عملکرد ترانس قدرت

عملکرد ترانس قدرت

عناوین و سر فصل های این مطلب

عملکرد ترانس قدرت سبب شده تا به یک تجهیز قدرتمند و کاربردی در صنعت تبدیل شود ، که وظیفه تامین انرژی دستگاه ها و کنترل جریانات را در شبکه های الکتریکی بر عهده دارد .

این دستگاه قدرتمند در افزایش و کاهش ولتاژ جریانات نقش دارد ‌. این تجهیز در برابر نوسانات الکتریکی کاملا خنثی است . بدین خاطر غالبا در بهینه سازی مجموعه های حساس همچون پالایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی از انواع آن استفاده می کنند .

در ادامه مبحث به صورت کلی درباره خصوصیات و کاربرد این تجهیز هوشمند توضیح می دهیم ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید .

معرفی ترانس قدرت

ترانسفورماتور قدرت یا ترانس قدرت از دستگاه های الکتریکی هستند که برای تغییر ولتاژ به کار می‌ روند . ساختار کلی این دستگاه همانند پیچ های لوله ای است . عملکرد ترانس قدرت نسبت به سایر تجهیزات متمایز بوده و آن را به یک محصول منحصر به فرد تبدیل کرده است .

این سیستم جزء مهم ترین قطعات در صنعت برق می باشد . در کنتزل و تنظیم ولتاژ جریان تمامی سطوح ترانس درگیر هستند . بدین سبب تحت هر شرایطی از ایمنی و سلامت دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی محافظت می کنند .

ترانسفورماتور قدرت وظیفه تغییر نوسانات ولتاژ در شبکه‌ های بر عهده دارد . این تغییرات لزوماً برای تضمین پایداری شبکه و جلوگیری از خطرات جبران ناپذیر انجام می گیرد .

ترانس قدرت از توان و قدرت بالایی بهره مند است . به همین دلیل ، اکثرا در طراحی خطوط ارتباطی صنعتی مثل نیروگاه ها ، پالایشگاه نفت و گاز و … استفاده می شود . عملکرد ترانس قدرت مسبب کارایی بالای دستگاه شده است ‌.

استفاده از این محصول در شبکه ها برای شخص و مجموعه مزایای بسیاری به دنبال دارد . از مزایای آن می توان به بهبود سلامت قطعات ، کاهش هدر رفت انرژی ، ایمن سازی مجموعه و … را نام برد .

ترانس قدرت معمولاً در صنعت ، ساختمان ‌ها و نیروگاه‌ ها به‌ شکل یکی از اجزای اصلی سیستم برق استفاده می‌ شود . این دستگاه‌ ، غالبا در ولتاژ های بالا تولید می گردد ، تا با قرار گیری در مدار اصلی جریان بر سلامتی و ایمنی ابزارآلات بیفزاید .

مقاله پیشنهادی:  جعبه تقسیم برق جدید با قدیم چه تفاوتی دارد؟

در کل ، وجه تمایز عملکرد ترانس قدرت و همچنین کارایی منحصر به فرد آن باعث شده ، تا به عنوان یکی از دستگاه ‌های الکتریکی برتر در جامعه به ویژه صنعت استفاده می شود . این محصول یک شگفتی در صنعت الکترونیک است .

زمانی شما با بهره گیری از ترانس قدرت ، متوجه تغییرات مجموعه می شوید که نصب آن بر عهده متخصصین حیطه باشد . در چنین شرایطی ، محصولات برقی در برابر نوسانات تخریبگر کاملا خنثی و پایدار هستند .

عملکرد ترانس قدرت

ویژگی ترانسفورماتور قدرت

ترانس قدرت یکی از مهم‌ ترین قطعات در دستگاه ‌های الکتریکی است ، که به وضوح در انتقال انرژی الکتریکی به دستگاه ‌های برقی کمک می‌ کند . عملکرد ترانس قدرت انحصاری بوده و سبب ایجاد کارایی بهتر دستگاه شده است .

این محصول عموماً از دو بخش ، ترانسفورماتور و تسمه نقاله تشکیل شده است . بخش ترانسفورماتور ، برای انتقال انرژی الکتریکی از یک سیستم به سیستم دیگر استفاده می ‌شود و تسمه ‌نقاله ، در حرکت درآوردن مواد به سمت سیستم های الکتریکی نقش دارند .

ترانس قدرت در محدوده‌ توان بیشتر از 50 وات تا 10 مگا وات کاربرد دارد . قدرت مورد نیاز برای کارکرد این محصول به توان و ولتاژ ورودی ، مقدار ولتاژ خروجی و تعداد سیم پیچ‌ ها وابسته است .

این محصول از نظر فاز به انواع مختلفی سه فاز و تک فاز تقسیم بندی می شود . عملکرد ترانس قدرت فوق العاده شگفت انگیز است .

ترانسفورماتور سه‌ فاز معمولاً برای کاربرد های صنعتی ، شهری و توان های بالا کاربرد دارد . ترانسفورماتور هایی که در مدل تک فاز تولید می شوند ، به سبب ولتاژ کم غالبا در محیط های کوچک نظیر خانه و اداره ها استفاده می گردند .

