انواع ترانسفورماتور قدرت

انواع ترانسفورماتور قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

انواع ترانسفورماتور قدرت در بازار وجود داشته، که هر کدام به نحوی منحصر به فرد و درجه یک می باشند. این محصول دستگاهی الکترومکانیکی بوده، که برای تغییر ولتاژ بین دو یا چندین نقطه در سیستم های برق استفاده می شود.

این دستگاه با استفاده از اصل انتقال انرژی الکتریکی، ولتاژ را با حفظ توان بین نقاط مختلف تغییر می دهد. به عبارت ساده، ترانسفورماتور قدرت وظیفه تبدیل ولتاژ و جریان برق است، که در نتیجه افزایش کارایی و کاهش ضیاع قدرت در انتقال برق مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار بخشی اساسی از سیستم های توزیع برق و انتقال برق به منظور تأمین انرژی الکتریکی به خانه ها، صنایع و سایر نقاط است. در این مقاله بیشتر این محصول را بررسی و ارزیابی می کنیم.

ترانسفورماتور قدرت چیست؟

انواع ترانسفورماتور قدرت برای تغییر ولتاژ AC بکار می روند. این دستگاه با استفاده از اصل انتقال انرژی الکتریکی از یک مدار به مدار دیگر، ولتاژ را بین دو یا چندین نقطه تغییر می دهد. فرایند تبدیل ولتاژ در ترانسفورماتور بر اساس قانون فیزیکی الکترومغناطیسی با نام قانون انتقال فلوکس برقرار می شود.

این قانون می گوید که نسبت ولتاژهای دو باب ورودی وخروجی ترانسفورماتور برابر با نسبت تعداد دورهای نوار مغناطیسی در لچک های آن است.

ترانسفورماتور قدرت در انتقال برق از سیستم توزیع به سیستم انتقال به کار می رود. از آنجا که انتقال برق با ولتاژ بالا به کمترین ضیاع قدرت انجام می شود، این تجهیز برای افزایش ولتاژ و کاهش جریان استفاده می شود.

همچنین، این دستگاه تا حدودی توان برق ارسالی را نیز تنظیم می کند. این نوع ترانس از لحاظ ساختاری دارای دو لایه هسته فلزی و سیم پیچ هایی که به آنها متصل هستند، تشکیل شده است.

به طور عمومی، این محصول برای انتقال انرژی الکتریکی به صورت ایمن و بهینه استفاده شده و در صنایع برق، تولید برق، توزیع برق و سیستم های فرکانس بالا کاربرد دارد.

معرفی انواع ترانسفورماتور قدرت

در حال حاضر با انواع ترانسفورماتور قدرت در بازار مواجه هستیم. تک به تک این محصولات جهت ایجاد تغییراتی در ولتاژ طراحی شده اند و به بهبود عملکرد تجهیزات متعدد کمک شایانی می کنند‌. آیتم های زیر همگی بیانگر زیر گروه های ترانس قدرت می باشد؛

