آشنایی با تابلو برق ایزوله بیمارستانی

آشنایی با تابلو برق ایزوله بیمارستانی

عناوین و سر فصل های این مطلب

تابلو برق ایزوله بیمارستانی یکی از تجهیزات الکتریکی مهم برای حفظ حیات بیماران می باشد. از آنجایی که در اتاق های آی سی یو، سی سی یو، اتاق عمل، بخش نوزدان و … برای بهبود حال بیمار از دستگاه های برقی استفاده می شود. از این دستگاه محافظتی برای جلوگیری از قطع برق این تجهیزات یا ممانعت از شوک ناشی از افزایش نوسان یا رعد و برق به تجهیزات و بیماران و حتی پرسنل بیمارستان از تابلو برق ایزوله استفاده می شود. در این مقاله با ما باشید، تا با تابلو برق ایزوله بیمارستانی به طور کامل آشنا شوید.

آشنایی با تابلو ایزوله بیمارستانی

تابلو برق ایزوله بیمارستانی یا ترانسفورماتور ایزوله دستگاهی است، که برای تبدیل منابع فشار ضعیف برای دستگاه های پزشکی، پیشگیری از برق گرفتگی، تداخل و صاعقه در بیمارستان ها استفاده می شود. با استفاده از تابلوهای ایزوله ولتاژ همیشه پایدار است؛ به لطف این امر دیگر نگرانی بابت شوک الکتریکی نخواهید داشت.

در تعریف ترانسفورماتور ایزوله بیمارستانی باید گفت وسیله ای است که، انرژی الکتریکی را از یک سیستم اولیه به یک سیستم ثانویه با فرآیند فیلترینگ و تبدیل ولتاژ در موارد خاص منتقل می کند.

تابلو برق ایزوله بیمارستانی با تفکیک ورودی از خروجی، منبع الکتریکی خارجی را از طریق شبکه الکترو استاتیک به طور کامل از برق داخلی جدا می کند.

انتقال انرژی در این سیستم القایی است (برخلاف یک ترانسفورماتور معمولی، این القاء از طریق یک شبکه الکترواستاتیکی انجام می شود). این بدان معنی می باشد که اغلب اختلالات الکتریکی خارجی به مدار الکتریکی داخلی منتقل نمی شود، و از تمام تجهیزات پزشکی متصل به انرژی الکتریکی در برابر هر گونه تداخلی محافظت می کند.

مقاله پیشنهادی:  چطور یک استابلایزر با کیفیت و ارزان انتخاب کنیم ؟

اصل عملکرد تابلو برق ایزوله بیمارستانی

در مطلب بالا تا حدی با عملکرد تابلو برق ایزوله بیمارستانی آشنا شدید، در این بخش به طور مفصل شما را با عملکرد آن آشنا می کنیم.

یک ترانسفورماتور ایزوله از دو سیم پیچ جدا شده الکتریکی از یکدیگر تشکیل شده، اما به یک هسته مغناطیسی که عموماً از جنس صفحات سیلیکونی می باشد، کوپل شده است. این ماده دارای نفوذپذیری مغناطیسی بالایی می باشد، که باعث افزایش بازده مغناطیسی سیستم می شود.

سیم پیچی که ورودی ولتاژ الکتریکی را دریافت می کند، اولیه نامیده می شود؛ زیرا ولتاژ اولیه را از ورودی برق دریافت می کند. سیم پیچ دوم خروجی ثانویه خوانده می شود. در این سیم پیچ ولتاژ القایی مغناطیسی یافت می شود؛ زیرا جریان میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ اولیه رخ می دهد.

به طور کلی تابلو برق ایزوله بیمارستانی از طریق القای میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ اولیه، انرژی یا توان الکتریکی را از مداری به مدار دیگر منتقل می کند و معمولاً مقادیر آنها در جریان و ولتاژ متفاوت است یا با تغییر مقادیر امپدانس الکتریکی عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: فیوز چیست؟ خواص و کاربرد انواع فیوز در صنعت برق

مزایای تابلو برق بیمارستانی

تابلو برق بیمارستانی با هدف محافظت از جان بیماران و تجهیزات گران قیمت پزشکی در مقابل شوک الکتریکی به کار گرفته می شود. این وسیله محافظتی مزایای زیادی را برای مراکز درمانی و بیمارستانی دارد، که در این بخش به بررسی این مزیت ها می پردازیم. مهمترین مزایای ترانسفورماتور ایزوله بیمارستانی عبارت اند از؛

