اجزای ترانسفورماتور خشک

اجزای ترانسفورماتور خشک

عناوین و سر فصل های این مطلب

اجزای ترانسفورماتور خشک تعیین می‌کند که این محصول چه ویژگی‌های خاصی داشته باشد. بر همین اساس با شناخت اجزای سازنده این محصول تا حدود زیادی می‌توان با کارکرد ترانسفورماتور آشنا شد.

این محصول به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف شناخته می‌شود و کارایی بسیار بالایی دارد. شما با خرید یک ترانسفورماتور خشک باکیفیت به مزایای بسیار زیادی دست خواهید یافت.

اما قبل از اقدام به خرید این نوع ترانسفورماتور نیاز است ابتدا آن را به‌طور کامل بشناسید. با ما همراه باشید در این مطلب قصد داریم اجزای سازنده این محصول را به شما معرفی کنیم.

معرفی ترانسفورماتور خشک

قبل از بررسی اجزای ترانسفورماتور خشک ابتدا بهتر است که خود این محصولات را بشناسید و از کاربردهای آن اطلاع پیدا کنید.

مفهوم ترانسفورماتور خشک نشان می‌دهد که فضای بین سیم پیچ‌ها و محفظه، با دی الکتریک مایع پر نمی‌شود. ایده تولید مبدل‌های خشک چندین سال قبل ظاهر شد.

اما اجرای عملی آن‌ به دلیل عدم وجود ابزار فنی مناسب از هر جهت مشکل مواجه شد. در مراحل اولیه این محصولات برای نصب داخلی در اتاق‌های کوچک، دستگاه‌های کم مصرف با کیس بسته، نمونه‌های آزمایشگاهی و غیره ساخته شده‌اند.

اما با ظهور فناوری‌ها دامنه استفاده از آن‌ها به قسمت باز تأسیسات برق فشار قوی گسترش یافته است.

اجزای ترانسفورماتور خشک

اجزای ترانسفورماتور خشک

طراحی یک واحد ترانسفورماتور خشک عملاً هیچ تفاوتی با ترانسفورماتور روغن کلاسیک ندارد. اکنون مهم‌ترین اجزای ترانسفورماتور خشک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • مدار مغناطیسی

عنصری برای انتقال نیروی مغناطیسی بین سیم پیچ‌ها بوده که اغلب از فولاد چند لایه، نوار یا صفحه ساخته شده است. بر اساس طراحی، هسته ترانسفورماتورهای نوع خشک می‌توانند میله ای، حلقه ای یا زرهی باشند.

  • سیم پیچ

عنصری برای جریان جریان الکتریکی و تشکیل برهمکنش الکترومغناطیسی، تولید بعدی EMF و MMF است. برای ساخت سیم پیچ‌ها از هادی‌های مسی یا آلومینیومی گرد یا مستطیلی استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  انواع تجهیزات تابلو برق صنعتی

در ترانسفورماتورهای روغن قدرت، سیم پیچ‌های ولتاژ بالا روی سیم پیچ‌های ولتاژ پایین قرار می‌گیرند. اما در ترانسفورماتورهای کم قدرت می‌توان آن‌ها را در امتداد قطب‌های هسته قرار داد.

  • عایق سیم پیچی

برای جداسازی الکتریکی قطعات حامل جریان از قطعات متصل به زمین، برای محافظت از آن‌ها در برابر تأثیرات محیطی استفاده می‌شود.

عایق ریخته گری با لاک الکتریکی، پلی آمید و رزین های اپوکسی تولید شده است. همچنین می‌تواند با ترکیب پلیمری، آغشته به پارچه و غیره پوشش داده شود.

  • تجهیزات بست

اتصال دهنده‌ها، پیچ و مهره‌ها، قاب‌ها، اسپیسرها و سایر قطعات کمکی که بست و ثابت تمام قطعات را تضمین می‌کند.

در هر مدل خاص، همه یا فقط برخی از موارد فوق ممکن است اعمال شوند. نیاز است که این قطعات از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا قسمت‌های مختلف این دستگاه در کنار یکدیگر به خوبی قرار بگیرند.

  • پوشش محافظ یا محفظه

یک محفظه مخصوص از فلز ساخته شده بوده و در حین کار به زمین متصل می‌شود. این محفظه اجزای ترانسفورماتور خشک را از محیط اطراف جدا خواهد کرد.

معمولاً این محفظه‌ها ضد زنگ هستند و با بهترین متریال‌ها ساخته می‌شوند. در صورتی که محفظه از کیفیت بالایی برخوردار نباشد نمی‌تواند تجهیزات درونی خود را سالم نگه دارد.

مزایای ترانسفورماتور خشک

ترانسفورماتورهای نوع خشک در مقایسه با ماشین‌های الکتریکی پر از روغن که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای چندین مزیت هستند.