از عملکرد ترانس قدرت می توان به شکل استوانه ای آن اشاره کرد . جنس این سیستم کاربردی از فولاد سرد و پلی استر قابل شست و شو می باشد .

مقاله پیشنهادی:  ترانس کنترل برق

علاوه بر خلوص بالا دارای پوشش های شیمیایی قوی است . از این رو حتی در شرایط بد مکانیکی و الکتریکی که امکان آسیب رسیدن به دستگاه ها بالا می باشد ، می تواند فعالیت خود را همانند سابق ادامه دهد .

یکی از عملکرد ترانس قدرت ، محافظت از تجهیزات در برابر از بالاتر شدن دما است . در طراحی ساختمان این محصول از خنک کننده های آبی و هوایی متعددی استفاده‌ می شود .

از این رو حتی در طولانی مدت نیز بر اثر دما های بالا فرو نمی پاشد ، بلکه همواره به صورت قدرتی و سرعتی به انتقال انرژی و کنترل جریانات می پردازند .

کاربرد ترانسفورماتور قدرت

ترانس قدرت ( Power Transformer ) در صنایع برق ، به عنوان یکی از اصلی ‌ترین تجهیزات در انتقال و توزیع برق ایفا به شمار می رود . این قطعه به منظور تنظیم و انتقال بار های بزرگ به کار می ‌رود . عملکرد ترانس قدرت مهم ترین عاملی بوده ، که به کارایی آن نسبت به سایر ترانسفورماتورها افزوده است .

با استفاده از این محصول حتی انتقال انرژی در مسافت های بالا نیز میسر است . ترانسفورماتور قدرت ، عمده‌ ترین تغییر کننده‌ های نرخ برق بین شبکه ‌ها و پایه‌ های بزرگ ، میزبان نشر برق ، سیستم‌ های انتقال و توزیع برق ، فرایندهای صنعتی و ساختمانی هستند .

از دیگر کاربرد های این ترانس ، کاهش خطرات جریان الکتریکی در مجموعه است . پردازش و توزیع برق با این که از ملزومات صنعت می باشد ، اما بر پایداری و ایمنی شبکه جریان تاثیر دازد . بر همین سبب بایستی با بهره گیری از تجهیزات مناسب آن را کنترل کرد .

عملکرد ترانس‌ قدرت به نحوی بوده ، که باعث افزایش قدرت برق و انتقال بیشتر بار برای مناطق مختلف است . همچنین از خطرات جبران ناپذیر نیز جلوگیری می کند .

با ایجاد امنیت الکتریکی ، کاهش خطرات پایداری برق و نویز های الکترومغناطیسی در برق ، از جمله برنامه ‌های کاربردی هستند که بر عهده این سیستم الکتریکی است .

مقاله پیشنهادی:  یو پی اس چند ساعت کار می کند؟

بهینه‌ سازی توزیع برق و شبکه می‌ تواند با کاهش مخاطرات برق و کاهش تلفات برق در شبکه ‌های بزرگ ، افزایش بازدهی برق و حفظ جلوگیری از حوادث غیرمترقبه در مدار جریان به همراه باشد .

بنابراین از این ترانس غافل نشوید ، بلکه حتما پیش از راه اندازی مجموعه نسبت به خرید آن اقدام نمایید تا در سال های آینده حداقل از نظر انتقال انرژی و توزیع برق مشکلی نداشته باشید

عملکرد ترانس قدرت

ترانس قدرت به دلیل قدرت بالایی که دارد ، جزء اجزای اساسی سیستم های الکتریکی بزرگ و پیچیده محسوب می‌ شود . معمولا از انواع این سیستم ، در بخش هایی با توان بالا استفاده می کنند .

عملکرد ترانس قدرت به این صورت است که به ورودی دستگاه فرکانس های AC با ولتاژ متغیر وارد می گردد . به محض ورود به سیستم ، تحت عملیات محوله ‌سازی قرار می ‌گیرد .

با این عملیات ، ولتاژ ورودی ثابت شده و به بخش هایی با فرمت DC منتقل می گردند . این ترانس‌ ها معمولاً دارای چندین سیم پیچ خروجی هستند ، که هرکدام به بخش‌های مختلف سیستم وصل می ‌شوند .

یکی از مهم ترین عملکرد ترانس قدرت ، اجزای الکتریکی آن است ‌. با توجه به عملکرد ترانس های قدرت ، اجزای الکتریکی آن دارای ویژگی‌هایی مانند قدرت ، کارایی ، کاربرد گسترده و ایمنی محافظتی هستند . افزایش فرکانس برای این نوع ترانس ‌ها با افزایش زاویه تعویض انرژی همراه است ، که باعث کاهش سایز ترانس و افزایش عملکرد آن می شود .

عملکرد ترانس قدرت

سخن پایانی

طاها ترانس از برترین تولید کنندگان ترانسفورماتور است که به سبب کیفیت بالای تولیدات خود ، حتی در بازار های بین المللی نیز فعالیت می کنند . با مراجعه به وب سایت شرکت ، می توانید برترین اجناس ایرانی را با قیمتی مناسب خریداری کنید .

مقالات پیشنهادی

ترانس افزاینده

ترانس کاهنده