فیوز چیست؟ خواص و کاربرد انواع فیوز در صنعت برق

فیوز چیست

عناوین و سر فصل های این مطلب

همه ما می دانیم که فیوز چیست و چه کاربردهایی دارد. فیوز از وسایل حفاظتی پر مصرف و ضروری در تمام خانه های مسکونی، اماکن اداری و صنعتی است.

این ابزار حفاظتی در اکثر تجهیزات الکتریکی مانند کولر گازی، یخچال، آبگرمکن و غیره وجود دارد. فیوز به محافظت از ایمنی تجهیزات الکتریکی، سیستم های الکتریکی و کاربران کمک می کند.

با این حال، هنوز هم افرادی هستند که واقعاً نمی دانند فیوز چیست؟ چه کاربردها و ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله از طاها ترانس با ما باشید، تا با این ابزار حفاظتی آشنا شوید‌.‌

معرفی فیوز

در نخستین بخش از مقاله به شما خواهیم گفت که، فیوز چیست؟ فیوز یک وسیله الکتریکی بسیار مهم در هر سیستم الکتریکی از خانگی تا کارخانه ها و شرکت ها است.

این یک عنصر الکتریکی است، که به جهت مراقبت و محافظت از مدارهای الکتریکی و دستگاه های الکتریکی طراحی شده و با قطع خودکار مدار هنگام بارگذاری بیش از حد، استفاده می شود. در واقع فیوز از وقوع آتش سوزی و مدار جلوگیری می کند.

فیوزها در اکثر خانه‌ها استفاده می گردند و مستقیماً بین هادی‌های الکتریکی و تجهیزات الکتریکی وصل می‌شوند، تا از سیستم برقی در زمانی که جریان از حد مجاز فراتر رفت محافظت نموده و از خطر انفجار جلوگیری کنند.

سیم فیوز که به صورت سری به دو سر هادی در مدار الکتریکی متصل شده است، جزء ضروری فیوز است. سایر قطعات این ابزار شامل قاب فیوز، قلاب، درپوش فیوز،… می شود.

این قطعات بسته به نوع فیوز و همچنین اهداف زیبایی شناسی متفاوت، تغییر می کنند. در ادامه مطلب مقاله فیوز چیست، با ما باشید، تا با دیگر جنبه های آن آشنا شوید.

فیوز چیست؟ خواص و کاربرد انواع فیوز در صنعت برق

ویژگی های بارز فیوز ها

در این بخش از مقاله فیوز چیست؟ درباره ویژگی های بارز این قطعه صحبت می کنیم. فیوز ها یکی از قطعات مهم سیستم های الکتریکی می باشند، که به منظور حفاظت از تجهیزات الکتریکی و افراد در برابر اتصال کوتاه و بار های اضافی استفاده می ‌شوند. از مهم ترین ویژگی های آن عبارتند از؛

  • حفاظت: آن ها برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر جریان‌ های اضافی و اتصال ‌های کوتاه به کار می روند. زمانی که جریان از حد مجاز بیشتر شود، فیوز سریعاً قطع می گردد و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌ کنند.
  • سرعت عمل: فیوز ها بیشترین سرعت عمل را دارند و در زمان بسیار کمی پس از بیشتر شدن جریان، خط را قطع می ‌کنند. این قابلیت میزان آسیب پذیری شبکه را به حداقل می رساند.
  • قابلیت تنظیم: فیوز چیست؟ یکی از پر مخاطب ترین مقاله های صنعت الکترونیک است. این قطعه، متناسب با جریان ورودی ساختمان قابل تنظیم است. آن ها برای محافظت از تجهیزات با توان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مقاومت: فیوز ها معمولاً از مواد مقاومی تهیه شده‌ اند، که در برابر دما و فشار مقاومت هستند و از آسیب به سیستم جلوگیری می ‌کنند.
  • و…
مقاله پیشنهادی:  ترانس برق جوشکاری

مزایای استفاده از فیوز ها در سیستم های الکتریکی

جواب پرسش فیوز چیست؟ به بسیاری از سوالات شما پاسخ می دهد. این قطعه الکتریکی با قطع و وصل کردن مدار جریان، سلامت عمومی شبکه را تامین می کند. استفاده از آن در شبکه های الکتریکی، مزایای بسیاری برای فرد و مجموعه به دنبال دارد. موارد زیر مزایای بهره وری از این دستگاه را نشان می دهد؛

  • حفاظت از تجهیزات
  • حفاظت از افراد
  • عملکردی سریع و قدرتی
  • سهولت استفاده و نگهداری آسان
  • قیمت مناسب
  • انعطاف پذیری بالا

کارکرد فیوز چگونه است؟

حال که دانستید که فیوز چیست و چه کارکردی دارد، در این بخش از مطلب شما را با مکانیسم کار فیوزها آشنا می کنیم. فیوز بر اساس اصل خود ذوب یا خم شدن کار می کند، تا زمانی که جریان از سطح بار بیشتر شود، از مدار جدا می گردد.

