سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور

سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور

عناوین و سر فصل های این مطلب

سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور در سلامت و ایمنی سیستم نقش مهمی ایفا می کند . نویز های الکتریکی ضررات جبران ناپذیری به دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی وارد می کنند .

ترانس ها توانایی مقابله با جریانات الکتریکی را دارند . با استفاده از این محصول می توانید به صورت غیر مستقیم قدرت و سرعت دیگر ابزارآلات را در ساختمان کنترل کنید . ترانسفورماتور ها نیز کاملا در برابر عوامل محیطی و آلاینده های شیمیایی خنثی نیستند . به همین خاطر انجام کنترل و نگهداری از آن ها الزامی است .

در ادامه به صورت کلی درباره چگونگی نگهداری از این محصول بحث می کنیم ، بت ما همراه شوید .

بخوانید: ترانس اتوماتیک برق

کنترل روغن ترانسفورماتور

سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور در مقالات متعددی مورد بحث قرار گرفت . از این سه فرآیند به منظور بهینه سازی سیستم استفاده می شود .

کنترل روغن ترانسفورماتور یکی از موارد حیاتی در حفظ عمر و کارایی محصول است . روغن درون سیستم به عنوان یک عایق عمل می کند . همچنین در خنک‌ کنندگی و حفظ کیفیت فعالیت تجهیز نیز نقش دارند .

روغن ترانس همانند خون برای انسان است . اگر میزان آن از حد مجاز بیشتر یا کمتر باشد ، فعالیت آن به خطر می افتد . به همین خاطر افراد باید با بهره گیری از فرآیند هایی مثل سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور ، سلامت آن را بازسازی کنند .

برای کنترل روغن ترانسفورماتور ، نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط روغن محصول می باشد . شخصی که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است ، بایستی بتواند دمای روغن ، سطح رطوبت ، ترکیبات شیمیایی ، اسیدیته و … را بررسی کند .

در صنعت برای کنترل روغن ترانسفورماتور از روش های مختلفی استفاده می کردند ‌. از متداول ترین روش هایی که در کنترل این عامل نقش دارد ، می توان به :

  • تست‌ های فیزیکی :
مقاله پیشنهادی:  ۰ تا ۱۰۰ تست تابلو برق چگونه است؟

این تست‌ شامل اندازه‌ گیری ولتاژ شکست ، تست الکتریکی جریان نوسانی ، تست الکتریکی شبه ‌فرکانس، تست الکتریکی مقاومت و … است .

  • تست ‌های شیمیایی :

این آزمون شامل سنجش پارامترهای شیمیایی مانند رطوبت ، اسیدیته ، رنگ و … می باشد .

  • تست‌ های فیزیکوشیمیایی :

در این تست ، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مانند چگالی ، نقطه اشتعال ، نقطه جوش ، پایداری اکسیداسیون و … بررسی می شود .

  • تست ‌های بازرسی ویژه :

در این تست نوعی بازرسی دیداری است که با اندازه ‌گیری فکتور هایی همچون دما ، فشار ، سطح و … همراه است .

استفاده از هر یک از روش ‌های فوق به دقت و کیفیت بالای روغن ترانسفورماتور کمک می کند . سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور بر جنبه های مختلفی از دستگاه نقش دارد .

کنترل روغن ترانسفورماتور

نگهداری از روغن ترانسفورماتور

در ادامه مبحث سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور ، درباره چگونگی نگهداری از این محصول صحبت می کنیم . نگهداری از روغن ترانسفورماتور ، فرآیندی است که مسئولیت آن با مشتری می باشد .

روغن از متریال های مهم در ترانسفورماتور ها است . اگر نسبت به سلامت آن بی توجه باشید ، در مدت زمان کوتاهی ، محصول با شکست ولتاژ رو به رو می شود . سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور سخت یا ناممکن نیست .

برای نگهداری از روغن ترانسفورماتو ر، باید اقدامات زیر را انجام داد ؛

  • ترمیم روغن :

در صورتی که روغن ترانسفورماتور دچار نقص شده باشد ، می ‌توان با ترمیم روغن از تخلیه آن یا اضافه کردن متریال جدید جلوگیری کرد .

  • جایگزینی روغن :

اگر روغن ترانسفورماتور به مقدار زیادی آلوده شده باشد ، بهترین گزینه جایگزین کردن روغن است . این امر باید با رعایت شرایط فنی و مقررات ایمنی انجام شود .

