات ولتاژ می شود ، این ترانسفورماتور را می توان به دو روش LV ( ولتاژ زیر 1 کیلو ولت ) و HV ( ولتاژ بالای 1 کیلو ولت ) تقسیم بندی کرد .

روش LV به ترانسفورماتورهای تعبیه شده در دستگاه های الکترونیکی اشاره دارد . مدارهای الکترونیکی به منبع ولتاژ پایین ( مثلاً 5 ولت یا حتی کمتر ) نیاز دارند . در واقع برای اطمینان از اینکه ولتاژ پایین عرضه شده مطابق با الزامات الکترونیک باشد از ترانس کاهنده مصرف برق استفاده می شود .

این ترانسفورماتور ولتاژ خانگی ( 220/120 ولت) را از ولتاژ اولیه به ولتاژ پایین در سمت ثانویه تبدیل می کند . در صورتی که دستگاه های الکترونیکی برای توان بالاتر طراحی شده باشند ، از ترانسفورماتورهایی با فرکانس کاری بالا استفاده می شود . جالب است بدانید شارژر هایی که به طور روزانه به کار می برید ، مجهز به یک ترانس کاهنده هستند‌ .

ترانس کاهنده مصرف برق چیست ؟

مراحل تبدیل ولتاژ ترانس کاهنده مصرف برق

استفاده از ترانس کاهنده مصرف برق در وسایل الکتریکی که با ولتاژ پایین کار می کنند ، بسیار ضروری و مهم است . این ترانسفورماتورها سطح ولتاژ را پایین می آورند و آن را برای سیستم های مصرف کننده انرژی متعادل می کنند . تبدیل ولتاژ توسط این دستگاه در چندین مرحله انجام می شود که در زیر به طور مختصر راجع به آن صحبت خواهیم کرد .

مقاله پیشنهادی:  قیمت ترانسفورماتور خشک رزینی

منبع اصلی انتقال برق باید بالاترین سطح ولتاژ ممکن را داشته باشد ، در این سیستم برای کاهش تلفات توان از ولتاژ بالا و جریان کم بهره می گیرند . شبکه برق به گونه ای طراحی شده است ، که باید به یک سیستم انتقال با سطوح ولتاژ مختلف متصل شود .

ترانس کاهنده مصرف برق در نقطه اتصال سیستم های انتقال با سطوح ولتاژ مختلف استفاده می شود . این دستگاه سطح ولتاژ را از مقدار بالا به مقدار کمتر کاهش می دهد (به عنوان مثال 765 به 220 کیلو ولت ، 410 به 220 کیلو ولت ، 220 به 110 کیلو ولت ) .

مرحله بعدی در تبدیل سطح ولتاژ ، تطبیق ولتاژ انتقال با سطح توزیع می باشد . نسبت ولتاژ مشخصه در این مورد 220 به 20 کیلو ولت ، 110 به 20 کیلو ولت است . توان حداکثری این ترانسفورماتورها تا 60 mVA می باشد ، اغلب در چنین ترانسفورماتورهایی یک کلید تغییر بار هم نصب می گردد .

مرحله نهایی در تبدیل ولتاژ ، تطبیق ولتاژ با سطح ولتاژ خانگی است . ترانسفورماتورهای کاهنده تا 5 میلی ولت ( اغلب 1 میلی ولت آمپر ) و با ولتاژهای 35 ، 20 ، 10 کیلوولت در روش HV و 400 به 200 ولت در روش LV درجه بندی می شوند .

انواع ترانس کاهنده مصرف برق

ترانس کاهنده مصرف برق در انواع و مدل های مختلفی تولید و دسته بندی می شود . این ترانسفورماتور بر اساس شکل ، منبع تغذیه ، تعداد سیم پیچ و … به انواع مختلفی دسته بندی می گردد که در ادامه مطلب به هر یک از آنها با طور مختصر اشاره می کنیم .

ترانسفورماتور تک فاز : ترانس کاهنده تک فاز اغلب در خانه استفاده می شود ، به منبع تغذیه تک فاز متصل و سیم های فاز و نول به سیم پیچ اولیه متصل می شوند ؛