عملکرد فیوز به این شرح است، که هنگامی که جریان در سطح نرمال (کمتر از نامی) باشد، فیوز ذوب نمی شود. برعکس، هنگامی که جریان بیش از حد بارگذاری می شود (بیشتر از سطح نامی) ، فیوز گرم شده و ذوب می شود. طی این فرآیند داغ و ذوب شدن فیوز خاموش و جریان قطع می شود.

هنگامی که جریان اضافه بزرگتر از میزان نامی باشد، مدار سریعتر قطع می شود. ویژگی حفاظتی فیوز مفهومی است، که به رابطه بین زمان خاموش شدن فیوز و جریان عبوری از آن اشاره دارد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، مقاومت مواد سیم فیوز باید نقطه ذوب، اندازه و ترکیب مناسبی داشته باشد.

 

کارکرد فیوز چگونه است؟

کاربرد فیوز چیست؟

در این بخش از مقاله به شما خواهیم گفت، که کاربرد فیوز چیست. کاربرد اصلی فیوزها حفاظت از ایمنی خطوط انتقال، وسایل کنترل، مدارها، موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها است. فیوزها با طراحی کوچک، ساده و حفاظت فوق العاده خود، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت و سازهای مدرن، فیوزها به تدریج با بسیاری از ویژگی های برجسته جایگزین آپتومات می شوند.

فیوز در اکثر وسایل برقی خانگی برای محافظت از تجهیزات برقی استفاده می شود. از نمونه های متداول کاربرد فیوزها می توان به محافظت از فن های برقی ، سیستم تهویه مطبوع، آبگرمکن، یخچال، ماشین لباسشویی، مایکروویو، دستگاه تصفیه هوا و … اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:  آموزش سیم پیچی ترانس افزاینده

فیوز وظیفه حفاظت از این تجهیزات را در برابر اتصال کوتاه یا افزایش ناگهانی ولتاژ دارد. فیوزها حتی برای محافظت از کنسول های بازی، رایانه ها، اتومبیل ها، چاپگرها، اسکنرها و غیره هم استفاده می شوند.

در ادامه مبحث کاربرد فیوز چیست، به دیگر کاربرد آن در کارخانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ باید اشاره کرد. فیوزها همچنین به محافظت از ترانسفورماتورها، مبدل‌های قدرت، استارت‌ها و… کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترانس های روغنی نرمال و ترانس های روغنی

انواع فیوز

حال که متوجه شدید کاربرد فیوز چیست، در این بخش از مقاله با ما همراه گردید، تا با انواع فیوز آشنا شویم. در این مقاله ما به بررسی انواع فیوز بر اساس نحوه عملیاتی آن اشاره می کنیم. انواع رایج فیوز شامل موارد زیر می شود؛

انواع فیوز

·         فیوز فشار قوی

این نوع فیوز برای سیستم های الکتریکی تا 115000 ولت AC و برای محافظت از ترانسفورماتورهای کوچک قدرت استفاده می شود. فیوزهای فشار قوی، خود به سه دسته زیر دسته بندی می شوند؛

  • فیوز HRCنوع مایع: برای مدارهایی با جریان 100 آمپر و سیستم های 132 کیلووات استفاده می شود. این فیوز از یک لوله شیشه ای حاوی تتراکلرید کربن ساخته شده، که یک سر آن مهر و موم شده و سر دیگر آن توسط سیم برنزی فسفر در جای خود ثابت مانده است.
  • فیوز HRCنوع خروجی: در این فیوز محفظه اتصال فیوز با اسید بوریک پر می شود، تا گازهای تولید شده از قوس الکتریکی را حذف کند.
  • فیوز قابل تنظیم مجدد: این نوع از ترموپلاستیک رسانا و مورد استفاده در تجهیزات نظامی و هوافضا ساخته شده است. با افزایش جریان، دما و مقاومت نیز در این فیوز افزایش می یابد.