  • ترانسفورماتور افزاینده: ترانس افزاینده وظیفه افزایش ولتاژ و کاهش جریان برق را دارد. از این نوع ترانسفورماتور در سیستم های انتقال برق برای افزایش ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترانسفورماتور کاهنده: ترانس هایی که آن ها را با نام کاهنده می شناسیم، وظیفه کاهش ولتاژ و افزایش جریان برق را بر عهده دارند. از این نوع ترانسفورماتور در سیستم های توزیع برق برای کاهش ولتاژ برای استفاده در خانه ها، صنایع و سایر نقاط استفاده می کنند.
  • ترانسفورماتور سه فاز: این محصول جزو انواع ترانسفورماتور قدرت بوده و از سه سیم پیچ و سه مدار جداگانه تشکیل شده است و به صورت موازی با هم متصل می شوند. این نوع ترانسفورماتور در سیستم های توزیع برق به منظور تامین انرژی الکتریکی با ولتاژ و جریان سه فاز کاربرد دارد.
  • ترانسفورماتور تک فاز: این نوع ترانس نیز دارای یک لچه و یک مدار است و در سیستم های توزیع برق به منظور تامین انرژی الکتریکی با ولتاژ و جریان تک فاز طراحی شده است.
  • ترانسفورماتور دو سیم پیچ: این محصول دارای دو سیم پیچ مستقل به نام سیم پیچ اولیه (پرایمری) و سیم پیچ ثانویه (سکاندری) است. این نوع ترانسفورماتور در سیستم های انتقال و توزیع برق به منظور تبدیل ولتاژ و جریان مورد بهره وری قرار می گیرد.
  • ترانسفورماتور خودکار: از دیگر انواع ترانسفورماتور قدرت، ترانس خودکار بوده و دارای سیستم کنترل خودکار برای تنظیم و استهلاک ولتاژ و جریان برق است. این نوع ترانسفورماتور در سیستم های انتقال برق برای تطبیق ولتاژ بین نقاط مختلف به کار می رود.
  • ترانسفورماتور فضای باز: این ترانسفورماتور کاربردی به صورت باز بدون درب و جداره حفاظتی ساخته شده است و معمولا در محیط های با دسترسی آسان استفاده می شود.
  • ترانسفورماتور داخلی: این ترانس معمولا داخل یک مدار کوچکتر نصب می شود و برای عملکرد در سیستم های الکتریکی کوچکتر بکار می رود.
  • ترانسفورماتور نوع روغن خنک: این ترانسفورماتور از روغن برای خنک کردن هسته درونی خود استفاده می کند. این نوع ترانس ها عموما برای سیستم های با قدرت بالا استفاده می شوند. در بین انواع ترانسفورماتور قدرت این محصول کاربرد زیادی دارد.
  • ترانسفورماتور نوع روغن خشک: در این نوع ترانسفورماتور ها به جای روغن از مواد خشک استفاده می شود و به دلیل عدم نیاز به روغن، ایمنی بیشتری دارند.
  • ترانسفورماتور نوع هسته: این ترانسفورماتور از هسته فلزی به عنوان مرکز خروجی و ورودی انرژی برق استفاده می کند. این محصول ها توان قدرتی بالاتری داشته و در سیستم های قدرت بالا استفاده می شوند.
  • ترانسفورماتور نوع پوسته: این ترانسفورماتور نیز یکی دیگر از انواع ترانسفورماتور قدرت بوده و دارای پوسته خارجی برای حفاظت از هسته استفاده می کند و در سیستم های توزیع برق کاربرد دارند.
  • ترانسفورماتور نوع برقی: این محصول از ولتاژ و جریان برق استفاده نموده و وظیفه تبدیل ولتاژ و جریان را بین نقاط مختلف برقرار می کند. این نوع ترانسفورماتور ها در سیستم های برق به عنوان یکی از اجزای اساسی بکار می روند.
مقاله پیشنهادی:  تفاوت کلید مینیاتوری با کلید اتوماتیک

کاربرد ترانسفورماتور قدرت

انواع ترانسفورماتور قدرت نقش بسیار مهمی در سیستم های برق دارند و در انتقال، توزیع و استفاده از انرژی الکتریکی مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرند. در ادامه به بیان کاربردهای این نوع ترانس می پردازیم؛

  • انتقال برق: در سیستم های انتقال برق، ترانسفورماتور قدرت نقش اصلی را بازی می کند. این ترانسفورماتور ها برای تبدیل و افزایش ولتاژ برق به منظور انتقال آن به فاصله های بلندتر مورد استفاده قرار می گیرند.

با افزایش ولتاژ، جریان کاهش می یابد که می تواند باعث کاهش خسارت های احتمالی ناشی از انتقال با ولتاژ پایین شود.

  • توزیع برق: در سیستم های توزیع برق، این محصول جهت تبدیل ولتاژ برق و تامین انرژی الکتریکی برای استفاده در خانه ها، صنایع و سایر نقاط بکار رفته و با استفاده از ترانسفورماتورهای کاهنده ولتاژ، ولتاژ برق در سطوح مختلف تعدیل می شود تا بتوان آن را با امان به نقاط مختلف توزیع کرد.
  • صنعت های مختلف: صنایع برای انجام عملیات و فرآیندهای مختلف نیاز به انرژی الکتریکی دارند. در این صنایع نیز از انواع ترانسفورماتور قدرت برای تبدیل و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز به کاربردهای مختلف استفاده می شود. این کاربردها شامل تزریق بالابر ولتاژ در خطوط توزیع برای تأمین بارهای بزرگتر، تأمین برق برای ماشین آلات و دستگاه ها، تأمین انرژی در سیستم های گرمایش و سرمایش و غیره می باشد.
  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز، ترانسفورماتور قدرت به منظور تأمین انرژی الکتریکی برای عملیات مختلف مورد استفاده شده و فعالیت هایی همچون؛ تأمین برق برای پمپ ها، کمپرسور ها، ماشین آلات حفاری، تأمین انرژی در پستهای برق و سیستم های روشنایی و غیره را به سرانجام می رساند.
  • صنایع فولاد و معدن: در صنایع فولاد و معدن، انواع ترانسفورماتور قدرت برای تأمین و تبدیل انرژی الکتریکی به منظور استفاده در ماشین آلات، کوره ها، جرثقیل ها و سایر تجهیزات بکار می روند.
  • تأسیسات شهری و ساختمان ها: ترانسفورماتور قدرت در تأسیسات شهری و ساختمان ها برای تأمین انرژی الکتریکی به مراکز تجاری، مسکن، بیمارستان ها، مدارس و غیره بکار رفته و عموماً در پست های توزیع برق درون شهری نصب می شود و ولتاژ مناسب را برای استفاده در محدوده خاص فراهم می کند.
مقاله پیشنهادی:  دو فاز شدن برق چیست؟

در کل، انواع ترانسفورماتور قدرت در حفظ تداوم و کیفیت تأمین برق دارای نقش بسیار مهمی است و استفاده از آن در صنعت، انرژی، ساختمان ها و تأسیسات شهری بسیار رایج می باشد.