  • توجه به خصوصیات روغن :
مقاله پیشنهادی:  مصرف برق سه فاز بیشتر است یا تک فاز

خصوصیات روغن بر روند سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور نقش به سزایی دارد . دما ، رطوبت و چگالی ماده باید منظم با استفاده از تست‌ های مربوطه بررسی شود . تغییر در خصوصیات روغن نشان‌ دهنده وجود نقص در عملکرد ترانسفورماتور است .

  • تعویض فیلتر ها :

استفاده از فیلترهای مناسب و تعویض آن‌ ها در مواقع مناسب ، می‌تواند کیفیت روغن را حفظ کند و خطرات ناشی از خرابی فیلتر ها را کاهش دهد .

  • و …

سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور شاید تا حدودی هزینه بر باشد ، اما با وجود تضمین کیفیت روغن ها به تمام دشواری های این فرآیند می ارزد ‌.

سرویس روغن ترانسفورماتور

می توان گفت سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور ، راه حلی مناسب برای جلوگیری از خرید دوباره این محصول می باشد . سرویس و تعمیرات دوره ‌ای روغن ترانس ، برای حفظ سرعت ، قدرت و عملکرد محصول حائز اهمیت است .

شاید با سرویس دستگاه مجبور به باز کردن یونیت و تعویض قطعات اصلی آن شوید ، اما به سلامت و ایمنی دستگاه می ارزد . قدرت ، تمرکز و مقاومت سایر تجهیزات الکتریکی مجتمع وابسته به این محصول است .

اگر از سرویس روغن آن ساده بگذرید ، در آینده ای نه چندان دور آسیب می بیند و سلامت دیگر ابزارآلات مجموعه را نیز به خطر می اندازد . سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور به شما این اجازه را می دهد ، تا با صرف کمترین هزینه ممکن ، قدرت سیستم را بازیابی کنید .

سرویس به نسبت کنترل و نگهداری روغن ترانس ، امری پیچیده تر است . انجام این فرآیند نیازمند به دانش و تجربه می باشد . جهت انجام این امر از کارشناسان یا موسسات خدماتی فعال در این حوزه یاری بجویید ‌. موارد ذیل اصول و فعالیت ‌های مربوط به سرویس روغن ترانسفورماتور شرح می دهد ، به آن ها توجه کنید .

  • تعویض روغن :
مقاله پیشنهادی:  دلیل استفاده از ترانس ايزوله

تعویض روغن ترانسفورماتور با یک روغن جدید و تمیز ، مهم ترین فاکتور اصل در سرویس محصول است . تعویض روغن با توجه به شرایط کاری محصول باید انجام شود .

  • تست‌ های لازم :

قبل از تعویض روغن محصول ، باید تست‌ های لازم برای مشخص کردن وضعیت آن انجام گیرد . این آزمون شامل تست ‌های فیزیکی و شیمیایی روغن ، تست‌ های الکتریکی و بازرسی دیداری است .

  • تخلیه و شستشوی محفظه :

قبل از جایگزینی متریال جدید ، باید روغن کنونی ترانسفورماتور تخلیه و محفظه آن شسته شود . این امر به حذف آلودگی ‌ها ، شناسایی نقص و افزایش عمر مفید ترانس کمک می کند .

  • پاکسازی فیلتر ها :

فیلترها در سرویس ، نگهداری و کنترل روغن ترانسفورماتور نقش مهمی ایفا می کنند . از این قطعه به منظور جداسازی ناخالصی ها از روغن استفاده می ‌شود . برای بهبود عملکرد فیلر ها باید به صورت دوره‌ ای آن را بشویید .

  • تعمیرات دوره‌ ای :

در صورت وجود نقص در ترانسفورماتور، باید به تکرار این فرآیند بپردازید . تعمیر و جایگزینی قطعات آسیب دیده می تواند به بازسازی قدرت محصول کمک کند .

سرویس روغن ترانسفورماتور

سخن پایانی

طاها ترانس از آنلاین شاپ های معتبر در ایران است که توانست در همان اوایل کار ، نظر مخاطبان بسیاری را به محصولات و خدمات خود جلب کند . با مراجعه به وب سایت فروش شرکت ، علاوه بر اطلاع از قیمت روز ترانسفورماتور ها و ثبت سفارش های خود ، می توانید مقالات متعدد درباره چگونگی تعمیر ترانس مطالعه نمایید .

بخوانید: ترانس رکتیفایر تک فاز