·         فیوز ولتاژ پایین

این فیوزها در محدوده ای کمتر از 1500 ولت باید به کار گرفته شوند. ‌این فیوز در انواع زیر وجود دارد؛

  • فیوز قابل تعویض: در ادامه این مبحث از مقاله فیوز چیست؟ خواص و کاربرد انواع فیوز در صنعت برق، انواع فیوز ولتاژ پایین اشاره می کنیم‌. همانگونه که از نام ان بر می آید، قابلیت تعویض در اثر خرابی را دارد.
  • فیوز نوع فشنگی: این فیوز از فیوزهای رایج بوده و در انواع مختلفی وجود دارد.
  • فیوز افت ولتاژ: این فیوز در اثر نیروی جاذبه ذوب می شود و به سمت پایین سقوط می کند. این نوع برای محافظت از ترانسفورماتورهای فضای باز استفاده می شود.

·         فیوز حرارتی

فیوز حرارتی نوعی فیوز فشار ضعیف است، که اغلب در داخل فن های برقی، پلوپز، موتور برق، یخچال، اتو بخار و … نصب می شود‌.

مقاله پیشنهادی:  چرا کنترل ولتاژ مهم است؟

سوالات رایج درباره فیوز

 

1. فیوز چگونه کار می ‌کند؟

فیوز در صورتی که جریان بیش از حد مجاز در مدار جریان باشد، بخشی از فیوز (معمولاً یک سیم فلزی) ذوب می‌ شود یا مدار قطع می گردد.

2. چرا استفاده از فیوز مهم است؟

استفاده از فیوز ها خطرات ناشی از جریان‌ های بیش از حد در مدار های الکتریکی جلوگیری می ‌کند و ایمنی تجهیزات الکتریکی را تضمین می‌ نماید.

3. چه انواع فیوز هایی وجود دارد؟

فیوز های سرامیکی، حرارتی، فشاری، آلومینیومی، ترموپلاستیک و… از جمله انواع این محصول است.

4. چگونه می ‌توان فیوز را تعویض کرد؟

برای تعویض آن، ابتدا باید تغذیه برق را قطع کرده و سپس فیوز قدیمی را با محصوا جدید با ولتاژ و جریان مشابه تعویض نمایید.

5. تحت چه شرایطی فیوزسوزی اتفاق می افتد؟

استفاده از تجهیزات بیش از حد بار مصرفی، اتصال کوتاه، خرابی تجهیزات الکتریکی و جریان ‌های ناپایدار باعث ایجاد این اتفاق می شود.

6. آیا فیوز ها قابل بازیافت هستند؟

بسته به نوع فیوز برخی از آن ها قابلیت بازیافت دارند و برخی دیگر فاقد این قابلیت ارزشمند هستند.

7. چگونه می ‌توان فیوز ها را از یکدیگر شناخت؟

برای تعیین نوع و مشخصات فیوز ها به علامت ‌ها و شماره‌ های روی بدنه فیوز توجه نمایید.

8. چه تفاوتی بین فیوز های سرامیکی و آلومینیومی وجود دارد؟

فیوز های سرامیکی برای کاربرد های صنعتی و حرفه ‌ای مناسب ‌اند. در حالی که فیوز های آلومینیومی برای کاربرد های خانگی و تجاری به کار گرفته می شوند.

9. چگونه می ‌توان فیوز ها را تست کرد؟

با استفاده از یک تستر فیوز یا چک کردن مقاومت فیوز با استفاده از اتصالات متعدد، این فرآیند امکان پذیر است.

10- چگونه می ‌توان از فیوز ها برای حفاظت از تجهیزات الکتریکی استفاده کرد؟

با قرار دادن فیوز در مدار های الکتریکی در صورت وقوع جریان بیش از حد، فیوز قطع شده و از خرابی تجهیزات الکتریکی جلوگیری خواهد شد.

سخن پایانی

مقاله فیوز چیست؟ خواص و کاربرد انواع فیوز در صنعت برق، توسط تیم صنعتی طاها ترانس نوشته شده است. امیدواریم پس از این مقاله، به خوبی با این عنصر مهم الکتریکی آشنا شده باشید. اگر در مورد فیوزها و نحوه انتخاب و نصب آنها هر سؤالی دارید، لطفاً از طریق سایت طاها ترانس با ما در ارتباط باشید.

مشاوران ما به شما کمک می کنند، تا تجهیزات برقی با کیفیت و معتبر شرکت طاها ترانس را با قیمت های بسیار مقرون به صرفه تهیه کنید.