همین مزایا سبب شده بسیاری از افراد ترجیح دهند که از این نوع ترانسفورماتورها استفاده کنند. اکنون چندین نمونه از مزیت‌های این محصولات را ذکر خواهیم کرد تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • آن‌ها بر خلاف نشتی روغن ترانسفورماتور در مواقع اضطراری به محیط زیست منطقه آسیب نمی‌رسانند. پس میزان آسیب این نوع محصولات به محیط زیست نسبت به دیگر انواع ترانسفورماتور بسیار ناچیز است.
  • نگهداری آسان‌تر بدون نیاز به کنترل شیمیایی روغن ترانسفورماتور، نقطه اشتعال، تخلیه برای باز کردن پوشش و غیره. این موارد به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های مالک را برای تعمیر و نگهداری فعلی ترانسفورماتور نوع خشک کاهش می‌دهد.
  • درجه بالایی از ایمنی را در شرایط اضطراری فراهم می‌کند. هیچ تهدیدی برای آتش سوزی نفت، انبساط حرارتی با انفجار بعدی و غیره وجود ندارد. بر همین اساس می‌توانید از آن در ساختمان‌های مختلف بیشترین بهره را ببرید.
  • از نظر سادگی طراحی متفاوت است و طراحی ساده و در عین حال منحصربه‌فردی دارد.
  • مدل‌های قدرتمند به دلیل عدم وجود دی الکتریک مایع وزن نسبتاً کمتری دارند.
مقاله پیشنهادی:  راه اندازی ترانس فلای بک

 کاربرد ترانسفورماتورهای خشک

ترانسفورماتورهای نوع خشک به دلیل طراحی خاص خود برای حل تعداد زیادی از مشکلات در زیرساخت های شهری و صنعت استفاده می‌شوند.

آن‌ها در جایی استفاده خواهند شد که رعایت اقدامات ایمنی اکولوژیکی مردم و محیط زیست مورد نیاز است.

وظایف اصلی این محصولات با توجه به اجزای ترانسفورماتور خشک تعیین خواهد شد. اما اکنون مهم‌ترین کاربردهای این محصولات را برای آشنایی هر چه بهتر شما ذکر خواهیم کرد.

  • توزیع برق، به دلیل طراحی قابل اعتماد و عدم وجود نشت روغن، ترانسفورماتورهای نوع خشک در محل و در قلمرو ساختمان‌های اداری نصب می‌شوند.

بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و فرهنگی و تفریحی، ادارات، ساختمان‌های آموزشی و مراکز فناوری اطلاعات از جمله آن‌ها هستند.

ترانسفورماتورها به‌طور گسترده در زیرساخت‌های شهری مانند تاسیسات نظامی، فرودگاه ها، سکوها و بنادر دریایی، پایانه های انبار، برای مسکن و خدمات عمومی و در صنعت استفاده می‌شوند.

  • افزایش برق، این نوع ترانسفورماتور در تاسیسات الکتریکی صنعتی برای افزایش میزان برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای ترانسفورماتور خشک نیز دقیقاً متناسب با همین عملکرد آن طراحی و تولید شده‌اند.
  • مبدل ها و یکسو کننده، کاربرد در نیروگاه های سیکل پیوسته، در سیستم‌های بالابر، در سیستم‌های تهویه مطبوع و در ساخت کوره‌های القایی، خطوط جوش و تاسیسات پمپاژ.

هدف استفاده از ترانسفورماتورهای خشک در طراحی یکسو کننده و مبدل‌های کششی، تمایل به دستیابی به ویژگی‌های راحت برای عملیات‌های مختلف در این مناطق است.

ترانسفورماتورهای خشک چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

از اثرات مثبت استفاده از تجهیزات با طراحی بهینه با در نظر گرفتن شرایط مجاز هارمونیک‌ها می‌توان به دستیابی به تلفات کل کم اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:  چگونگی انتخاب ترانسفورماتور جریان

ابعاد فشرده این دستگاه به دلیل عدم وجود رادیاتور و منبسط کننده در اجزای ترانسفورماتور خشک امکان نصب در فضاهای محدود را فراهم می‌کند.

برای استفاده از ترانسفورماتور به عنوان مبدل کششی، پایداری تجهیزات در برابر نوسانات مکرر در خصوصیات شبکه برق مهم است.

هنگام استفاده از ترانسفورماتور در طراحی توربین‌های بادی و ایستگاه‌های خورشیدی، علاوه بر تلفات کم، مقاومت در برابر دبی‌های جوی تا 125 کیلو ولت و سازگاری با بارهای متغیر اهمیت دارد.

سطح سر و صدای کم اجزای ترانسفورماتور خشک شرایط عملیاتی راحت را ایجاد می‌کند. ابعاد فشرده این محصول امکان نصب تجهیزات را در داخل ستون توربین بادی فراهم خواهد کرد. این نوع تجهیزات ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را به صورت مختصر ذکر خواهیم کرد.

  • ویژگی طراحی با در نظر گرفتن کاربردهای سطح هارمونیک
  • ابعاد جمع‌و‌جور و وزن سبک
  • انطباق طراحی با هر محل نصب کوچک
  • اتلاف گرما و خنک کننده کارآمد به دلیل پوسته خاص

اجزای ترانسفورماتور خشک

سخن پایانی

اجزای ترانسفورماتور خشک بسیار متنوع و گسترده هستند و کارایی این محصول به این تجهیزات وابسته است. با خرید ترانسفورماتور خشک می‌توانید نیاز خود را به یک ترانسفورماتور درجه‌یک رفع کنید.

تمام فاکتورهای مدنظر شما برای خرید یک ترانسفورماتور مرغوب در این محصول وجود دارد. البته در صورتی می‌توانید بهره لازم را از ترانسفورماتور خشک ببرید که آن را به صورت اورجینال تهیه کنید.

در همین راستا انواع این محصول از طریق همین سایت عرضه می‌شود. همچنین هزینه در نظر گرفته شده در سایت برای هر یک از این محصولات بسیار مناسب است.

مقالات پیشنهادی

ترانس اتو

ترانس سفارشی