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید ترانسفورماتور قدرت

در انتخاب و خرید انواع ترانسفورماتور قدرت، برخی نکات مهم وجود دارد که لازم است در نظر گرفته شوند. به موارد زیر توجه نمایید؛

  1. ظرفیت توان: این یکی از مهمترین عوامل در انتخاب ترانس های قدرت است. ظرفیت توان ترانسفورماتور باید با نیاز بار مورد استفاده هماهنگی داشته باشد. بررسی دقیقی بر روی بارهای موجود در سیستم برق انجام داده و میزان توان مورد نیاز را برآورد کنید، تا ترانسی با ظرفیت یکسان یا بیشتر از این به شما پیشنهاد داده شود.
  2. ولتاژ اولیه و ثانویه: باید مشخص کنید که ترانسفورماتور قدرتی که قرار است خریداری کنید، بتواند ولتاژ اولیه و ثانویه مورد نیاز شما را ارائه دهد. ولتاژ اولیه باید با ولتاژ شبکه یا منبع تغذیه مطابقت داشته و ولتاژ ثانویه باید با ولتاژ بارها مطابقت داشته باشد.

توجه کنید که ترانسفورماتورهای قابل تطابق با تفاوت ولتاژ بین اولیه و ثانویه بالا نیاز به یک ترانس autotransformer دارند.

  1. راندمان و سطح انرژی اتلافی: انتخاب ترانسفورماتور با راندمان بالا سبب می شود که انرژی که از تغذیه دریافت می کنید به بهترین شکل استفاده شود و اتلاف انرژی کاهش یابد. بنابراین، توجه کنید که راندمان انواع ترانسفورماتور قدرت بر اساس کلاس انرژی برچسب گذاری شده است. همچنین، سطح انرژی اتلافی ترانسفورماتور باید با نیاز بارها هماهنگی داشته باشد.
  2. سایز و ابعاد: در انتخاب ترانسفورماتور قدرت، باید ابعاد آن را مطابق با امکانات فضایی خود و نیاز بارها بررسی کنید. جاسازی ترانسفورماتور باید قابلیت جا به جا کردن، نصب و نگهداری آسان را داشته باشد.
  3. نوع خنک کننده: انواع ترانسفورماتور قدرت می تواند با استفاده از خنک کننده های مختلفی مانند روغن، هوا و آب عمل کنند. نوع خنک کننده باید به شرایط فیزیکی و محیطی موجود، مقررات مربوطه و نیازهای سیستم شما پاسخ دهد.
  4. عمر مفید: انتخاب یک ترانسفورماتور قدرت با عمر مفید طولانی و استحکام بالا بسیار مهم است. معیارهای مهم در این خصوص شامل جنس و کیفیت مواد ساخت، عملکرد پایدار در شرایط مختلف و استانداردهای صنعتی مربوطه است.
  5. استانداردها و مقررات: انواع ترانسفورماتور قدرت بایستی با استانداردها و مقررات مربوطه سازگار داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که ترانس مورد نظر شما گواهینامه ها و استانداردهای معتبر را برای کیفیت و ایمنی برقی دارد.
  6. خدمات پس از فروش: آیا تولیدکننده یا فروشنده ترانسفورماتور خدمات پس از فروش ارائه می دهد؟ این بسیار مهم است زیرا خدمات پس از فروش شامل نصب، تعمیرات، نگهداری و خدمات مشابه می باشد. از جنبه های فنی و مالی خدمات پس از فروش مطمئن شوید.
مقاله پیشنهادی:  دستگاه های حفاظتی جریان باقیمانده (RCCB، ELCB و RCBO)

در نهایت، در انتخاب و خرید انواع ترانسفورماتور قدرت، باید به نیازها و مشخصات خاص سیستم برق خود توجه کنید و با آشنایی کامل با این نکات، تصمیم خود را بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله ما انواع ترانسفورماتور قدرت را برای شما معرفی نمودیم. این ترانس ها در دنیای ما فوق العاده اهمیت دارند و می توانند بهترین ولتاژ را برای فعالیت تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز فراهم کنند.

مجموعه طاها ترانس به عنوان یک تولید کننده ایرانی تمامی این محصولات را با کیفیتی بسیار بالا تهیه نموده و به بازار ارائه می نماید. در صورتی که به یکی از انواع ترانس قدرت نیاز دارید، می توانید این مرکز و برند ایشان را انتخاب نمایید.