مقاله پیشنهادی:  دلیل نوسانات برق چیست و راه حل آن

·         اثر ضد شوک

تابلو برق ایزوله به دلیل طراحی خاص خود، در هر نقطه ای دارای اختلاف ولتاژ 0 ولت نسبت به زمین است؛ بنابراین با لمس هر نقطه از منبع تغذیه ثانویه، هیچ آسیبی به شخصی وارد نمی شود. ترانسفورماتورهای ایزوله به دلیل سطح ایمنی بالایی که دارند برای کمک به جلوگیری از خطر برق گرفتگی در بیمارستان ها استفاده می شوند.

·         اثر حفاظتی در برابر صاعقه

تابلو برق ایزوله اثر حفاظتی عالی در برابر صاعقه دارد، که به ایمنی بیماران و تجهیزات الکتریکی در برابر خطرات ناشی از صاعقه کمک می کند.

·         اثر ضد تداخل

این دستگاه محافظتی از هارمونیک های منابع برق پالسی مانند اینورتر جلوگیری می کند.

·         قابلیت ضد شوک الکتریکی

تابلو برق ایزوله شوک الکتریکی مستقیم از سایر منابع برق خارجی و کاهش میزان آسیب بردهای مدار الکترونیکی ناشی از منبع تغذیه را محدود می کند. این مسئله به تجهیزات الکتریکی مهم و حیاتی در بیمارستان کمک می کند، تا به طور پایدار و طولانی مدت کار کنند.

چرا باید از تابلو برق ایزوله بیمارستانی استفاده کنیم؟

همانگونه که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، برای بهره گیری از ولتاژ ثابت و جلوگیری از ایجاد شوک ناگهانی از تابلو برق ایزوله بیمارستانی استفاده می شود. این نوع ترانسفورماتور کاربردهای مفید تری برای بیمارستان ها و مکان های درمانی نسبت به سایر ترانسفورماتور ها دارد. در این بخش از مطلب شما را با دلایل استفاده از این تابلو برق در بیمارستان ها آشنا می کنیم‌. این دلایل عبارتند از؛

·         ترانسفورماتور ایزوله در برابر ضربه مقاوم است

ترانسفورماتور ایزوله به جلوگیری از شوک کمک می کند و ایمنی را برای بیماران تضمین می کند؛ زیرا به طور ویژه برای ایزوله کردن منبع برق بیمارستانی طراحی شده است.

مقاله پیشنهادی:  ترانس کاهنده 220 به 12

ساختار تابلو برق ایزوله بیمارستانی شامل سیم پیچ های مستقل است، که مستقیماً مانند سایر ترانسفورماتورها به یکدیگر متصل نمی شوند؛ بنابراین دستگاه دارای عملکرد ضد شوک است که ایمنی مطلق را برای بیماران و تجهیزات بیمارستان ایجاد می کند.

تمام نقاط روی سیم پیچ ثانویه (ولتاژ پایین) و کیس دارای اختلاف پتانسیل 0 نسبت به زمین هستند. حتی اگر به طور تصادفی دستگاهی را لمس کنیم, که به زمین متصل نیست و جریان برق دارد، هیچ صدمه ای به کسی وارد نمی شود.

·         تابلو برق ایزوله موج های رعد و برق را سرکوب می کند

تابلو برق ایزوله بیمارستانی علاوه بر عملکرد ضد شوک، قابلیت سرکوب موج های رعد و برق را نیز دارد. در واقع، صاعقه یا خاموش شدن ناگهانی منبع برق باعث عوامل جبران ناپذیری در بیمارستان ها می شود. با استفاده از ترانسفورماتور ایزولاسیون تلفات ناشی از موج صاعقه به سیستم الکتریکی یا جان بیماران را حذف می کنیم.

سخن پایانی

مقاله آشنایی با تابلو برق ایزوله بیمارستانی توسط گروه مهندسی طاها ترانس، از برترین تولید کنندگان انواع ترانسفورماتور در ایران نگاشته شده است.

اگر قصد خرید یک ترانسفورماتور ایزوله بیمارستانی کارآمد، استاندارد و با کیفیت برای محافظت از جان بیماران و تجهیزات الکتریکی پزشکی را دارید، به سایت طاها ترانس مراجعه کنید.