  • ترانسفورماتور سه فاز : ترانسفورماتورهای کاهنده سه فاز، بیشتر در صنعت کاربرد دارند ، اما در برقی خانه های مسکونی نیز به کار گرفته می شوند . این ترانس برای کاهش ولتاژ بالاتر در حدود 380 ولت به سطح مورد نیاز ، در یک شبکه سه فاز طراحی شده است .
  • ترانسفورماتور چند سیم پیچه : این ترانس دارای یک سیم پیچ اولیه و دو یا چند سیم پیچ ثانویه است ، که این طراحی این امکان را برای ترانسفورماتور فراهم می کند ، تا به پیکربندی متفاوتی از جریان و ولتاژ دسترسی داشته باشد .
  • ترانسفورماتور حلقوی : ترانس کاهنده مصرف برق حلقوی از نظر وزن سبک و اندازه کوچکی دارد . این ترانسفورماتور بسیار ارزان می باشد ؛ زیرا طول سیم پیچ به دلیل هسته دایره ای شکل ، بسیار کوتاهتر از سایر ترانس هاست و در مقایسه با سایر ترانسفورماتورها قادر به تحمل دمای بالاتری می باشد ‌.
  • ترانسفورماتور زرهی : روی این ترانس یک کویل تعبیه شده و به همین دلیل ساخت آن بسیار ساده و ارزان است . این ترانس به این دلیل که ، سیم پیچ ها هسته را مانند زره پوشانده اند ، زرهی نامیده می شود . با این حال ، به دلیل تراکم سیم پیچ ، بررسی و تعمیر آن دشوار است .
مقاله پیشنهادی:  ترانس برق خانگی و صنعتی چیست؟

مزایا و معایب ترانس کاهنده مصرف برق

ترانس کاهنده مصرف برق ، مزایای زیادی را به کاربران خود ارائه می دهد که در این بخش از مطلب به مهمترین مزایای آن اشاره می کنیم .

  1. مهمترین مزایای این دستگاه عبارتند از :
  • ولتاژ را کاهش می دهد و انتقال نیرو را آسان تر و ارزان تر می کند .
  • راندمان بالای 99 درصد را ارایه می دهد ‌.
  • نیازهای مختلف ولتاژ را فراهم می کند .
  • راه اندازی آن نیاز به بودجه کمی دارد .
  • بسیار مطمئن و قابل اطمینان است .
  • قادر به کار در مدت زمان طولانی و بی وقفه است .
  1. معایب ترانس کاهنده مصرف برق :

این دستگاه در کنار مزایای بی‌شمار ، خالی از ایراد نیست ، در زیر به رایج ترین معایب این دستگاه اشاره می کنیم :

  • نیاز به نگهداری دقیق دارد .
  • عیب یابی آن زمان زیادی می برد .

اصل عملیات ترانس کاهنده مصرف برق

در اکثر خانه ها ، جریان برق با ولتاژ 220 ولت اجرا می شود . با این حال ، برای عملکرد صحیح ، بسیاری از وسایل به یک ترانسفورماتور متصل می شوند . ولی اگر دستگاهی بخرید که با ولتاژ پایین‌تری کار می‌کند ، چه کاری باید انجام دهید ؟ قطعا اگر دستگاه را بدون ترانس کاهنده مصرف برق به پریز وصل کنید ، به احتمال زیاد به محض اینکه آن را روشن کنید ، می سوزد !

ترانس کاهنده برای انجام عملیات خود مجهز به دو سیم پیچ اولیه و ثانویه است . سیم پیچ اولیه به یک منبع ولتاژ متناوب به نام ولتاژ اولیه متصل می شود ، سیم پیچ ثانویه نیز به بار متصل می شود و بار ولتاژ اندازه گیری شده ( بالا یا کم ) را نشان می دهد .

مقاله پیشنهادی:  بررسی حفاظت ترانس قدرت

در منبع ، جریان از دور سیم پیچ اولیه عبور می کند و یک شار مغناطیسی را ایجاد می کند ، که از دور های سیم پیچ دوم ترانس کاهنده مصرف برق عبور می کند . در سیم پیچ ثانویه ، یک نیروی محرکه الکتریکی تشکیل می شود ، در نتیجه ولتاژی که با ولتاژ اولیه متفاوت است ، تولید می شود .

تفاوت بین ولتاژ اولیه و نهایی با تفاوت در تعداد دور سیم پیچ های اولیه و ثانویه تعیین می گردد . اگر تعداد دورهای ثانویه کمتر از اولیه باشد ، ولتاژ کاهش می یابد و اگر تعداد دورهای سیم پیچ بیشتری باشد ، ولتاژ افزایش می یابد . در ترانس کاهنده مصرف برق ، ولتاژ بدون تغییر فرکانس تغییر می کند .

اصل عملیات ترانس کاهنده مصرف برق

در پایان

شرکت مهندسی طاها ترانس از تولید کنندگان معتبر انواع ترانسفورماتور از جمله ترانس کاهنده مصرف برق ، می باشد . این برند این ترانسفورماتور را در انواع مختلف و متناسب با نیاز شما با کیفیت بالا تولید و با قیمت مناسب عرضه می نماید .

برای خرید ترانس کاهنده مصرف برق این برند کافی است به‌ فروشگاه آنلاین طاها ترانس مراجعه نمایید و محصول مورد نظر را در تعداد دلخواه سفارش داده و منتظر بمانید ، تا آن را در درب منزل تحویل بگیرید .

 مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس قدرت